이 연구는 국내의 일반 청소년을 대상으로 스트레스 및 성격특성과 가정생활 및 학교생활 적응은 어떤 관계가 있는가를 확인하여, 청소년시기의 적응에 필요한 구체적인 요인들을 살펴보고, 제시함으로써 청소년에게 실질적인 도움을 제공했다는 점에서 이 논문의 필요성과 목적을 갖는다. 이러한 연구의 목적을 구체적으로 검증하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 청소년의 스트레스와 가정생활 및 학교생활 적응은 어떤 관계가 있는가? 1-1. 청소년의 스트레스 정도와 가정생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 1-2. 청소년의 스트레스 정도와 학교생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 2. 청소년의 성격특성과 가정생활 및 학교생활 적응은 어떤 관계가 있는가? 2-1. 청소년의 성격특성과 가정생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 2-2. 청소년의 성격특성과 학교생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 연구대상은 서울시에 소재하고 있는 고등학교 1, 2, 3학년을 대상으로 남학생이 201명 여학생은 172명으로 총 373명이 연구대상 이였다. 연구 도구로는 스트레스 척도 질문지는 이정순(1988)과 변영주(1995)가 수정하고 보완한 것을 사용하였고 성격특성으로는 ...
이 연구는 국내의 일반 청소년을 대상으로 스트레스 및 성격특성과 가정생활 및 학교생활 적응은 어떤 관계가 있는가를 확인하여, 청소년시기의 적응에 필요한 구체적인 요인들을 살펴보고, 제시함으로써 청소년에게 실질적인 도움을 제공했다는 점에서 이 논문의 필요성과 목적을 갖는다. 이러한 연구의 목적을 구체적으로 검증하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 청소년의 스트레스와 가정생활 및 학교생활 적응은 어떤 관계가 있는가? 1-1. 청소년의 스트레스 정도와 가정생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 1-2. 청소년의 스트레스 정도와 학교생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 2. 청소년의 성격특성과 가정생활 및 학교생활 적응은 어떤 관계가 있는가? 2-1. 청소년의 성격특성과 가정생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 2-2. 청소년의 성격특성과 학교생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 연구대상은 서울시에 소재하고 있는 고등학교 1, 2, 3학년을 대상으로 남학생이 201명 여학생은 172명으로 총 373명이 연구대상 이였다. 연구 도구로는 스트레스 척도 질문지는 이정순(1988)과 변영주(1995)가 수정하고 보완한 것을 사용하였고 성격특성으로는 성격 5요인 모델에 근거한 일반성격척도를 박병관(2001), 박정자(2005)등이 수정보완한 질문지를 사용하였으며, 가정생활척도는 구자은(1999)이 수정한 질문지를 학교생활척도는 유윤희(1994)와 이미라(2001)가 수정 보완하여 사용한 것을 질문지로 채택하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 가정생활적응에 영향을 미치는 스트레스 요인은 학교생활 및 가정생활에서 받는 스트레스가 가정생활적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 학교와 가정에서 받는 스트레스가 많아지면 가정생활 적응에 좋지 않은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째. 학교생활적응에 영향을 미치는 스트레스는 대인관계, 가정생활, 자아영역 요인이 학교생활 적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 청소년들의 대인관계가 가정생활 그리고 자아영역 요인의 스트레스가 높아지면 학교생활 적응에 좋지 않은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성격특성과 가정생활 적응 부분에서는 자존감을 제외한 모든 부분이 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 즉, 외향성, 친화성, 성실성, 개방성이 높을수록 가정생활적응이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 성격특성과 학교생활적응간의 관계를 살펴본 결과로는 안정성, 개방성, 자존감의 항목이 학교생활 적응에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 스트레스와 가정생활적응 연구는 가정생활과 학교생활에서 받는 스트레스가 클수록 가정생활적응이 커진다는 결과를 도출했으며, 또한 성격특성과 적응과의 관계는 안정적이며, 개방적인 성격이 학교생활적응에 긍정적 영향을 줌을 알 수 있다.
이 연구는 국내의 일반 청소년을 대상으로 스트레스 및 성격특성과 가정생활 및 학교생활 적응은 어떤 관계가 있는가를 확인하여, 청소년시기의 적응에 필요한 구체적인 요인들을 살펴보고, 제시함으로써 청소년에게 실질적인 도움을 제공했다는 점에서 이 논문의 필요성과 목적을 갖는다. 이러한 연구의 목적을 구체적으로 검증하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 청소년의 스트레스와 가정생활 및 학교생활 적응은 어떤 관계가 있는가? 1-1. 청소년의 스트레스 정도와 가정생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 1-2. 청소년의 스트레스 정도와 학교생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 2. 청소년의 성격특성과 가정생활 및 학교생활 적응은 어떤 관계가 있는가? 2-1. 청소년의 성격특성과 가정생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 2-2. 청소년의 성격특성과 학교생활 적응 간에는 어떤 관계가 있는가? 연구대상은 서울시에 소재하고 있는 고등학교 1, 2, 3학년을 대상으로 남학생이 201명 여학생은 172명으로 총 373명이 연구대상 이였다. 연구 도구로는 스트레스 척도 질문지는 이정순(1988)과 변영주(1995)가 수정하고 보완한 것을 사용하였고 성격특성으로는 성격 5요인 모델에 근거한 일반성격척도를 박병관(2001), 박정자(2005)등이 수정보완한 질문지를 사용하였으며, 가정생활척도는 구자은(1999)이 수정한 질문지를 학교생활척도는 유윤희(1994)와 이미라(2001)가 수정 보완하여 사용한 것을 질문지로 채택하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 가정생활적응에 영향을 미치는 스트레스 요인은 학교생활 및 가정생활에서 받는 스트레스가 가정생활적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 학교와 가정에서 받는 스트레스가 많아지면 가정생활 적응에 좋지 않은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째. 학교생활적응에 영향을 미치는 스트레스는 대인관계, 가정생활, 자아영역 요인이 학교생활 적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 청소년들의 대인관계가 가정생활 그리고 자아영역 요인의 스트레스가 높아지면 학교생활 적응에 좋지 않은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성격특성과 가정생활 적응 부분에서는 자존감을 제외한 모든 부분이 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 즉, 외향성, 친화성, 성실성, 개방성이 높을수록 가정생활적응이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 성격특성과 학교생활적응간의 관계를 살펴본 결과로는 안정성, 개방성, 자존감의 항목이 학교생활 적응에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 스트레스와 가정생활적응 연구는 가정생활과 학교생활에서 받는 스트레스가 클수록 가정생활적응이 커진다는 결과를 도출했으며, 또한 성격특성과 적응과의 관계는 안정적이며, 개방적인 성격이 학교생활적응에 긍정적 영향을 줌을 알 수 있다.
This study is aimed at providing practical helps to teenagers by examining and suggesting the specific factors that are required for them to adapted themselves to society. For these things, this study investigates what correlation exists between their personality or stress and their family or school...
This study is aimed at providing practical helps to teenagers by examining and suggesting the specific factors that are required for them to adapted themselves to society. For these things, this study investigates what correlation exists between their personality or stress and their family or school life. I build up following research questions in order to verify these aims specifically. 1. What correlation exists between the stress that teenagers have and their adaptation to family and school life? 1-1. What correlation exists between the level of their stress and their adaptation to family life? 1-2. What correlation exists between the level of their stress and their adaptation to school life? 2. What correlation is there between teenagers' personality and their adaptation to family and school life? 2-1. What correlation teenagers' personality has with their adaptation to family life? 2-2. What correlation teenagers' personality has with his adaptation to school life? The subjects of investigation are 373 highschool students in Seoul, consisted of 201 males and 172 females. The following are the results of this study: First, the stress that teenagers have in school and family life affects their adaptation to family life. In other words, the more stress they receive from school and family, the more bad influences are exerted upon their adaptation to family life. Second, the stress from human relationship, family life and self-consciousness factors have influences on teenagers' adaptation to school life. Namely, the higher the level of stresses grows in the factors of human relationship, family life and self-consciousness, the worse influences are exerted upon their adaptation to school life. Third, as for the correlation between personality and the adaptation to family life, all personality factors except the self-esteem have positive influences. That is, the higher extroversion, conscientiousness of agreeableness and openness they have, the higher the level of adaptation to family life becomes. Fourth, the findings on the correlation between personality and the adaptation to school life say that the neuroticism, the openness and the self-esteem have influences on the adaptation to school life. In conclusion, the research on the stress and the adaptation to family life finds out that 1)the higher the level of stress from family and school life is, the worse teenagers' adaptation to family life becomes; 2) the stable correlation exists between personality and adaptation; and 3) the open personality has positive influences on the adaptation to school life.
This study is aimed at providing practical helps to teenagers by examining and suggesting the specific factors that are required for them to adapted themselves to society. For these things, this study investigates what correlation exists between their personality or stress and their family or school life. I build up following research questions in order to verify these aims specifically. 1. What correlation exists between the stress that teenagers have and their adaptation to family and school life? 1-1. What correlation exists between the level of their stress and their adaptation to family life? 1-2. What correlation exists between the level of their stress and their adaptation to school life? 2. What correlation is there between teenagers' personality and their adaptation to family and school life? 2-1. What correlation teenagers' personality has with their adaptation to family life? 2-2. What correlation teenagers' personality has with his adaptation to school life? The subjects of investigation are 373 highschool students in Seoul, consisted of 201 males and 172 females. The following are the results of this study: First, the stress that teenagers have in school and family life affects their adaptation to family life. In other words, the more stress they receive from school and family, the more bad influences are exerted upon their adaptation to family life. Second, the stress from human relationship, family life and self-consciousness factors have influences on teenagers' adaptation to school life. Namely, the higher the level of stresses grows in the factors of human relationship, family life and self-consciousness, the worse influences are exerted upon their adaptation to school life. Third, as for the correlation between personality and the adaptation to family life, all personality factors except the self-esteem have positive influences. That is, the higher extroversion, conscientiousness of agreeableness and openness they have, the higher the level of adaptation to family life becomes. Fourth, the findings on the correlation between personality and the adaptation to school life say that the neuroticism, the openness and the self-esteem have influences on the adaptation to school life. In conclusion, the research on the stress and the adaptation to family life finds out that 1)the higher the level of stress from family and school life is, the worse teenagers' adaptation to family life becomes; 2) the stable correlation exists between personality and adaptation; and 3) the open personality has positive influences on the adaptation to school life.
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