1인칭 서술 화자의 서술 방식을 통한 소설 교육 연구 : 「봄봄」, 「장마」, 「그 여자네 집」을 중심으로 A study on the novel education through the narrative technique(method) of the first - person narrator - Centering around the 「Spring Spring」, 「The Rainy Season」, 「The House of Her」원문보기
본고에서는 랜서의 이론을 이론적 토대로 삼아 1인칭 서술 화자의 서술 기법에 대해 고찰하고, 그것을 기반으로 효과적인 교수-학습 방법을 모색하였다. 또한, 1인칭 서술 화자가 여타 소설 장치와 결합하여 의미 중층을 형성함으로써, 내용과 형식을 결합시키는 매개적 역할을 수행한다는 것을 전제로 하여 연구하였다. 연구 대상은 고등학교 국어 교과서에 수록된 현대 소설 작품 「봄봄」, 「장마」, 「그 여자네 집」이다. 「봄봄」에 드러난 서술 화자의 특징은 첫째, <신분> 유형에 속하는 사항으로서, 1인칭 주인공 화자의 서술이지만 사건을 형성하는 초점 대상은 장인과 맞물리는 외부 환경이라는 점에서 외적 초점화라는 것이다. 또한 주인공의 내면에 초점을 맞출 때, 주인공의 어수룩함이 드러나 해학성이 생긴다. 이는 독자로 하여금 서술 화자의 ‘신빙성’을 재고하게끔 한다. 둘째, <접촉>, <어법적 수준의 태도> 유형에 속하는 사항으로 내포 화자, 내포 청자를 설정하여 ‘구어체’로 전달하면서 서술 화자는 웃음을 유발하고, 공동체 의식을 형성한다는 것이다. 셋째, <시 · 공간적 차원에서의 태도> 및 <심리적 태도> 유형에 속하는 사항으로 이 작품은 일반적인 소설 구성의 순서를 뒤집어 서술 화자 시점의 시간적 차이를 유발하고, 이를 통해 작품의 주제를 효과적으로 형상화한다는 것이다. 「장마」에 드러난 서술 화자의 특징은 첫째, <어법적 수준의 태도> 및 <심리적 태도> 유형에 속하는 사항으로 서술 자아와 경험자아가 분리되면서 사건을 서술하는 시각에 시간적 차이가 존재한다는 것이다. 다만 경험자아를 중심으로 사건을 비교적 객관적으로 전달한다는 점에서 <어법적 수준의 태도>가 더 크게 작용된다고 볼 수 있다. 둘째, <신분> 유형에 속하는 사항으로 ...
본고에서는 랜서의 이론을 이론적 토대로 삼아 1인칭 서술 화자의 서술 기법에 대해 고찰하고, 그것을 기반으로 효과적인 교수-학습 방법을 모색하였다. 또한, 1인칭 서술 화자가 여타 소설 장치와 결합하여 의미 중층을 형성함으로써, 내용과 형식을 결합시키는 매개적 역할을 수행한다는 것을 전제로 하여 연구하였다. 연구 대상은 고등학교 국어 교과서에 수록된 현대 소설 작품 「봄봄」, 「장마」, 「그 여자네 집」이다. 「봄봄」에 드러난 서술 화자의 특징은 첫째, <신분> 유형에 속하는 사항으로서, 1인칭 주인공 화자의 서술이지만 사건을 형성하는 초점 대상은 장인과 맞물리는 외부 환경이라는 점에서 외적 초점화라는 것이다. 또한 주인공의 내면에 초점을 맞출 때, 주인공의 어수룩함이 드러나 해학성이 생긴다. 이는 독자로 하여금 서술 화자의 ‘신빙성’을 재고하게끔 한다. 둘째, <접촉>, <어법적 수준의 태도> 유형에 속하는 사항으로 내포 화자, 내포 청자를 설정하여 ‘구어체’로 전달하면서 서술 화자는 웃음을 유발하고, 공동체 의식을 형성한다는 것이다. 셋째, <시 · 공간적 차원에서의 태도> 및 <심리적 태도> 유형에 속하는 사항으로 이 작품은 일반적인 소설 구성의 순서를 뒤집어 서술 화자 시점의 시간적 차이를 유발하고, 이를 통해 작품의 주제를 효과적으로 형상화한다는 것이다. 「장마」에 드러난 서술 화자의 특징은 첫째, <어법적 수준의 태도> 및 <심리적 태도> 유형에 속하는 사항으로 서술 자아와 경험자아가 분리되면서 사건을 서술하는 시각에 시간적 차이가 존재한다는 것이다. 다만 경험자아를 중심으로 사건을 비교적 객관적으로 전달한다는 점에서 <어법적 수준의 태도>가 더 크게 작용된다고 볼 수 있다. 둘째, <신분> 유형에 속하는 사항으로 어린 화자 중심 서술이므로 사건을 인식하는 시각에는 한계가 있다는 것이다. 셋째, <이데올로기적 태도>와 <심리적 태도> 유형에 속하는 사항으로 대립되는 두 이데올로기가 서술 화자의 관찰자적 관점에서 통합된다는 것이다. 「그 여자네 집」에 드러난 서술 화자의 특징은 첫째, <신분접촉> 유형에 속하는 사항으로서 1인칭 관찰자 화자의 서술이라는 것이다. 서술 화자는 중심 인물, 사건과 거리를 두고 서술한다. 이러한 서술 방식은 이야기의 신빙성을 더하고 학습 독자의 독서 과정을 효과적으로 유도하는 역할을 한다. 둘째, <심리적 차원, 시 · 공간적 차원에서의 태도> 유형에 해당하는 사항으로 액자식 구성을 통해 서술 시간의 역전을 보인다는 것이다. 이는 우리 민족의 과거를 현재 시점에서 재조명하고자 하는 자각의 발로이다. 셋째, <접촉 · 이데올로기적 태도> 유형에 속하는 사항으로 ‘나 = 우리’ 시점의 혼용, 결말 부분에서 만득이를 집중 초점화 함으로써 작품 전체 사건의 상징적 의미를 풀어내고 주제의식을 드러내는 서술 전략을 취한다는 것이다. 각 작품의 서술 기법 층위를 보다 효과적으로 교수하기 위한 교수-학습 방법은 7차 문학교육 과정 연구에서 새로이 제시되고 있는 ‘발견적 읽기 - 해석적 읽기 - 비판적 읽기’의 과정을 토대로 하였다. 또한 현실성과 구체성을 확보하기 위해 본고에서는 고등학교 문학 교과서에 수록된 ‘서술 화자’ 관련 학습 활동과 기존 수능 언어영역 기출 문제를 분석하였다. 그리고 각각의 과정에 해당하는 학습활동의 유형을 제시하였다. ‘발견적 읽기’에서는 소설 구성의 구심점이 되는 것이 ‘서술 화자’임을 알고, 서술 화자의 중개적 특징에 대한 전반적 이해를 이끌어내는 학습 활동을 마련하였다. ‘해석적 읽기 활동’에서는 서술 화자의 존재 양상 및 화자의 서술 방식과 여타 소설 장치의 연합에 대한 이해를 이끌어내는 학습 활동을 마련하였다. ‘비판적 읽기 활동’에서는 학습자 활동에 초점을 맞추어 작품에 드러난 사회, 문화적 배경 및 현재적 관점에서 작품의 주제를 이끌어 내거나, 작품을 재구성하여 내면화할 수 있도록 하는 학습 활동을 마련하였다. 본고에서 논의한 서술 화자의 서술 기법을 중심으로 작품을 이해하는 방법은 작품의 내용과 형식을 종합적으로 해석하는 데 기여할 것이다. 또한 전반적 과정을 고려했을 때 이는 작가와 독자의 의사소통을 원활하게 하면서 학습 독자의 능동적 독서 활동을 유도한다. 궁극적으로는 학습 독자가 스스로 자신을 둘러싼 세계와 자신의 가치관 및 세계관의 폭과 깊이를 더할 수 있도록 안내하는 역할을 한다는 데서 그 의의를 찾을 수 있다.
본고에서는 랜서의 이론을 이론적 토대로 삼아 1인칭 서술 화자의 서술 기법에 대해 고찰하고, 그것을 기반으로 효과적인 교수-학습 방법을 모색하였다. 또한, 1인칭 서술 화자가 여타 소설 장치와 결합하여 의미 중층을 형성함으로써, 내용과 형식을 결합시키는 매개적 역할을 수행한다는 것을 전제로 하여 연구하였다. 연구 대상은 고등학교 국어 교과서에 수록된 현대 소설 작품 「봄봄」, 「장마」, 「그 여자네 집」이다. 「봄봄」에 드러난 서술 화자의 특징은 첫째, <신분> 유형에 속하는 사항으로서, 1인칭 주인공 화자의 서술이지만 사건을 형성하는 초점 대상은 장인과 맞물리는 외부 환경이라는 점에서 외적 초점화라는 것이다. 또한 주인공의 내면에 초점을 맞출 때, 주인공의 어수룩함이 드러나 해학성이 생긴다. 이는 독자로 하여금 서술 화자의 ‘신빙성’을 재고하게끔 한다. 둘째, <접촉>, <어법적 수준의 태도> 유형에 속하는 사항으로 내포 화자, 내포 청자를 설정하여 ‘구어체’로 전달하면서 서술 화자는 웃음을 유발하고, 공동체 의식을 형성한다는 것이다. 셋째, <시 · 공간적 차원에서의 태도> 및 <심리적 태도> 유형에 속하는 사항으로 이 작품은 일반적인 소설 구성의 순서를 뒤집어 서술 화자 시점의 시간적 차이를 유발하고, 이를 통해 작품의 주제를 효과적으로 형상화한다는 것이다. 「장마」에 드러난 서술 화자의 특징은 첫째, <어법적 수준의 태도> 및 <심리적 태도> 유형에 속하는 사항으로 서술 자아와 경험자아가 분리되면서 사건을 서술하는 시각에 시간적 차이가 존재한다는 것이다. 다만 경험자아를 중심으로 사건을 비교적 객관적으로 전달한다는 점에서 <어법적 수준의 태도>가 더 크게 작용된다고 볼 수 있다. 둘째, <신분> 유형에 속하는 사항으로 어린 화자 중심 서술이므로 사건을 인식하는 시각에는 한계가 있다는 것이다. 셋째, <이데올로기적 태도>와 <심리적 태도> 유형에 속하는 사항으로 대립되는 두 이데올로기가 서술 화자의 관찰자적 관점에서 통합된다는 것이다. 「그 여자네 집」에 드러난 서술 화자의 특징은 첫째, <신분접촉> 유형에 속하는 사항으로서 1인칭 관찰자 화자의 서술이라는 것이다. 서술 화자는 중심 인물, 사건과 거리를 두고 서술한다. 이러한 서술 방식은 이야기의 신빙성을 더하고 학습 독자의 독서 과정을 효과적으로 유도하는 역할을 한다. 둘째, <심리적 차원, 시 · 공간적 차원에서의 태도> 유형에 해당하는 사항으로 액자식 구성을 통해 서술 시간의 역전을 보인다는 것이다. 이는 우리 민족의 과거를 현재 시점에서 재조명하고자 하는 자각의 발로이다. 셋째, <접촉 · 이데올로기적 태도> 유형에 속하는 사항으로 ‘나 = 우리’ 시점의 혼용, 결말 부분에서 만득이를 집중 초점화 함으로써 작품 전체 사건의 상징적 의미를 풀어내고 주제의식을 드러내는 서술 전략을 취한다는 것이다. 각 작품의 서술 기법 층위를 보다 효과적으로 교수하기 위한 교수-학습 방법은 7차 문학교육 과정 연구에서 새로이 제시되고 있는 ‘발견적 읽기 - 해석적 읽기 - 비판적 읽기’의 과정을 토대로 하였다. 또한 현실성과 구체성을 확보하기 위해 본고에서는 고등학교 문학 교과서에 수록된 ‘서술 화자’ 관련 학습 활동과 기존 수능 언어영역 기출 문제를 분석하였다. 그리고 각각의 과정에 해당하는 학습활동의 유형을 제시하였다. ‘발견적 읽기’에서는 소설 구성의 구심점이 되는 것이 ‘서술 화자’임을 알고, 서술 화자의 중개적 특징에 대한 전반적 이해를 이끌어내는 학습 활동을 마련하였다. ‘해석적 읽기 활동’에서는 서술 화자의 존재 양상 및 화자의 서술 방식과 여타 소설 장치의 연합에 대한 이해를 이끌어내는 학습 활동을 마련하였다. ‘비판적 읽기 활동’에서는 학습자 활동에 초점을 맞추어 작품에 드러난 사회, 문화적 배경 및 현재적 관점에서 작품의 주제를 이끌어 내거나, 작품을 재구성하여 내면화할 수 있도록 하는 학습 활동을 마련하였다. 본고에서 논의한 서술 화자의 서술 기법을 중심으로 작품을 이해하는 방법은 작품의 내용과 형식을 종합적으로 해석하는 데 기여할 것이다. 또한 전반적 과정을 고려했을 때 이는 작가와 독자의 의사소통을 원활하게 하면서 학습 독자의 능동적 독서 활동을 유도한다. 궁극적으로는 학습 독자가 스스로 자신을 둘러싼 세계와 자신의 가치관 및 세계관의 폭과 깊이를 더할 수 있도록 안내하는 역할을 한다는 데서 그 의의를 찾을 수 있다.
This thesis investigated how characteristic of the first-person narrator is embodied in a novel works based on the Lanser's theory. This thesis find that first-person narrator constitute the theme via bond with other novel technique and it also perform a role of combining the contents and a form of ...
This thesis investigated how characteristic of the first-person narrator is embodied in a novel works based on the Lanser's theory. This thesis find that first-person narrator constitute the theme via bond with other novel technique and it also perform a role of combining the contents and a form of a novel. Three modern novels -「Spring Spring」, 「The Rainy Season」, 「The House of Her」- in Korean high school textbook are selected and investigated for this study. The characteristic of first-person narrator in 「Spring Spring」is as follows; First aspect is for 'Authority level' type, first-person main narrator describe novel but the focalized is mainly external environment. And when it focuses on the hero's inside, it causes humor because of hero's foolishness. As a result, problem with narrator's reliability occurs. Second aspect is for 'Contact' and 'Phraseological level' type, colloquial style description of narrator causes a laugh and forms a community sprit. Third aspect is for 'Psychological level' and 'Spacial-temporal level' type, this novel expresses theme effectively as reversing the normal order. The characteristic of first-person narrator in「The Rainy Season」is as follows; First aspect is for 'Spacial-temporal level' and 'Psychological level' type, due to gap of event, time of narration, narration-self and experience-self are separated. Second aspect is for 'Authority level' type, narrative viewpoint is limited, because juvenile narrator expresses event. Third aspect is for 'Ideological level' and 'Psychological level' type, it shows well that two conflicting ideology is united by an observing narrator. The characteristic of first-person narrator in「The House of Her」is as follows; First aspect is for 'Contact' and 'Authority level' type, and described by first-person observing narrator. It enhances reliability of story and induced efficient reading process of a reader. Second aspect is for 'Psychological level' and 'Special-temporal level' type, it illustrates reversion of time of narration through frame style formation. This is to re-illuminate our national history at a point of the present. Third aspect is for 'Contact' and 'Ideological level' type, an author's narrative strategy is to extended narrative viewpoint and to embody theme by focalizing character's speech at the end part. Teaching-learning method for more efficient education of narrative technique for each work is based on 'a heuristic reading - analytic reading - critical reading' scheme which is newly proposed on the 7th literature education course meeting. And also this thesis proposed type of learning activity for each course. This study suggests the comprehensive explication technique for form and contents of novel works as understanding focusing on narrative strategy. In general strategy, it induces learning reader's active reading in harmony of conversation between an author and a reader. In conclusion, narrator serves as guide that learning reader understands the world and enlarge their sense of value and a view of the world by themselves. Therefore narrator takes very important status in understanding of novel.
This thesis investigated how characteristic of the first-person narrator is embodied in a novel works based on the Lanser's theory. This thesis find that first-person narrator constitute the theme via bond with other novel technique and it also perform a role of combining the contents and a form of a novel. Three modern novels -「Spring Spring」, 「The Rainy Season」, 「The House of Her」- in Korean high school textbook are selected and investigated for this study. The characteristic of first-person narrator in 「Spring Spring」is as follows; First aspect is for 'Authority level' type, first-person main narrator describe novel but the focalized is mainly external environment. And when it focuses on the hero's inside, it causes humor because of hero's foolishness. As a result, problem with narrator's reliability occurs. Second aspect is for 'Contact' and 'Phraseological level' type, colloquial style description of narrator causes a laugh and forms a community sprit. Third aspect is for 'Psychological level' and 'Spacial-temporal level' type, this novel expresses theme effectively as reversing the normal order. The characteristic of first-person narrator in「The Rainy Season」is as follows; First aspect is for 'Spacial-temporal level' and 'Psychological level' type, due to gap of event, time of narration, narration-self and experience-self are separated. Second aspect is for 'Authority level' type, narrative viewpoint is limited, because juvenile narrator expresses event. Third aspect is for 'Ideological level' and 'Psychological level' type, it shows well that two conflicting ideology is united by an observing narrator. The characteristic of first-person narrator in「The House of Her」is as follows; First aspect is for 'Contact' and 'Authority level' type, and described by first-person observing narrator. It enhances reliability of story and induced efficient reading process of a reader. Second aspect is for 'Psychological level' and 'Special-temporal level' type, it illustrates reversion of time of narration through frame style formation. This is to re-illuminate our national history at a point of the present. Third aspect is for 'Contact' and 'Ideological level' type, an author's narrative strategy is to extended narrative viewpoint and to embody theme by focalizing character's speech at the end part. Teaching-learning method for more efficient education of narrative technique for each work is based on 'a heuristic reading - analytic reading - critical reading' scheme which is newly proposed on the 7th literature education course meeting. And also this thesis proposed type of learning activity for each course. This study suggests the comprehensive explication technique for form and contents of novel works as understanding focusing on narrative strategy. In general strategy, it induces learning reader's active reading in harmony of conversation between an author and a reader. In conclusion, narrator serves as guide that learning reader understands the world and enlarge their sense of value and a view of the world by themselves. Therefore narrator takes very important status in understanding of novel.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.