급변하는 현대사회의 가족은 다양한 가족문제에 직면해 있다. 가족건강성은 가족의 강점을 성장시킴으로써, 가족 스스로가 가족의 문제를 이겨낼 수 있도록 도모한다는 점에서 현대가족에게 매우 중요한 요소이다. 이는 가족단위 뿐 아니라 사회, 그리고 가족 내 개인의 삶에도 많은 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 가족건강성이 가족 내 개인에게 미치는 영향을 제시하기 위하여, 가족건강성이 대학생의 자아분화에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이에 따라 대학생의 자아분화에 영향을 미치는 관련 변인을 알아보고, 이들의 상대적 영향력을 파악함으로써 가족건강성이 개인에게 미치는 긍정적인 영향을 분석하였다. 그리고 그 결과를 통해 구체적으로는 가족건강성의 어떤 차원을 강화시키는 것이 효과적일지 제시함으로써 가족건강성 개념이 실질적으로 활용되고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 위하여 서울 및 수도권에 위치한 4년제 대학의 남녀대학생을 연구대상으로 선정한 후 구조화된 설문지를 통하여 자료를 수집하였다. 총 284명의 자료를 ...
급변하는 현대사회의 가족은 다양한 가족문제에 직면해 있다. 가족건강성은 가족의 강점을 성장시킴으로써, 가족 스스로가 가족의 문제를 이겨낼 수 있도록 도모한다는 점에서 현대가족에게 매우 중요한 요소이다. 이는 가족단위 뿐 아니라 사회, 그리고 가족 내 개인의 삶에도 많은 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 가족건강성이 가족 내 개인에게 미치는 영향을 제시하기 위하여, 가족건강성이 대학생의 자아분화에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이에 따라 대학생의 자아분화에 영향을 미치는 관련 변인을 알아보고, 이들의 상대적 영향력을 파악함으로써 가족건강성이 개인에게 미치는 긍정적인 영향을 분석하였다. 그리고 그 결과를 통해 구체적으로는 가족건강성의 어떤 차원을 강화시키는 것이 효과적일지 제시함으로써 가족건강성 개념이 실질적으로 활용되고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 위하여 서울 및 수도권에 위치한 4년제 대학의 남녀대학생을 연구대상으로 선정한 후 구조화된 설문지를 통하여 자료를 수집하였다. 총 284명의 자료를 SPSSWIN 12.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 분석에는 t 검증, 일원분산분석(ANOVA), Duncan 검증, 중다회귀분석 등이 실시되었다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 자아분화에 가장 큰 영향을 미치는 것은 가족원의 문제해결 수행 능력이다. 이는 자아분화에 영향을 미치는 변수 중 가장 큰 설명력을 갖는 변수로써 가족원의 문제해결 수행능력이 높을수록 대학생의 자아분화 수준이 높아졌다. 즉 가족 구성원에게 문제가 생겼을 때 이를 서로 협력하여 해결하고자 노력하는 것이 감정과 사고의 분리 능력을 향상시키고, 부모로부터의 건강한 독립에 중요한 영향을 주는 것으로 볼 수 있다. 둘째, 가족간의 의사소통이 효율적일수록 대학생의 자아분화 수준이 높았다. 가족구성원 사이에서 서로의 의사가 잘 표현되고 전달되는 것은 자신의 감정과 타인의 감정에 대한 이해를 가능하게 하고 부모와의 긍정적인 관계를 유지하게 함으로써 자아분화 수준을 향상시킨다고 볼 수 있다. 셋째, 용돈 만족도가 높을수록 대학생의 자아분화 수준이 높았다. 이는 용돈의 많고 적음보다는 용돈에 대해 만족하고 있는 정도가 대학생의 자아분화에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 보여주는 것으로써, 용돈만족도가 부모님과의 관계를 반영하고 있음을 짐작하게 한다. 이와 같은 연구결과를 통해 가족건강성은 대학생의 자아분화에 긍정적인영향을 미치며, 특히 가족원의 문제해결 수행 능력과 가족 간의 의사소통은 대학생의 자아분화에 있어 큰 설명력을 갖는 요인임을 알 수 있다. 즉 가족원의 문제해결 수행 능력이 높고 가족 간의 의사소통이 잘 이루어지는 대학생은 가족의 지지를 통해 심리적인 안정감을 갖게 됨으로써, 감정과 사고의 분리를 바탕으로 타인과의 관계를 비롯하여 부모와의 관계에서도 건강한 독립을 형성한다는 것을 알 수 있다. 따라서 가족건강성은 가족 내 개인의 성장에 긍정적인 영향을 미치는 요소이며, 대학생의 자아분화를 위해서는 특히 가족원의 문제해결 수행능력과 가족 간의 의사소통을 향상시키는 것이 필요함을 짐작하게 한다. 이는 곧 대학생 발달과업의 성공적인 수행을 가능하게 할 것이다.
급변하는 현대사회의 가족은 다양한 가족문제에 직면해 있다. 가족건강성은 가족의 강점을 성장시킴으로써, 가족 스스로가 가족의 문제를 이겨낼 수 있도록 도모한다는 점에서 현대가족에게 매우 중요한 요소이다. 이는 가족단위 뿐 아니라 사회, 그리고 가족 내 개인의 삶에도 많은 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 가족건강성이 가족 내 개인에게 미치는 영향을 제시하기 위하여, 가족건강성이 대학생의 자아분화에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이에 따라 대학생의 자아분화에 영향을 미치는 관련 변인을 알아보고, 이들의 상대적 영향력을 파악함으로써 가족건강성이 개인에게 미치는 긍정적인 영향을 분석하였다. 그리고 그 결과를 통해 구체적으로는 가족건강성의 어떤 차원을 강화시키는 것이 효과적일지 제시함으로써 가족건강성 개념이 실질적으로 활용되고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 위하여 서울 및 수도권에 위치한 4년제 대학의 남녀대학생을 연구대상으로 선정한 후 구조화된 설문지를 통하여 자료를 수집하였다. 총 284명의 자료를 SPSS WIN 12.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 분석에는 t 검증, 일원분산분석(ANOVA), Duncan 검증, 중다회귀분석 등이 실시되었다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 자아분화에 가장 큰 영향을 미치는 것은 가족원의 문제해결 수행 능력이다. 이는 자아분화에 영향을 미치는 변수 중 가장 큰 설명력을 갖는 변수로써 가족원의 문제해결 수행능력이 높을수록 대학생의 자아분화 수준이 높아졌다. 즉 가족 구성원에게 문제가 생겼을 때 이를 서로 협력하여 해결하고자 노력하는 것이 감정과 사고의 분리 능력을 향상시키고, 부모로부터의 건강한 독립에 중요한 영향을 주는 것으로 볼 수 있다. 둘째, 가족간의 의사소통이 효율적일수록 대학생의 자아분화 수준이 높았다. 가족구성원 사이에서 서로의 의사가 잘 표현되고 전달되는 것은 자신의 감정과 타인의 감정에 대한 이해를 가능하게 하고 부모와의 긍정적인 관계를 유지하게 함으로써 자아분화 수준을 향상시킨다고 볼 수 있다. 셋째, 용돈 만족도가 높을수록 대학생의 자아분화 수준이 높았다. 이는 용돈의 많고 적음보다는 용돈에 대해 만족하고 있는 정도가 대학생의 자아분화에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 보여주는 것으로써, 용돈만족도가 부모님과의 관계를 반영하고 있음을 짐작하게 한다. 이와 같은 연구결과를 통해 가족건강성은 대학생의 자아분화에 긍정적인영향을 미치며, 특히 가족원의 문제해결 수행 능력과 가족 간의 의사소통은 대학생의 자아분화에 있어 큰 설명력을 갖는 요인임을 알 수 있다. 즉 가족원의 문제해결 수행 능력이 높고 가족 간의 의사소통이 잘 이루어지는 대학생은 가족의 지지를 통해 심리적인 안정감을 갖게 됨으로써, 감정과 사고의 분리를 바탕으로 타인과의 관계를 비롯하여 부모와의 관계에서도 건강한 독립을 형성한다는 것을 알 수 있다. 따라서 가족건강성은 가족 내 개인의 성장에 긍정적인 영향을 미치는 요소이며, 대학생의 자아분화를 위해서는 특히 가족원의 문제해결 수행능력과 가족 간의 의사소통을 향상시키는 것이 필요함을 짐작하게 한다. 이는 곧 대학생 발달과업의 성공적인 수행을 가능하게 할 것이다.
The family is facing various kinds of problems in rapidly changing society. Family strengths are very important factor which enhances strong points of family and contributes to overcome their problems by their own, and greatly influence individual’s life of family member as well as a society and fam...
The family is facing various kinds of problems in rapidly changing society. Family strengths are very important factor which enhances strong points of family and contributes to overcome their problems by their own, and greatly influence individual’s life of family member as well as a society and family itself. This study analyzes the influence of family strengths to college students’ self-differentiation, and is to suggest positive effects of family strengths to members of family. It analyzes relevant factors which affects to college students’ self-differentiation and understands their relative levels of influence. In other words, it is to suggest which factor should be reinforced to build family strengths efficiently, and to apply the concept of family strengths substantially. For this purpose, 284 student(138 male and 146 female) were selected respectively as the subjects. For the measurement of the study, we have employed the family health strengths by UH, Young-ju (1995) and the translated version of the Self-Differentiation Scale by Je, Seok-Bong(1989) which was developed by Bowen. And we have applied the frequencies, t-test, one-way ANOVA, Duncan test, multiple regression to analyze the data. The result of this study is as follows; First, the biggest factor which affects the most to college students’ self-differentiation is family members’ability to solve problems, and it is a variable which explains the most about building of college students’ self-differentiation. As family members’ problem-solving abilities get higher, the level of college students’ self-differentiation increases accordingly. Thus, when family members have a problem, the efforts to cooperate and to solve it remarkably contribute to capability of college students to divide reason from sentiment and their wholesome independence as well. Second, the level of college students’ self-differentiation is higher when communication among family members is more efficient. When efficient communication enables to express and transmit one’s intention better, it will enhance college students’ understanding of one’s own feeling and others’ feeling as well. Last, the level of college students’ self-differentiation is higher when they are more satisfied with their monetary allowance. Regardless of the amount of allowance, the satisfaction level toward allowance has positive correlation with college students’ self-differentiation. In other words, it shows that it is important to establish right concept and sense of values pertaining to allowance. In conclusion, family strengths affect college students’ self-differentiation. Especially, problem-solving ability of family members and communication among members are the factors which have something to do with college students’ self-differentiation more. In other words, a college student whose family member owns high level of problem-solving ability and good communication can build a good sense of security based on support of family, and eventually can establish wholesome independence in the relationship with others as well as family thanks to prudent division of reason from emotion. Therefore, family strengths are important factors which affect positively to growth of individual in the family, and it is required to enhance problem-solving ability of family members and communication among family members for college students’ self-differentiation. It will contribute to successful accomplishment of college students’ tasks eventually.
The family is facing various kinds of problems in rapidly changing society. Family strengths are very important factor which enhances strong points of family and contributes to overcome their problems by their own, and greatly influence individual’s life of family member as well as a society and family itself. This study analyzes the influence of family strengths to college students’ self-differentiation, and is to suggest positive effects of family strengths to members of family. It analyzes relevant factors which affects to college students’ self-differentiation and understands their relative levels of influence. In other words, it is to suggest which factor should be reinforced to build family strengths efficiently, and to apply the concept of family strengths substantially. For this purpose, 284 student(138 male and 146 female) were selected respectively as the subjects. For the measurement of the study, we have employed the family health strengths by UH, Young-ju (1995) and the translated version of the Self-Differentiation Scale by Je, Seok-Bong(1989) which was developed by Bowen. And we have applied the frequencies, t-test, one-way ANOVA, Duncan test, multiple regression to analyze the data. The result of this study is as follows; First, the biggest factor which affects the most to college students’ self-differentiation is family members’ability to solve problems, and it is a variable which explains the most about building of college students’ self-differentiation. As family members’ problem-solving abilities get higher, the level of college students’ self-differentiation increases accordingly. Thus, when family members have a problem, the efforts to cooperate and to solve it remarkably contribute to capability of college students to divide reason from sentiment and their wholesome independence as well. Second, the level of college students’ self-differentiation is higher when communication among family members is more efficient. When efficient communication enables to express and transmit one’s intention better, it will enhance college students’ understanding of one’s own feeling and others’ feeling as well. Last, the level of college students’ self-differentiation is higher when they are more satisfied with their monetary allowance. Regardless of the amount of allowance, the satisfaction level toward allowance has positive correlation with college students’ self-differentiation. In other words, it shows that it is important to establish right concept and sense of values pertaining to allowance. In conclusion, family strengths affect college students’ self-differentiation. Especially, problem-solving ability of family members and communication among members are the factors which have something to do with college students’ self-differentiation more. In other words, a college student whose family member owns high level of problem-solving ability and good communication can build a good sense of security based on support of family, and eventually can establish wholesome independence in the relationship with others as well as family thanks to prudent division of reason from emotion. Therefore, family strengths are important factors which affect positively to growth of individual in the family, and it is required to enhance problem-solving ability of family members and communication among family members for college students’ self-differentiation. It will contribute to successful accomplishment of college students’ tasks eventually.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.