본 연구는 소집단 전통놀이 활동이 유아의 사회·정서 발달 및 수학 개념 형성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 소집단 전통놀이 활동은 유아의 사회·정서 발달에 어떤 영향을 미치는가· 2. 소집단 전통놀이 활동은 유아의 수학 개념 형성에 어떤 영향을 미치는가? 본 연구는 서울시 S유치원에 재원 중인 만 5세반 유아 44명을 대상으로 하였다. 그 중 한 학급 22명(남: 11, 여:11)은 실험집단으로 나머지 학급 22명(남: 11, 여: 11)은 비교집단으로 연구에 참여하였다. 소집단 전통놀이 활동을 위하여 실험집단 유아들은 매주 5회씩 8주 동안 소집단 전통놀이 활동에 참여하였다. 이 활동은 유아들을 4~6명의 소집단으로 나누어 자유선택활동이나 실외활동 시간에 실시하였다. 수학 개념 발달 정도를 알아보기 위한 수학 개념 검사도구는 유아 학습 준비도 검사(한국 교육 개발원, 1998)에서 수학 개념에 관련된 부분 - 분류 개념, 측정 및 서열화 개념, 수 개념, 시간 및 공간 개념을 기초로 박상숙(1999)이 제작한 수학 개념 검사 도구를 사용하였고, 사회·정서 발달 정도를 알아보기 위한 사회·정서 검사는 한국행동과학연구소(허형 등, 1978)에서 제작한 ‘사회·정서 발달 평정 척도’ 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 ...
본 연구는 소집단 전통놀이 활동이 유아의 사회·정서 발달 및 수학 개념 형성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 소집단 전통놀이 활동은 유아의 사회·정서 발달에 어떤 영향을 미치는가· 2. 소집단 전통놀이 활동은 유아의 수학 개념 형성에 어떤 영향을 미치는가? 본 연구는 서울시 S유치원에 재원 중인 만 5세반 유아 44명을 대상으로 하였다. 그 중 한 학급 22명(남: 11, 여:11)은 실험집단으로 나머지 학급 22명(남: 11, 여: 11)은 비교집단으로 연구에 참여하였다. 소집단 전통놀이 활동을 위하여 실험집단 유아들은 매주 5회씩 8주 동안 소집단 전통놀이 활동에 참여하였다. 이 활동은 유아들을 4~6명의 소집단으로 나누어 자유선택활동이나 실외활동 시간에 실시하였다. 수학 개념 발달 정도를 알아보기 위한 수학 개념 검사도구는 유아 학습 준비도 검사(한국 교육 개발원, 1998)에서 수학 개념에 관련된 부분 - 분류 개념, 측정 및 서열화 개념, 수 개념, 시간 및 공간 개념을 기초로 박상숙(1999)이 제작한 수학 개념 검사 도구를 사용하였고, 사회·정서 발달 정도를 알아보기 위한 사회·정서 검사는 한국행동과학연구소(허형 등, 1978)에서 제작한 ‘사회·정서 발달 평정 척도’ 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SAS 8.2 프로그램을 사용하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후 검사 점수의 평균과 표준편차를 구하였고, 이를 통해 사전검사 점수를 공변인으로 하고 실험집단과 비교집단의 사후검사 점수를 종속변인으로 한 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소집단 전통놀이 활동은 유아의 사회·정서 발달에 영향을 미쳤다. 사회·정서 발달의 하위요인 별로 살펴보면 교사에의 비의존성, 내적통제, 또래와의 상호작용, 유치원에서의 안정감, 성취동기, 호기심에서 소집단 전통놀이 활동을 경험한 실험집단이 경험하지 못한 비교집단보다 높게 나타났다. 둘째, 소집단 전통놀이 활동은 유아의 수학 개념 형성에 영향을 미쳤다. 수학 개념의 하위요인 별로 살펴보면 분류개념, 측정 및 서열개념, 수개념, 공간 및 시간개념에서 소집단 전통놀이 활동을 경험한 실험집단이 경험하지 못한 비교집단보다 높게 나타났다.
본 연구는 소집단 전통놀이 활동이 유아의 사회·정서 발달 및 수학 개념 형성에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 소집단 전통놀이 활동은 유아의 사회·정서 발달에 어떤 영향을 미치는가· 2. 소집단 전통놀이 활동은 유아의 수학 개념 형성에 어떤 영향을 미치는가? 본 연구는 서울시 S유치원에 재원 중인 만 5세반 유아 44명을 대상으로 하였다. 그 중 한 학급 22명(남: 11, 여:11)은 실험집단으로 나머지 학급 22명(남: 11, 여: 11)은 비교집단으로 연구에 참여하였다. 소집단 전통놀이 활동을 위하여 실험집단 유아들은 매주 5회씩 8주 동안 소집단 전통놀이 활동에 참여하였다. 이 활동은 유아들을 4~6명의 소집단으로 나누어 자유선택활동이나 실외활동 시간에 실시하였다. 수학 개념 발달 정도를 알아보기 위한 수학 개념 검사도구는 유아 학습 준비도 검사(한국 교육 개발원, 1998)에서 수학 개념에 관련된 부분 - 분류 개념, 측정 및 서열화 개념, 수 개념, 시간 및 공간 개념을 기초로 박상숙(1999)이 제작한 수학 개념 검사 도구를 사용하였고, 사회·정서 발달 정도를 알아보기 위한 사회·정서 검사는 한국행동과학연구소(허형 등, 1978)에서 제작한 ‘사회·정서 발달 평정 척도’ 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SAS 8.2 프로그램을 사용하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후 검사 점수의 평균과 표준편차를 구하였고, 이를 통해 사전검사 점수를 공변인으로 하고 실험집단과 비교집단의 사후검사 점수를 종속변인으로 한 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소집단 전통놀이 활동은 유아의 사회·정서 발달에 영향을 미쳤다. 사회·정서 발달의 하위요인 별로 살펴보면 교사에의 비의존성, 내적통제, 또래와의 상호작용, 유치원에서의 안정감, 성취동기, 호기심에서 소집단 전통놀이 활동을 경험한 실험집단이 경험하지 못한 비교집단보다 높게 나타났다. 둘째, 소집단 전통놀이 활동은 유아의 수학 개념 형성에 영향을 미쳤다. 수학 개념의 하위요인 별로 살펴보면 분류개념, 측정 및 서열개념, 수개념, 공간 및 시간개념에서 소집단 전통놀이 활동을 경험한 실험집단이 경험하지 못한 비교집단보다 높게 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the effects of small group Korean traditional games on children's social-emotional development and the formation of mathematical concepts. The following research question were established for the investigation: 1. What effects do the small group Korean tra...
The purpose of this study is to investigate the effects of small group Korean traditional games on children's social-emotional development and the formation of mathematical concepts. The following research question were established for the investigation: 1. What effects do the small group Korean traditional games have on children's social-emotional development? 2. What effects do the small group Korean traditional games have on children's formation of mathematical concepts? 44 five-year-old children from S kindergarten in Seoul participated in the study. 22 children(11 boys and 11 girls) participated as an experimental group and 22 children(11 boys and 11 girls) as a comparative group. Experimental group participated in the small group Korean traditional games 5 times a week for eight weeks. The children were divided into small groups that consist of 4~6 children to play traditional games either inside or outside. To measure children's mathematical concepts, "Readiness Test for Young Children" developed by Korean Education Development Institute(1998) was used. To evaluate children's social-emotional development, "The Assessment Tool for Infant's Social-Emotional Development" developed by Korea Action Science Research Institute was used. The data were analyzed by average and standard deviation of pre and post-test scores and ANCOVA with the pre-test results as a covariant and the post-test results as a subordinative variance. SAS 8.2 program was used to analyze the data. The results of this research are as follows: First, the small group Korean traditional games positively affected children's social-emotional development. Also for the sub-factors of social-emotional development, the experimental group scored higher than the comparative group on all sub-scales. Second, the small group Korean traditional games positively affected the development of children's mathematical concept. Also for the sub-factors of mathematical concept, the experimental group had higher scores on concepts of classification, measurement and rank, number and space and time than the comparative group.
The purpose of this study is to investigate the effects of small group Korean traditional games on children's social-emotional development and the formation of mathematical concepts. The following research question were established for the investigation: 1. What effects do the small group Korean traditional games have on children's social-emotional development? 2. What effects do the small group Korean traditional games have on children's formation of mathematical concepts? 44 five-year-old children from S kindergarten in Seoul participated in the study. 22 children(11 boys and 11 girls) participated as an experimental group and 22 children(11 boys and 11 girls) as a comparative group. Experimental group participated in the small group Korean traditional games 5 times a week for eight weeks. The children were divided into small groups that consist of 4~6 children to play traditional games either inside or outside. To measure children's mathematical concepts, "Readiness Test for Young Children" developed by Korean Education Development Institute(1998) was used. To evaluate children's social-emotional development, "The Assessment Tool for Infant's Social-Emotional Development" developed by Korea Action Science Research Institute was used. The data were analyzed by average and standard deviation of pre and post-test scores and ANCOVA with the pre-test results as a covariant and the post-test results as a subordinative variance. SAS 8.2 program was used to analyze the data. The results of this research are as follows: First, the small group Korean traditional games positively affected children's social-emotional development. Also for the sub-factors of social-emotional development, the experimental group scored higher than the comparative group on all sub-scales. Second, the small group Korean traditional games positively affected the development of children's mathematical concept. Also for the sub-factors of mathematical concept, the experimental group had higher scores on concepts of classification, measurement and rank, number and space and time than the comparative group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.