수학동화를 활용한 표본공간 확률활동이 만 4세 유아의 확률적 사고와 수학적 성향 및 수학적 능력에 미치는 영향 The influence of the probable activity of sample space by using fairy tale math on the concept of probability, mathematical tendency, and mathematical ability of four-year-old children원문보기
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 동화를 활용한 표본공간 확률활동을 고안하여 적용함으로써 유아의 확률적 사고, 수학적 성향, 수학적 능력에 어떠한 영향을 미쳤는지 교육적 효과를 탐구하고자 하였다. 또한 이를 통해 유아확률교육에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 수학동화를 활용한 표본공간 관련 확률활동이 만 4세 유아의 확률적 사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 수학동화를 활용한 표본공간 관련 확률활동이 만 4세 유아의 수학적 성향에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 수학동화를 활용한 표본공간 관련 확률활동이 만 4세 유아의 수학적 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 2개 어린이집의 만 4세 유아로 연구대상기관은 인접한 곳에 위치해 있고 80인 이상의 정원으로 운영되고 있는 비슷한 규모의 어린이집이다. 대상 유아는 실험집단 A 어린이집 만 4세 유아 20명(남 9명, 여 11명)과 통제집단 B 어린이집 만 4세 유아 20명(남 7명, 여 13명)으로 총 40명이었고 실험집단 유아들에게는 동화를 활용한 표본공간 확률활동을 8주 동안 제공하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 유아의 확률적 사고를 측정하기 위해 김미숙(2011)의 확률이해 검사를 사용하였으며 확률이해 검사는 확률적 사고를 나타내는 표본공간, 사건의 확률, 확률비교, ...
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 동화를 활용한 표본공간 확률활동을 고안하여 적용함으로써 유아의 확률적 사고, 수학적 성향, 수학적 능력에 어떠한 영향을 미쳤는지 교육적 효과를 탐구하고자 하였다. 또한 이를 통해 유아확률교육에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 수학동화를 활용한 표본공간 관련 확률활동이 만 4세 유아의 확률적 사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 수학동화를 활용한 표본공간 관련 확률활동이 만 4세 유아의 수학적 성향에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 수학동화를 활용한 표본공간 관련 확률활동이 만 4세 유아의 수학적 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 2개 어린이집의 만 4세 유아로 연구대상기관은 인접한 곳에 위치해 있고 80인 이상의 정원으로 운영되고 있는 비슷한 규모의 어린이집이다. 대상 유아는 실험집단 A 어린이집 만 4세 유아 20명(남 9명, 여 11명)과 통제집단 B 어린이집 만 4세 유아 20명(남 7명, 여 13명)으로 총 40명이었고 실험집단 유아들에게는 동화를 활용한 표본공간 확률활동을 8주 동안 제공하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 유아의 확률적 사고를 측정하기 위해 김미숙(2011)의 확률이해 검사를 사용하였으며 확률이해 검사는 확률적 사고를 나타내는 표본공간, 사건의 확률, 확률비교, 조건부 확률의 4가지 구성요소로 되어 있다. 유아의 수학적 성향을 알아보는 도구로는 윤세은(2011)이 개발한 유아의 수학적 성향 평정척도를 사용하였다. 수학적 성향 평정척도는 융통성, 자신감, 지속성, 자기점검, 적용성, 흥미성의 6요소로 구성되어져 있다. 유아의 수학능력을 측정하기 위해서는 김지영(2004)이 개발한 유아수학능력 평가도구를 사용하였다. 검사 도구는 수와 연산, 대수, 기하, 측정, 자료 분석의 5개 영역으로 구성되어져 있다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Windows program을 이용하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 수학동화를 활용한 표본공간 확률활동은 만 4세 유아의 확률적 사고에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 확률적 사고에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 영향을 나타냈다. 하위영역 별로 살펴보면 표본공간에 대한 확률 이해가 사건의 확률, 확률비교, 조건부 확률의 확률 이해보다 유의미한 차이를 보이며 효과가 있었다. 둘째, 수학동화를 활용한 표본공간 확률활동은 유아의 수학적 성향에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 수학적 성향에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 효과를 나타냈다. 하위영역별로 살펴보면 융통성, 자신감, 지속성, 자기점검, 적용성, 흥미성 모두에서 유의미한 차이를 나타내며 긍정적인 효과가 있었다. 셋째, 수학동화를 활용한 표본공간 확률활동은 유아의 수학적 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단 유아들이 통제집단 유아들보다 수학적 능력에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 영향을 나타냈다. 하위영역별로 살펴보면 수와 연산, 대수, 자료 분석과 확률 영역이 측정, 기하 영역보다 유의미한 차이를 나타내며 긍정적인 효과가 있었다. 본 연구는 수학동화와 연계한 표본공간 확률활동을 고안함으로써 유아가 이해하기 쉬운 확률적 맥락을 제시하였고 유아들이 보다 흥미롭게 확률 영역에 관심을 갖게 되는 근거를 제공하였다는데 연구의 의의가 있다고 하겠다. 본 연구에서 고안된 표본공간 확률활동이 유아의 확률교육을 위해 유아교육 현장에서도 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 동화를 활용한 표본공간 확률활동을 고안하여 적용함으로써 유아의 확률적 사고, 수학적 성향, 수학적 능력에 어떠한 영향을 미쳤는지 교육적 효과를 탐구하고자 하였다. 또한 이를 통해 유아확률교육에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 수학동화를 활용한 표본공간 관련 확률활동이 만 4세 유아의 확률적 사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 수학동화를 활용한 표본공간 관련 확률활동이 만 4세 유아의 수학적 성향에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 수학동화를 활용한 표본공간 관련 확률활동이 만 4세 유아의 수학적 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 2개 어린이집의 만 4세 유아로 연구대상기관은 인접한 곳에 위치해 있고 80인 이상의 정원으로 운영되고 있는 비슷한 규모의 어린이집이다. 대상 유아는 실험집단 A 어린이집 만 4세 유아 20명(남 9명, 여 11명)과 통제집단 B 어린이집 만 4세 유아 20명(남 7명, 여 13명)으로 총 40명이었고 실험집단 유아들에게는 동화를 활용한 표본공간 확률활동을 8주 동안 제공하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 유아의 확률적 사고를 측정하기 위해 김미숙(2011)의 확률이해 검사를 사용하였으며 확률이해 검사는 확률적 사고를 나타내는 표본공간, 사건의 확률, 확률비교, 조건부 확률의 4가지 구성요소로 되어 있다. 유아의 수학적 성향을 알아보는 도구로는 윤세은(2011)이 개발한 유아의 수학적 성향 평정척도를 사용하였다. 수학적 성향 평정척도는 융통성, 자신감, 지속성, 자기점검, 적용성, 흥미성의 6요소로 구성되어져 있다. 유아의 수학능력을 측정하기 위해서는 김지영(2004)이 개발한 유아수학능력 평가도구를 사용하였다. 검사 도구는 수와 연산, 대수, 기하, 측정, 자료 분석의 5개 영역으로 구성되어져 있다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Windows program을 이용하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 수학동화를 활용한 표본공간 확률활동은 만 4세 유아의 확률적 사고에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 확률적 사고에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 영향을 나타냈다. 하위영역 별로 살펴보면 표본공간에 대한 확률 이해가 사건의 확률, 확률비교, 조건부 확률의 확률 이해보다 유의미한 차이를 보이며 효과가 있었다. 둘째, 수학동화를 활용한 표본공간 확률활동은 유아의 수학적 성향에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 수학적 성향에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 효과를 나타냈다. 하위영역별로 살펴보면 융통성, 자신감, 지속성, 자기점검, 적용성, 흥미성 모두에서 유의미한 차이를 나타내며 긍정적인 효과가 있었다. 셋째, 수학동화를 활용한 표본공간 확률활동은 유아의 수학적 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단 유아들이 통제집단 유아들보다 수학적 능력에 유의미한 차이를 보이며 긍정적인 영향을 나타냈다. 하위영역별로 살펴보면 수와 연산, 대수, 자료 분석과 확률 영역이 측정, 기하 영역보다 유의미한 차이를 나타내며 긍정적인 효과가 있었다. 본 연구는 수학동화와 연계한 표본공간 확률활동을 고안함으로써 유아가 이해하기 쉬운 확률적 맥락을 제시하였고 유아들이 보다 흥미롭게 확률 영역에 관심을 갖게 되는 근거를 제공하였다는데 연구의 의의가 있다고 하겠다. 본 연구에서 고안된 표본공간 확률활동이 유아의 확률교육을 위해 유아교육 현장에서도 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
This study is to explore that how the probable activity of sample space that is created by using fairy tales and applied to four-year-old Children, influences on the concept of probability, mathematical tendency, and mathematical ability of them. In addition, this study is designed to suggest the ef...
This study is to explore that how the probable activity of sample space that is created by using fairy tales and applied to four-year-old Children, influences on the concept of probability, mathematical tendency, and mathematical ability of them. In addition, this study is designed to suggest the effective ways of the probable education for children.
The main problems of this study are as follows for the purpose.
1. To what extent does the probable activity of sample space by employing fairy tale math affect the concept of probability of 4-year-old children? 2. To what extent does the probable activity of sample space by employing fairy tale math influence on mathematical tendency of 4-year-old-children? 3. To what extent does the probable activity of sample space by employing fairytale math induces mathematical ability of 4-year-old-children?
The objects of the study are 4-year-children derived from two daycare centers that are located in G city of North Cheonla province. Both daycare centers have approximately 80 children and are placed nearby. The objects of the study are total 40 children that consist of experimental group from A daycare center which is 20 children(male 9, female, 11) and controlled group from B daycare center which is 20 children(male 7, female 13). The probable activity of sample space has been conducted in experimental group for eight weeks. In this study, the Understanding of the Probability(Kim, Misook, 2011) is employed to measure the concept of probability as a tool. The test of understanding of probability consists of four elements: the sample space of the concept of probability, the probability of incidents, comparison of probability, and conditional probability. To measure mathematical tendency, Yoon Seyeun’s Mathematical Tendency Rating Scale(2011) is used. Mathematical tendency rating scale deals with six elements: adaptability, confidence, continuity, self-examination, application, and interesting. In order to check mathematical ability, Kim, Jiyoung’s Testing Tool for Mathematical Ability of Children(2004) is employed. This tool contains five elements: number, arithmetic, algebra, geometry, and analysis of data. The collected data has been analyzed by SPSS 18.0 Windows.
The results of the study are as follows First, the activity of probable of sample space run by fairy tale math shows the positive influence on the concept of probability of 4-year-old children. The experimental group shows more positive differences than the controlled group. The result reveals that the understanding of probability of sample space is more effective than the understanding of the probability of incidents, the comparison of probability, and conditional probability.
Second, the activity of probable of sample space run by fairy tale math reveals positive influence on mathematical tendency of 4-year-old children. The experimental group shows more meaningful positive difference than the controlled group. The meaningful difference are derived from each area such as: adaptability, confidence, continuity, self-examination, application, and interesting. Third, the activity of probable of sample space run by fairy tale math exposes the positive influence on mathematical ability of 4-year-old children. The experimental group shows more meaningful dissimilarities than the controlled group. The more meaningful dissimilarities are extracted from each area: number, arithmetic, algebra, geometry, and analysis of data.
This study contributes to developing the activity of probable of sample space in order for 4-year-old children to more easily understand probability and providing the evidence so as to encourage 4-year-old children to be interested in the area of probability. The activity of probability of sample space from this study can be employed to educate probability for 4-year-old children.
This study is to explore that how the probable activity of sample space that is created by using fairy tales and applied to four-year-old Children, influences on the concept of probability, mathematical tendency, and mathematical ability of them. In addition, this study is designed to suggest the effective ways of the probable education for children.
The main problems of this study are as follows for the purpose.
1. To what extent does the probable activity of sample space by employing fairy tale math affect the concept of probability of 4-year-old children? 2. To what extent does the probable activity of sample space by employing fairy tale math influence on mathematical tendency of 4-year-old-children? 3. To what extent does the probable activity of sample space by employing fairytale math induces mathematical ability of 4-year-old-children?
The objects of the study are 4-year-children derived from two daycare centers that are located in G city of North Cheonla province. Both daycare centers have approximately 80 children and are placed nearby. The objects of the study are total 40 children that consist of experimental group from A daycare center which is 20 children(male 9, female, 11) and controlled group from B daycare center which is 20 children(male 7, female 13). The probable activity of sample space has been conducted in experimental group for eight weeks. In this study, the Understanding of the Probability(Kim, Misook, 2011) is employed to measure the concept of probability as a tool. The test of understanding of probability consists of four elements: the sample space of the concept of probability, the probability of incidents, comparison of probability, and conditional probability. To measure mathematical tendency, Yoon Seyeun’s Mathematical Tendency Rating Scale(2011) is used. Mathematical tendency rating scale deals with six elements: adaptability, confidence, continuity, self-examination, application, and interesting. In order to check mathematical ability, Kim, Jiyoung’s Testing Tool for Mathematical Ability of Children(2004) is employed. This tool contains five elements: number, arithmetic, algebra, geometry, and analysis of data. The collected data has been analyzed by SPSS 18.0 Windows.
The results of the study are as follows First, the activity of probable of sample space run by fairy tale math shows the positive influence on the concept of probability of 4-year-old children. The experimental group shows more positive differences than the controlled group. The result reveals that the understanding of probability of sample space is more effective than the understanding of the probability of incidents, the comparison of probability, and conditional probability.
Second, the activity of probable of sample space run by fairy tale math reveals positive influence on mathematical tendency of 4-year-old children. The experimental group shows more meaningful positive difference than the controlled group. The meaningful difference are derived from each area such as: adaptability, confidence, continuity, self-examination, application, and interesting. Third, the activity of probable of sample space run by fairy tale math exposes the positive influence on mathematical ability of 4-year-old children. The experimental group shows more meaningful dissimilarities than the controlled group. The more meaningful dissimilarities are extracted from each area: number, arithmetic, algebra, geometry, and analysis of data.
This study contributes to developing the activity of probable of sample space in order for 4-year-old children to more easily understand probability and providing the evidence so as to encourage 4-year-old children to be interested in the area of probability. The activity of probability of sample space from this study can be employed to educate probability for 4-year-old children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.