오늘날 우리는 정보화 시대에 살고 있다. 우리 시대의 가장 핵심적인 기술인 컴퓨터는 이제 새로운 패러다임과 새로운 라이프스타일이 되고 있다. 청소년의 문제행동에 대해서는 과거부터 오랫동안 수많은 논의가 있었다. 그러나 과거 몇 년 동안 인터넷의 급속한 발달로 인하여 청소년들은 기성세대들이 접해 보지 못했던 새로운 세계, 즉 사이버세계를 경험하게 되었다. 사이버세계는 청소년들에게 시야를 넓게 해주고 다양한 경험을 할 수 있도록 하는 긍정적인 면을 가지고 있는 반면 오히려 그로 인한 많은 부작용을 일으키기도 한다. 이에 본 연구는 인터넷 시대를 살아가고 있는 청소년의 특성을 고찰하여 적합한 사이버윤리 교육방법을 제시하고자 한다. 오늘날 청소년들의 인터넷 이용률은 양적으로 증가하고 있을 뿐만 아니라 이용하는 정보나 내용의 질적인 면에서도 급변하는 추세이다. 이런 현실은 곧 인터넷 이용이 청소년들에게 어떤 영향을 줄 것인가와 보다 바람직한 이용을 위한 대안이 무엇인가에 대한 문제제기로 이어진다고 할 수 있을 것이다. 본 연구는 인터넷 이용률이 급증하고 있는 상황에서 인터넷 사용이 청소년들에게 미치는 영향에 대한 연구와 효과적인 대응방안에 대해 체계적인 연구가 충분히 이루어지지 않고 있는 현실을 보완하기 위한 작업의 일환으로 연구된 것이다. 현행 중고등학교 교과과정에서의 정보윤리교육은 현실적이지 못하고 교과서에서 다루는 시간이나 양과 질에서 미비한 실정이다. 이를 위해, 본 연구에서는 자료 분석법 위주의 문헌연구 방법을 사용하였으며 청소년과 사이버 폭력 일반에 대한 논의와 사이버 도덕 수업모형 개발 특히 NIE 교육방법에 대한 논의가 복합적으로 이루어져 있음을 밝혀둔다. 그리고 청소년 사이버폭력의 문제점을 해결하는 방법에는 여러 방법 중에서 본 논의에서는 도덕교육에 초점을 맞추고 있다. 본 논문의 내용은 다음과 같다. I장은 서론으로 연구의 목적, 방법 그리고 한계를 밝히고 있다. II장은 인터넷을 사용하는 인터넷 이용자 수를 보면 청소년이 가장 많기 때문에 우선 청소년의 개념을 명확하게 하고 이 청소년기의 특징에 대해서 살펴보았으며, 사이버공간의 특징과 함께 청소년의 행동특성과의 연관성을 살펴볼 것이다. 그리고, 본 논문에서 주요 개념으로 다룰 사이버 ...
오늘날 우리는 정보화 시대에 살고 있다. 우리 시대의 가장 핵심적인 기술인 컴퓨터는 이제 새로운 패러다임과 새로운 라이프스타일이 되고 있다. 청소년의 문제행동에 대해서는 과거부터 오랫동안 수많은 논의가 있었다. 그러나 과거 몇 년 동안 인터넷의 급속한 발달로 인하여 청소년들은 기성세대들이 접해 보지 못했던 새로운 세계, 즉 사이버세계를 경험하게 되었다. 사이버세계는 청소년들에게 시야를 넓게 해주고 다양한 경험을 할 수 있도록 하는 긍정적인 면을 가지고 있는 반면 오히려 그로 인한 많은 부작용을 일으키기도 한다. 이에 본 연구는 인터넷 시대를 살아가고 있는 청소년의 특성을 고찰하여 적합한 사이버윤리 교육방법을 제시하고자 한다. 오늘날 청소년들의 인터넷 이용률은 양적으로 증가하고 있을 뿐만 아니라 이용하는 정보나 내용의 질적인 면에서도 급변하는 추세이다. 이런 현실은 곧 인터넷 이용이 청소년들에게 어떤 영향을 줄 것인가와 보다 바람직한 이용을 위한 대안이 무엇인가에 대한 문제제기로 이어진다고 할 수 있을 것이다. 본 연구는 인터넷 이용률이 급증하고 있는 상황에서 인터넷 사용이 청소년들에게 미치는 영향에 대한 연구와 효과적인 대응방안에 대해 체계적인 연구가 충분히 이루어지지 않고 있는 현실을 보완하기 위한 작업의 일환으로 연구된 것이다. 현행 중고등학교 교과과정에서의 정보윤리교육은 현실적이지 못하고 교과서에서 다루는 시간이나 양과 질에서 미비한 실정이다. 이를 위해, 본 연구에서는 자료 분석법 위주의 문헌연구 방법을 사용하였으며 청소년과 사이버 폭력 일반에 대한 논의와 사이버 도덕 수업모형 개발 특히 NIE 교육방법에 대한 논의가 복합적으로 이루어져 있음을 밝혀둔다. 그리고 청소년 사이버폭력의 문제점을 해결하는 방법에는 여러 방법 중에서 본 논의에서는 도덕교육에 초점을 맞추고 있다. 본 논문의 내용은 다음과 같다. I장은 서론으로 연구의 목적, 방법 그리고 한계를 밝히고 있다. II장은 인터넷을 사용하는 인터넷 이용자 수를 보면 청소년이 가장 많기 때문에 우선 청소년의 개념을 명확하게 하고 이 청소년기의 특징에 대해서 살펴보았으며, 사이버공간의 특징과 함께 청소년의 행동특성과의 연관성을 살펴볼 것이다. 그리고, 본 논문에서 주요 개념으로 다룰 사이버 불법행위의 특징과 사이버폭력 개념정립 시 고려할 점에 대하여 알아볼 것이다. III장은 사이버폭력의 개념과 청소년 사이버폭력현황에 대한 고찰을 위해사이버폭력의 개념을 전통적 개념과 기존의 사이버폭력 개념으로 나누어 살펴보았으며, 사이버폭력 개념을 기존의 분류방식으로부터 보호법익에 따라 개인적 법익침해, 사회적 법익침해, 국가적 법익침해 등 세 종류로 분류하여 사례와 함께 제시하고 있다. IV장은 청소년 사이버윤리교육의 실태와 도덕과 수업모형에 대한 연구로서 중ㆍ고등학교에서 실시하고 있는 사이버 교육의 실태와 도덕윤리교과에서 실시하는 사이버 윤리 교육의 실태에 대해서 알아보고, 현재 보급교육에서 벗어나 컴퓨터가 여는 새로운 사이버 세상을 살아가는데 필요한 시민의식, 즉 세련된 네티즌이 되기 위한 종합적 교육에 대하여 고찰할 것이다. 정보화 교육을 실제 현장에 적용시키기 위한 수업모형으로는 도덕 딜레마 토론, 토론 수업, 가치명료화 수업, 역할놀이, 집단 탐구방법, 강의법 등이 있지만 시대적 사회적 요구를 충분히 반영하며, 교과의 타당성을 제고하는 적절한 수업방법이 필요하다는 점에서 신문활용수업, 즉 NIE(Newspaper In Education) 수업모형을 중심으로 신문기사와 시사만화를 활용하여 실제 교수-학습 지도안을 작성해 보았다. V장은 결론으로서, 정보화 사회에서 정보윤리는 어떤 윤리의 성격을 지니고 수행해야 할 것인지에 대하여 논의할 것이다. 우선 우리가 해야 할 것과 하지 말아야 할 것을 분명히 규정해 주어야 하는 처방윤리, 정보통신기술이 수반하게 될 문제점을 사전에 예방하도록 도와주어야 하는 예방윤리, 인간의 경험이나 제도, 정책변형의 필요성을 강조하는 변형윤리, 마지막으로 국지적 윤리가 아닌 세계보편윤리가 되어야 할 것을 피력할 것이다. 본 연구는 사이버폭력에 관한 정보통신 윤리교육 방안을 제시하면서 그 내용을 도덕교과서 내용에서, 방법은 기존의 수업방법 중 하나인 NIE 수업모형에서 구하려고 하였다. 또한 학교 수업을 통해 이루어 질 수 있는 것을 가장 우선적으로 배려했기 때문에 다소 체계적이지 못하다는 지적을 받을 수 있으나 사이버 세계 속의 청소년에 대한 이해를 바탕으로 청소년들이 올바른 인터넷 윤리의식을 지닐 수 있도록 하는 데 그 목적을 두어 사이버윤리교육에서의 NIE 수업모형방법을 중심으로 정립하였다는데 의의가 있다.
오늘날 우리는 정보화 시대에 살고 있다. 우리 시대의 가장 핵심적인 기술인 컴퓨터는 이제 새로운 패러다임과 새로운 라이프스타일이 되고 있다. 청소년의 문제행동에 대해서는 과거부터 오랫동안 수많은 논의가 있었다. 그러나 과거 몇 년 동안 인터넷의 급속한 발달로 인하여 청소년들은 기성세대들이 접해 보지 못했던 새로운 세계, 즉 사이버세계를 경험하게 되었다. 사이버세계는 청소년들에게 시야를 넓게 해주고 다양한 경험을 할 수 있도록 하는 긍정적인 면을 가지고 있는 반면 오히려 그로 인한 많은 부작용을 일으키기도 한다. 이에 본 연구는 인터넷 시대를 살아가고 있는 청소년의 특성을 고찰하여 적합한 사이버윤리 교육방법을 제시하고자 한다. 오늘날 청소년들의 인터넷 이용률은 양적으로 증가하고 있을 뿐만 아니라 이용하는 정보나 내용의 질적인 면에서도 급변하는 추세이다. 이런 현실은 곧 인터넷 이용이 청소년들에게 어떤 영향을 줄 것인가와 보다 바람직한 이용을 위한 대안이 무엇인가에 대한 문제제기로 이어진다고 할 수 있을 것이다. 본 연구는 인터넷 이용률이 급증하고 있는 상황에서 인터넷 사용이 청소년들에게 미치는 영향에 대한 연구와 효과적인 대응방안에 대해 체계적인 연구가 충분히 이루어지지 않고 있는 현실을 보완하기 위한 작업의 일환으로 연구된 것이다. 현행 중고등학교 교과과정에서의 정보윤리교육은 현실적이지 못하고 교과서에서 다루는 시간이나 양과 질에서 미비한 실정이다. 이를 위해, 본 연구에서는 자료 분석법 위주의 문헌연구 방법을 사용하였으며 청소년과 사이버 폭력 일반에 대한 논의와 사이버 도덕 수업모형 개발 특히 NIE 교육방법에 대한 논의가 복합적으로 이루어져 있음을 밝혀둔다. 그리고 청소년 사이버폭력의 문제점을 해결하는 방법에는 여러 방법 중에서 본 논의에서는 도덕교육에 초점을 맞추고 있다. 본 논문의 내용은 다음과 같다. I장은 서론으로 연구의 목적, 방법 그리고 한계를 밝히고 있다. II장은 인터넷을 사용하는 인터넷 이용자 수를 보면 청소년이 가장 많기 때문에 우선 청소년의 개념을 명확하게 하고 이 청소년기의 특징에 대해서 살펴보았으며, 사이버공간의 특징과 함께 청소년의 행동특성과의 연관성을 살펴볼 것이다. 그리고, 본 논문에서 주요 개념으로 다룰 사이버 불법행위의 특징과 사이버폭력 개념정립 시 고려할 점에 대하여 알아볼 것이다. III장은 사이버폭력의 개념과 청소년 사이버폭력현황에 대한 고찰을 위해사이버폭력의 개념을 전통적 개념과 기존의 사이버폭력 개념으로 나누어 살펴보았으며, 사이버폭력 개념을 기존의 분류방식으로부터 보호법익에 따라 개인적 법익침해, 사회적 법익침해, 국가적 법익침해 등 세 종류로 분류하여 사례와 함께 제시하고 있다. IV장은 청소년 사이버윤리교육의 실태와 도덕과 수업모형에 대한 연구로서 중ㆍ고등학교에서 실시하고 있는 사이버 교육의 실태와 도덕윤리교과에서 실시하는 사이버 윤리 교육의 실태에 대해서 알아보고, 현재 보급교육에서 벗어나 컴퓨터가 여는 새로운 사이버 세상을 살아가는데 필요한 시민의식, 즉 세련된 네티즌이 되기 위한 종합적 교육에 대하여 고찰할 것이다. 정보화 교육을 실제 현장에 적용시키기 위한 수업모형으로는 도덕 딜레마 토론, 토론 수업, 가치명료화 수업, 역할놀이, 집단 탐구방법, 강의법 등이 있지만 시대적 사회적 요구를 충분히 반영하며, 교과의 타당성을 제고하는 적절한 수업방법이 필요하다는 점에서 신문활용수업, 즉 NIE(Newspaper In Education) 수업모형을 중심으로 신문기사와 시사만화를 활용하여 실제 교수-학습 지도안을 작성해 보았다. V장은 결론으로서, 정보화 사회에서 정보윤리는 어떤 윤리의 성격을 지니고 수행해야 할 것인지에 대하여 논의할 것이다. 우선 우리가 해야 할 것과 하지 말아야 할 것을 분명히 규정해 주어야 하는 처방윤리, 정보통신기술이 수반하게 될 문제점을 사전에 예방하도록 도와주어야 하는 예방윤리, 인간의 경험이나 제도, 정책변형의 필요성을 강조하는 변형윤리, 마지막으로 국지적 윤리가 아닌 세계보편윤리가 되어야 할 것을 피력할 것이다. 본 연구는 사이버폭력에 관한 정보통신 윤리교육 방안을 제시하면서 그 내용을 도덕교과서 내용에서, 방법은 기존의 수업방법 중 하나인 NIE 수업모형에서 구하려고 하였다. 또한 학교 수업을 통해 이루어 질 수 있는 것을 가장 우선적으로 배려했기 때문에 다소 체계적이지 못하다는 지적을 받을 수 있으나 사이버 세계 속의 청소년에 대한 이해를 바탕으로 청소년들이 올바른 인터넷 윤리의식을 지닐 수 있도록 하는 데 그 목적을 두어 사이버윤리교육에서의 NIE 수업모형방법을 중심으로 정립하였다는데 의의가 있다.
The modern society is called the information society by the people. By a computer processing enormous amounts of information fast, optical fiber sending very large amounts of information in the form of light and various kinds of satellites, the advent of the information has been leaded in the modern...
The modern society is called the information society by the people. By a computer processing enormous amounts of information fast, optical fiber sending very large amounts of information in the form of light and various kinds of satellites, the advent of the information has been leaded in the modern society as a new phenomenon. As the enormous amounts of information, which has encouraged the development of the information society, influence our lifestyles and philosophy or even change, we experience many different ways of human relations and ego-identity change, and are affected in real life by a cyberspace existing between computer networks. We are faced with many new ethical problems before such the information society is recognized as the utopia to us. therefore, we should look into several aspects of ethical problems and think ethics apart from the realities of life over. This dissertation focuses on not ethical problems in cyber-culture and moral crisis in the information society but on a direction for improvement in moral education from the perspective of human dignity. The advancement of computers in the information society causes us go through the difficulty and confusion created by information explosion and overflow of information on the internet. With the overflow of information we tend to not only be rather insensible of the information than acceptable to it but also support choice of different persons than rational choice. Problems on the internet include such unhealthy information as violating individual's privacy and security, sending spam mails and sexual contents, etc. Cyber addiction is one of main problems. Adolescents and even youths only occupied in on-line gaming look so ordinary that they do not have trouble in school and home life. But it results in a decrease in socializing and compulsive behavior which interferes with normal living and causes severe stress on family, friends, loved ones, and one's study environment. In addition, that illegal copy of software and use of intellectual property are some sorts of victimless crime is ignored by users. As though illegal copy of software wouldn't be entirely eradicated by present intellectual property laws, limits of intellectual property protection should be narrowed or improved on ethics. Another form of serious problems ar not only of cyber-crime which brutally and irresponsible attacks people with different opinions using the anonymity of the internet and distribute computer viruses and hacking but of wide spread of such unhealthy sites regarding suicide help, bomb and guns making, terrors, and so on. With the information explosion some people who doesn't know what to do, how to do, and not have even those devices are found in unequality and isolation on gaining information. To explore how more feasible and workable moral instruction models could be created, each model's relative merits were analyzed. As a result, NIE(newspaper in education)-based model seems to be the best, as that is easier to make preparations for and integrate with relevant subject. Furthermore, that could take advantage of a variety of authentic materials. Morality is one of the grave problems that need our immediate attention. If character education could be a solution for that, boring and dry moral instruction should be expelled, and there should be a fresh and radical change in the way to conduct it. Thus, it's attempted in this study to explore how ideal character education could be realized to bring a change to stereotyped school instruction. As a consequence, this dissertation is offered with not only the education as an alternative to improving the impersonal and immoral tendencies but also measures to correct the current problems of the educational methods. The moral education is aimed at elevating human dignity and the spiritually superior mind in the information society. Human beings will be the valuable entity through a morality. Rationality just plays an important role to support the morality. Therefore, every schools must guide students to the right direction on the emphasis of the morality. Basically, the schools shall focus the education on each student's attitude, virtue and role based on honesty, responsibility, cooperation, and so on. The moral imagination is suitable for seeking methods of ethic education in the cyber world. As a result, ethic education of responsibility, meaning of carrying responsibility about something and ways of judgement being responsible to whom, should be established. Such contents of the education will resolve the problems in the information society and be led to a new ethic education.
The modern society is called the information society by the people. By a computer processing enormous amounts of information fast, optical fiber sending very large amounts of information in the form of light and various kinds of satellites, the advent of the information has been leaded in the modern society as a new phenomenon. As the enormous amounts of information, which has encouraged the development of the information society, influence our lifestyles and philosophy or even change, we experience many different ways of human relations and ego-identity change, and are affected in real life by a cyberspace existing between computer networks. We are faced with many new ethical problems before such the information society is recognized as the utopia to us. therefore, we should look into several aspects of ethical problems and think ethics apart from the realities of life over. This dissertation focuses on not ethical problems in cyber-culture and moral crisis in the information society but on a direction for improvement in moral education from the perspective of human dignity. The advancement of computers in the information society causes us go through the difficulty and confusion created by information explosion and overflow of information on the internet. With the overflow of information we tend to not only be rather insensible of the information than acceptable to it but also support choice of different persons than rational choice. Problems on the internet include such unhealthy information as violating individual's privacy and security, sending spam mails and sexual contents, etc. Cyber addiction is one of main problems. Adolescents and even youths only occupied in on-line gaming look so ordinary that they do not have trouble in school and home life. But it results in a decrease in socializing and compulsive behavior which interferes with normal living and causes severe stress on family, friends, loved ones, and one's study environment. In addition, that illegal copy of software and use of intellectual property are some sorts of victimless crime is ignored by users. As though illegal copy of software wouldn't be entirely eradicated by present intellectual property laws, limits of intellectual property protection should be narrowed or improved on ethics. Another form of serious problems ar not only of cyber-crime which brutally and irresponsible attacks people with different opinions using the anonymity of the internet and distribute computer viruses and hacking but of wide spread of such unhealthy sites regarding suicide help, bomb and guns making, terrors, and so on. With the information explosion some people who doesn't know what to do, how to do, and not have even those devices are found in unequality and isolation on gaining information. To explore how more feasible and workable moral instruction models could be created, each model's relative merits were analyzed. As a result, NIE(newspaper in education)-based model seems to be the best, as that is easier to make preparations for and integrate with relevant subject. Furthermore, that could take advantage of a variety of authentic materials. Morality is one of the grave problems that need our immediate attention. If character education could be a solution for that, boring and dry moral instruction should be expelled, and there should be a fresh and radical change in the way to conduct it. Thus, it's attempted in this study to explore how ideal character education could be realized to bring a change to stereotyped school instruction. As a consequence, this dissertation is offered with not only the education as an alternative to improving the impersonal and immoral tendencies but also measures to correct the current problems of the educational methods. The moral education is aimed at elevating human dignity and the spiritually superior mind in the information society. Human beings will be the valuable entity through a morality. Rationality just plays an important role to support the morality. Therefore, every schools must guide students to the right direction on the emphasis of the morality. Basically, the schools shall focus the education on each student's attitude, virtue and role based on honesty, responsibility, cooperation, and so on. The moral imagination is suitable for seeking methods of ethic education in the cyber world. As a result, ethic education of responsibility, meaning of carrying responsibility about something and ways of judgement being responsible to whom, should be established. Such contents of the education will resolve the problems in the information society and be led to a new ethic education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.