본 연구의 목적은 일반계 고등학교에서 혼성학급과 동성학급 학생들의 학교학습동기와 학교적응을 조사하여 비교 연구하는 데 있으며 이는 좀 더 효율적인 교육방법과 학급편성방법의 기초자료가 될 수 있다. 연구의 대상은 경기도 소재 남녀공학 일반계 고등학교 4개교에서 1439명의 학생들에게 설문조사를 하였으며 그 중 993명의 유효한 자료를 가지고 비교, 분석하였다. 검사 도구는 김용래(2000)가 제작한 학교학습동기 검사지와 학교적응 검사지를 사용하였으며 자료처리는 SPSS 12.0을 이용하여 ...
본 연구의 목적은 일반계 고등학교에서 혼성학급과 동성학급 학생들의 학교학습동기와 학교적응을 조사하여 비교 연구하는 데 있으며 이는 좀 더 효율적인 교육방법과 학급편성방법의 기초자료가 될 수 있다. 연구의 대상은 경기도 소재 남녀공학 일반계 고등학교 4개교에서 1439명의 학생들에게 설문조사를 하였으며 그 중 993명의 유효한 자료를 가지고 비교, 분석하였다. 검사 도구는 김용래(2000)가 제작한 학교학습동기 검사지와 학교적응 검사지를 사용하였으며 자료처리는 SPSS 12.0을 이용하여 빈도분석과 백분율로 정리하였고 비교검정의 경우 t-검정, 분산분석(ANOVA), 이원분산분석(two-way ANOVA)을 실시하였다. 사후 검정법으로 Scheffe법을 사용하였으며 이를 통해 얻은 분석 결과로 다음과 같은 결론을 얻었다.학교학습동기에 대한 주요 집단별 차이 분석에서 여학생, 2학년 학생, 성적이 높은 학생, 중학교 때 혼성학급이었던 학생들이 비교 집단들보다 학습동기가 더 높은 것으로 나타났다. 학교적응에 대한 주요 집단별 차이 분석에서 전반적으로 3학년 학생, 성적이 높은 학생들이 비교 집단들보다 학교적응도가 높은 것으로 나타났다. 성별, 중학교 때의 학급편성요인은 그 차이가 유의미 하지 않거나 하나의 하위 영역에서만 학교적응도가 높은 것으로 나타났다.혼성학급이 학교학습동기에 미치는 영향력 검정에서 혼성학급이 학교학습동기에 긍정적인 영향을 미치지만 혼성학급이라는 학급편성과 성별, 학년, 성적, 중학교 때의 학급편성 요인들 간의 상호작용 효과가 존재하지 않는 것으로 확인되었다. 혼성학급이 학교적응에 미치는 영향력 검정에서 혼성학급이 학교적응에 긍정적인 영향을 미치지만 학교학습동기와 마찬가지로 전체적으로 혼성학급이라는 학급편성과 성별, 학년, 성적 요인들 간의 상호작용 효과가 존재하지 않는 것으로 확인되었다. 다만 현재 학급편성과 중학교 때의 학급편성 요인과의 상호작용 효과만이 존재하므로 중학교 때의 학급편성 효과는 현재의 학급편성을 조건으로 평가해야 하는 것으로 나타났다.이와 같은 결론을 바탕으로 정리해 보면 남녀공학 내에서 혼성학급이 동성학급보다 학교학습동기 및 학교적응에 더 영향력을 미치고 효과적인 학급편성 형태라는 것을 알 수 있었다. 그러나 각 변수들과의 상호작용이 없다 라는 점에서 혼성학급 외에 다른 변수들이 학교학습동기 및 학교적응에 더 영향을 줄 수 있고 학생의 개개인의 특성 및 교육상황에 따라 혼성학급 외에 다른 형태의 학급이 더 효과적일 수 있다는 것을 고려해야 한다. 따라서 종전의 목적과는 다른 교육적 의도에 따른 남녀공학 및 혼성학급 편성, 운영이 이루어질 수 있는 방법과 학교학습동기 및 학교적응에 영향을 줄 수 있는 다른 변수 및 학급형태에 관한 후속적인 연구가 계속 이루어져야 할 것이다.
본 연구의 목적은 일반계 고등학교에서 혼성학급과 동성학급 학생들의 학교학습동기와 학교적응을 조사하여 비교 연구하는 데 있으며 이는 좀 더 효율적인 교육방법과 학급편성방법의 기초자료가 될 수 있다. 연구의 대상은 경기도 소재 남녀공학 일반계 고등학교 4개교에서 1439명의 학생들에게 설문조사를 하였으며 그 중 993명의 유효한 자료를 가지고 비교, 분석하였다. 검사 도구는 김용래(2000)가 제작한 학교학습동기 검사지와 학교적응 검사지를 사용하였으며 자료처리는 SPSS 12.0을 이용하여 빈도분석과 백분율로 정리하였고 비교검정의 경우 t-검정, 분산분석(ANOVA), 이원분산분석(two-way ANOVA)을 실시하였다. 사후 검정법으로 Scheffe법을 사용하였으며 이를 통해 얻은 분석 결과로 다음과 같은 결론을 얻었다.학교학습동기에 대한 주요 집단별 차이 분석에서 여학생, 2학년 학생, 성적이 높은 학생, 중학교 때 혼성학급이었던 학생들이 비교 집단들보다 학습동기가 더 높은 것으로 나타났다. 학교적응에 대한 주요 집단별 차이 분석에서 전반적으로 3학년 학생, 성적이 높은 학생들이 비교 집단들보다 학교적응도가 높은 것으로 나타났다. 성별, 중학교 때의 학급편성요인은 그 차이가 유의미 하지 않거나 하나의 하위 영역에서만 학교적응도가 높은 것으로 나타났다.혼성학급이 학교학습동기에 미치는 영향력 검정에서 혼성학급이 학교학습동기에 긍정적인 영향을 미치지만 혼성학급이라는 학급편성과 성별, 학년, 성적, 중학교 때의 학급편성 요인들 간의 상호작용 효과가 존재하지 않는 것으로 확인되었다. 혼성학급이 학교적응에 미치는 영향력 검정에서 혼성학급이 학교적응에 긍정적인 영향을 미치지만 학교학습동기와 마찬가지로 전체적으로 혼성학급이라는 학급편성과 성별, 학년, 성적 요인들 간의 상호작용 효과가 존재하지 않는 것으로 확인되었다. 다만 현재 학급편성과 중학교 때의 학급편성 요인과의 상호작용 효과만이 존재하므로 중학교 때의 학급편성 효과는 현재의 학급편성을 조건으로 평가해야 하는 것으로 나타났다.이와 같은 결론을 바탕으로 정리해 보면 남녀공학 내에서 혼성학급이 동성학급보다 학교학습동기 및 학교적응에 더 영향력을 미치고 효과적인 학급편성 형태라는 것을 알 수 있었다. 그러나 각 변수들과의 상호작용이 없다 라는 점에서 혼성학급 외에 다른 변수들이 학교학습동기 및 학교적응에 더 영향을 줄 수 있고 학생의 개개인의 특성 및 교육상황에 따라 혼성학급 외에 다른 형태의 학급이 더 효과적일 수 있다는 것을 고려해야 한다. 따라서 종전의 목적과는 다른 교육적 의도에 따른 남녀공학 및 혼성학급 편성, 운영이 이루어질 수 있는 방법과 학교학습동기 및 학교적응에 영향을 줄 수 있는 다른 변수 및 학급형태에 관한 후속적인 연구가 계속 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to survey and make researches in school-learning motivation and school-related adjustment between mixed-gender classes and single-gender classes in academic high school. It is believed that the data from comparison between mixed-gender classes and single-gender classes w...
The purpose of this study is to survey and make researches in school-learning motivation and school-related adjustment between mixed-gender classes and single-gender classes in academic high school. It is believed that the data from comparison between mixed-gender classes and single-gender classes would be used as basic data of more efficient teaching methods and class forms.For this purpose, 4 coeducation academic high schools in Kyonggi-do were selected and in a total of 1439 questionnaire copies, 993 data were used for analysis. The questionnaire utilized the school learning motivation testsheet and the school-related adjustment testsheet by Kim Yong Lae(2000). The collected data were using SPSS 12.0 for frequency analysis and percentage and using t-test, one-way ANOVA, two-way ANOVA, and Scheffe for comparative examination.The result of this study can be summarized as follows;First, the analysis shows that in difference analysis of school-learning motivation among main groups, female, the eleventh grade, high-achieving and mixed-gender classes at middle school students have higher learning motivation than comparative groups. And the analysis shows that in difference analysis of school-related adjustment among main groups, generally the twelfth grade and high-achieving students, were more adaptive at school than comparative groups. And there were few significant differences of analysis between sex and class form at middle school groups.Second, mixed-gender classes have an effect on school-learning motivation. However, there were no interactive effects between the factor of mixed-gender class and the factor of sex, grade, school record and class form at middle school in this examination. Therefore each factor has an effect on school-learning motivation, but the interaction between mixed-gender class factor and each factor has no effect on learning motivation. And mixed-gender classes have an effect on school-related adjustment. And like the examination of an effect on school-learning motivation, there were no interactive effects between factor of mixed-gender class and sex, grade, and school record factors in this examination. Therefore each factor has an effect on school-related adjustment, but the interaction between mixed-gender class factor and each factor has no effect on school-related adjustment. Merely there was an interaction effect between factor of mixed-gender class and class form at middle school. So the effect of class form at middle school has to be estimate on condition that the present class forming.
The purpose of this study is to survey and make researches in school-learning motivation and school-related adjustment between mixed-gender classes and single-gender classes in academic high school. It is believed that the data from comparison between mixed-gender classes and single-gender classes would be used as basic data of more efficient teaching methods and class forms.For this purpose, 4 coeducation academic high schools in Kyonggi-do were selected and in a total of 1439 questionnaire copies, 993 data were used for analysis. The questionnaire utilized the school learning motivation testsheet and the school-related adjustment testsheet by Kim Yong Lae(2000). The collected data were using SPSS 12.0 for frequency analysis and percentage and using t-test, one-way ANOVA, two-way ANOVA, and Scheffe for comparative examination.The result of this study can be summarized as follows;First, the analysis shows that in difference analysis of school-learning motivation among main groups, female, the eleventh grade, high-achieving and mixed-gender classes at middle school students have higher learning motivation than comparative groups. And the analysis shows that in difference analysis of school-related adjustment among main groups, generally the twelfth grade and high-achieving students, were more adaptive at school than comparative groups. And there were few significant differences of analysis between sex and class form at middle school groups.Second, mixed-gender classes have an effect on school-learning motivation. However, there were no interactive effects between the factor of mixed-gender class and the factor of sex, grade, school record and class form at middle school in this examination. Therefore each factor has an effect on school-learning motivation, but the interaction between mixed-gender class factor and each factor has no effect on learning motivation. And mixed-gender classes have an effect on school-related adjustment. And like the examination of an effect on school-learning motivation, there were no interactive effects between factor of mixed-gender class and sex, grade, and school record factors in this examination. Therefore each factor has an effect on school-related adjustment, but the interaction between mixed-gender class factor and each factor has no effect on school-related adjustment. Merely there was an interaction effect between factor of mixed-gender class and class form at middle school. So the effect of class form at middle school has to be estimate on condition that the present class forming.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.