본 연구의 목적은 고등학생들의 성의식이 어떠하며, 그것이 남녀공학 경험 여부와 관계가 있는지를 알아보고자 한다. 성의식은 성지식, 성태도, 성행동으로 측정하였다. 연구 대상으로는 경기도 북부와 철원 지역 고등학생 578(남:328, 여:250)명이며 자료는 SPSS Win. 18을 사용하여 평균, 표준편차, t 검증, ...
본 연구의 목적은 고등학생들의 성의식이 어떠하며, 그것이 남녀공학 경험 여부와 관계가 있는지를 알아보고자 한다. 성의식은 성지식, 성태도, 성행동으로 측정하였다. 연구 대상으로는 경기도 북부와 철원 지역 고등학생 578(남:328, 여:250)명이며 자료는 SPSS Win. 18을 사용하여 평균, 표준편차, t 검증, 일원 분산분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 성지식은 1점 만점에 0.83으로 비교적 높으며, 성태도는 5점 만점에 3.52 으로 보통 수준, 성행동은 2점 만점에 0.33으로 비교적 낮다. 둘째, 성별 성의식은 남학생이 여학생보다 다소 높다. 성지식은 차이가 없으나 성태도와 성행동은 여학생보다 남학생이 더 높다. 셋째, 학교형태별 성의식은 남녀공학과 남녀별학 간에 차이가 있다. 성지식은 차이가 없으나 성태도나 성행동은 남고 학생들이 여고나 남녀공학 학생보다 높게 나타났다. 넷째, 남녀공학 경험 형태에 따라 성의식에는 차이가 있었는데 중학교만 남녀공학을 경험한 학생이 중학교와 고등학교에서 모두 남녀공학 경험이 있거나, 고등학교만 경험이 있거나, 남녀공학 경험이 전혀 없는 학생보다 성지식, 성태도, 성행동 모두 더 높다. 이러한 결과로 미루어볼 때, 고등학생들의 성지식은 상당히 높아 성교육의 방향을 지식보다는 성에 대한 태도와 행동에 초점을 맞춰 실시해야 함을 시사하며, 남녀별, 학교형태별, 남녀공학 경험여부에 따라 성의식이 차이가 나는 것으로 보아 일괄적 성교육보다는 개인 상담 중심의 성교육이 이루어져야 한다. 남녀공학 경험 여부에 따른 성의식은 유의한 차이를 나타냈다. 중학교는 남녀공학경험을 하고, 고등학교에서는 남녀별학을 경험하면 성의식이 높아지는 것으로 판단되어 중등교육에서 남녀공학은 어릴 때 경험하고 고학년으로 갈수록 남녀별학을 경험하게 하면 성의식을 높이는데 도움이 된다고 볼 수 있다.
본 연구의 목적은 고등학생들의 성의식이 어떠하며, 그것이 남녀공학 경험 여부와 관계가 있는지를 알아보고자 한다. 성의식은 성지식, 성태도, 성행동으로 측정하였다. 연구 대상으로는 경기도 북부와 철원 지역 고등학생 578(남:328, 여:250)명이며 자료는 SPSS Win. 18을 사용하여 평균, 표준편차, t 검증, 일원 분산분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 성지식은 1점 만점에 0.83으로 비교적 높으며, 성태도는 5점 만점에 3.52 으로 보통 수준, 성행동은 2점 만점에 0.33으로 비교적 낮다. 둘째, 성별 성의식은 남학생이 여학생보다 다소 높다. 성지식은 차이가 없으나 성태도와 성행동은 여학생보다 남학생이 더 높다. 셋째, 학교형태별 성의식은 남녀공학과 남녀별학 간에 차이가 있다. 성지식은 차이가 없으나 성태도나 성행동은 남고 학생들이 여고나 남녀공학 학생보다 높게 나타났다. 넷째, 남녀공학 경험 형태에 따라 성의식에는 차이가 있었는데 중학교만 남녀공학을 경험한 학생이 중학교와 고등학교에서 모두 남녀공학 경험이 있거나, 고등학교만 경험이 있거나, 남녀공학 경험이 전혀 없는 학생보다 성지식, 성태도, 성행동 모두 더 높다. 이러한 결과로 미루어볼 때, 고등학생들의 성지식은 상당히 높아 성교육의 방향을 지식보다는 성에 대한 태도와 행동에 초점을 맞춰 실시해야 함을 시사하며, 남녀별, 학교형태별, 남녀공학 경험여부에 따라 성의식이 차이가 나는 것으로 보아 일괄적 성교육보다는 개인 상담 중심의 성교육이 이루어져야 한다. 남녀공학 경험 여부에 따른 성의식은 유의한 차이를 나타냈다. 중학교는 남녀공학경험을 하고, 고등학교에서는 남녀별학을 경험하면 성의식이 높아지는 것으로 판단되어 중등교육에서 남녀공학은 어릴 때 경험하고 고학년으로 갈수록 남녀별학을 경험하게 하면 성의식을 높이는데 도움이 된다고 볼 수 있다.
The purpose of this study is to find out the sexual consciousness of high school students, and the relationship between high school students’ coeducational experience and sexual consciousness. Sexual consciousness was measured by sexual knowledge, sexual attitudes, and sexual behavior. The subjects ...
The purpose of this study is to find out the sexual consciousness of high school students, and the relationship between high school students’ coeducational experience and sexual consciousness. Sexual consciousness was measured by sexual knowledge, sexual attitudes, and sexual behavior. The subjects were 578(M: 328, W: 250) high school students in the north of Gyeonggi province and Cheorwon, Gangwon province. The data of the study from the result of the research was processed with the use of SPSS 18 for Windows program and verified mean, standard deviation, t- test and one-way ANOVA. Then, the results of the study are as follows: First, the students' sexual knowledge was 0.83 out of 1, which was relatively high. Sexual attitude was 3.52 out of 5, and sexual behavior was 0.33 out of 2, which was relatively low. Second, the sexual consciousness of the boys was somewhat higher than girls. There was no significant difference in sexual knowledge scores between the boys and girls, but in sexual attitudes and behavior, male students were at higher level than female ones. Third, there was a difference between coed and non-coed students in sexual consciousness. There was no difference in sexual knowledge between coed and non-coed students. But sexual attitudes and sexual behavior of the students were higher in boys' high schools than in girls' and coed high schools. Fourth, there was a difference in sexual consciousness between the co-ed and non-coed schools which offer different types of experiences. Sexual knowledge, sexual attitudes and sexual behavior of the students who experienced only coed middle schools were higher than those of the students who experienced both coed middle and high schools, only coed high schools or neither coed middle nor high schools. These results suggest that sexual education for high school students should focus on not the sexual knowledge but the sexual attitudes and sexual behavior, because the sexual knowledge of high school students is quite high. Also, in order to increase the sexual consciousness of high school students, providing students with coed middle school and non-coed high school experiences is recommendable.
The purpose of this study is to find out the sexual consciousness of high school students, and the relationship between high school students’ coeducational experience and sexual consciousness. Sexual consciousness was measured by sexual knowledge, sexual attitudes, and sexual behavior. The subjects were 578(M: 328, W: 250) high school students in the north of Gyeonggi province and Cheorwon, Gangwon province. The data of the study from the result of the research was processed with the use of SPSS 18 for Windows program and verified mean, standard deviation, t- test and one-way ANOVA. Then, the results of the study are as follows: First, the students' sexual knowledge was 0.83 out of 1, which was relatively high. Sexual attitude was 3.52 out of 5, and sexual behavior was 0.33 out of 2, which was relatively low. Second, the sexual consciousness of the boys was somewhat higher than girls. There was no significant difference in sexual knowledge scores between the boys and girls, but in sexual attitudes and behavior, male students were at higher level than female ones. Third, there was a difference between coed and non-coed students in sexual consciousness. There was no difference in sexual knowledge between coed and non-coed students. But sexual attitudes and sexual behavior of the students were higher in boys' high schools than in girls' and coed high schools. Fourth, there was a difference in sexual consciousness between the co-ed and non-coed schools which offer different types of experiences. Sexual knowledge, sexual attitudes and sexual behavior of the students who experienced only coed middle schools were higher than those of the students who experienced both coed middle and high schools, only coed high schools or neither coed middle nor high schools. These results suggest that sexual education for high school students should focus on not the sexual knowledge but the sexual attitudes and sexual behavior, because the sexual knowledge of high school students is quite high. Also, in order to increase the sexual consciousness of high school students, providing students with coed middle school and non-coed high school experiences is recommendable.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.