박재삼은 40여년의 시작 생활을 통하여 한국의 정서와 한을 표현하는 데 주력하였으며, 자연의 영원성과 아름다움을 지속적으로 드러낸 시인이다. 본문에서 살펴 본 내용은 내면적 시세계와 형식적 구조분석이었다. 먼저 내면적 시세계에서 다룬 첫째는 한의 세계이다. 한은 이루지 못한 사랑과 유년시절의 가난에서 야기된다. 즉, 박재삼 시에 나타나는 한의 근원은 삶 자체에서 우러나오는 본질적인 것이다. 둘째, 자연 친화적 성향의 시에서는 자연을 시 속에 포함시켜 자신의 감정을 고차원적으로 승화시키고 있다. 자연은 경외로운 대상이며 인간의 유한...
박재삼은 40여년의 시작 생활을 통하여 한국의 정서와 한을 표현하는 데 주력하였으며, 자연의 영원성과 아름다움을 지속적으로 드러낸 시인이다. 본문에서 살펴 본 내용은 내면적 시세계와 형식적 구조분석이었다. 먼저 내면적 시세계에서 다룬 첫째는 한의 세계이다. 한은 이루지 못한 사랑과 유년시절의 가난에서 야기된다. 즉, 박재삼 시에 나타나는 한의 근원은 삶 자체에서 우러나오는 본질적인 것이다. 둘째, 자연 친화적 성향의 시에서는 자연을 시 속에 포함시켜 자신의 감정을 고차원적으로 승화시키고 있다. 자연은 경외로운 대상이며 인간의 유한성을 깨닫게 하는 동기가 된다. 셋째, 죽음의식은 초기, 중기, 후기로 나누어 살폈다. 초기의 죽음의식은 타인의 죽음을 객관적으로 받아들이기 때문에 긍정적으로 인식된다. 그러나 중기시에 와서는 자신이 겪는 투병생활 탓인지 죽음을 자신의 것으로 받아들이기 시작한다. 이러한 의식이 후기 시에 오면 삶과 자연에 대한 긍정으로 이어지고 죽음을 초월하려는 의지를 보여준다. 다음 장 형식적 구조분석에서 논의된 첫째는 어조이다. 사투리를 사용함으로써 슬픔의 감정을 절제시키고, 회고적 분위기를 고조시키기 위해서 고어체를 사용하는 면모도 보여주었다. 이는 현대적 세련미를 드러내기보다는 토속적인 분위기에 관심이 많았던 작가의 의도를 엿볼 수 있다. 둘째는 박재삼 시에서 중점적으로 다룬 이미지들이다. '모성의 이미지'는 자식에게 헌신적인 어머니의 모습과 자식들이 고난을 극복할 수 있는 힘을 부여하는 존재로 인식된다. '빛과 바람'의 이미지는 육신과 정신에 생기를 소생시켜주는 삶의 활력으로 인식되고 있다. '물'의 이미지는 전체 시에서 삶을 지탱할 수 있는 감동과 교훈을 주는 규범의 장소로 인식된다. 물의 의미 중 바다는 죽음의 공간보다는 부활과 재생을 예비하는 희망적인 공간으로 제시된 의미를 중심으로 다루었다. '눈물'의 의미는 한의 세계에서도 언급했듯이 한이 눈물로 형상화한 것과 자연의 영원성에 대한 감동에서 유발된 눈물의 의미도 보여주었다. 본고는 형식적 구조분석에 대한 연구가 미흡하였다. 앞으로는 주제와 형식 양면에서 시세계 전부를 대상으로 연구되어야만 박재삼 시에 대한 정확한 평가가 가능하리라 생각한다.
박재삼은 40여년의 시작 생활을 통하여 한국의 정서와 한을 표현하는 데 주력하였으며, 자연의 영원성과 아름다움을 지속적으로 드러낸 시인이다. 본문에서 살펴 본 내용은 내면적 시세계와 형식적 구조분석이었다. 먼저 내면적 시세계에서 다룬 첫째는 한의 세계이다. 한은 이루지 못한 사랑과 유년시절의 가난에서 야기된다. 즉, 박재삼 시에 나타나는 한의 근원은 삶 자체에서 우러나오는 본질적인 것이다. 둘째, 자연 친화적 성향의 시에서는 자연을 시 속에 포함시켜 자신의 감정을 고차원적으로 승화시키고 있다. 자연은 경외로운 대상이며 인간의 유한성을 깨닫게 하는 동기가 된다. 셋째, 죽음의식은 초기, 중기, 후기로 나누어 살폈다. 초기의 죽음의식은 타인의 죽음을 객관적으로 받아들이기 때문에 긍정적으로 인식된다. 그러나 중기시에 와서는 자신이 겪는 투병생활 탓인지 죽음을 자신의 것으로 받아들이기 시작한다. 이러한 의식이 후기 시에 오면 삶과 자연에 대한 긍정으로 이어지고 죽음을 초월하려는 의지를 보여준다. 다음 장 형식적 구조분석에서 논의된 첫째는 어조이다. 사투리를 사용함으로써 슬픔의 감정을 절제시키고, 회고적 분위기를 고조시키기 위해서 고어체를 사용하는 면모도 보여주었다. 이는 현대적 세련미를 드러내기보다는 토속적인 분위기에 관심이 많았던 작가의 의도를 엿볼 수 있다. 둘째는 박재삼 시에서 중점적으로 다룬 이미지들이다. '모성의 이미지'는 자식에게 헌신적인 어머니의 모습과 자식들이 고난을 극복할 수 있는 힘을 부여하는 존재로 인식된다. '빛과 바람'의 이미지는 육신과 정신에 생기를 소생시켜주는 삶의 활력으로 인식되고 있다. '물'의 이미지는 전체 시에서 삶을 지탱할 수 있는 감동과 교훈을 주는 규범의 장소로 인식된다. 물의 의미 중 바다는 죽음의 공간보다는 부활과 재생을 예비하는 희망적인 공간으로 제시된 의미를 중심으로 다루었다. '눈물'의 의미는 한의 세계에서도 언급했듯이 한이 눈물로 형상화한 것과 자연의 영원성에 대한 감동에서 유발된 눈물의 의미도 보여주었다. 본고는 형식적 구조분석에 대한 연구가 미흡하였다. 앞으로는 주제와 형식 양면에서 시세계 전부를 대상으로 연구되어야만 박재삼 시에 대한 정확한 평가가 가능하리라 생각한다.
Park Jae Sam is a poet about Korean heartstrings and rancor and, he expresses eternity and beauty of nature. In this thesis, inner poetic world and analysis of formal structure come out. First, rancor is touched in inner poetic world. The cause of rancor comes from life itself. Rancor comes from fai...
Park Jae Sam is a poet about Korean heartstrings and rancor and, he expresses eternity and beauty of nature. In this thesis, inner poetic world and analysis of formal structure come out. First, rancor is touched in inner poetic world. The cause of rancor comes from life itself. Rancor comes from failed love and poverty of childhood. Second, in a tendency of nature, he sublimes his emotion highly for including nature in his poems. The nature is miraculous object and motive of awaring human limitation. Third, death consciousness is divided into the first period, the middle period, the last period. In the first period, death consciousness is recognized affirmatively for recognizing other's death objectively. But, the middle period, he recognizes that the death is his for his life of fighting disease. This consciousness become affirmation of life and nature, it become will power of excelling death. In the next chapter, in analysis of formal structure first is a accent. As the use of a dialect, emotion of sorrow is temperate and countenance of use archaic world style is shown for a rise to retrospective atmosphere. These are stolen a glance at writer's intention that much concern about local customary atmosphere than reveal to present polishing beauty. Second is image on preponderantly treatment at Park Jae Sam's poems. 'Image of motherhood' is cognized to shape of devoted mother to child and existence that give to power overcome distress. Image of 'light and wind' is cognized to vital power of life that revive animation to body and mind. Image of 'water' at whole poem is cognized to place of standard that give to them impression and precept about supported life. Among sense of water, in the middle of present sense, sea is prepared to rebirth and reclamation than place of death. As a made mention of world of rancor, sense of 'tear' is shaped to tear about spite and impression about eternity of nature. This study is not perfect about analysis of formal structure. In future work, in subject and formal of both faces, study have to research about whole of poetic world, I think that it is possible accuracy estimation about Park Jae Sam's poems.
Park Jae Sam is a poet about Korean heartstrings and rancor and, he expresses eternity and beauty of nature. In this thesis, inner poetic world and analysis of formal structure come out. First, rancor is touched in inner poetic world. The cause of rancor comes from life itself. Rancor comes from failed love and poverty of childhood. Second, in a tendency of nature, he sublimes his emotion highly for including nature in his poems. The nature is miraculous object and motive of awaring human limitation. Third, death consciousness is divided into the first period, the middle period, the last period. In the first period, death consciousness is recognized affirmatively for recognizing other's death objectively. But, the middle period, he recognizes that the death is his for his life of fighting disease. This consciousness become affirmation of life and nature, it become will power of excelling death. In the next chapter, in analysis of formal structure first is a accent. As the use of a dialect, emotion of sorrow is temperate and countenance of use archaic world style is shown for a rise to retrospective atmosphere. These are stolen a glance at writer's intention that much concern about local customary atmosphere than reveal to present polishing beauty. Second is image on preponderantly treatment at Park Jae Sam's poems. 'Image of motherhood' is cognized to shape of devoted mother to child and existence that give to power overcome distress. Image of 'light and wind' is cognized to vital power of life that revive animation to body and mind. Image of 'water' at whole poem is cognized to place of standard that give to them impression and precept about supported life. Among sense of water, in the middle of present sense, sea is prepared to rebirth and reclamation than place of death. As a made mention of world of rancor, sense of 'tear' is shaped to tear about spite and impression about eternity of nature. This study is not perfect about analysis of formal structure. In future work, in subject and formal of both faces, study have to research about whole of poetic world, I think that it is possible accuracy estimation about Park Jae Sam's poems.
주제어
#박재삼 어조 죽음의식
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.