박재삼 시인의 생애는 ‘가난과 질병과의 동거’라고 함축될 만하다. 그의 시의 주된 정서인 ‘한’과 ‘설움‘은 한국 서정시의 전통에 뿌리를 둔 것이기도 하지만 어린 시절의 ’가난’ 체험과 잦은 ’질병‘으로 인해 체득한 외로움과 고통에서 출발한 것이라 할 수 있다. 본 논문은 박재삼 시인의 전기적 생애와 시 세계를 밝히기 위해 역사?전기비평으로 접근하였다. 그의 가난한 생활은 그의 시에 ‘한’과 ‘설움’으로 표출되었다. 또한 가난한 생활로 소심한 ...
박재삼 시인의 생애는 ‘가난과 질병과의 동거’라고 함축될 만하다. 그의 시의 주된 정서인 ‘한’과 ‘설움‘은 한국 서정시의 전통에 뿌리를 둔 것이기도 하지만 어린 시절의 ’가난’ 체험과 잦은 ’질병‘으로 인해 체득한 외로움과 고통에서 출발한 것이라 할 수 있다. 본 논문은 박재삼 시인의 전기적 생애와 시 세계를 밝히기 위해 역사?전기비평으로 접근하였다. 그의 가난한 생활은 그의 시에 ‘한’과 ‘설움’으로 표출되었다. 또한 가난한 생활로 소심한 성격과 부끄러움이 많은 청소년으로 성장하게 되었다. 이런 영향으로 ‘한’과 ‘설움’의 정서가 그의 시의 주된 정서로 나타나게 된 것이다. 그러나 그의 ‘한’과 ‘설움’은 영원성인 자연물과 융합되면서 극복되고 있다. 그의 시 곳곳에서 풍성하게 표현된 자연은 그가 어린 시절을 보낸 고향 삼천포의 자연과 관계가 깊다. 그의 시에 등장한 자연의 세계는 시인이 소망하는 완전한 세계이며 인간이 쉽게 근접할 수 없는 세계이기도 하다. 시인은 자연에 가까워 질 수 없는 인간의 한계를 인식하게 된다. 이런 까닭으로 그의 시에서 슬픔과 서러움은 ‘눈물’로 응결되고 있다. 그 눈물은 감정의 표출로서의 눈물이 아니라 인간의 한계인식을 극복하게 하는 해한(解恨)의 요소를 포함하고 있다. 이런 눈물을 통해 자연의 세계에 가까워질 수 있다는 것을 깨닫고 있는 것이다. 또한 그는 서른 다섯의 젊은 나이에 고혈압으로 쓰러진 이후 평생을 질병의 고통 속에서 살았으며, 그로 인해 인생의 허무를 깨닫고 죽음을 인식하게 되었다. 그러나 그의 시에 표현된 허무는 암울하고 어두운 색채의 허무가 아니라, 거기서 한 발 더 전진한 허무이다. 이런 허무의식은 순수 감정의 산물인 ‘눈물’을 통해 ‘한’과 ‘설움’의 정서가 아름답게 승화된다. 그리고 시인의 생애에서 빼놓을 수 없는 것은 그가 바둑을 즐겼다는 것이다. 그의 삶에서 우리는 가난과 질병의 고통으로부터 한과 슬픔을 극복하고, 절제와 겸양의 미덕을 실천한 소박한 인생관을 엿볼 수 있다. 이는 평소 그가 즐긴 바둑의 영향도 있다고 본다. 넓은 바둑판도 인생의 길처럼 복잡하게 얽혀 있기 때문에 그가 바둑을 두면서 인생의 진리와 묘미를 깨닫게 된다. 즉 균형과 조화를 바탕으로 한 분수의식과 함께 자연에 순응하는 겸손한 모습을 그의 시 곳곳에서 만나게 된다. 이는 모자라지도 않고 넘치지도 않는 중용의 미학으로 승화된다. 이런 생활은 그의 시정신인 절반의 사상으로 심화된다. 또한 그의 시에 나타난 시형(詩形)의 압축현상을 볼 수 있다. 이는 간결한 구조의 전통율격을 계승한다는 측면도 있지만, 시 속에 담겨 있는 조화와 균형 의식이 언어조탁을 통해 나타난 것이라고 볼 수 있다. 이런 태도 역시 그의 바둑 사랑과 무관하지 않다. 박재삼은 1950년대에 문학 활동을 시작한 이래 김소월부터 미당 서정주로 승계되는 한국 시단의 전통 서정성을 잇는 시인이란 평가를 받고 있다. 또한 그의 시는 이러한 전통적 서정을 절제되고 세련된 언어로 한층 새롭게 표현한 점에서 더욱 시사적 가치가 있다.
박재삼 시인의 생애는 ‘가난과 질병과의 동거’라고 함축될 만하다. 그의 시의 주된 정서인 ‘한’과 ‘설움‘은 한국 서정시의 전통에 뿌리를 둔 것이기도 하지만 어린 시절의 ’가난’ 체험과 잦은 ’질병‘으로 인해 체득한 외로움과 고통에서 출발한 것이라 할 수 있다. 본 논문은 박재삼 시인의 전기적 생애와 시 세계를 밝히기 위해 역사?전기비평으로 접근하였다. 그의 가난한 생활은 그의 시에 ‘한’과 ‘설움’으로 표출되었다. 또한 가난한 생활로 소심한 성격과 부끄러움이 많은 청소년으로 성장하게 되었다. 이런 영향으로 ‘한’과 ‘설움’의 정서가 그의 시의 주된 정서로 나타나게 된 것이다. 그러나 그의 ‘한’과 ‘설움’은 영원성인 자연물과 융합되면서 극복되고 있다. 그의 시 곳곳에서 풍성하게 표현된 자연은 그가 어린 시절을 보낸 고향 삼천포의 자연과 관계가 깊다. 그의 시에 등장한 자연의 세계는 시인이 소망하는 완전한 세계이며 인간이 쉽게 근접할 수 없는 세계이기도 하다. 시인은 자연에 가까워 질 수 없는 인간의 한계를 인식하게 된다. 이런 까닭으로 그의 시에서 슬픔과 서러움은 ‘눈물’로 응결되고 있다. 그 눈물은 감정의 표출로서의 눈물이 아니라 인간의 한계인식을 극복하게 하는 해한(解恨)의 요소를 포함하고 있다. 이런 눈물을 통해 자연의 세계에 가까워질 수 있다는 것을 깨닫고 있는 것이다. 또한 그는 서른 다섯의 젊은 나이에 고혈압으로 쓰러진 이후 평생을 질병의 고통 속에서 살았으며, 그로 인해 인생의 허무를 깨닫고 죽음을 인식하게 되었다. 그러나 그의 시에 표현된 허무는 암울하고 어두운 색채의 허무가 아니라, 거기서 한 발 더 전진한 허무이다. 이런 허무의식은 순수 감정의 산물인 ‘눈물’을 통해 ‘한’과 ‘설움’의 정서가 아름답게 승화된다. 그리고 시인의 생애에서 빼놓을 수 없는 것은 그가 바둑을 즐겼다는 것이다. 그의 삶에서 우리는 가난과 질병의 고통으로부터 한과 슬픔을 극복하고, 절제와 겸양의 미덕을 실천한 소박한 인생관을 엿볼 수 있다. 이는 평소 그가 즐긴 바둑의 영향도 있다고 본다. 넓은 바둑판도 인생의 길처럼 복잡하게 얽혀 있기 때문에 그가 바둑을 두면서 인생의 진리와 묘미를 깨닫게 된다. 즉 균형과 조화를 바탕으로 한 분수의식과 함께 자연에 순응하는 겸손한 모습을 그의 시 곳곳에서 만나게 된다. 이는 모자라지도 않고 넘치지도 않는 중용의 미학으로 승화된다. 이런 생활은 그의 시정신인 절반의 사상으로 심화된다. 또한 그의 시에 나타난 시형(詩形)의 압축현상을 볼 수 있다. 이는 간결한 구조의 전통율격을 계승한다는 측면도 있지만, 시 속에 담겨 있는 조화와 균형 의식이 언어조탁을 통해 나타난 것이라고 볼 수 있다. 이런 태도 역시 그의 바둑 사랑과 무관하지 않다. 박재삼은 1950년대에 문학 활동을 시작한 이래 김소월부터 미당 서정주로 승계되는 한국 시단의 전통 서정성을 잇는 시인이란 평가를 받고 있다. 또한 그의 시는 이러한 전통적 서정을 절제되고 세련된 언어로 한층 새롭게 표현한 점에서 더욱 시사적 가치가 있다.
Life of Bakjaesam, a poet, can be implied living together of poverty and disease. "The grudge and the sadness", main emotion of his poem established the tradition of Korean lyric poem. However, first of all, it can be come out from loneliness and pain to master because of poverty experience and ever...
Life of Bakjaesam, a poet, can be implied living together of poverty and disease. "The grudge and the sadness", main emotion of his poem established the tradition of Korean lyric poem. However, first of all, it can be come out from loneliness and pain to master because of poverty experience and every disease of childhood. His poor life as expressed in grudge and sadness in his poem. Also he became to grow up as a cowardly character and shameful young man because of his poor life. In this influence, the emotion of 'grudge' and 'sadness' was expressed in main emotion of his poem. But his grudge and sadness become to overcome by fusing with eternity, natural object. Also we can meet nature to be expressed plentiful from all parts of his poem. This has a deep relation with nature of his hometown, Samchoenpo where he spent his childhood. The world of nature that shows up in his poem is a perfect world that the poet desires and the world that man can't come close easily. The poet becomes to realize man's limit that can't come close to nature. For this reason, the sadness and the grief become to coagulate into tears in his poem. The tears are not tears that his emotion appears and involve an important point of regret that overcomes man's limit recognition. Through this tear, he becomes to realize that he can come close to the world of nature. Also he has lived in pain of disease his lifetime since he broke down from high blood pressure at young age of 35. For that reason, he realized emptiness of life and he became to recognize death. However, the emptiness that appears in his poem is not the emptiness of gloomy and dark color. It is a step forward emptiness. This emptiness consciousness is sublimated beautifully with emotion of grudge and grief through the tear, production of pure emotion and that he enjoyed Baduk can't except from his life. We can look furtively at his simple view of life to practice the virtue of temperance and modesty and to overcome grudge and sadness from the pain of poverty and disease. This seems to be influenced on by Baduk that he enjoys ordinary times. He becomes to realize the discretion of life by playing Baduk because a wide Baduk board is at sixes and sevens like a way of life. In other words, we meet the modest figure to follow the nature with discretion conscious ness that is based on the balance and the harmony from all parts of his poem. This sublimated as half the aesthetics that don't lack and don't overflow. This life becomes the foundation of half the thought is called spirit of his poem. Also we can see the compression presentation of poetic verse expressed in his poem. This has the side to succeed the traditional rhythm of simple structure. However it can be said that starts in creative attitude of his poem to pursuit new through the harmony and balance and the neat and tidy language expressed in his poem. Also this attitude is related to love of his Baduk. Bakjaesam is estimated as poet to succeed in the world of Korean poetry lyric feelings to be succeeded from Kim So Wuoel to Midang, Seo Jung Joo since he starts his literature activity in 1950's. Also his poem means more and more at point of expressing traditional lyricism moderate and polished languages.
Life of Bakjaesam, a poet, can be implied living together of poverty and disease. "The grudge and the sadness", main emotion of his poem established the tradition of Korean lyric poem. However, first of all, it can be come out from loneliness and pain to master because of poverty experience and every disease of childhood. His poor life as expressed in grudge and sadness in his poem. Also he became to grow up as a cowardly character and shameful young man because of his poor life. In this influence, the emotion of 'grudge' and 'sadness' was expressed in main emotion of his poem. But his grudge and sadness become to overcome by fusing with eternity, natural object. Also we can meet nature to be expressed plentiful from all parts of his poem. This has a deep relation with nature of his hometown, Samchoenpo where he spent his childhood. The world of nature that shows up in his poem is a perfect world that the poet desires and the world that man can't come close easily. The poet becomes to realize man's limit that can't come close to nature. For this reason, the sadness and the grief become to coagulate into tears in his poem. The tears are not tears that his emotion appears and involve an important point of regret that overcomes man's limit recognition. Through this tear, he becomes to realize that he can come close to the world of nature. Also he has lived in pain of disease his lifetime since he broke down from high blood pressure at young age of 35. For that reason, he realized emptiness of life and he became to recognize death. However, the emptiness that appears in his poem is not the emptiness of gloomy and dark color. It is a step forward emptiness. This emptiness consciousness is sublimated beautifully with emotion of grudge and grief through the tear, production of pure emotion and that he enjoyed Baduk can't except from his life. We can look furtively at his simple view of life to practice the virtue of temperance and modesty and to overcome grudge and sadness from the pain of poverty and disease. This seems to be influenced on by Baduk that he enjoys ordinary times. He becomes to realize the discretion of life by playing Baduk because a wide Baduk board is at sixes and sevens like a way of life. In other words, we meet the modest figure to follow the nature with discretion conscious ness that is based on the balance and the harmony from all parts of his poem. This sublimated as half the aesthetics that don't lack and don't overflow. This life becomes the foundation of half the thought is called spirit of his poem. Also we can see the compression presentation of poetic verse expressed in his poem. This has the side to succeed the traditional rhythm of simple structure. However it can be said that starts in creative attitude of his poem to pursuit new through the harmony and balance and the neat and tidy language expressed in his poem. Also this attitude is related to love of his Baduk. Bakjaesam is estimated as poet to succeed in the world of Korean poetry lyric feelings to be succeeded from Kim So Wuoel to Midang, Seo Jung Joo since he starts his literature activity in 1950's. Also his poem means more and more at point of expressing traditional lyricism moderate and polished languages.
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