본 논문은 조기음악교육에 관한 것으로 유아에게 효율적인 음악학습을 하기위해 필요한 음악교육 program에 관한 연구이다. 현대 음악교육에 막대한 영향을 끼친 달크로즈, 코다이, 오르프의 교수방법을 문헌을 통하여 조사하고 비교평가하여 세 사람의 고수방법을 통합한 음악교육 program을 제시하였다. 본 연구의 범위는 첫째, 유아교육의 개념 및 유아 음악교육에 관하여 살펴보았고 둘째, piaget의 인지발달론에 의한 유아의 음악적 발전 단계를 살...
본 논문은 조기음악교육에 관한 것으로 유아에게 효율적인 음악학습을 하기위해 필요한 음악교육 program에 관한 연구이다. 현대 음악교육에 막대한 영향을 끼친 달크로즈, 코다이, 오르프의 교수방법을 문헌을 통하여 조사하고 비교평가하여 세 사람의 고수방법을 통합한 음악교육 program을 제시하였다. 본 연구의 범위는 첫째, 유아교육의 개념 및 유아 음악교육에 관하여 살펴보았고 둘째, piaget의 인지발달론에 의한 유아의 음악적 발전 단계를 살펴 보았다. piaget는 연령에 따라 인지발달을 4단계로 보았는데, 유아기는 전조작기에 해당하며, 이시기에 나타나는 유아의 신체적 특징과 음악적 능력을 조사하였다. 셋째, 개념적 접근법과 음악프로그램의 이론적 배경을 설명하고, 현대음악 교육가 Dalcroze, Kodaly, Orff의 교육이론을 조사하고 교육방법을 실제로 비교하여 보기 위해 case syudy를 통하여 직접 유아에게 세 사람의 음악교육방법을 실행해 보았다. 넷째, 각 음악교육 방법의 장점들을 선별하여 Dalcroze, Kodaly, Orff의 방법을 통하여 program을 제시하였다. 이상의 연구내용의 결과를 살펴볼 때 교사는 유아에게 음악지도를 하는데에 있어 유아의 성장발달단계에 맞도록 음악 학습 방법을 결정하고 유아의 음악적 능력 및 개념형성구조에 보다 유효하고 체계적인 음악교육 program을 계획할 수 있어야 한다. 교사가 유아의 발달적 특징에 내재된 학습성격을 알게 될 때 유아가 동화할 수 있는 개념을 변별할 수 있을 것이다. 또한 음악교육 program이 유아의 능력과 매칭이 될 때 그 음악교육 program이 보다 쉽게 동화되는 것처럼 음악교육방법 또한 유아의 능력과 일치할 때 가장 효율적일 수 있을 것이다.
본 논문은 조기음악교육에 관한 것으로 유아에게 효율적인 음악학습을 하기위해 필요한 음악교육 program에 관한 연구이다. 현대 음악교육에 막대한 영향을 끼친 달크로즈, 코다이, 오르프의 교수방법을 문헌을 통하여 조사하고 비교평가하여 세 사람의 고수방법을 통합한 음악교육 program을 제시하였다. 본 연구의 범위는 첫째, 유아교육의 개념 및 유아 음악교육에 관하여 살펴보았고 둘째, piaget의 인지발달론에 의한 유아의 음악적 발전 단계를 살펴 보았다. piaget는 연령에 따라 인지발달을 4단계로 보았는데, 유아기는 전조작기에 해당하며, 이시기에 나타나는 유아의 신체적 특징과 음악적 능력을 조사하였다. 셋째, 개념적 접근법과 음악프로그램의 이론적 배경을 설명하고, 현대음악 교육가 Dalcroze, Kodaly, Orff의 교육이론을 조사하고 교육방법을 실제로 비교하여 보기 위해 case syudy를 통하여 직접 유아에게 세 사람의 음악교육방법을 실행해 보았다. 넷째, 각 음악교육 방법의 장점들을 선별하여 Dalcroze, Kodaly, Orff의 방법을 통하여 program을 제시하였다. 이상의 연구내용의 결과를 살펴볼 때 교사는 유아에게 음악지도를 하는데에 있어 유아의 성장발달단계에 맞도록 음악 학습 방법을 결정하고 유아의 음악적 능력 및 개념형성구조에 보다 유효하고 체계적인 음악교육 program을 계획할 수 있어야 한다. 교사가 유아의 발달적 특징에 내재된 학습성격을 알게 될 때 유아가 동화할 수 있는 개념을 변별할 수 있을 것이다. 또한 음악교육 program이 유아의 능력과 매칭이 될 때 그 음악교육 program이 보다 쉽게 동화되는 것처럼 음악교육방법 또한 유아의 능력과 일치할 때 가장 효율적일 수 있을 것이다.
This article is the research on the programs of musical education as early education needed for teaching effective musical study to preschoolers. it examined, compared and assessed the teaching methods of Dalcroze, Kodaly, Orff having a great effect on the modern musical education through literature...
This article is the research on the programs of musical education as early education needed for teaching effective musical study to preschoolers. it examined, compared and assessed the teaching methods of Dalcroze, Kodaly, Orff having a great effect on the modern musical education through literatures, and presented the integrated musical programs of these three scholars' teaching methods. This study investigated the following four aspects: First, it researched on the concept of preschool education and preschool musical education. Second, it did on the musical developmental stages of preschoolers by the Piaget's theory of cognitive development. Piaget classified the cognitive development into 4 steps according to age, of them, the preschool stage falls under the pre-operational period, and this paper explored the physical characteristics and musical ability of preschoolers revealed in this period. Third, it explained the conceptual approaches and the theoretical background of musical programs, examined modern musical educators, Dalcroze's, Kodaly's, Orff's educational theories, applied these three scholars' method of musical education to preschoolers through case study to compare their educational methods. Fourth, it picked out the advantages of each method of musical education, presented the integrated programs of Dalcroze's, Kodaly's and Orff's methods. As a result of the above research, this paper reached the following. conclusion. Teachers should decide the method of musical learning fit for the preschoolers' stages of growth and developments in teaching music, plan more systematic and effective programs of musical education to the preschoolers' musical ability and structure of conceptual formation. Teachers will be able to discriminate the concept preschoolers can be assimilated to when they come to know the learning characteristics inherent in the preschoolers' developmental characteristics. Also, just as the programs of musical education are more easily assimilated when those programs are correspondent to the preschoolers' abilities, so the methods of musical education can be the most effective when they are correspondent to the preschoolers; abilities.
This article is the research on the programs of musical education as early education needed for teaching effective musical study to preschoolers. it examined, compared and assessed the teaching methods of Dalcroze, Kodaly, Orff having a great effect on the modern musical education through literatures, and presented the integrated musical programs of these three scholars' teaching methods. This study investigated the following four aspects: First, it researched on the concept of preschool education and preschool musical education. Second, it did on the musical developmental stages of preschoolers by the Piaget's theory of cognitive development. Piaget classified the cognitive development into 4 steps according to age, of them, the preschool stage falls under the pre-operational period, and this paper explored the physical characteristics and musical ability of preschoolers revealed in this period. Third, it explained the conceptual approaches and the theoretical background of musical programs, examined modern musical educators, Dalcroze's, Kodaly's, Orff's educational theories, applied these three scholars' method of musical education to preschoolers through case study to compare their educational methods. Fourth, it picked out the advantages of each method of musical education, presented the integrated programs of Dalcroze's, Kodaly's and Orff's methods. As a result of the above research, this paper reached the following. conclusion. Teachers should decide the method of musical learning fit for the preschoolers' stages of growth and developments in teaching music, plan more systematic and effective programs of musical education to the preschoolers' musical ability and structure of conceptual formation. Teachers will be able to discriminate the concept preschoolers can be assimilated to when they come to know the learning characteristics inherent in the preschoolers' developmental characteristics. Also, just as the programs of musical education are more easily assimilated when those programs are correspondent to the preschoolers' abilities, so the methods of musical education can be the most effective when they are correspondent to the preschoolers; abilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.