음악교육은 단순히 이론 중심의 지식전달의 수준을 뛰어 넘어 음악교육을 통해 학생들 스스로가 자신이 느끼는 것을 아름답게 표현할 수 있는 능력을 기르는데 그 목적을 두고 있다. 음악교육 중 음악의 가장 기초적인 지도 요소이며 표현과 감상의 음악적 기반을 이루는 근간인 리듬교육은 아주 중요하지 않을 수 없다. 리듬을 익히는 것은 음악적 감각을 일깨워 줄 뿐만 아니라 음악에 따라 신체 반응을 시켜 모든 감각기능을 깨우쳐서 음에 대한 이미지를 높이고 창조력을 신장시키고 심신의 조화, 조정을 도모해 전인교육 속에서 음악의 기초능력, 연주나 작곡능력, 음악 감상력을 높여 가는 음악적 인식과정으로 아주 중요한 교육이다.
논문의 결과에 앞서 리듬교육이 조기 교육에 있어서 얼마나 중요한가에 대해 리듬교육의 필요성 및 그 의의를 논해 보고 칼 오르프(Carl Orff 1895~ 1982)의 생애와 작품, 교육철학과 칼 오르프의 ...
음악교육은 단순히 이론 중심의 지식전달의 수준을 뛰어 넘어 음악교육을 통해 학생들 스스로가 자신이 느끼는 것을 아름답게 표현할 수 있는 능력을 기르는데 그 목적을 두고 있다. 음악교육 중 음악의 가장 기초적인 지도 요소이며 표현과 감상의 음악적 기반을 이루는 근간인 리듬교육은 아주 중요하지 않을 수 없다. 리듬을 익히는 것은 음악적 감각을 일깨워 줄 뿐만 아니라 음악에 따라 신체 반응을 시켜 모든 감각기능을 깨우쳐서 음에 대한 이미지를 높이고 창조력을 신장시키고 심신의 조화, 조정을 도모해 전인교육 속에서 음악의 기초능력, 연주나 작곡능력, 음악 감상력을 높여 가는 음악적 인식과정으로 아주 중요한 교육이다.
논문의 결과에 앞서 리듬교육이 조기 교육에 있어서 얼마나 중요한가에 대해 리듬교육의 필요성 및 그 의의를 논해 보고 칼 오르프(Carl Orff 1895~ 1982)의 생애와 작품, 교육철학과 칼 오르프의 학습이론과 과정을 알아봄으로서 성장과정과 작품을 쓴 배경 및 칼 오르프의 음악적 철학 및 교육이론과 교수방법에 대해 알아보았다. 칼 오르프의 음악교육의 중요 요소인 리듬교육을 중심으로 분석 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
리듬 교육은 모두 어린나이에 체득되어져야 한다. 리듬학습에 조기교육의 중요성을 강조하였고 음악의 가장 원천적이며 중요한 요소로 리듬을 꼽았다.
칼 오르프의 리듬학습 방법은 언어의 운율에서 자연스럽게 발생하는 리듬형을 신체 동작과 오스티나토를 통한 타악기 연주로 발전시켜 나감으로서 단순한 리듬형에서 복잡한 리듬형까지 단계적으로 터득하도록 하는 방법으로 신체동작만을 통한 리듬교육에서 언어의 음절과 타악기를 통한 리듬교육으로 발전시켰다. 칼 오르프의 지도방법은 언어를 통한 리듬연습, 신체동작을 통한 리듬연습, 타악기를 통한 리듬 연습이 있다.
어린이들이 자연적으로 가지고 있는 리듬감각을 일깨워 주어 어린이들 스스로가 리듬감각을 체득할 수 있도록 주위의 환경들이 조성되도록 해야 하겠고 리듬교육을 지도하기 위해서는 무엇보다도 교사의 능력이 중요한대 교사들이 강습회나 연수의 기회를 통하여 칼 오르프 방법론의 음악교육이념과 리듬지도방법 및 교수 방식을 익히고 학습지도에 적절하게 활용되도록 함이 바람직하다고 본다.
또한 이러한 교육을 위하여 음악교사의 자질을 높여야 하고, 교사의 즉흥연주 기술이 뛰어나야 하고 교사 자신의 상당한 창의적인 노력이 있어야 이루어질 수 있다. 그러므로 교사는 충분한 교재를 마련하기 위해 시, 동요, 민요 등 노래소재 등을 찾고 연구하는 창의적인 노력과 즉흥연주를 위한 칼 오르프 교수법의 기술을 습득하여야만 즉흥적이고 창조적인 수업을 이끌 수 있는 것이다.
음악교육은 단순히 이론 중심의 지식전달의 수준을 뛰어 넘어 음악교육을 통해 학생들 스스로가 자신이 느끼는 것을 아름답게 표현할 수 있는 능력을 기르는데 그 목적을 두고 있다. 음악교육 중 음악의 가장 기초적인 지도 요소이며 표현과 감상의 음악적 기반을 이루는 근간인 리듬교육은 아주 중요하지 않을 수 없다. 리듬을 익히는 것은 음악적 감각을 일깨워 줄 뿐만 아니라 음악에 따라 신체 반응을 시켜 모든 감각기능을 깨우쳐서 음에 대한 이미지를 높이고 창조력을 신장시키고 심신의 조화, 조정을 도모해 전인교육 속에서 음악의 기초능력, 연주나 작곡능력, 음악 감상력을 높여 가는 음악적 인식과정으로 아주 중요한 교육이다.
논문의 결과에 앞서 리듬교육이 조기 교육에 있어서 얼마나 중요한가에 대해 리듬교육의 필요성 및 그 의의를 논해 보고 칼 오르프(Carl Orff 1895~ 1982)의 생애와 작품, 교육철학과 칼 오르프의 학습이론과 과정을 알아봄으로서 성장과정과 작품을 쓴 배경 및 칼 오르프의 음악적 철학 및 교육이론과 교수방법에 대해 알아보았다. 칼 오르프의 음악교육의 중요 요소인 리듬교육을 중심으로 분석 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
리듬 교육은 모두 어린나이에 체득되어져야 한다. 리듬학습에 조기교육의 중요성을 강조하였고 음악의 가장 원천적이며 중요한 요소로 리듬을 꼽았다.
칼 오르프의 리듬학습 방법은 언어의 운율에서 자연스럽게 발생하는 리듬형을 신체 동작과 오스티나토를 통한 타악기 연주로 발전시켜 나감으로서 단순한 리듬형에서 복잡한 리듬형까지 단계적으로 터득하도록 하는 방법으로 신체동작만을 통한 리듬교육에서 언어의 음절과 타악기를 통한 리듬교육으로 발전시켰다. 칼 오르프의 지도방법은 언어를 통한 리듬연습, 신체동작을 통한 리듬연습, 타악기를 통한 리듬 연습이 있다.
어린이들이 자연적으로 가지고 있는 리듬감각을 일깨워 주어 어린이들 스스로가 리듬감각을 체득할 수 있도록 주위의 환경들이 조성되도록 해야 하겠고 리듬교육을 지도하기 위해서는 무엇보다도 교사의 능력이 중요한대 교사들이 강습회나 연수의 기회를 통하여 칼 오르프 방법론의 음악교육이념과 리듬지도방법 및 교수 방식을 익히고 학습지도에 적절하게 활용되도록 함이 바람직하다고 본다.
또한 이러한 교육을 위하여 음악교사의 자질을 높여야 하고, 교사의 즉흥연주 기술이 뛰어나야 하고 교사 자신의 상당한 창의적인 노력이 있어야 이루어질 수 있다. 그러므로 교사는 충분한 교재를 마련하기 위해 시, 동요, 민요 등 노래소재 등을 찾고 연구하는 창의적인 노력과 즉흥연주를 위한 칼 오르프 교수법의 기술을 습득하여야만 즉흥적이고 창조적인 수업을 이끌 수 있는 것이다.
Music education is aimed at not just offering theory-based knowledge but also developing students' ability to put their feeling in a beautiful style.
It can't exaggerate how important position 'rhythm' education secures as the most fundamental guiding element and foundation of musical expression and...
Music education is aimed at not just offering theory-based knowledge but also developing students' ability to put their feeling in a beautiful style.
It can't exaggerate how important position 'rhythm' education secures as the most fundamental guiding element and foundation of musical expression and appreciation. Musical rhyme not only evokes up musical sense but also it brings physical response to music, reactivating every sensory function and enhancing the image of sound and creativity. Also, in whole-education, this musical rhyme plays a very central educational and perceptive role in training both body and mind and heightening music basic competence, namely, performance or composition and music appreciation competence.
This research thesis discussed the necessity and significance of musical rhyme education, as part of a bid to find out how very important this rhyme education is in the early educational process. And then, the thesis attempted to make the reexamination on the life, works educational philosophy, learning theories and courses that Carl Orff(1895-1982) underwent and upheld, and furthermore, it sought to conduct the analysis on his musical philosophy and educational theories and methods, along with his growing process, and his work motivation. The analytic research results of rhyme education, one of the primary elements in musical education that Carl Orff pursued, are as follows:
Rhyme education must be learnt at early age. Carl Orff put the emphasis on how important it is to learn rhymic education in early education. and, he counted 'rhyme' as the one of most basic and crucial musical factors. "The Carl Orff-pursued rhyme learning methods" began to develop the rhyme form naturally arising from linguistic tone, into percussion musical instrument performance through physical movement and ostinato. In the past, mere physical movement-driven rhyme education was the focus on these methods, which have been referred to as the gradual learning courses ranging from 'monotonous' rhyme to 'wild' rhyme, At present, linguistic syllable and percussion musical instrument-centered rhymic education become the main stream in the music field.
Rhyme practice through linguistic learning/ physical movement and percussion musical instrument is the guiding methods that Carl Orff established.
In this regard, it makes sense to revitalize rhythmic sense that children have by nature, and promote surrounding environments good enough for children to learn their rhythmic sense, on their own. 'Music teachers' ability is, most of all, important in guiding rhythmic education. Thus, it is desirable to teach the musical education ideas and rhythmic guiding and teaching methods and furthermore, apply such methods into practical learning guides.
And, conducting such education requires music teachers to raise the increased qualities and the striking improvisational performance techniques and to pour considerable creative efforts.
Thus, music teachers can lead improvisational and creative lessons only when they make creative efforts to find and research useful musical genre materials such as poem, child's songs or folk songs, and they learn techniques that Carl Orff educates.
Music education is aimed at not just offering theory-based knowledge but also developing students' ability to put their feeling in a beautiful style.
It can't exaggerate how important position 'rhythm' education secures as the most fundamental guiding element and foundation of musical expression and appreciation. Musical rhyme not only evokes up musical sense but also it brings physical response to music, reactivating every sensory function and enhancing the image of sound and creativity. Also, in whole-education, this musical rhyme plays a very central educational and perceptive role in training both body and mind and heightening music basic competence, namely, performance or composition and music appreciation competence.
This research thesis discussed the necessity and significance of musical rhyme education, as part of a bid to find out how very important this rhyme education is in the early educational process. And then, the thesis attempted to make the reexamination on the life, works educational philosophy, learning theories and courses that Carl Orff(1895-1982) underwent and upheld, and furthermore, it sought to conduct the analysis on his musical philosophy and educational theories and methods, along with his growing process, and his work motivation. The analytic research results of rhyme education, one of the primary elements in musical education that Carl Orff pursued, are as follows:
Rhyme education must be learnt at early age. Carl Orff put the emphasis on how important it is to learn rhymic education in early education. and, he counted 'rhyme' as the one of most basic and crucial musical factors. "The Carl Orff-pursued rhyme learning methods" began to develop the rhyme form naturally arising from linguistic tone, into percussion musical instrument performance through physical movement and ostinato. In the past, mere physical movement-driven rhyme education was the focus on these methods, which have been referred to as the gradual learning courses ranging from 'monotonous' rhyme to 'wild' rhyme, At present, linguistic syllable and percussion musical instrument-centered rhymic education become the main stream in the music field.
Rhyme practice through linguistic learning/ physical movement and percussion musical instrument is the guiding methods that Carl Orff established.
In this regard, it makes sense to revitalize rhythmic sense that children have by nature, and promote surrounding environments good enough for children to learn their rhythmic sense, on their own. 'Music teachers' ability is, most of all, important in guiding rhythmic education. Thus, it is desirable to teach the musical education ideas and rhythmic guiding and teaching methods and furthermore, apply such methods into practical learning guides.
And, conducting such education requires music teachers to raise the increased qualities and the striking improvisational performance techniques and to pour considerable creative efforts.
Thus, music teachers can lead improvisational and creative lessons only when they make creative efforts to find and research useful musical genre materials such as poem, child's songs or folk songs, and they learn techniques that Carl Orff educates.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.