청소년기는 외모와 외모표현의 수단인 의복에 대한 관심이 높으며 신체적, 심리적으로 예민한 시기이다. 특히 현대사회는 외모에 대한 관심이 예전보다 증대하고, 이러한 변화는 청소년기의 의복태도 형성에도 영향을 주어, 다양한 변화가 나타나고 있다. 본 연구는 중 · 고등학생의 의복태도와 교복착용에 대한 태도의 실태를 알아보고, 의복태도에 따라 교복착용에 대한 태도에 어떠한 차이가 있는지를 분석하여 현대의 중 · 고등학생의 의복에 대한 심리적인 특성을 이해하고, 앞으로의 바람직한 교복의 정착과 발전방향의 제시를 위한 기초 자료를 제공하는 데 그 목적을 두었다. 이를 위하여 교복을 착용하고 있는 서울시내 소재의 중 · 고등학교에 재학 중인 중학생과 고등학생을 대상으로 조사하였고, 자료의 수집은 설문지 응답방식으로 하였으며 총 446부를 최종분석에 사용하였다. 자료의 분석은 ...
청소년기는 외모와 외모표현의 수단인 의복에 대한 관심이 높으며 신체적, 심리적으로 예민한 시기이다. 특히 현대사회는 외모에 대한 관심이 예전보다 증대하고, 이러한 변화는 청소년기의 의복태도 형성에도 영향을 주어, 다양한 변화가 나타나고 있다. 본 연구는 중 · 고등학생의 의복태도와 교복착용에 대한 태도의 실태를 알아보고, 의복태도에 따라 교복착용에 대한 태도에 어떠한 차이가 있는지를 분석하여 현대의 중 · 고등학생의 의복에 대한 심리적인 특성을 이해하고, 앞으로의 바람직한 교복의 정착과 발전방향의 제시를 위한 기초 자료를 제공하는 데 그 목적을 두었다. 이를 위하여 교복을 착용하고 있는 서울시내 소재의 중 · 고등학교에 재학 중인 중학생과 고등학생을 대상으로 조사하였고, 자료의 수집은 설문지 응답방식으로 하였으며 총 446부를 최종분석에 사용하였다. 자료의 분석은 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 다중응답분석, 군집분석, t-test, χ2 검증, 일원분산분석 및 Duncan의 사후 검정을 실시하였고, 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 중 · 고등학생의 의복태도에 대하여 알아보고, 둘째, 중 · 고등학생의 교복착용에 대한 태도를 알아보고, 셋째, 의복태도에 따른 교복착용에 대한 태도를 분석하고, 넷째, 인구통계학적 특성(성별, 중 · 고등학생, 가계소득)에 따른 의복태도와 교복착용에 대한 태도를 분석한다.
본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 중 · 고등학생의 의복태도를 알아본 결과, 개성, 경제성, 실용성, 유행성, 동조성의 순서대로 중요하게 생각하였고, 중 · 고등학생은 의복태도 중에서 동조성에 대해서는 관심이 적으나, 의복의 개성에 대하여 많은 관심이 있는 것으로 나타났다. 또한 의복의 경제성과 실용성에 대한 관심도 예전의 청소년에 비하여 높게 나타났다.
둘째, 중 · 고등학생의 교복착용에 대한 인식은 전반적으로 긍정적이지 않은 것으로 나타났으며, 교복을 착용함으로 얻을 수 있는 심리적 안정감과 경제성은 상대적으로 긍정적인 편이었으나, 실용성과 심미성에서는 상대적으로 부정적인 태도를 나타냈다. 교복착용에 대하여 중 · 고등학생의 60% 정도가 찬성하였고, 통학복의 유형으로도 50% 이상이 교복을 선호하였다. 교복착용의 찬성 이유는 학업에 열중할 수 있으므로, 단정하고 학생신분에 알맞으므로, 경제적 부담이 적기 때문이라는 의견이 가장 많았고, 반대 이유로는 비활동적이므로, 경제적 이중부담을 가져오므로, 개성을 나타낼 수 없기 때문이라는 의견이 가장 많았다. 교복착용의 횟수는 60% 이상이 주 5회 이상을 선호하는 반면, 외출 시 교복착용은 약 50%에 해당하는 학생이 거의 착용하지 않는다고 답하였으며, 현 교복가격에 대해서는 76% 이상이 비싸다고 인식하고 있으며, 적당한 가격은 15만원 미만으로 나타났다. 또한 교복 구입 시 63% 이상의 학생들이 브랜드를 선호하였으며, 교복변형에 대해서는 개성과 유행을 이유로 하여 75% 이상이 찬성하였고, 40% 이상의 학생이 이미 교복변형의 경험이 있는 것으로 나타났다.
셋째, 의복태도에 따른 교복착용에 대한 인식에서는 의복의 유행성 추구형과 동조성 추구형이 실용성 추구형, 경제성 추구형, 개성 추구형에 비하여 상대적으로 긍정적인 태도를 보였다. 경제성 추구형과 개성 추구형은 통학복으로 교복을 더 선호하였고, 외출 시의 교복 착용 횟수도 상대적으로 높게 나타났으나, 실용성 추구형, 유행성 추구형, 동조성 추구형은 상대적으로 자유복을 더 선호하며 외출 시에는 교복을 거의 착용하지 않는 것으로 나타났다. 또한 유행성 추구형이 브랜드를 가장 선호하는 반면, 실용성 추구형과 개성 추구형은 상대적으로 브랜드에 상관없이 교복을 구입하는 것으로 나타났다. 마지막으로 교복변형 행동에 대해서는 실용성 추구형이 가장 부정적인 태도를 나타냈다.
넷째, 인구통계학적 특성으로는 성별, 중 · 고등학생의 구분, 가계소득에 따른 의복태도와 교복착용에 대한 태도를 알아보았는데, 성별에 따라서는 여학생이 남학생보다 의복의 유행성을 더 추구하는 것으로 나타났고, 교복착용으로 얻을 수 있는 안정성과 경제성에 대하여 긍정적으로 인식하고 있었으며, 교복의 선호도와 브랜드 선호도도 높게 나타났다. 교복변형의 경험도 여학생이 더 많았으며, 남학생에 비하여 교복변형에 대하여 긍정적인 태도를 나타냈다. 중 · 고등학생의 구분에 따라서 교복착용으로 얻을 수 있는 심리적 안정성과 경제성에 대해서는 고등학생이 중학생보다 긍정적으로 인식하고 있었다. 고등학생은 중학생에 비하여 통학복으로 교복을 더 선호하고 원하는 교복착용 횟수와 외출 시 교복착용의 횟수도 높게 나타났다. 교복변형에 대해서는 중학생이 고등학생에 비하여 더 많이 찬성하는 것으로 나타났다. 가계소득에 따라서는 가계소득이 중간인 집단이 교복착용에 대한 실용성과 안정성에 대하여 다른 집단에 비하여 긍정적으로 인식하였으며, 가계소득이 높은 집단일수록 교복의 선택과 구입 시 브랜드를 선호하는 경향이 높은 것으로 나타났다.
따라서, 본 연구의 결과를 통하여 중 · 고등학생의 전반적인 의복태도의 특성을 참고하여 교복착용에 대한 태도를 이해하고, 교복의 제 기능과 함께 실제 교복을 착용하는 중 · 고등학생의 의견을 반영하여 시대의 흐름과 변화하는 청소년의 의복에 대한 태도와 요구가 앞으로의 교복제작에 적절하게 수용될 수 있도록 노력이 이루어져야겠다. 또한 이러한 노력과 더불어 청소년들이 그들의 의복태도와 교복착용 문화를 형성하는데 있어서 바람직한 사고를 할 수 있도록 학교와 가정에서의 꾸준한 교육이 이루어져야 할 것으로 본다.
청소년기는 외모와 외모표현의 수단인 의복에 대한 관심이 높으며 신체적, 심리적으로 예민한 시기이다. 특히 현대사회는 외모에 대한 관심이 예전보다 증대하고, 이러한 변화는 청소년기의 의복태도 형성에도 영향을 주어, 다양한 변화가 나타나고 있다. 본 연구는 중 · 고등학생의 의복태도와 교복착용에 대한 태도의 실태를 알아보고, 의복태도에 따라 교복착용에 대한 태도에 어떠한 차이가 있는지를 분석하여 현대의 중 · 고등학생의 의복에 대한 심리적인 특성을 이해하고, 앞으로의 바람직한 교복의 정착과 발전방향의 제시를 위한 기초 자료를 제공하는 데 그 목적을 두었다. 이를 위하여 교복을 착용하고 있는 서울시내 소재의 중 · 고등학교에 재학 중인 중학생과 고등학생을 대상으로 조사하였고, 자료의 수집은 설문지 응답방식으로 하였으며 총 446부를 최종분석에 사용하였다. 자료의 분석은 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 다중응답분석, 군집분석, t-test, χ2 검증, 일원분산분석 및 Duncan의 사후 검정을 실시하였고, 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 중 · 고등학생의 의복태도에 대하여 알아보고, 둘째, 중 · 고등학생의 교복착용에 대한 태도를 알아보고, 셋째, 의복태도에 따른 교복착용에 대한 태도를 분석하고, 넷째, 인구통계학적 특성(성별, 중 · 고등학생, 가계소득)에 따른 의복태도와 교복착용에 대한 태도를 분석한다.
본 연구에서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 중 · 고등학생의 의복태도를 알아본 결과, 개성, 경제성, 실용성, 유행성, 동조성의 순서대로 중요하게 생각하였고, 중 · 고등학생은 의복태도 중에서 동조성에 대해서는 관심이 적으나, 의복의 개성에 대하여 많은 관심이 있는 것으로 나타났다. 또한 의복의 경제성과 실용성에 대한 관심도 예전의 청소년에 비하여 높게 나타났다.
둘째, 중 · 고등학생의 교복착용에 대한 인식은 전반적으로 긍정적이지 않은 것으로 나타났으며, 교복을 착용함으로 얻을 수 있는 심리적 안정감과 경제성은 상대적으로 긍정적인 편이었으나, 실용성과 심미성에서는 상대적으로 부정적인 태도를 나타냈다. 교복착용에 대하여 중 · 고등학생의 60% 정도가 찬성하였고, 통학복의 유형으로도 50% 이상이 교복을 선호하였다. 교복착용의 찬성 이유는 학업에 열중할 수 있으므로, 단정하고 학생신분에 알맞으므로, 경제적 부담이 적기 때문이라는 의견이 가장 많았고, 반대 이유로는 비활동적이므로, 경제적 이중부담을 가져오므로, 개성을 나타낼 수 없기 때문이라는 의견이 가장 많았다. 교복착용의 횟수는 60% 이상이 주 5회 이상을 선호하는 반면, 외출 시 교복착용은 약 50%에 해당하는 학생이 거의 착용하지 않는다고 답하였으며, 현 교복가격에 대해서는 76% 이상이 비싸다고 인식하고 있으며, 적당한 가격은 15만원 미만으로 나타났다. 또한 교복 구입 시 63% 이상의 학생들이 브랜드를 선호하였으며, 교복변형에 대해서는 개성과 유행을 이유로 하여 75% 이상이 찬성하였고, 40% 이상의 학생이 이미 교복변형의 경험이 있는 것으로 나타났다.
셋째, 의복태도에 따른 교복착용에 대한 인식에서는 의복의 유행성 추구형과 동조성 추구형이 실용성 추구형, 경제성 추구형, 개성 추구형에 비하여 상대적으로 긍정적인 태도를 보였다. 경제성 추구형과 개성 추구형은 통학복으로 교복을 더 선호하였고, 외출 시의 교복 착용 횟수도 상대적으로 높게 나타났으나, 실용성 추구형, 유행성 추구형, 동조성 추구형은 상대적으로 자유복을 더 선호하며 외출 시에는 교복을 거의 착용하지 않는 것으로 나타났다. 또한 유행성 추구형이 브랜드를 가장 선호하는 반면, 실용성 추구형과 개성 추구형은 상대적으로 브랜드에 상관없이 교복을 구입하는 것으로 나타났다. 마지막으로 교복변형 행동에 대해서는 실용성 추구형이 가장 부정적인 태도를 나타냈다.
넷째, 인구통계학적 특성으로는 성별, 중 · 고등학생의 구분, 가계소득에 따른 의복태도와 교복착용에 대한 태도를 알아보았는데, 성별에 따라서는 여학생이 남학생보다 의복의 유행성을 더 추구하는 것으로 나타났고, 교복착용으로 얻을 수 있는 안정성과 경제성에 대하여 긍정적으로 인식하고 있었으며, 교복의 선호도와 브랜드 선호도도 높게 나타났다. 교복변형의 경험도 여학생이 더 많았으며, 남학생에 비하여 교복변형에 대하여 긍정적인 태도를 나타냈다. 중 · 고등학생의 구분에 따라서 교복착용으로 얻을 수 있는 심리적 안정성과 경제성에 대해서는 고등학생이 중학생보다 긍정적으로 인식하고 있었다. 고등학생은 중학생에 비하여 통학복으로 교복을 더 선호하고 원하는 교복착용 횟수와 외출 시 교복착용의 횟수도 높게 나타났다. 교복변형에 대해서는 중학생이 고등학생에 비하여 더 많이 찬성하는 것으로 나타났다. 가계소득에 따라서는 가계소득이 중간인 집단이 교복착용에 대한 실용성과 안정성에 대하여 다른 집단에 비하여 긍정적으로 인식하였으며, 가계소득이 높은 집단일수록 교복의 선택과 구입 시 브랜드를 선호하는 경향이 높은 것으로 나타났다.
따라서, 본 연구의 결과를 통하여 중 · 고등학생의 전반적인 의복태도의 특성을 참고하여 교복착용에 대한 태도를 이해하고, 교복의 제 기능과 함께 실제 교복을 착용하는 중 · 고등학생의 의견을 반영하여 시대의 흐름과 변화하는 청소년의 의복에 대한 태도와 요구가 앞으로의 교복제작에 적절하게 수용될 수 있도록 노력이 이루어져야겠다. 또한 이러한 노력과 더불어 청소년들이 그들의 의복태도와 교복착용 문화를 형성하는데 있어서 바람직한 사고를 할 수 있도록 학교와 가정에서의 꾸준한 교육이 이루어져야 할 것으로 본다.
In adolescence, boy and girls are more interested in appearance and clothing and they use it as a method of expression themselves. Especially, it increases concern about appearance, in modern society. This change affects young boys and girls clothing attitudes.
This study is to survey clothing attit...
In adolescence, boy and girls are more interested in appearance and clothing and they use it as a method of expression themselves. Especially, it increases concern about appearance, in modern society. This change affects young boys and girls clothing attitudes.
This study is to survey clothing attitudes and school uniform attitudes of middle and high school students and to understand their psychological quality about the clothes. The purpose of this study is to provide useful data in designing an education system in clothing for middle and high school students which can serve to fulfill their clothing desire and live a desire school life.
The subjects were 446 male & female students from 10 middle and high schools in Seoul - the uniform wearers and the method of data analysis includes frequency, factor analysis, reliability analysis, multiful response analysis, t-test, χ2 analysis, cluster analysis, ANOVA analysis and Duncan's multiful range test. The subject of study is as below, first, search for clothing attitudes of middle and high school students, second, search for school uniform attitudes of middle and high school students, third, analysis for school uniform attitudes related type of clothing attitudes, forth, analysis for clothing attitudes and school uniform attitudes of middle and high school students related demography-sex distinction, classification of middle and high school and income level.
Summary on results of this study are as follows:
1. Through the results of search for middle and high school students's clothing attitudes, they show the following factor of clothing attitudes - individuality, economical efficiency, practicality, epidemicity, conformity of clothes below-by-below. They are also indifferent to conformity but high interested in individuality value. Also, they show interest in economical efficiency and practicality of clothes compared with the past.
2. Over all, the perception of students about wearing a school uniform is less positive. The sense of psychological stability and economical efficiency towards campus wear is positive while practicality and side of aesthetic appreciation is negative. They have high satisfaction in their school uniform and prefer it to 50% of students. Their reason for wearing a school uniform is to be absorbed in studies, to be well fitted for the student position and to have a small charge, burden of cost and short of individuality. More than 60% of student prefer to wear uniform more than five times in a week while more than 50% of students hardly wear it going out. Students understand that uniform prices are high and they want fifteen millions Won for the best price. Over 63% of them prefer brand when they purchase a school uniform. More than 75% of students agree with modification of the school uniform and have already experienced it.
3. Through the perception of school uniform attitudes related type of clothing attitudes, the group of epidemicity and conformity has more positive attitudes than group of practicality, economical efficiency and individuality. The group of economical efficiency and individuality prefer the uniform for school system clothes; also show high frequency in wearing school uniform when they going out the school. However, the group of practicality, epidemicity and conformity prefer the non-uniform and they hardly wear school uniform when they going out the school. They also prefer most brands object while the group of practicality and individuality purchase it irrespective of brand. The group of practicality showed the most negative attitudes about the modification of school uniform.
4. According to demography-sex distinction, female students think about clothing of the latest fashion important and positive to wearing school uniform and likely to purchase brand object than male students. Female students have more experience with modification of school uniform than male students. Classification of middle and high school made significant difference in student's attitudes of school uniform. High school students have positive attitudes of school uniform than middle school students. High school students prefer the school uniform and to wear it frequently than middle school students. Concern about modification of school uniform, high school students show positive attitudes than middle school student. Last, according to income level, the group of middle income shows positive attitudes in wearing school uniform about practicality and stability of school clothes compare with others. The high-income group most prefer brand when they purchase school clothes.
Based on the result of this study, we understand the attitudes of school uniform of middle and high school student with reference on the whole of their attitudes of clothing. Therefore, it is required to try to accept demand of teenagers's idea about production of school uniform. Furthermore, in order to make desirable consideration of clothing attitudes and to create better culture of school clothes, it is desirable to develop educational system in school and homes steadily.
In adolescence, boy and girls are more interested in appearance and clothing and they use it as a method of expression themselves. Especially, it increases concern about appearance, in modern society. This change affects young boys and girls clothing attitudes.
This study is to survey clothing attitudes and school uniform attitudes of middle and high school students and to understand their psychological quality about the clothes. The purpose of this study is to provide useful data in designing an education system in clothing for middle and high school students which can serve to fulfill their clothing desire and live a desire school life.
The subjects were 446 male & female students from 10 middle and high schools in Seoul - the uniform wearers and the method of data analysis includes frequency, factor analysis, reliability analysis, multiful response analysis, t-test, χ2 analysis, cluster analysis, ANOVA analysis and Duncan's multiful range test. The subject of study is as below, first, search for clothing attitudes of middle and high school students, second, search for school uniform attitudes of middle and high school students, third, analysis for school uniform attitudes related type of clothing attitudes, forth, analysis for clothing attitudes and school uniform attitudes of middle and high school students related demography-sex distinction, classification of middle and high school and income level.
Summary on results of this study are as follows:
1. Through the results of search for middle and high school students's clothing attitudes, they show the following factor of clothing attitudes - individuality, economical efficiency, practicality, epidemicity, conformity of clothes below-by-below. They are also indifferent to conformity but high interested in individuality value. Also, they show interest in economical efficiency and practicality of clothes compared with the past.
2. Over all, the perception of students about wearing a school uniform is less positive. The sense of psychological stability and economical efficiency towards campus wear is positive while practicality and side of aesthetic appreciation is negative. They have high satisfaction in their school uniform and prefer it to 50% of students. Their reason for wearing a school uniform is to be absorbed in studies, to be well fitted for the student position and to have a small charge, burden of cost and short of individuality. More than 60% of student prefer to wear uniform more than five times in a week while more than 50% of students hardly wear it going out. Students understand that uniform prices are high and they want fifteen millions Won for the best price. Over 63% of them prefer brand when they purchase a school uniform. More than 75% of students agree with modification of the school uniform and have already experienced it.
3. Through the perception of school uniform attitudes related type of clothing attitudes, the group of epidemicity and conformity has more positive attitudes than group of practicality, economical efficiency and individuality. The group of economical efficiency and individuality prefer the uniform for school system clothes; also show high frequency in wearing school uniform when they going out the school. However, the group of practicality, epidemicity and conformity prefer the non-uniform and they hardly wear school uniform when they going out the school. They also prefer most brands object while the group of practicality and individuality purchase it irrespective of brand. The group of practicality showed the most negative attitudes about the modification of school uniform.
4. According to demography-sex distinction, female students think about clothing of the latest fashion important and positive to wearing school uniform and likely to purchase brand object than male students. Female students have more experience with modification of school uniform than male students. Classification of middle and high school made significant difference in student's attitudes of school uniform. High school students have positive attitudes of school uniform than middle school students. High school students prefer the school uniform and to wear it frequently than middle school students. Concern about modification of school uniform, high school students show positive attitudes than middle school student. Last, according to income level, the group of middle income shows positive attitudes in wearing school uniform about practicality and stability of school clothes compare with others. The high-income group most prefer brand when they purchase school clothes.
Based on the result of this study, we understand the attitudes of school uniform of middle and high school student with reference on the whole of their attitudes of clothing. Therefore, it is required to try to accept demand of teenagers's idea about production of school uniform. Furthermore, in order to make desirable consideration of clothing attitudes and to create better culture of school clothes, it is desirable to develop educational system in school and homes steadily.
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