The external form of a product, which is not only a means for a consumer to contact visually at the beginning, but a part contacting his/her skin directly in use, is a space for real interface between a product and a user. Accordingly. the secondary interface space also emerges as a more important factor for a customer than any three dimensional form or function a product itself has at the ...
The external form of a product, which is not only a means for a consumer to contact visually at the beginning, but a part contacting his/her skin directly in use, is a space for real interface between a product and a user. Accordingly. the secondary interface space also emerges as a more important factor for a customer than any three dimensional form or function a product itself has at the stage of product purchase or use. This shows that surface treatment technologies have emotional influences on consumers. Unlike in the past, the purchase of a product is determined by the "emotional factor" rather than quality. However, the current reality in Korea is that there are weak information exchanges between the surface quality design (surface treatment, color and surface treatment design) and other various fields, small-sized qualified businesses, scanty support on a national basis, etc. Under these circumstances, this study aims to apply the new surface quality design through the case analyses of surface treatment materials and processing methods based on trends. More specifically. this study aims to examine the trends of mobile phone surface treatment, to analyze the cases of mobile phone surface treatment design, which well reflect the emotions of consumers, and thus to present the future directions of surface treatment design. ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) [Fig.1-1] Changes of Era-specific Materials First, [Fig.1-1] summarizes the era-specific tends in surface treatment design materials: iron, glass, jewelry and ivory in the age of decorative aesthetics; synthetic resin and other new materials in the age of functional aesthetics; rubber, ceramic, chemical materials and new various alloy materials in the age of mass expressionism; new emotional materials and new surface treatment in the age of emotional culture. As surface treatment materials change according to periods, the trends of consumers also are diversified. Second, mobile phones showed linear box forms of black color in 1990; gained the summit of miniaturization, showing linear and geometric images and changing from black into white, silver, etc in color after 1999; and were digitalized and diversified in 2000, making camera phones enjoy skyrocketing popularity and developing into camcorder phones which can reproduce not only photo images, but also moving ones. Also, with the drastic growth of mobile game markets, varied functions were demanded, specializing game functions in phones. Third, silver-lined colors appeared in earlier 2000, and white and black were added in middle 2000. With the change of materials like aluminium metal, various primary colors occupies the current market. In terms of cases of application to mobile phones, aluminium was most used as material, and stamping press, anodizing and dia polishing were applied as processing methods. The findings show the following: First, the surface treatment of mobile phones is being upgraded in quality by metallic materials like aluminium and titanium as well as stamping press, anodizing and dia polishing. Second, silver and various primary colors appeared due to the material demand for aluminium and metal in 2006. Accordingly, the changes in surface treatment material and color represent those of trend among consumers. Reflecting these changes, surface treatment materials are being diversified, thus making products escape from mechanical ones. Third, outer design shows the change from box forms in the 1990s into various curves in 2006. Also, black changed from black into silver and other various colors. Such changes reflect the emotionalization of surface treatment design. I expect that this study will raise the interest in surface treatment design, leading to the development of surface treatment design differentiated in competitiveness.제품의 외형은 소비자가 초기에 시각적으로 접촉하는 수단일 뿐 아니라 사용함에 있어서도 피부에 직접적으로 접촉하는 부분으로, 제품과 사용자간의 실질적인 인터페이스의 공간이 된다. 따라서 이런 2차적인 인터페이스 공간은 제품구매 단계나 사용단계에서 제품자체가 가지는 3차원적 형상이나 기능보다도 소비자에게 더욱 중요한 요소로 부각되기도 한다. 이러한 부분에서 제품의 표면처리 기술들이 소비자에게 감성적인 측면으로 작용한다는 사실을 발견 할 수 있다. 과거에는 제품의 품질에 의해 구매가 결정지어졌다면 현재에서는 보다 심화된 “감성적 요인” 이 제품의 구매를 결정짓고 있다. 하지만 현재의 국내 실정은 고객의 “감성”을 자극할 수 있는 Surface Quality Design(표면처리, 컬러, 표면처리디자인)분야와 여타 다양한 분야와의 정보교류 미약, 전문 업체의 영세화, 국가적 차원의 지원 부족 등 아직 부족한 면이 산재되어 있다고 볼 수 있다. 이에 트렌드 흐름을 파악하여 표면처리 소재 및 가공법의 사례 분석을 통하여 제품의 새로운 표면처리디자인을 적용하고자 한다. 본 논문에서는 소비자의 감성을 잘 반영한 모바일폰의 표면처리디자인의 사례를 중심으로 분석하여 향후 표면처리디자인 방향을 제시 하고자 하였다. 본 연구내용은 첫 번째 모바일폰의 표면처리 트렌드 조사 하고 두 번째 모바일폰의 표면처리 적용 사례분석 하여 분석한 내용을 토대로 세 번째 모바일폰의 향후 표면처리디자인 방향을 제시하였다. ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) [그림1-1]시대별 소재 변화 [그림1-1] 은 표면처리디자인 소재를 시대별로 트렌드를 분석 내용을 정리하면 첫째 장식적 미학시대에는 철, 유리, 보석, 상아 활용 하였고, 기능적 미학시대에는 합성수지의 등장과 새로운 소재 개발 되었고, 대중적 표현주의시대 에는 고무, 세라믹, 화학소재, 다양한 합금 신소재를 적용하였고, 감성문화시대에서 새로운 감성적 소재와 표면처리 등장 순으로 표면처리 소재는 산업화와 시대 문화에 따라 변화를 나타낸다. 소비자의 트렌드도 함께 다양화 되고 있다. 둘째 90년에는 초기의 모바일폰의 블랙컬러의 직선적 박스형태에서 시작 되어 99년 이후 소형화의 절정을 이루고 직선적이고 기하학적 이미지를 보이며 컬러 또한 기존 블랙 계통에서 흰색 실버 등 변화를 나타나기 시작 하고 2000년에는 디지털화 되고 다양한 모바일폰이 등장하면서 디지털카메라 기능이 합쳐진 카메라폰이 선풍적인 인기를 끌게 되고 단순한 사진이미지 뿐만이 아니라 동영상을 기록 재생할 수 있는 캠코더 폰으로 발전하는 모습을 보여주고 있다. 또한 모바일 게임 시장이 급격하게 성장하면서 게임 기능을 특화시킨 것과 같이 다양한 기능의 요구함 알 수 있다. 셋째 컬러 변화는 2000 초기에서 실버계통 컬러 나타나고 2000년 중반으로 오면서 실버, 화이트, 블랙이 함께 나타나는 것으로 분석 되었다 이에 현시점에는 알루미늄 메탈, 소재 변화로 인해 다양한 원색의 컬러로 변화가 분석 되었다. 모바일폰 적용사례 분석에서는 첫째 소재는 알루미늄 가장 많이 사용하고 있음을 알 수 있다. 둘째 가공법은 Stamping press, Anodizing, Dia polising, 기법을 적용하고 있음을 알 수 있다. 본 연구 결과 모바일폰의 표면처리 향후 방향 에서는 첫째. 알루미늄, 티타 늄, 소재와 같은 고급감의 금속느낌의 소재를 사용하여, Stamping press, Anodizing, Dia polising, 가공법으로 표면처리디자인 고급화가 되어감을 확인 할 수 있었다. 둘째. 플라스틱 소재에서 2006년도에는 알루미늄, 메탈 수요로 인해 실버컬러와 원색 다양한 컬러 변화를 가져왔다. 따라서 표면처리 소재와 컬러의 변화는 소비자의 선호 트렌드 변화를 나타냄을 확인 할 수 있었다. 이에 소비자의 트렌드 변화를 반영하여 기계적 제품을 벗어나 표면처리디자인 소재의 다양화가 되어감을 확인 할 수 있었다. 셋째. 외형디자인에도 90년대 박스 형태에서 2006에는 다양한 곡선의 디자인 형태의 외형 변화를 가져왔다. 또한 블랙에서 실버 및 다양한 컬러의 변화를 가져왔다. 이러한 모든 변화는 기계적인 느낌에서 인간의 감성 자극하기위해 부드럽고 편안함을 소재로 표면처리디자인의 감성화가 되어감을 확인 할 수 있었다. 본 논문을 통해 제품표면처리디자인에 대한 관심도가 높아지기 원하며, 소비자의 감성을 자극 할 수 있는 표면처리디자인이 향후 발전함으로써 표면처리디자인 경쟁력에서 차별화된 표면처리디자인 개발이 이루어지기를 기원한다.
The external form of a product, which is not only a means for a consumer to contact visually at the beginning, but a part contacting his/her skin directly in use, is a space for real interface between a product and a user. Accordingly. the secondary interface space also emerges as a more important factor for a customer than any three dimensional form or function a product itself has at the stage of product purchase or use. This shows that surface treatment technologies have emotional influences on consumers. Unlike in the past, the purchase of a product is determined by the "emotional factor" rather than quality. However, the current reality in Korea is that there are weak information exchanges between the surface quality design (surface treatment, color and surface treatment design) and other various fields, small-sized qualified businesses, scanty support on a national basis, etc. Under these circumstances, this study aims to apply the new surface quality design through the case analyses of surface treatment materials and processing methods based on trends. More specifically. this study aims to examine the trends of mobile phone surface treatment, to analyze the cases of mobile phone surface treatment design, which well reflect the emotions of consumers, and thus to present the future directions of surface treatment design. ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) [Fig.1-1] Changes of Era-specific Materials First, [Fig.1-1] summarizes the era-specific tends in surface treatment design materials: iron, glass, jewelry and ivory in the age of decorative aesthetics; synthetic resin and other new materials in the age of functional aesthetics; rubber, ceramic, chemical materials and new various alloy materials in the age of mass expressionism; new emotional materials and new surface treatment in the age of emotional culture. As surface treatment materials change according to periods, the trends of consumers also are diversified. Second, mobile phones showed linear box forms of black color in 1990; gained the summit of miniaturization, showing linear and geometric images and changing from black into white, silver, etc in color after 1999; and were digitalized and diversified in 2000, making camera phones enjoy skyrocketing popularity and developing into camcorder phones which can reproduce not only photo images, but also moving ones. Also, with the drastic growth of mobile game markets, varied functions were demanded, specializing game functions in phones. Third, silver-lined colors appeared in earlier 2000, and white and black were added in middle 2000. With the change of materials like aluminium metal, various primary colors occupies the current market. In terms of cases of application to mobile phones, aluminium was most used as material, and stamping press, anodizing and dia polishing were applied as processing methods. The findings show the following: First, the surface treatment of mobile phones is being upgraded in quality by metallic materials like aluminium and titanium as well as stamping press, anodizing and dia polishing. Second, silver and various primary colors appeared due to the material demand for aluminium and metal in 2006. Accordingly, the changes in surface treatment material and color represent those of trend among consumers. Reflecting these changes, surface treatment materials are being diversified, thus making products escape from mechanical ones. Third, outer design shows the change from box forms in the 1990s into various curves in 2006. Also, black changed from black into silver and other various colors. Such changes reflect the emotionalization of surface treatment design. I expect that this study will raise the interest in surface treatment design, leading to the development of surface treatment design differentiated in competitiveness.제품의 외형은 소비자가 초기에 시각적으로 접촉하는 수단일 뿐 아니라 사용함에 있어서도 피부에 직접적으로 접촉하는 부분으로, 제품과 사용자간의 실질적인 인터페이스의 공간이 된다. 따라서 이런 2차적인 인터페이스 공간은 제품구매 단계나 사용단계에서 제품자체가 가지는 3차원적 형상이나 기능보다도 소비자에게 더욱 중요한 요소로 부각되기도 한다. 이러한 부분에서 제품의 표면처리 기술들이 소비자에게 감성적인 측면으로 작용한다는 사실을 발견 할 수 있다. 과거에는 제품의 품질에 의해 구매가 결정지어졌다면 현재에서는 보다 심화된 “감성적 요인” 이 제품의 구매를 결정짓고 있다. 하지만 현재의 국내 실정은 고객의 “감성”을 자극할 수 있는 Surface Quality Design(표면처리, 컬러, 표면처리디자인)분야와 여타 다양한 분야와의 정보교류 미약, 전문 업체의 영세화, 국가적 차원의 지원 부족 등 아직 부족한 면이 산재되어 있다고 볼 수 있다. 이에 트렌드 흐름을 파악하여 표면처리 소재 및 가공법의 사례 분석을 통하여 제품의 새로운 표면처리디자인을 적용하고자 한다. 본 논문에서는 소비자의 감성을 잘 반영한 모바일폰의 표면처리디자인의 사례를 중심으로 분석하여 향후 표면처리디자인 방향을 제시 하고자 하였다. 본 연구내용은 첫 번째 모바일폰의 표면처리 트렌드 조사 하고 두 번째 모바일폰의 표면처리 적용 사례분석 하여 분석한 내용을 토대로 세 번째 모바일폰의 향후 표면처리디자인 방향을 제시하였다. ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) [그림1-1]시대별 소재 변화 [그림1-1] 은 표면처리디자인 소재를 시대별로 트렌드를 분석 내용을 정리하면 첫째 장식적 미학시대에는 철, 유리, 보석, 상아 활용 하였고, 기능적 미학시대에는 합성수지의 등장과 새로운 소재 개발 되었고, 대중적 표현주의시대 에는 고무, 세라믹, 화학소재, 다양한 합금 신소재를 적용하였고, 감성문화시대에서 새로운 감성적 소재와 표면처리 등장 순으로 표면처리 소재는 산업화와 시대 문화에 따라 변화를 나타낸다. 소비자의 트렌드도 함께 다양화 되고 있다. 둘째 90년에는 초기의 모바일폰의 블랙컬러의 직선적 박스형태에서 시작 되어 99년 이후 소형화의 절정을 이루고 직선적이고 기하학적 이미지를 보이며 컬러 또한 기존 블랙 계통에서 흰색 실버 등 변화를 나타나기 시작 하고 2000년에는 디지털화 되고 다양한 모바일폰이 등장하면서 디지털카메라 기능이 합쳐진 카메라폰이 선풍적인 인기를 끌게 되고 단순한 사진이미지 뿐만이 아니라 동영상을 기록 재생할 수 있는 캠코더 폰으로 발전하는 모습을 보여주고 있다. 또한 모바일 게임 시장이 급격하게 성장하면서 게임 기능을 특화시킨 것과 같이 다양한 기능의 요구함 알 수 있다. 셋째 컬러 변화는 2000 초기에서 실버계통 컬러 나타나고 2000년 중반으로 오면서 실버, 화이트, 블랙이 함께 나타나는 것으로 분석 되었다 이에 현시점에는 알루미늄 메탈, 소재 변화로 인해 다양한 원색의 컬러로 변화가 분석 되었다. 모바일폰 적용사례 분석에서는 첫째 소재는 알루미늄 가장 많이 사용하고 있음을 알 수 있다. 둘째 가공법은 Stamping press, Anodizing, Dia polising, 기법을 적용하고 있음을 알 수 있다. 본 연구 결과 모바일폰의 표면처리 향후 방향 에서는 첫째. 알루미늄, 티타 늄, 소재와 같은 고급감의 금속느낌의 소재를 사용하여, Stamping press, Anodizing, Dia polising, 가공법으로 표면처리디자인 고급화가 되어감을 확인 할 수 있었다. 둘째. 플라스틱 소재에서 2006년도에는 알루미늄, 메탈 수요로 인해 실버컬러와 원색 다양한 컬러 변화를 가져왔다. 따라서 표면처리 소재와 컬러의 변화는 소비자의 선호 트렌드 변화를 나타냄을 확인 할 수 있었다. 이에 소비자의 트렌드 변화를 반영하여 기계적 제품을 벗어나 표면처리디자인 소재의 다양화가 되어감을 확인 할 수 있었다. 셋째. 외형디자인에도 90년대 박스 형태에서 2006에는 다양한 곡선의 디자인 형태의 외형 변화를 가져왔다. 또한 블랙에서 실버 및 다양한 컬러의 변화를 가져왔다. 이러한 모든 변화는 기계적인 느낌에서 인간의 감성 자극하기위해 부드럽고 편안함을 소재로 표면처리디자인의 감성화가 되어감을 확인 할 수 있었다. 본 논문을 통해 제품표면처리디자인에 대한 관심도가 높아지기 원하며, 소비자의 감성을 자극 할 수 있는 표면처리디자인이 향후 발전함으로써 표면처리디자인 경쟁력에서 차별화된 표면처리디자인 개발이 이루어지기를 기원한다.
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