노인종합복지관 이용 노인의 생활체육프로그램 참여동기가 이용 만족도에 미치는 영향 (A) study on the effect of senior citizens' motive for joining life-time sports program in senior citizen welfare center in their satisfaction with the program원문보기
본 연구는 노인종합복지관 이용 노인의 생활체육 프로그램 참여동기가 이용만족도에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울․경기 소재의 한국노인복지시설협회에 등록된 노인복지시설에서 생활체육 프로그램을 이용하는 노인 212명을 설문 대상자로 선정하여 참여동기 검사와 이용만족도 검사를 실시하였다. 이렇게 수집된 설문지를 개인특성에 따른 빈도분석, t-검증, 일원변량분석(One way ...
본 연구는 노인종합복지관 이용 노인의 생활체육 프로그램 참여동기가 이용만족도에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울․경기 소재의 한국노인복지시설협회에 등록된 노인복지시설에서 생활체육 프로그램을 이용하는 노인 212명을 설문 대상자로 선정하여 참여동기 검사와 이용만족도 검사를 실시하였다. 이렇게 수집된 설문지를 개인특성에 따른 빈도분석, t-검증, 일원변량분석(One way ANOVA) 및 Duncan의 다중비교검증, 상관관계분석(Correlation Analysis), 다중선형회귀분석(multiple liner regression)을 실시하여 분석하였다. 자료분석의 모든 통계치의 유의수준은 p<.05로 설정하였으며, 이상의 방법과 절차를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 노인종합복지관 이용 노인의 개인적 특성에 따른 이용만족도 차이에서, 성별에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족에서 유의한 차이가 있었다. 나이에 따라 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족, 환경적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었으며, 배우자의 유무에 대해서는 신체적만족에서만 유의한 차이가 있었다. 자녀수에 따라 심리적만족, 교육적만족에서만 유의한 차이가 있었으며, 동거상황에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었다. 경제생활에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족, 환경적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었으며, 건강상태에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족, 환경적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었다. 교육수준에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족, 환경적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었으며, 경제활동의 유무에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 노인종합복지관 이용 노인의 생활체육 프로그램 참여동기와 이용만족도간에는 크고 작은 상관관계가 있었다. 노인종합복지관 이용 노인의 생활체육 프로그램 참여동기가 이용만족도에 미치는 영향에서는 지적동기, 교육적동기가 심리적만족에 영향을 미치고 있었고, 지적동기, 사회적동기, 교육적동기가 교육적만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적동기, 교육적동기가 사회적만족에 영향을 미치고 있었으며, 교육적동기가 신체적만족에 영향을 미치고 있었다. 계속해서 교육적동기가 환경적만족에 영향을 미치고 있었으며, 사회적동기, 교육적동기, 휴식적동기가 휴식적만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. This study aims to examine how senior citizens' motive for joining life-time sports program in senior welfare center affects their satisfaction with the program. To achieve this research goal, I conducted questionnaire upon 212 senior citizens who are enrolled in life-time sports program in senior welfare centers in Seoul and Gyeonggi registered in Korea Association of Senior Citizens Welfare Institutions to examine their motive for joining the program and their satisfaction with it. I collected answered questionnaires and conducted frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis on them by senior citizens' personal characteristics. The significance level of all the statistic figures for analysis is set to p<.05. As I employed the above means for research I got the following result. First, when examining how senior citizens' satisfaction with senior welfare center differs by their personal characteristics, it was shown that their psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, and physical satisfaction were significantly different by sex. Educational satisfaction, social satisfaction, physical satisfaction, environmental satisfaction and recreational satisfaction were found to be significantly different by age. Only physical satisfaction was significantly different by marriage status. Psychological satisfaction and educational satisfaction were significantly different by number of offspring. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction and recreational satisfaction were significantly different by cohabitation status. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, physical satisfaction, environmental satisfaction, and recreational satisfaction were significantly different by economic activity. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, physical satisfaction, environmental satisfaction, and recreational satisfaction were significantly different by health status. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, physical satisfaction, environmental satisfaction, and recreational satisfaction were significantly different by academic background. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, and recreational satisfaction were found to be significantly different by economic activeness. Second, it was shown that there was close or little correlation between senior citizen's motive for joining life-time sports program in senior citizen welfare center and their satisfaction with it. When examining how senior citizens' motive for joining life-time sports program in senior welfare center affects their satisfaction with the program, it is shown that academic motive and education motive affect psychological satisfaction. Academic motive, social motive, and education
본 연구는 노인종합복지관 이용 노인의 생활체육 프로그램 참여동기가 이용만족도에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울․경기 소재의 한국노인복지시설협회에 등록된 노인복지시설에서 생활체육 프로그램을 이용하는 노인 212명을 설문 대상자로 선정하여 참여동기 검사와 이용만족도 검사를 실시하였다. 이렇게 수집된 설문지를 개인특성에 따른 빈도분석, t-검증, 일원변량분석(One way ANOVA) 및 Duncan의 다중비교검증, 상관관계분석(Correlation Analysis), 다중선형회귀분석(multiple liner regression)을 실시하여 분석하였다. 자료분석의 모든 통계치의 유의수준은 p<.05로 설정하였으며, 이상의 방법과 절차를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 노인종합복지관 이용 노인의 개인적 특성에 따른 이용만족도 차이에서, 성별에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족에서 유의한 차이가 있었다. 나이에 따라 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족, 환경적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었으며, 배우자의 유무에 대해서는 신체적만족에서만 유의한 차이가 있었다. 자녀수에 따라 심리적만족, 교육적만족에서만 유의한 차이가 있었으며, 동거상황에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었다. 경제생활에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족, 환경적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었으며, 건강상태에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족, 환경적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었다. 교육수준에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 신체적만족, 환경적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었으며, 경제활동의 유무에 따라 심리적만족, 교육적만족, 사회적만족, 휴식적만족에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 노인종합복지관 이용 노인의 생활체육 프로그램 참여동기와 이용만족도간에는 크고 작은 상관관계가 있었다. 노인종합복지관 이용 노인의 생활체육 프로그램 참여동기가 이용만족도에 미치는 영향에서는 지적동기, 교육적동기가 심리적만족에 영향을 미치고 있었고, 지적동기, 사회적동기, 교육적동기가 교육적만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적동기, 교육적동기가 사회적만족에 영향을 미치고 있었으며, 교육적동기가 신체적만족에 영향을 미치고 있었다. 계속해서 교육적동기가 환경적만족에 영향을 미치고 있었으며, 사회적동기, 교육적동기, 휴식적동기가 휴식적만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. This study aims to examine how senior citizens' motive for joining life-time sports program in senior welfare center affects their satisfaction with the program. To achieve this research goal, I conducted questionnaire upon 212 senior citizens who are enrolled in life-time sports program in senior welfare centers in Seoul and Gyeonggi registered in Korea Association of Senior Citizens Welfare Institutions to examine their motive for joining the program and their satisfaction with it. I collected answered questionnaires and conducted frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis on them by senior citizens' personal characteristics. The significance level of all the statistic figures for analysis is set to p<.05. As I employed the above means for research I got the following result. First, when examining how senior citizens' satisfaction with senior welfare center differs by their personal characteristics, it was shown that their psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, and physical satisfaction were significantly different by sex. Educational satisfaction, social satisfaction, physical satisfaction, environmental satisfaction and recreational satisfaction were found to be significantly different by age. Only physical satisfaction was significantly different by marriage status. Psychological satisfaction and educational satisfaction were significantly different by number of offspring. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction and recreational satisfaction were significantly different by cohabitation status. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, physical satisfaction, environmental satisfaction, and recreational satisfaction were significantly different by economic activity. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, physical satisfaction, environmental satisfaction, and recreational satisfaction were significantly different by health status. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, physical satisfaction, environmental satisfaction, and recreational satisfaction were significantly different by academic background. Psychological satisfaction, educational satisfaction, social satisfaction, and recreational satisfaction were found to be significantly different by economic activeness. Second, it was shown that there was close or little correlation between senior citizen's motive for joining life-time sports program in senior citizen welfare center and their satisfaction with it. When examining how senior citizens' motive for joining life-time sports program in senior welfare center affects their satisfaction with the program, it is shown that academic motive and education motive affect psychological satisfaction. Academic motive, social motive, and education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.