[학위논문]토기 및 도자기 복원재료와 방법에 따른 황변도 연구 (A)study on change of yellowness index about materials and methods used in restoration of ceramics and clay ware원문보기
본 연구에서는 토기 및 도자기 복원과정에서 사용되는 에폭시 수지와 무기안료, 아크릴 물감, 바니시 등과 같은 재료들에 혼합과 선택에 따른 황변도 및 주로 사용되는 복원 방법에 따른 차이를 확인하고자 하였다. 토기 복원 시편은 에폭시 수지인 CDK520?怜? Araldite SV427+HV427?玲? ...
본 연구에서는 토기 및 도자기 복원과정에서 사용되는 에폭시 수지와 무기안료, 아크릴 물감, 바니시 등과 같은 재료들에 혼합과 선택에 따른 황변도 및 주로 사용되는 복원 방법에 따른 차이를 확인하고자 하였다. 토기 복원 시편은 에폭시 수지인 CDK520?怜? Araldite SV427+HV427?玲? 티타늄 화이트, 카드뮴 옐로, 번트 시에나 등 3가지 색의 무기안료와 아크릴 물감, 매트 바니시를 사용하여 재료 및 복원 방법을 다르게 제작한 후 자외선 조사 실험과 광학현미경으로 표면을 관찰하였다. 도자기 복원 시편의 경우도 에폭시 수지인 Araldite AY103+HY956?怜? L30?玲? 티타늄 화이트, 카드뮴 옐로, 합성 울트라마린 블루 등 3가지 색의 무기안료와 아크릴 물감 및 글로스 바니시를 사용하여 토기 복원 시편과 동일한 방법으로 제작한 후 자외선 조사 실험과 광학현미경으로 표면을 관찰하였다. 그 결과 자외선 조사 후 광학현미경을 통해 살펴본 토기와 도자기 복원 시편의 손상에 대한 양상은 대체적으로 비슷하지만 아크릴 물감을 사용한 복원 시편에 변화양상이 적음을 알 수 있었다. 또한 자외선 조사를 이용한 황변 실험 결과 무기안료를 수지와 혼합하여 색맞춤을 한 복원 시편은 수지의 자체적인 황변도와 별 차이를 보이지 않았으나 아크릴 물감으로 색맞춤을 한 복원 시편보다는 자외선에 민감하게 반응하였다. 토기 복원 시편에서 보호막으로 매트 바니시를 사용한 것은 황변에 큰 영향을 끼치지 않았으며 도자기 복원 시편에 있어서는 유약효과를 내는 재료로 에폭시 수지를 사용한 복원 시편이 자외선에 가장 불안정하였고, 아크릴 물감과 글로스 바니시를 섞어서 사용한 복원 시편이 황변에 가장 안정적이었다. 이와 같은 결과로 미루어 보아 토기 및 도자기 복원 시 사용되는 재료들의 자외선에 대한 안정성도 중요하지만 이런 재료들을 사용하는 방법 또한 황변도에 큰 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 처리자는 토기와 도자기 복원 시 재료 및 그에 따른 방법 또한 신중히 선택해야 할 것이다. 그리고 본문의 실험과 같이 복원과정을 거친 토기와 도자기의 복원부위는 자외선에 민감하게 반응하므로 복원된 토기와 도자기를 전시할 경우 조명과 같은 전시환경을 신중히 고려해야할 것으로 생각된다. In this study, the degree of turning brown according to mixture and selection of materials such as epoxy resin, inorganic pigment, acryl dyes, varnish, and etc that are used in the process of restoration of clay ware and ceramics and the differences according to the mainly used methods of restoration are to be confirmed. After clay ware restoration specimens were manufactured in different materials and restoration methods using 3 different colors of inorganic pigments such as titanium dioxide, cadmium yellow, and burnt sienna in epoxy resin of CDK520?? and Araldite SV427+HV 427??, acryl dyes, and mat varnish, the surfaces were tested with illumination of ultraviolet rays and observed with optical microscope. In case of ceramics restoration specimens, after manufacturing them using 3 colors of inorganic pigments such as titanium dioxide, cadmium yellow, compound ultra marine blue in epoxy resin Araldite AY103+HY956?? and L30??, acryl dyes, and gloss varnish just like the same method of manufacturing clay ware restoration specimens, ultraviolet rays illumination test was conducted and the surface was observed with optical microscope. As the result, it was noticed that the features of damages of clay ware and ceramics restoration specimen observed through optical microscope after illumination of ultraviolet rays were almost similar but the changes of restoration specimens using acryl dyes were small. In addition, as the result of test of turning brown using the illumination of ultraviolet rays, restoration specimens that were color matched by mixing inorganic pigment with resin showed almost no difference with the degree of turning brown of resin itself but it responded more sensitively to ultraviolet rays than the specimens restored by acryl dyes. In addition, using mat varnish as protection membrane in clay ware restoration specimens did not greatly influence on the turning to brown and in ceramics restoration specimens, restoration specimen that has used epoxy resin as materials with the effect of enervation was most unstable to ultraviolet rays and restoration specimen that has used in mixture of acryl dyes and gloss varnish was the most stable to the turning to brown. Judging from this result, stability of materials used in clay ware and ceramics restoration toward ultraviolet rays is important but methods of using these materials also significantly affect the degree of turning to brown. Therefore, processing person shall be careful in selecting materials and consequent methods as well during the restoration of clay ware and ceramics. And since restoration parts of clay ware and ceramics that have gone through the process of restoration like the experiments in this study respond sensitively to ultraviolet rays, it is believed that exhibition environment such as illumination must be carefully considered when people exhibit restored clay ware and ceramics.
본 연구에서는 토기 및 도자기 복원과정에서 사용되는 에폭시 수지와 무기안료, 아크릴 물감, 바니시 등과 같은 재료들에 혼합과 선택에 따른 황변도 및 주로 사용되는 복원 방법에 따른 차이를 확인하고자 하였다. 토기 복원 시편은 에폭시 수지인 CDK520?怜? Araldite SV427+HV427?玲? 티타늄 화이트, 카드뮴 옐로, 번트 시에나 등 3가지 색의 무기안료와 아크릴 물감, 매트 바니시를 사용하여 재료 및 복원 방법을 다르게 제작한 후 자외선 조사 실험과 광학현미경으로 표면을 관찰하였다. 도자기 복원 시편의 경우도 에폭시 수지인 Araldite AY103+HY956?怜? L30?玲? 티타늄 화이트, 카드뮴 옐로, 합성 울트라마린 블루 등 3가지 색의 무기안료와 아크릴 물감 및 글로스 바니시를 사용하여 토기 복원 시편과 동일한 방법으로 제작한 후 자외선 조사 실험과 광학현미경으로 표면을 관찰하였다. 그 결과 자외선 조사 후 광학현미경을 통해 살펴본 토기와 도자기 복원 시편의 손상에 대한 양상은 대체적으로 비슷하지만 아크릴 물감을 사용한 복원 시편에 변화양상이 적음을 알 수 있었다. 또한 자외선 조사를 이용한 황변 실험 결과 무기안료를 수지와 혼합하여 색맞춤을 한 복원 시편은 수지의 자체적인 황변도와 별 차이를 보이지 않았으나 아크릴 물감으로 색맞춤을 한 복원 시편보다는 자외선에 민감하게 반응하였다. 토기 복원 시편에서 보호막으로 매트 바니시를 사용한 것은 황변에 큰 영향을 끼치지 않았으며 도자기 복원 시편에 있어서는 유약효과를 내는 재료로 에폭시 수지를 사용한 복원 시편이 자외선에 가장 불안정하였고, 아크릴 물감과 글로스 바니시를 섞어서 사용한 복원 시편이 황변에 가장 안정적이었다. 이와 같은 결과로 미루어 보아 토기 및 도자기 복원 시 사용되는 재료들의 자외선에 대한 안정성도 중요하지만 이런 재료들을 사용하는 방법 또한 황변도에 큰 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 처리자는 토기와 도자기 복원 시 재료 및 그에 따른 방법 또한 신중히 선택해야 할 것이다. 그리고 본문의 실험과 같이 복원과정을 거친 토기와 도자기의 복원부위는 자외선에 민감하게 반응하므로 복원된 토기와 도자기를 전시할 경우 조명과 같은 전시환경을 신중히 고려해야할 것으로 생각된다. In this study, the degree of turning brown according to mixture and selection of materials such as epoxy resin, inorganic pigment, acryl dyes, varnish, and etc that are used in the process of restoration of clay ware and ceramics and the differences according to the mainly used methods of restoration are to be confirmed. After clay ware restoration specimens were manufactured in different materials and restoration methods using 3 different colors of inorganic pigments such as titanium dioxide, cadmium yellow, and burnt sienna in epoxy resin of CDK520?? and Araldite SV427+HV 427??, acryl dyes, and mat varnish, the surfaces were tested with illumination of ultraviolet rays and observed with optical microscope. In case of ceramics restoration specimens, after manufacturing them using 3 colors of inorganic pigments such as titanium dioxide, cadmium yellow, compound ultra marine blue in epoxy resin Araldite AY103+HY956?? and L30??, acryl dyes, and gloss varnish just like the same method of manufacturing clay ware restoration specimens, ultraviolet rays illumination test was conducted and the surface was observed with optical microscope. As the result, it was noticed that the features of damages of clay ware and ceramics restoration specimen observed through optical microscope after illumination of ultraviolet rays were almost similar but the changes of restoration specimens using acryl dyes were small. In addition, as the result of test of turning brown using the illumination of ultraviolet rays, restoration specimens that were color matched by mixing inorganic pigment with resin showed almost no difference with the degree of turning brown of resin itself but it responded more sensitively to ultraviolet rays than the specimens restored by acryl dyes. In addition, using mat varnish as protection membrane in clay ware restoration specimens did not greatly influence on the turning to brown and in ceramics restoration specimens, restoration specimen that has used epoxy resin as materials with the effect of enervation was most unstable to ultraviolet rays and restoration specimen that has used in mixture of acryl dyes and gloss varnish was the most stable to the turning to brown. Judging from this result, stability of materials used in clay ware and ceramics restoration toward ultraviolet rays is important but methods of using these materials also significantly affect the degree of turning to brown. Therefore, processing person shall be careful in selecting materials and consequent methods as well during the restoration of clay ware and ceramics. And since restoration parts of clay ware and ceramics that have gone through the process of restoration like the experiments in this study respond sensitively to ultraviolet rays, it is believed that exhibition environment such as illumination must be carefully considered when people exhibit restored clay ware and ceramics.
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