본 연구에서는 학교 장면에 알맞게 적용할 수 있도록 구성한 집단 게임놀이치료 프로그램이 주의력 결핍 과잉행동장애 아동(ADHD)의 실행기능과 자기통제력, 행동조절에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구대상은 부모가 집단 게임놀이치료 프로그램 참여를 희망하면서 교사가 추천하는 서울 B초등학교 2, 3학년 아동들 중 단축형 부모용 Conners 평정척도, 교사용 Conners 평정척도, K-WISC-Ⅲ를 실시하여 실험집단과 통제집단에 적합한 아동 19명을 선발하였다. 이 아동들은 선별검사의 결과에 따라 실험집단 10명, 통제집단 9명으로 배정하였다. 실험집단의 경우, 학교 시간표 상의 차이로 인해 2학년 집단 4명, 3학년 집단 6명으로 나누어 배정하여 프로그램을 실시하였다. 집단 게임놀이치료 프로그램을 실시하기 전과 후에 실행기능과 자기통제력, 행동조절을 알아보기 위해 아동의 실행기능 검사와 아동의 어머니에 의한 자기통제력 평가, 프로그램 회기별 행동관찰 척도를 사용한 평가를 실시하였다. 자료처리는 ...
본 연구에서는 학교 장면에 알맞게 적용할 수 있도록 구성한 집단 게임놀이치료 프로그램이 주의력 결핍 과잉행동장애 아동(ADHD)의 실행기능과 자기통제력, 행동조절에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구대상은 부모가 집단 게임놀이치료 프로그램 참여를 희망하면서 교사가 추천하는 서울 B초등학교 2, 3학년 아동들 중 단축형 부모용 Conners 평정척도, 교사용 Conners 평정척도, K-WISC-Ⅲ를 실시하여 실험집단과 통제집단에 적합한 아동 19명을 선발하였다. 이 아동들은 선별검사의 결과에 따라 실험집단 10명, 통제집단 9명으로 배정하였다. 실험집단의 경우, 학교 시간표 상의 차이로 인해 2학년 집단 4명, 3학년 집단 6명으로 나누어 배정하여 프로그램을 실시하였다. 집단 게임놀이치료 프로그램을 실시하기 전과 후에 실행기능과 자기통제력, 행동조절을 알아보기 위해 아동의 실행기능 검사와 아동의 어머니에 의한 자기통제력 평가, 프로그램 회기별 행동관찰 척도를 사용한 평가를 실시하였다. 자료처리는 SPSS 12.0프로그램을 사용하였고, 연구 문제를 검증하기 위해 사전검사로 사용된 지능(K-WISC-Ⅲ의 총점)과 실행기능의 각 사전 검사 점수를 공변인으로 하고 집단(실험, 통제집단)을 독립변인으로 하여 종속변인인 사후검사에 대한 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 집단 게임놀이치료 프로그램이 주의력결핍-과잉행동장애 아동의 실행기능과 자기통제력 행동조절에 미치는 효과는 다음과 같다. 첫째, 집단 게임놀이치료 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 실행기능의 향상시키는가에 대한 연구문제에 부분적으로 지지한다. 실행기능의 억제통제 영역에 해당하는 ADS 검사의 부주의, 충동성, 스트룹 검사의 복합색깔 반응시간, 복합글자 반응시간과 작업기억 영역에 해당하는 숫자 거꾸로 외우기, 전환능력 영역에 해당하는 단어 유창성, 범주 유창성 검사에서 각 사전 검사의 점수와 지능을 공변인으로 하는 공변량 분석(ANCOVA)의 결과 집단 간 주효과에서 유의하였다. 하지만 ADS 검사의 반응시간의 표준시간, 스트룹 검사의 오류 개수, 선로잇기 A, B형의 오류 개수와 반응시간에서는 효과가 유의하지 않았다. 둘째, 집단 게임놀이치료 프로그램이 부모가 평가한 ADHD 아동의 자기통제력을 향상시키는데 영향을 미치지 않았다. 셋째, 집단 게임놀이치료 프로그램이 행동 조절의 변화에 영향을 미친다. 행동 관찰 척도를 사용하여 변화를 측정한 결과, 프로그램 회기 진행에 따라 긍정적인 행동은 유의미하게 증가함을 보였고 부적응 행동은 유의미하게 감소함을 보였다. 따라서 본 연구의 집단 게임놀이치료 프로그램이 주의력결핍-과잉행동장애 아동의 실행기능에 부분적인 향상과 행동조절의 변화에 효과적으로 나타났다.
본 연구에서는 학교 장면에 알맞게 적용할 수 있도록 구성한 집단 게임놀이치료 프로그램이 주의력 결핍 과잉행동장애 아동(ADHD)의 실행기능과 자기통제력, 행동조절에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구대상은 부모가 집단 게임놀이치료 프로그램 참여를 희망하면서 교사가 추천하는 서울 B초등학교 2, 3학년 아동들 중 단축형 부모용 Conners 평정척도, 교사용 Conners 평정척도, K-WISC-Ⅲ를 실시하여 실험집단과 통제집단에 적합한 아동 19명을 선발하였다. 이 아동들은 선별검사의 결과에 따라 실험집단 10명, 통제집단 9명으로 배정하였다. 실험집단의 경우, 학교 시간표 상의 차이로 인해 2학년 집단 4명, 3학년 집단 6명으로 나누어 배정하여 프로그램을 실시하였다. 집단 게임놀이치료 프로그램을 실시하기 전과 후에 실행기능과 자기통제력, 행동조절을 알아보기 위해 아동의 실행기능 검사와 아동의 어머니에 의한 자기통제력 평가, 프로그램 회기별 행동관찰 척도를 사용한 평가를 실시하였다. 자료처리는 SPSS 12.0프로그램을 사용하였고, 연구 문제를 검증하기 위해 사전검사로 사용된 지능(K-WISC-Ⅲ의 총점)과 실행기능의 각 사전 검사 점수를 공변인으로 하고 집단(실험, 통제집단)을 독립변인으로 하여 종속변인인 사후검사에 대한 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 집단 게임놀이치료 프로그램이 주의력결핍-과잉행동장애 아동의 실행기능과 자기통제력 행동조절에 미치는 효과는 다음과 같다. 첫째, 집단 게임놀이치료 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 실행기능의 향상시키는가에 대한 연구문제에 부분적으로 지지한다. 실행기능의 억제통제 영역에 해당하는 ADS 검사의 부주의, 충동성, 스트룹 검사의 복합색깔 반응시간, 복합글자 반응시간과 작업기억 영역에 해당하는 숫자 거꾸로 외우기, 전환능력 영역에 해당하는 단어 유창성, 범주 유창성 검사에서 각 사전 검사의 점수와 지능을 공변인으로 하는 공변량 분석(ANCOVA)의 결과 집단 간 주효과에서 유의하였다. 하지만 ADS 검사의 반응시간의 표준시간, 스트룹 검사의 오류 개수, 선로잇기 A, B형의 오류 개수와 반응시간에서는 효과가 유의하지 않았다. 둘째, 집단 게임놀이치료 프로그램이 부모가 평가한 ADHD 아동의 자기통제력을 향상시키는데 영향을 미치지 않았다. 셋째, 집단 게임놀이치료 프로그램이 행동 조절의 변화에 영향을 미친다. 행동 관찰 척도를 사용하여 변화를 측정한 결과, 프로그램 회기 진행에 따라 긍정적인 행동은 유의미하게 증가함을 보였고 부적응 행동은 유의미하게 감소함을 보였다. 따라서 본 연구의 집단 게임놀이치료 프로그램이 주의력결핍-과잉행동장애 아동의 실행기능에 부분적인 향상과 행동조절의 변화에 효과적으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the effects of group game-play program on the executive function, self-control and behavior regulation of the children with ADHD. The subjects of this study were 19 children, who are 2nd and 3rd grade elementary school students. The subjects were screened by ...
The purpose of this study was to examine the effects of group game-play program on the executive function, self-control and behavior regulation of the children with ADHD. The subjects of this study were 19 children, who are 2nd and 3rd grade elementary school students. The subjects were screened by parents and teachers, rating using Abbreviated Conners Parent Rating Scale-Revised(ACPRS) or Conners' Teacher Rating Scale(CTRS) and Korean-Wechsler Intelligence Scale for Children-Ⅲ(K-WISC-Ⅲ). The subjects were assigned into either experimental group(10 children) or control group(9 children) using matching subject method on the basis of selection evaluation. The program was administered separately for the group were divided into two groups that the 2nd(4 children) and the 3rd(6 children) grade elementary school student due to schedule of the school. The experimental groups had attended of 10 group sessions three time a week for 5 weeks the including one week pretest. The posttest was conducted for one weeks after the program. The pre-posttest scales used in this study were ADHD Diagnostic System, Stroop Test, Go/Nogo, Trail Making Test, Digit Span Test & Fluency Test of measure executive function, Self-Control Rating Scale(SCRS) by the parents and Behavior Observation Rating Scales developed by the researcher. To analyze the data, ANCOVAs with covariates of pretest score and IQ were conducted by using SPSS 12.0. The results of the study were as follows: First, group game-play had partly positive effects on executive function of ADHD children. The results showed positive effects on inattention, impulsivity, complex-letter(reaction time) and complex- color(reaction time) of Stroop-Test for measuring inhibition control of executive function. The results showed positive effects on Digit span test for measuring working memory of executive function. And the results showed positive effects on Fluency Test for measuring shifting capacity of executive function. But there was no positive effect on average reaction time of ADS, error frequency of Stroop-Test, and error frequency and reaction time Trail Making Test. Second, group game-play had no positive effect on self-control of ADHD children. Third, group game-play tended to increase positive behaviors and decrease negative behaviors of ADHD children. In conclusion, the group game-play had some positive effects for improving executive function and behavior regulation of the children with ADHD.
The purpose of this study was to examine the effects of group game-play program on the executive function, self-control and behavior regulation of the children with ADHD. The subjects of this study were 19 children, who are 2nd and 3rd grade elementary school students. The subjects were screened by parents and teachers, rating using Abbreviated Conners Parent Rating Scale-Revised(ACPRS) or Conners' Teacher Rating Scale(CTRS) and Korean-Wechsler Intelligence Scale for Children-Ⅲ(K-WISC-Ⅲ). The subjects were assigned into either experimental group(10 children) or control group(9 children) using matching subject method on the basis of selection evaluation. The program was administered separately for the group were divided into two groups that the 2nd(4 children) and the 3rd(6 children) grade elementary school student due to schedule of the school. The experimental groups had attended of 10 group sessions three time a week for 5 weeks the including one week pretest. The posttest was conducted for one weeks after the program. The pre-posttest scales used in this study were ADHD Diagnostic System, Stroop Test, Go/Nogo, Trail Making Test, Digit Span Test & Fluency Test of measure executive function, Self-Control Rating Scale(SCRS) by the parents and Behavior Observation Rating Scales developed by the researcher. To analyze the data, ANCOVAs with covariates of pretest score and IQ were conducted by using SPSS 12.0. The results of the study were as follows: First, group game-play had partly positive effects on executive function of ADHD children. The results showed positive effects on inattention, impulsivity, complex-letter(reaction time) and complex- color(reaction time) of Stroop-Test for measuring inhibition control of executive function. The results showed positive effects on Digit span test for measuring working memory of executive function. And the results showed positive effects on Fluency Test for measuring shifting capacity of executive function. But there was no positive effect on average reaction time of ADS, error frequency of Stroop-Test, and error frequency and reaction time Trail Making Test. Second, group game-play had no positive effect on self-control of ADHD children. Third, group game-play tended to increase positive behaviors and decrease negative behaviors of ADHD children. In conclusion, the group game-play had some positive effects for improving executive function and behavior regulation of the children with ADHD.
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