제7차 교육과정이 개정되면서 과학과 교육과정은 시간 수에 비해 지나친 학습량과 과다한 교육내용의 문제점으로 인해 교육과정 내용을 축소하고 조정하였다. 그 결과 교육내용이 감소되면서 시간수도 감소되었다. 그러나 여전히 대부분의 학생들이 과학에 대해 어려움을 느끼고 있고 특히, 물리 선택을 기피하는 현상과 이공계 기피현상은 해마나 늘어나고 있는 추세이다.
고등학교 물리 교과내용을 살펴보면 대부분 수학적 표현으로 물리적 개념을 적용하고 있다. 특히, 물리Ⅱ를 선택하는 경우 수학교과의 학습이 필수적으로 선행되지 않으면 학습을 할 ...
제7차 교육과정이 개정되면서 과학과 교육과정은 시간 수에 비해 지나친 학습량과 과다한 교육내용의 문제점으로 인해 교육과정 내용을 축소하고 조정하였다. 그 결과 교육내용이 감소되면서 시간수도 감소되었다. 그러나 여전히 대부분의 학생들이 과학에 대해 어려움을 느끼고 있고 특히, 물리 선택을 기피하는 현상과 이공계 기피현상은 해마나 늘어나고 있는 추세이다.
고등학교 물리 교과내용을 살펴보면 대부분 수학적 표현으로 물리적 개념을 적용하고 있다. 특히, 물리Ⅱ를 선택하는 경우 수학교과의 학습이 필수적으로 선행되지 않으면 학습을 할 수가 없다. 따라서 물리와 수학의 연계성을 바탕으로 교육내용과 지도방법이 이루어진다면 학습효과가 크게 향상될 것이라 기대가 된다.
본 연구의 목적은 교육과정상 물리Ⅰ의 교과 내용을 분석하여 수학교과와의 상호 연관성을 살펴보고, 학습자가 물리교과를 학습하는데 흥미를 느껴 물리교과를 최대한 효과적으로 학습하도록 하여 교육의 효과를 높일 수 있도록 한다. 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 제7차 교육과정에서 학습량의 적정화를 추구하여 물리교과와 수학교과의 내용이 축소·삭제·이동이 되면서 제6차 교육과정에서의 물리교과와 수학교과의 내용이 어떻게 변화되었는지 비교분석한 결과 제7차 교육과정이 두 교과목의 연계성이 전혀 고려되지 않고 편성되었음을 알 수 있었다.
둘째, 물리교과 내용과 수학교과 내용은 매우 밀접한 연계성을 갖고 있으며 물리교과를 분석한 결과 물리 학습을 하는데 있어서 수학내용이 선행되어 있어야 함을 알 수 있게 한다.
셋째, 물리와 수학교과의 내용이 연계성을 가지고 학습이 이루어져야 하나 일부 수학적 내용이 물리교과보다 나중에 배우게 되어 오히려 물리교과가 수학교과보다 선행되어 있음을 알 수 있다.
제7차 교육과정이 개정되면서 과학과 교육과정은 시간 수에 비해 지나친 학습량과 과다한 교육내용의 문제점으로 인해 교육과정 내용을 축소하고 조정하였다. 그 결과 교육내용이 감소되면서 시간수도 감소되었다. 그러나 여전히 대부분의 학생들이 과학에 대해 어려움을 느끼고 있고 특히, 물리 선택을 기피하는 현상과 이공계 기피현상은 해마나 늘어나고 있는 추세이다.
고등학교 물리 교과내용을 살펴보면 대부분 수학적 표현으로 물리적 개념을 적용하고 있다. 특히, 물리Ⅱ를 선택하는 경우 수학교과의 학습이 필수적으로 선행되지 않으면 학습을 할 수가 없다. 따라서 물리와 수학의 연계성을 바탕으로 교육내용과 지도방법이 이루어진다면 학습효과가 크게 향상될 것이라 기대가 된다.
본 연구의 목적은 교육과정상 물리Ⅰ의 교과 내용을 분석하여 수학교과와의 상호 연관성을 살펴보고, 학습자가 물리교과를 학습하는데 흥미를 느껴 물리교과를 최대한 효과적으로 학습하도록 하여 교육의 효과를 높일 수 있도록 한다. 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 제7차 교육과정에서 학습량의 적정화를 추구하여 물리교과와 수학교과의 내용이 축소·삭제·이동이 되면서 제6차 교육과정에서의 물리교과와 수학교과의 내용이 어떻게 변화되었는지 비교분석한 결과 제7차 교육과정이 두 교과목의 연계성이 전혀 고려되지 않고 편성되었음을 알 수 있었다.
둘째, 물리교과 내용과 수학교과 내용은 매우 밀접한 연계성을 갖고 있으며 물리교과를 분석한 결과 물리 학습을 하는데 있어서 수학내용이 선행되어 있어야 함을 알 수 있게 한다.
셋째, 물리와 수학교과의 내용이 연계성을 가지고 학습이 이루어져야 하나 일부 수학적 내용이 물리교과보다 나중에 배우게 되어 오히려 물리교과가 수학교과보다 선행되어 있음을 알 수 있다.
A science department curriculum has problems of a large amount of studying and redundant education contents compared with school hours, so it has reduced and adjusted education contents as the 7th Education System is amended.
In result, the education contents and number of time have been decreas...
A science department curriculum has problems of a large amount of studying and redundant education contents compared with school hours, so it has reduced and adjusted education contents as the 7th Education System is amended.
In result, the education contents and number of time have been decreased.
But most students have still been feeling difficult about science, especially, evasive phenomenons of physics choice and engineering have been on the rise every year.
If you look into the physics curriculum of high school, most mathematical expressions are applied to physics concepts.
Especially, in case of selecting physicsⅡ it is mandatory that students study a math curriculum.
Consequently, if education contents and teaching methods stand on relation of physics and math, I expect that the studying effect will greatly improve.
The purpose of this study is to analyze co-relation with physicsⅠ and math curriculum , and to increase educational effect by interesting learners in physics curriculum.
The research content of this study is as follow.
First, the 7th Education System has reduction· elimination· movement about physics and math curriculum in pursuit of rationalization of learning amount, so I compared the 6th Education System with the 7th Education System about difference of physics and math curriculum.
Second, physics and math course contents have implicational connection, as the result of analyzing physics contents, math contents must precede physics contents.
Third, physics and math curriculum contents must be studied with having connection, but some of the mathematical contents are learned later than physics contents, physics course precedes math course.
A science department curriculum has problems of a large amount of studying and redundant education contents compared with school hours, so it has reduced and adjusted education contents as the 7th Education System is amended.
In result, the education contents and number of time have been decreased.
But most students have still been feeling difficult about science, especially, evasive phenomenons of physics choice and engineering have been on the rise every year.
If you look into the physics curriculum of high school, most mathematical expressions are applied to physics concepts.
Especially, in case of selecting physicsⅡ it is mandatory that students study a math curriculum.
Consequently, if education contents and teaching methods stand on relation of physics and math, I expect that the studying effect will greatly improve.
The purpose of this study is to analyze co-relation with physicsⅠ and math curriculum , and to increase educational effect by interesting learners in physics curriculum.
The research content of this study is as follow.
First, the 7th Education System has reduction· elimination· movement about physics and math curriculum in pursuit of rationalization of learning amount, so I compared the 6th Education System with the 7th Education System about difference of physics and math curriculum.
Second, physics and math course contents have implicational connection, as the result of analyzing physics contents, math contents must precede physics contents.
Third, physics and math curriculum contents must be studied with having connection, but some of the mathematical contents are learned later than physics contents, physics course precedes math course.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.