리차드 셰크너(Richard Schechner)의 환경연극과 한국적 수용에 관한 연구 : 서울변방연극제 출품작, 열혈예술청년단의《Grunge Style 로미오와 줄리엣 in Daehangno》를 중심으로 A Study on the Environmental Theater of Richard Schechner and Korean Style Accommodation : Focusing on the《Grunge Style Romeo&Juliet in Daehangno》 from The Yulhyul Youth Art Theater, the work presented in the Seoul Marginal Theater Festival원문보기
본 논문의 목적은 리차드 셰크너(Richard Schechner)가 주창한 환경연극의 공연특성을 공간과 관객의 미학적 접근을 통하여 연구해 봄으로써 특수성을 가진 공연이 국내에 어떠한 양상으로 수용되고 있는지에 대한 현황을 분석해보고 나아가 발전방향을 살펴보는 것에 있다. 환경연극은 언어중심의 전통 서구연극에서 소외되어왔던 원초적인 공연성 회복을 추구하는 1960년대 이후 실험극의 전위적 흐름의 영향을 받으면서 두각을 보였던 미국 실험극의 대표적인 후기 양상이다. 이와 같은 시대적 흐름 속에서 환경연극은 연극을 현장성이 충만한 삶의 공간으로 전환을 추구하면서 연극적 환상과 허구를 창조해내는 ...
본 논문의 목적은 리차드 셰크너(Richard Schechner)가 주창한 환경연극의 공연특성을 공간과 관객의 미학적 접근을 통하여 연구해 봄으로써 특수성을 가진 공연이 국내에 어떠한 양상으로 수용되고 있는지에 대한 현황을 분석해보고 나아가 발전방향을 살펴보는 것에 있다. 환경연극은 언어중심의 전통 서구연극에서 소외되어왔던 원초적인 공연성 회복을 추구하는 1960년대 이후 실험극의 전위적 흐름의 영향을 받으면서 두각을 보였던 미국 실험극의 대표적인 후기 양상이다. 이와 같은 시대적 흐름 속에서 환경연극은 연극을 현장성이 충만한 삶의 공간으로 전환을 추구하면서 연극적 환상과 허구를 창조해내는 재현성의 원리에서 벗어나 관객과 연기자들의 역동적인 관계를 통해 하나의 환경을 구성하는 총체적 요소로써 간주한다. 이러한 환경연극은 국내 실험연극계에 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 현재는 다양한 미국의 실험극들이 파생시킨 원리들이 서로 상호 접목되고 절충되는 시기로 볼 수 있기 때문이다. 즉, 관객들이 함께 공유할 수 있는 ‘동시대적인 의식’과 더불어 이들 실험극을 통해 나타난 ‘새롭고 다양한 연극적 언어’들이 서로 공존하면서 연극의 새로운 지평을 열어 확산되고 있는 시기인 것이다. 본 연구는 리차드 셰크너의 환경연극에 대해 그가 퍼포먼스 그룹을 통해 추구하려했던 공연의 미학들과 그 공연성의 원리가 국내 연극계에 미치는 영향에 관하여 변방연극제의 출품작을 중심으로 연구를 진행하였다. 연구의 내용은 2장에서 환경의 개념에 대해 살펴보았다. 여기에서 ‘환경’이란 개념자체는 20세기에 형성되었지만 그 뿌리 자체는 일과 놀이가 하나로 인식되었던 산업사회 이전의 공연형태에서 발견되어지고, 이 시대의 공연형태로 말미암아 환경연극을 이루는 ‘환경’의 기본개념은 공연요소의 불분명환 경계적 상황으로부터 비롯, 공연 공간에 있는 모든 사람들은 그 공연을 이루는 하나의 환경으로써 작용하게 됨을 확인 할 수 있었다. 또한 환경의 재발견은 전통적인 환경의 장벽을 제거함으로써 공연환경이 관객으로 하여금 보다 직접적으로 공연에 관계하고 싶은 마음이 일도록 하려는 환경연극주의자들의 관심에서 비롯되어진 것도 알 수 있었다. 따라서 환경연극에서 ‘환경’의 의미는 공연 공간 속에 있는 각 개체의 입장에서 바라볼 때 자기를 둘러싸고 있는 일체의 것이 된다. 이에 따라 ‘현장성’이 극도로 강조되고, 관객과 배우를 포함한 모든 연극적 요소들은 환경의 일부로 작용하면서 공연행위를 구축하게 된다는 것은 주목할 만한 점이다. 3장에서는 환경연극이 공연사적으로 변천되어진 과정에 대한 연구가 진행되었다. 환경연극은 고대 제의의 연극형태 뿐만 아니라 미래주의, 다다이즘, 초현실주의의 흐름 속에서 나타난 잔혹 연극, 해프닝, 가난한 연극 등의 연장선상에 속해있다. 이는 고대의 공연 형태에서 연극의 본질을 찾고자한 실험적 성과이다. 즉, 서구전통연극에서 관객과 연기자들을 분리시키는 연극미학을 거부하고 공연에 참여하는 일체의 것들을 하나의 환경으로 간주하여 삶의 일부분으로써 연극을 지향하고자 하였다. 이는 희곡보다 공연성에 보다 중점을 두었다는 사실을 파악할 수 있게 해준다. 4장에서는 환경연극의 공연특성에 대한 개념설정과 퍼포먼스 그룹의 공연을 실례로 들어 실제 공연을 통해 환경연극의 특성들을 도출해보았다. 이에 따른 환경연극의 특성을 요약해보면, 첫째 공연 공간을 일상의 장소로 인식하고, 둘째 연기자와 관객이 협동으로 공연을 창조, 구성한다는 점이다. 즉, 공간 개념이 기존 서구연극공간에서 일상생활과도 같은 공간을 지향하며 모든 공간이 연기자뿐만 아니라 관객을 위해서도 함께 사용됨을 그 기본원칙으로 하고 있기 때문에 환경연극에서는 관객의 역할이 고정된 존재로 남아 있지 않고, 유동적이고 능동적인 주체로써 존재하게 된다. 또한 배우들과의 상호작용위한 관객의 배치와 환경연극의 특성 중의 하나인 ‘다초점’을 실현시키기 위해 관객이 한 장소에서 모든 장면을 다 볼 수 없도록 설계하는 특성을 가진다. 관객은 극행위의 참여자인 동시에 창조자로써 기여하기 때문에 고정된 하나의 환경이란 있을 수가 없고, 공연의 전 과정을 통해 환경은 지속적으로 변화하고 발전하므로 그에 따른 관객참여는 필수적인 요건이 된다. 즉, 환경연극은 전통서구연극의 폐쇄적이고, 일반적인 체계에서 벗어나 구조적 폐쇄성을 개방하여 무대와 객석의 구분을 없애고, 객석과 배우의 역할개념을 자유롭게 하여 관객이 능동적으로 공연행위에 참여할 수 있도록 하는 연극인 것이었다. 5장에서는 비로소 국내로 수용되는 과정과 현상, 미래방향을 제시하는 것에 중점을 두었다. 1970년 국내의 ‘전통의 현대적 수용’이라는 새로운 문화운동을 기반으로한 포스트모더니즘의 경향 속에서 수용된 환경연극은「변방연극제」를 통해 보다 본격적으로 활성화되기 시작했다. 새로운 연극적 대안 공간의 탐색과 적극적인 관객의 역할의 특성을 지니며 출품작 자체에 실험극을 추구하며 끊임없이 연극세계의 확장에 앞장서고 있는 이 연극제에 2회 이상 참가한 열혈청년예술단은 환경연극이라는 공연특성을 내세우며 공연한 극단이었고, 윤서비가 이끄는 이 극단은 연극의 원시적인 힘을 회복하고자 여러 대안 공간을 활용하는 실험주의적 성격을 지니며 관객을 능동적인 주체로써 설정하여 새로운 관극경험과 동시에 참여의 장으로써 공연을 제공함을 알 수 있었다. 셰크너와 윤서비에게서 보여 지는 공통된 성격은 일상의 공간을 활용하여 이를 통해 관객을 참여시키는 장치를 마련했다는 점이지만 공간을 활용하여 관객참여를 도모하려는 관점에는 차이가 있었다. 다시 말해 셰크너는 관객들이 관극할 수 있는 공간 자체를 변형하여 설계함으로써 관객들 스스로가 자유스러운 분위기 속에서 참여여부를 결정을 하고, 극이 제공하는 참여의 계기를 본인의 선택에 의해 판단하게 하였다면 윤서비는 야외의 사실적인 공간을 그 자체로 활용하여 관객으로 하여금 이동하며 관극하게 함으로써 그 장면이 제공하는 부분을 더욱더 사실적으로 받아들이게 하는 데에 의의를 두었다. 또한 셰크너는 관객에게 공연의 공동창조자로써의 의미를 부여하지만 윤서비는 관객에게 그저 공연의 주체자로서의 의무만을 부여하였다. 이와 같은 상이점으로 인하여 환경연극의 한국적 수용은 그 한계를 분명히 드러내고 있기는 하지만 국내 연극 현실에 비추어볼 때 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 셰크너는 배우와 관객을 하나로 묶는 환경연극의 개념에 대해 주창하였고, 환경연극주의자들과 같이 수많은 시행착오와 실패를 거듭하여 새로운 양식으로서의 환경연극을 수립하면서 이로 인해 새로운 연극언어를 파생시키는 성과를 거두며 현재 많은 연출가들에 의해 차용될 수 있는 공연의 한 방법론을 제시한 점에서 환경연극은 앞으로도 지속적인 발전을 할 수 있을 것이다
본 논문의 목적은 리차드 셰크너(Richard Schechner)가 주창한 환경연극의 공연특성을 공간과 관객의 미학적 접근을 통하여 연구해 봄으로써 특수성을 가진 공연이 국내에 어떠한 양상으로 수용되고 있는지에 대한 현황을 분석해보고 나아가 발전방향을 살펴보는 것에 있다. 환경연극은 언어중심의 전통 서구연극에서 소외되어왔던 원초적인 공연성 회복을 추구하는 1960년대 이후 실험극의 전위적 흐름의 영향을 받으면서 두각을 보였던 미국 실험극의 대표적인 후기 양상이다. 이와 같은 시대적 흐름 속에서 환경연극은 연극을 현장성이 충만한 삶의 공간으로 전환을 추구하면서 연극적 환상과 허구를 창조해내는 재현성의 원리에서 벗어나 관객과 연기자들의 역동적인 관계를 통해 하나의 환경을 구성하는 총체적 요소로써 간주한다. 이러한 환경연극은 국내 실험연극계에 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 현재는 다양한 미국의 실험극들이 파생시킨 원리들이 서로 상호 접목되고 절충되는 시기로 볼 수 있기 때문이다. 즉, 관객들이 함께 공유할 수 있는 ‘동시대적인 의식’과 더불어 이들 실험극을 통해 나타난 ‘새롭고 다양한 연극적 언어’들이 서로 공존하면서 연극의 새로운 지평을 열어 확산되고 있는 시기인 것이다. 본 연구는 리차드 셰크너의 환경연극에 대해 그가 퍼포먼스 그룹을 통해 추구하려했던 공연의 미학들과 그 공연성의 원리가 국내 연극계에 미치는 영향에 관하여 변방연극제의 출품작을 중심으로 연구를 진행하였다. 연구의 내용은 2장에서 환경의 개념에 대해 살펴보았다. 여기에서 ‘환경’이란 개념자체는 20세기에 형성되었지만 그 뿌리 자체는 일과 놀이가 하나로 인식되었던 산업사회 이전의 공연형태에서 발견되어지고, 이 시대의 공연형태로 말미암아 환경연극을 이루는 ‘환경’의 기본개념은 공연요소의 불분명환 경계적 상황으로부터 비롯, 공연 공간에 있는 모든 사람들은 그 공연을 이루는 하나의 환경으로써 작용하게 됨을 확인 할 수 있었다. 또한 환경의 재발견은 전통적인 환경의 장벽을 제거함으로써 공연환경이 관객으로 하여금 보다 직접적으로 공연에 관계하고 싶은 마음이 일도록 하려는 환경연극주의자들의 관심에서 비롯되어진 것도 알 수 있었다. 따라서 환경연극에서 ‘환경’의 의미는 공연 공간 속에 있는 각 개체의 입장에서 바라볼 때 자기를 둘러싸고 있는 일체의 것이 된다. 이에 따라 ‘현장성’이 극도로 강조되고, 관객과 배우를 포함한 모든 연극적 요소들은 환경의 일부로 작용하면서 공연행위를 구축하게 된다는 것은 주목할 만한 점이다. 3장에서는 환경연극이 공연사적으로 변천되어진 과정에 대한 연구가 진행되었다. 환경연극은 고대 제의의 연극형태 뿐만 아니라 미래주의, 다다이즘, 초현실주의의 흐름 속에서 나타난 잔혹 연극, 해프닝, 가난한 연극 등의 연장선상에 속해있다. 이는 고대의 공연 형태에서 연극의 본질을 찾고자한 실험적 성과이다. 즉, 서구전통연극에서 관객과 연기자들을 분리시키는 연극미학을 거부하고 공연에 참여하는 일체의 것들을 하나의 환경으로 간주하여 삶의 일부분으로써 연극을 지향하고자 하였다. 이는 희곡보다 공연성에 보다 중점을 두었다는 사실을 파악할 수 있게 해준다. 4장에서는 환경연극의 공연특성에 대한 개념설정과 퍼포먼스 그룹의 공연을 실례로 들어 실제 공연을 통해 환경연극의 특성들을 도출해보았다. 이에 따른 환경연극의 특성을 요약해보면, 첫째 공연 공간을 일상의 장소로 인식하고, 둘째 연기자와 관객이 협동으로 공연을 창조, 구성한다는 점이다. 즉, 공간 개념이 기존 서구연극공간에서 일상생활과도 같은 공간을 지향하며 모든 공간이 연기자뿐만 아니라 관객을 위해서도 함께 사용됨을 그 기본원칙으로 하고 있기 때문에 환경연극에서는 관객의 역할이 고정된 존재로 남아 있지 않고, 유동적이고 능동적인 주체로써 존재하게 된다. 또한 배우들과의 상호작용위한 관객의 배치와 환경연극의 특성 중의 하나인 ‘다초점’을 실현시키기 위해 관객이 한 장소에서 모든 장면을 다 볼 수 없도록 설계하는 특성을 가진다. 관객은 극행위의 참여자인 동시에 창조자로써 기여하기 때문에 고정된 하나의 환경이란 있을 수가 없고, 공연의 전 과정을 통해 환경은 지속적으로 변화하고 발전하므로 그에 따른 관객참여는 필수적인 요건이 된다. 즉, 환경연극은 전통서구연극의 폐쇄적이고, 일반적인 체계에서 벗어나 구조적 폐쇄성을 개방하여 무대와 객석의 구분을 없애고, 객석과 배우의 역할개념을 자유롭게 하여 관객이 능동적으로 공연행위에 참여할 수 있도록 하는 연극인 것이었다. 5장에서는 비로소 국내로 수용되는 과정과 현상, 미래방향을 제시하는 것에 중점을 두었다. 1970년 국내의 ‘전통의 현대적 수용’이라는 새로운 문화운동을 기반으로한 포스트모더니즘의 경향 속에서 수용된 환경연극은「변방연극제」를 통해 보다 본격적으로 활성화되기 시작했다. 새로운 연극적 대안 공간의 탐색과 적극적인 관객의 역할의 특성을 지니며 출품작 자체에 실험극을 추구하며 끊임없이 연극세계의 확장에 앞장서고 있는 이 연극제에 2회 이상 참가한 열혈청년예술단은 환경연극이라는 공연특성을 내세우며 공연한 극단이었고, 윤서비가 이끄는 이 극단은 연극의 원시적인 힘을 회복하고자 여러 대안 공간을 활용하는 실험주의적 성격을 지니며 관객을 능동적인 주체로써 설정하여 새로운 관극경험과 동시에 참여의 장으로써 공연을 제공함을 알 수 있었다. 셰크너와 윤서비에게서 보여 지는 공통된 성격은 일상의 공간을 활용하여 이를 통해 관객을 참여시키는 장치를 마련했다는 점이지만 공간을 활용하여 관객참여를 도모하려는 관점에는 차이가 있었다. 다시 말해 셰크너는 관객들이 관극할 수 있는 공간 자체를 변형하여 설계함으로써 관객들 스스로가 자유스러운 분위기 속에서 참여여부를 결정을 하고, 극이 제공하는 참여의 계기를 본인의 선택에 의해 판단하게 하였다면 윤서비는 야외의 사실적인 공간을 그 자체로 활용하여 관객으로 하여금 이동하며 관극하게 함으로써 그 장면이 제공하는 부분을 더욱더 사실적으로 받아들이게 하는 데에 의의를 두었다. 또한 셰크너는 관객에게 공연의 공동창조자로써의 의미를 부여하지만 윤서비는 관객에게 그저 공연의 주체자로서의 의무만을 부여하였다. 이와 같은 상이점으로 인하여 환경연극의 한국적 수용은 그 한계를 분명히 드러내고 있기는 하지만 국내 연극 현실에 비추어볼 때 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 셰크너는 배우와 관객을 하나로 묶는 환경연극의 개념에 대해 주창하였고, 환경연극주의자들과 같이 수많은 시행착오와 실패를 거듭하여 새로운 양식으로서의 환경연극을 수립하면서 이로 인해 새로운 연극언어를 파생시키는 성과를 거두며 현재 많은 연출가들에 의해 차용될 수 있는 공연의 한 방법론을 제시한 점에서 환경연극은 앞으로도 지속적인 발전을 할 수 있을 것이다
The purpose of this thesis is to study the performance characteristics of the environmental theater advocated by Richard Schechner through the aesthetics approach of space and audience, it would analyze the status on the performance with the specification in how it is accommodated, and seek for the ...
The purpose of this thesis is to study the performance characteristics of the environmental theater advocated by Richard Schechner through the aesthetics approach of space and audience, it would analyze the status on the performance with the specification in how it is accommodated, and seek for the future development direction. The environmental theater is the typical later part of the America experimental play emerged with the influence of the transposition flow of experimental lay after 1960s that pursued the restoration of the instinctive performances that had been neglected from the verbally-oriented traditional western plays. Under such a flow of time, the environmental theater pursued the conversion of play into the space of living with the fulfilling of the on-site nature, and this is considered as the overall element to form the environment through the dynamic relationship between the audiences and performers by breaking away from the principle of the reproduction that creates the play fascination and fallacy. This type of the environmental theater has a great implication in the domestic experimental play circle. It could be seen as the time that the principles derivative from the experimental plays of the America are mutually linked and compromised. Namely, together with the ‘same nature awareness’ to share with the audiences, the ‘new and diverse dramatic languages’ shown through these experimental plays co-exist to open up the new horizon of the plays. This study was undertaken on the basis of the works presented in the Seoul Marginal Theater Festival that the principle of performance that influenced on the domestic play circle as well as the aesthetics of the performances that Richard Schechner wished to pursue through the performance groups on the environmental theater. Contents of this study have sought the concept of the environment in Chapter 2. Here, the concept of ‘environment’ was formed in the 20th century, but the root of it was discovered in the performance type prior to the industrial society that was recognized for work and play as one, and the basic concept of ‘environment’ that formed the environmental theater was able to confirm as working for an environment to organize the performance by all people within the performance space, including the unclear economic situation of the performance element. In addition, the rediscovery of environment is to eliminate the barriers in the traditional environment so that the performance environment has come from the interests of the environmental theater ideals to stimulate the audiences to be related to the performance directly for the audiences. Therefore, the meaning of ‘environment’ in the environmental theater becomes one with the surroundings when looking from each medium within the performance space. Accordingly, it gives the extreme emphasis for ‘local nature’, and all elements of the play, including audience and actors, are acted as the part of the environment to structure the performance actions. Under Chapter 3, the environmental theater has been studied on the process of change in the performance history. The environmental theater belongs to the extended line of cruel play, happening, poor play and others shown within the flow not only the ancient proposition of the play type, but also in futurism, Dadaism, and surrealism. This is the outcome of the experiment to find the intrinsic nature of the play from the ancient play type. In other words, the traditional play in the western society refused the aesthetic value to separate audiences and actors and considered the unity in participation in the performance as one of the environments to strive the play as a part of life. This indicates the fact that the focus was more on the performance nature than the comedy. Under Chapter 4, with the concept setting on particularity of the performance and actual examples of performances of the performance groups in the environmental theater, the particularities of the environmental theater was formulated through the actual performance. By summarizing the characteristics of the environmental theater, it would be shown as follows. First, it recognizes the performance space as the place for ordinary affairs, and second, the actors and audiences jointly create and organize the performances. In other words, the spatial concept has evolved the space like ordinary living within the existing western play space, and has the basic principle in using all spaces to actors along with audiences that, in the environmental theater, the role of audience is not a fixed presence but exists as the flexible and active subject. Furthermore, in order to realize the ‘multi-focus’, one of the characteristics of the environmental theater and the arrangement of audiences for the mutual reaction with the actors, it has the characteristics in designing for audiences not look at all scenes. Audiences contribute as the creator and as the participants in the play action that there is no one fixed environment, and the environment through the entire courses of the performance continuously changes and develops that the audience participation is the essential requirement. In other words, the environmental theater breaks away from the closed and ordinary system of the traditional play of the west, and by opening the structural closeness to remove the classification of stage and seat, and make freedom of roles for seat and actor to enable the audiences to participate in the performance action. Under Chapter 5, the focus was on the process of accommodating in the domestic arena, phenomenon of its process and presenting the future direction. In 1970, under the trend of post-modernism based on the new cultural movement of ‘contemporary accommodation of tradition’ in Korea, the environmental theater was beginning to facilitate in full-scale through the「Seoul Marginal Theater Festival」. This festival has the characteristics in searching for the alternative space of new plays and the roles for the active audiences, and pursues the experimental play in the exhibited work to expand the world of play ceaselessly. The Yulhyul Youth Art Theater that has participated in this Play Festival for two times or more was the performance company with the performance characteristics in the environmental theater, and the play company led by Yoon Seobi had the experimental characteristics to facilitate several alternative spaces to recover the primitive strength of this play and provide the performance as the arena of participation simultaneously with the new play experiment with active participation of audience. The common personality shown in Schechner and Yoon Seobi was the ways to have audiences to participate by facilitating the ordinary space; however, there is a difference in the point of view to enable the audience to participate. To put it differently, Schechner designed with the change in the space itself where the audiences to watch the play for audiences to make the decision on the participation under the liberal atmosphere, and enable them to make the decision under their selection with the opportunity of participation in the play, while Yoon Seobi facilitates the factual space in outdoor to enable the audiences to watch the play with the implication of accepting the parts provided by the scene in more factual ways. Furthermore, Schechner granted the audiences with the implication for the joint creator but Yoon Seobi grants the obligations as the subject party to the performance itself. With the above differences, the Korean-style accommodation of the environmental theater clearly has its limit; however, it has a great implication in light of the domestic play reality. Schechner advocated the concept of the environmental theater that binds actors and audiences in one, and while establishing the environmental theater as a new style after the repetition of numerous trials and errors like the environmental theater advocate, he had the result of derivative new play language and presented a methodology of the play that could be borrowed by many producers, resulting in the sustained advancement of the environmental theater.
The purpose of this thesis is to study the performance characteristics of the environmental theater advocated by Richard Schechner through the aesthetics approach of space and audience, it would analyze the status on the performance with the specification in how it is accommodated, and seek for the future development direction. The environmental theater is the typical later part of the America experimental play emerged with the influence of the transposition flow of experimental lay after 1960s that pursued the restoration of the instinctive performances that had been neglected from the verbally-oriented traditional western plays. Under such a flow of time, the environmental theater pursued the conversion of play into the space of living with the fulfilling of the on-site nature, and this is considered as the overall element to form the environment through the dynamic relationship between the audiences and performers by breaking away from the principle of the reproduction that creates the play fascination and fallacy. This type of the environmental theater has a great implication in the domestic experimental play circle. It could be seen as the time that the principles derivative from the experimental plays of the America are mutually linked and compromised. Namely, together with the ‘same nature awareness’ to share with the audiences, the ‘new and diverse dramatic languages’ shown through these experimental plays co-exist to open up the new horizon of the plays. This study was undertaken on the basis of the works presented in the Seoul Marginal Theater Festival that the principle of performance that influenced on the domestic play circle as well as the aesthetics of the performances that Richard Schechner wished to pursue through the performance groups on the environmental theater. Contents of this study have sought the concept of the environment in Chapter 2. Here, the concept of ‘environment’ was formed in the 20th century, but the root of it was discovered in the performance type prior to the industrial society that was recognized for work and play as one, and the basic concept of ‘environment’ that formed the environmental theater was able to confirm as working for an environment to organize the performance by all people within the performance space, including the unclear economic situation of the performance element. In addition, the rediscovery of environment is to eliminate the barriers in the traditional environment so that the performance environment has come from the interests of the environmental theater ideals to stimulate the audiences to be related to the performance directly for the audiences. Therefore, the meaning of ‘environment’ in the environmental theater becomes one with the surroundings when looking from each medium within the performance space. Accordingly, it gives the extreme emphasis for ‘local nature’, and all elements of the play, including audience and actors, are acted as the part of the environment to structure the performance actions. Under Chapter 3, the environmental theater has been studied on the process of change in the performance history. The environmental theater belongs to the extended line of cruel play, happening, poor play and others shown within the flow not only the ancient proposition of the play type, but also in futurism, Dadaism, and surrealism. This is the outcome of the experiment to find the intrinsic nature of the play from the ancient play type. In other words, the traditional play in the western society refused the aesthetic value to separate audiences and actors and considered the unity in participation in the performance as one of the environments to strive the play as a part of life. This indicates the fact that the focus was more on the performance nature than the comedy. Under Chapter 4, with the concept setting on particularity of the performance and actual examples of performances of the performance groups in the environmental theater, the particularities of the environmental theater was formulated through the actual performance. By summarizing the characteristics of the environmental theater, it would be shown as follows. First, it recognizes the performance space as the place for ordinary affairs, and second, the actors and audiences jointly create and organize the performances. In other words, the spatial concept has evolved the space like ordinary living within the existing western play space, and has the basic principle in using all spaces to actors along with audiences that, in the environmental theater, the role of audience is not a fixed presence but exists as the flexible and active subject. Furthermore, in order to realize the ‘multi-focus’, one of the characteristics of the environmental theater and the arrangement of audiences for the mutual reaction with the actors, it has the characteristics in designing for audiences not look at all scenes. Audiences contribute as the creator and as the participants in the play action that there is no one fixed environment, and the environment through the entire courses of the performance continuously changes and develops that the audience participation is the essential requirement. In other words, the environmental theater breaks away from the closed and ordinary system of the traditional play of the west, and by opening the structural closeness to remove the classification of stage and seat, and make freedom of roles for seat and actor to enable the audiences to participate in the performance action. Under Chapter 5, the focus was on the process of accommodating in the domestic arena, phenomenon of its process and presenting the future direction. In 1970, under the trend of post-modernism based on the new cultural movement of ‘contemporary accommodation of tradition’ in Korea, the environmental theater was beginning to facilitate in full-scale through the「Seoul Marginal Theater Festival」. This festival has the characteristics in searching for the alternative space of new plays and the roles for the active audiences, and pursues the experimental play in the exhibited work to expand the world of play ceaselessly. The Yulhyul Youth Art Theater that has participated in this Play Festival for two times or more was the performance company with the performance characteristics in the environmental theater, and the play company led by Yoon Seobi had the experimental characteristics to facilitate several alternative spaces to recover the primitive strength of this play and provide the performance as the arena of participation simultaneously with the new play experiment with active participation of audience. The common personality shown in Schechner and Yoon Seobi was the ways to have audiences to participate by facilitating the ordinary space; however, there is a difference in the point of view to enable the audience to participate. To put it differently, Schechner designed with the change in the space itself where the audiences to watch the play for audiences to make the decision on the participation under the liberal atmosphere, and enable them to make the decision under their selection with the opportunity of participation in the play, while Yoon Seobi facilitates the factual space in outdoor to enable the audiences to watch the play with the implication of accepting the parts provided by the scene in more factual ways. Furthermore, Schechner granted the audiences with the implication for the joint creator but Yoon Seobi grants the obligations as the subject party to the performance itself. With the above differences, the Korean-style accommodation of the environmental theater clearly has its limit; however, it has a great implication in light of the domestic play reality. Schechner advocated the concept of the environmental theater that binds actors and audiences in one, and while establishing the environmental theater as a new style after the repetition of numerous trials and errors like the environmental theater advocate, he had the result of derivative new play language and presented a methodology of the play that could be borrowed by many producers, resulting in the sustained advancement of the environmental theater.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.