태양서커스(Cirque du Soleil)는 곡예사이자 아코디언 연주가이던 기 랄리베르테(Guy Laliberte)가 길거리 공연가들과 함께 ‘서커스의 재창조(Le Cirque Reinvente)’라는 모토 아래 1984년에 설립한 공연단체이다. 그들은 쇠퇴기에 접어든 동물 위주의 고전적 서커스를 해체하고 인간 위주의 서커스를 구성하였다. 이 새로운 형태의 서커스로 현재까지 세계 100여 개의 도시에서 공연해오면서 6천만 명이 넘는 관객을 동원하였으며, 한해 티켓 판매액이 10억 달러를 넘어서는 등 세계적인 문화대기업의 반열에 올라섰다. 그들은 공연계라는 경쟁적인 ‘레드오션’에서 ‘뉴 서커스(new circus)’ 혹은 ‘아트 서커스(art circus)’의 선구자가 되어 새로운 공연문화라는 창조적 ‘블루오션’을 창출했다. 이는 공연계뿐만 아니라 일반 산업계에서도 창조경영이라는 이념 하에 강조되어지고 있는 부분으로 세계는 이러한 그들의 성장 과정에 주목한다. 본 논문은 명실상부 세계 최고의 공연단체로 부상한 태양서커스가 이루어낸 공연 성과와 그 요인인 창작요소를 미학적으로 조명한다. 끊임없는 변화가 요구되는 사회 전반, 특히 공연계에 예술적 혁신 정신을 고무하고, 미래지표를 제시하는 데에 본 연구의 의의가 있다. 태양서커스가 공연계의 ‘블루오션’으로 부상할 수 있었던 근본 요인은 그들의 공연에서 나타나는 창작요소들의 혁신이라고 할 수 있다. 그들의 혁신은 크게 구성의 혁신, 표현의 혁신, 그리고 디자인과 기술의 혁신이라는 세 가지 범주로 나누어 고찰해 볼 수 있다 태양서커스의 첫 번째 혁신은 공연의 구성에 드라마를 도입하는 것이었다. 고전적 형태의 서커스들이 곡예의 단순 나열이었다면, 태양서커스의 곡예는 작품을 관통하는 드라마와 긴밀히 연계되어 고전적 서커스에서 간과되어 왔던 곡예의 극적 당위성을 부여하였다. 연극을 전공한 연출가 프랑코 드라고네(Franco Dragone)를 영입하여 극화된 서커스를 시작하였으며, 드라마를 강조한 회화적인 장면에 주력하였다. 드라마를 활용한 공연제작 방식은 지속적으로 진보하여, 최근작인 《카(...
태양서커스(Cirque du Soleil)는 곡예사이자 아코디언 연주가이던 기 랄리베르테(Guy Laliberte)가 길거리 공연가들과 함께 ‘서커스의 재창조(Le Cirque Reinvente)’라는 모토 아래 1984년에 설립한 공연단체이다. 그들은 쇠퇴기에 접어든 동물 위주의 고전적 서커스를 해체하고 인간 위주의 서커스를 구성하였다. 이 새로운 형태의 서커스로 현재까지 세계 100여 개의 도시에서 공연해오면서 6천만 명이 넘는 관객을 동원하였으며, 한해 티켓 판매액이 10억 달러를 넘어서는 등 세계적인 문화대기업의 반열에 올라섰다. 그들은 공연계라는 경쟁적인 ‘레드오션’에서 ‘뉴 서커스(new circus)’ 혹은 ‘아트 서커스(art circus)’의 선구자가 되어 새로운 공연문화라는 창조적 ‘블루오션’을 창출했다. 이는 공연계뿐만 아니라 일반 산업계에서도 창조경영이라는 이념 하에 강조되어지고 있는 부분으로 세계는 이러한 그들의 성장 과정에 주목한다. 본 논문은 명실상부 세계 최고의 공연단체로 부상한 태양서커스가 이루어낸 공연 성과와 그 요인인 창작요소를 미학적으로 조명한다. 끊임없는 변화가 요구되는 사회 전반, 특히 공연계에 예술적 혁신 정신을 고무하고, 미래지표를 제시하는 데에 본 연구의 의의가 있다. 태양서커스가 공연계의 ‘블루오션’으로 부상할 수 있었던 근본 요인은 그들의 공연에서 나타나는 창작요소들의 혁신이라고 할 수 있다. 그들의 혁신은 크게 구성의 혁신, 표현의 혁신, 그리고 디자인과 기술의 혁신이라는 세 가지 범주로 나누어 고찰해 볼 수 있다 태양서커스의 첫 번째 혁신은 공연의 구성에 드라마를 도입하는 것이었다. 고전적 형태의 서커스들이 곡예의 단순 나열이었다면, 태양서커스의 곡예는 작품을 관통하는 드라마와 긴밀히 연계되어 고전적 서커스에서 간과되어 왔던 곡예의 극적 당위성을 부여하였다. 연극을 전공한 연출가 프랑코 드라고네(Franco Dragone)를 영입하여 극화된 서커스를 시작하였으며, 드라마를 강조한 회화적인 장면에 주력하였다. 드라마를 활용한 공연제작 방식은 지속적으로 진보하여, 최근작인 《카(KA)》에서는 서커스를 위한 드라마가 아니라 드라마를 위한 서커스를 제시하기에 이르렀다. 태양서커스의 두 번째 혁신은 표현을 대상으로 한다. 경외감, 새로움, 환상을 추구하는 서커스의 궁극적 목적에 입각하여 표현의 지평을 넓혔다. 서커스의 문화적 융합을 위해 곡예와 무용 등의 연기적 요소를 비롯하여 의상, 소품에 이르는 시각적 요소들에 세계 각지의 문화를 수용했으며, 서커스에 뮤직비디오와 뮤지컬, 영화 등 다른 장르의 양식을 더해 새로운 공연형태를 제시했다. 또한 무용으로 곡예의 예술성을, 스포츠로 곡예의 다양성을 더하였고, 관객의 극적 임장감을 유도하여 공연이 기대할 수 있는 최고의 효과를 창출하였다. 태양서커스의 세 번째 혁신은 디자인과 기술에 있다. 고전적 서커스의 경우 무대는 주제나 드라마가 결여된 단지 곡예의 연행이 가능한 공간이었으며, 무대 장치와 의상은 시각적 예술성을 고려하지 않은 곡예도구에 불과했다. 하지만 태양서커스는 총체극적인 관점에서 디자인과 기술의 혁신을 감행하였고, 모든 공연의 무대디자인은 예술성과 대중성이 고려된 실험적 형태로 구축되었다. 특히 라스베이거스 상설공연의 경우, 공연에 맞춘 극장 설계에서부터 물과 불, 허공 등 새로운 개념의 연기 공간 창조, 음향장비가 내장된 객석 등 기술적 혁신을 이루었다. 이는 시각적 언어의 활용을 통해 비언어공연이라는 장르의 한계를 뛰어넘은 예술적 성취라 할 수 있다.
태양서커스(Cirque du Soleil)는 곡예사이자 아코디언 연주가이던 기 랄리베르테(Guy Laliberte)가 길거리 공연가들과 함께 ‘서커스의 재창조(Le Cirque Reinvente)’라는 모토 아래 1984년에 설립한 공연단체이다. 그들은 쇠퇴기에 접어든 동물 위주의 고전적 서커스를 해체하고 인간 위주의 서커스를 구성하였다. 이 새로운 형태의 서커스로 현재까지 세계 100여 개의 도시에서 공연해오면서 6천만 명이 넘는 관객을 동원하였으며, 한해 티켓 판매액이 10억 달러를 넘어서는 등 세계적인 문화대기업의 반열에 올라섰다. 그들은 공연계라는 경쟁적인 ‘레드오션’에서 ‘뉴 서커스(new circus)’ 혹은 ‘아트 서커스(art circus)’의 선구자가 되어 새로운 공연문화라는 창조적 ‘블루오션’을 창출했다. 이는 공연계뿐만 아니라 일반 산업계에서도 창조경영이라는 이념 하에 강조되어지고 있는 부분으로 세계는 이러한 그들의 성장 과정에 주목한다. 본 논문은 명실상부 세계 최고의 공연단체로 부상한 태양서커스가 이루어낸 공연 성과와 그 요인인 창작요소를 미학적으로 조명한다. 끊임없는 변화가 요구되는 사회 전반, 특히 공연계에 예술적 혁신 정신을 고무하고, 미래지표를 제시하는 데에 본 연구의 의의가 있다. 태양서커스가 공연계의 ‘블루오션’으로 부상할 수 있었던 근본 요인은 그들의 공연에서 나타나는 창작요소들의 혁신이라고 할 수 있다. 그들의 혁신은 크게 구성의 혁신, 표현의 혁신, 그리고 디자인과 기술의 혁신이라는 세 가지 범주로 나누어 고찰해 볼 수 있다 태양서커스의 첫 번째 혁신은 공연의 구성에 드라마를 도입하는 것이었다. 고전적 형태의 서커스들이 곡예의 단순 나열이었다면, 태양서커스의 곡예는 작품을 관통하는 드라마와 긴밀히 연계되어 고전적 서커스에서 간과되어 왔던 곡예의 극적 당위성을 부여하였다. 연극을 전공한 연출가 프랑코 드라고네(Franco Dragone)를 영입하여 극화된 서커스를 시작하였으며, 드라마를 강조한 회화적인 장면에 주력하였다. 드라마를 활용한 공연제작 방식은 지속적으로 진보하여, 최근작인 《카(KA)》에서는 서커스를 위한 드라마가 아니라 드라마를 위한 서커스를 제시하기에 이르렀다. 태양서커스의 두 번째 혁신은 표현을 대상으로 한다. 경외감, 새로움, 환상을 추구하는 서커스의 궁극적 목적에 입각하여 표현의 지평을 넓혔다. 서커스의 문화적 융합을 위해 곡예와 무용 등의 연기적 요소를 비롯하여 의상, 소품에 이르는 시각적 요소들에 세계 각지의 문화를 수용했으며, 서커스에 뮤직비디오와 뮤지컬, 영화 등 다른 장르의 양식을 더해 새로운 공연형태를 제시했다. 또한 무용으로 곡예의 예술성을, 스포츠로 곡예의 다양성을 더하였고, 관객의 극적 임장감을 유도하여 공연이 기대할 수 있는 최고의 효과를 창출하였다. 태양서커스의 세 번째 혁신은 디자인과 기술에 있다. 고전적 서커스의 경우 무대는 주제나 드라마가 결여된 단지 곡예의 연행이 가능한 공간이었으며, 무대 장치와 의상은 시각적 예술성을 고려하지 않은 곡예도구에 불과했다. 하지만 태양서커스는 총체극적인 관점에서 디자인과 기술의 혁신을 감행하였고, 모든 공연의 무대디자인은 예술성과 대중성이 고려된 실험적 형태로 구축되었다. 특히 라스베이거스 상설공연의 경우, 공연에 맞춘 극장 설계에서부터 물과 불, 허공 등 새로운 개념의 연기 공간 창조, 음향장비가 내장된 객석 등 기술적 혁신을 이루었다. 이는 시각적 언어의 활용을 통해 비언어공연이라는 장르의 한계를 뛰어넘은 예술적 성취라 할 수 있다.
Cirque du Soleil (Circus of the Sun) is the performance group which aims for the motto of the reinvention of circus. It was founded in 1984 by Guy Laliberte who was an acrobat and accordionist with street performers. Deconstructing the declining classical circus in which animal performances were mai...
Cirque du Soleil (Circus of the Sun) is the performance group which aims for the motto of the reinvention of circus. It was founded in 1984 by Guy Laliberte who was an acrobat and accordionist with street performers. Deconstructing the declining classical circus in which animal performances were main events, they reconstructed a new form which emphasizes the use of humans as performers. With the new circus, they have toured over 100 cities, have mobilized over 60 million audiences, and have made over 1,000 million dollars' ticket sale a year to become an internationally successful cultural enterprise. Pioneering the new circus or the art circus, they changed the field of performance from the competitive ‘Red Ocean’ to the creative ‘Blue Ocean’ to make a new performance culture. The process of their growth in performance and management has been noticed by the world in terms of the creative business not only in the field of performance but also in the field of general industry. This thesis, through the lens of aesthetics, illuminates the achievements and artistic elements which have fertilized the success of Cirque du Soleil as the world best circus group. This investigation is meaningful for stimulating the contemporary society which demands the endless changes, especially for the field of performing art that requires the renovation of artistic spirit in suggesting a barometer of future performances. It is the innovation of creative elements in performance that makes Cirque du Soleil the ‘Blue Ocean’ in performing art field. Their transformative creativity can be scrutinized largely from three perspectives: the reinvention of composition, expression, and design and technology. The first reinvention of Cirque du Soleil is the induction of drama into their circus as a compositional element. The classical circus simply arranged the acrobatics without a storyline; however, the acrobatics of Cirque du Soleil was closely connected with drama that penetrates to the circus to bestow a dramatic plot on the acrobatics that was overlooked in the classical one. The induction of drama was Cirque du Soleil's first challenge for the renovation. They set about the plotted circus with the picturesque scenes touched with drama, when the director Franco Dragone who studied theatre joined their group. Thereafter, Cirque du Soleil has tried continual changes to use drama for their new piece, and, in the recent circuses like 《KA》, has reached to produce not drama for circus but circus for drama. Cirque du Soleil's second reinvention deals with expression. Through the innovation of expression, Cirque du Soleil has tried to achieve the ultimate end of circus that pursues a feeling of awe, freshness, fantasy. For this, they made an effort to produce the expansion of expressive realm, audience's expectation for liveness, and the creation of a new genre through the fusion of cultures and genres. For the cultural fusion of circus, from all parts of the world they accepted various cultures such as acting elements like acrobatics and dance and visual elements like costume and property. In addition, they put together different genres like music video, musical, and movie in their works to suggest a new form of circus. Moreover, they created the uppermost effect for audiences who expect dramatic verisimilitude from the performance, adding dance to acrobatics to conceive artistic acrobatics and sports to acrobatics to mould acrobatic variation. The third reinvention of Cirque du Soleil is design and technology. The performing space of the classical circus was the space in which acrobatic performances are possible without a dramatic theme, and stage designs and costumes were no more than an acrobatic appliance. Cirque du Soleil, however, took decisive action for reinvention of design and technology from the viewpoint of a total theatre. The stage design of Cirque du Soleil's every performance was constructed with experimental form in which both artistic and commercial elements are thoughtfully considered. Especially, in the case of permanent performance in Las Vegas, they accomplished the innovation of technology: the design for theatrical space fitted for a specific performance, the creativity of a new acting space using water, fire, and a void, audience seats equipped with sound system, and so on. It is the artistic achievement that overcomes the limitation of nonverbal performance genre through the application of visual languages.
Cirque du Soleil (Circus of the Sun) is the performance group which aims for the motto of the reinvention of circus. It was founded in 1984 by Guy Laliberte who was an acrobat and accordionist with street performers. Deconstructing the declining classical circus in which animal performances were main events, they reconstructed a new form which emphasizes the use of humans as performers. With the new circus, they have toured over 100 cities, have mobilized over 60 million audiences, and have made over 1,000 million dollars' ticket sale a year to become an internationally successful cultural enterprise. Pioneering the new circus or the art circus, they changed the field of performance from the competitive ‘Red Ocean’ to the creative ‘Blue Ocean’ to make a new performance culture. The process of their growth in performance and management has been noticed by the world in terms of the creative business not only in the field of performance but also in the field of general industry. This thesis, through the lens of aesthetics, illuminates the achievements and artistic elements which have fertilized the success of Cirque du Soleil as the world best circus group. This investigation is meaningful for stimulating the contemporary society which demands the endless changes, especially for the field of performing art that requires the renovation of artistic spirit in suggesting a barometer of future performances. It is the innovation of creative elements in performance that makes Cirque du Soleil the ‘Blue Ocean’ in performing art field. Their transformative creativity can be scrutinized largely from three perspectives: the reinvention of composition, expression, and design and technology. The first reinvention of Cirque du Soleil is the induction of drama into their circus as a compositional element. The classical circus simply arranged the acrobatics without a storyline; however, the acrobatics of Cirque du Soleil was closely connected with drama that penetrates to the circus to bestow a dramatic plot on the acrobatics that was overlooked in the classical one. The induction of drama was Cirque du Soleil's first challenge for the renovation. They set about the plotted circus with the picturesque scenes touched with drama, when the director Franco Dragone who studied theatre joined their group. Thereafter, Cirque du Soleil has tried continual changes to use drama for their new piece, and, in the recent circuses like 《KA》, has reached to produce not drama for circus but circus for drama. Cirque du Soleil's second reinvention deals with expression. Through the innovation of expression, Cirque du Soleil has tried to achieve the ultimate end of circus that pursues a feeling of awe, freshness, fantasy. For this, they made an effort to produce the expansion of expressive realm, audience's expectation for liveness, and the creation of a new genre through the fusion of cultures and genres. For the cultural fusion of circus, from all parts of the world they accepted various cultures such as acting elements like acrobatics and dance and visual elements like costume and property. In addition, they put together different genres like music video, musical, and movie in their works to suggest a new form of circus. Moreover, they created the uppermost effect for audiences who expect dramatic verisimilitude from the performance, adding dance to acrobatics to conceive artistic acrobatics and sports to acrobatics to mould acrobatic variation. The third reinvention of Cirque du Soleil is design and technology. The performing space of the classical circus was the space in which acrobatic performances are possible without a dramatic theme, and stage designs and costumes were no more than an acrobatic appliance. Cirque du Soleil, however, took decisive action for reinvention of design and technology from the viewpoint of a total theatre. The stage design of Cirque du Soleil's every performance was constructed with experimental form in which both artistic and commercial elements are thoughtfully considered. Especially, in the case of permanent performance in Las Vegas, they accomplished the innovation of technology: the design for theatrical space fitted for a specific performance, the creativity of a new acting space using water, fire, and a void, audience seats equipped with sound system, and so on. It is the artistic achievement that overcomes the limitation of nonverbal performance genre through the application of visual languages.
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