본 연구의 목적은 합창단 지휘자 또는 성가대 지휘자들이 합창을 지도함에 있어서 실제로 어떠한 내용들을 다루어야 하며 본인 스스로 어떠한 연구가 있어야 하는지, 이론에 근거하여 기본적인 사항들을 제시하고 나아가 지휘자 자신이 범하기 쉬운 잘못과 반복되는 실수를 줄이고 주어진 시간에 효과적이고 능률적인 지도를 통해 단원들과 더불어 만족할 만한 성과를 얻는데 도움이 될 수 있는 내용들을 취급함으로써 합창음악의 질적 향상과 발전에 보탬이 되고자 함에 있다.
본 연구 방법으로는 합창지도에 필요한 발성법, 호흡법, 구절법, 음정, 발음법의 이론을 근거 하여 명확히 정리했고, 나아가 실제 연습에 필요한 구체적인 방법들을 악보와 함께 제시했다. 또한 리허설 부분에서는 사전 계획으로부터 연습결과 평가에 이르기까지 리허설에 관한 전반적인 과정을 다루었는데, 특히 각종 훈련과 연주기법을 위한 실제 악보의 예들을 현장에서 적용 할 수 있도록 제시하였다. 그리고 성공적인 연주 결과를 위해서 지휘자의 역할은 어떠해야 하며 연습은 어떻게 진행되어져야 하는지 그 기술 및 방법에 관한 자료들을 수집하여 정리했다. 효과적인 합창단 운영방법에 관하여서는 선행 연구 되어진 자료를 기초로 모종의 기준을 만족한 모범적인 합창단을 표본으로 하여 합창단의 연주, 리허설 보다 힘들다는 운영에 관한 일반적인 모범 기준을 제시했고 나아가 효과적인 연주 프로그램을 기획하는 방법을 정리했다.
연구결과 합창을 지도하고 성공적인 합창단 운영을 위한 지휘자의 역할은 절대적이고 지휘자 한 사람에 의하여 합창단의 음악적, 사회적 성격이 결정 될 수 있으며, 지휘자는 이론에 근거한 음악적 지식과 가창 지도 방법을 숙지하고 있어야 하고 조직을 이끌 수 있는 탁월한 리더쉽과 인격을 소유해야 한다는 결과를 도출 할 수 있었다.
본 연구의 목적은 합창단 지휘자 또는 성가대 지휘자들이 합창을 지도함에 있어서 실제로 어떠한 내용들을 다루어야 하며 본인 스스로 어떠한 연구가 있어야 하는지, 이론에 근거하여 기본적인 사항들을 제시하고 나아가 지휘자 자신이 범하기 쉬운 잘못과 반복되는 실수를 줄이고 주어진 시간에 효과적이고 능률적인 지도를 통해 단원들과 더불어 만족할 만한 성과를 얻는데 도움이 될 수 있는 내용들을 취급함으로써 합창음악의 질적 향상과 발전에 보탬이 되고자 함에 있다.
본 연구 방법으로는 합창지도에 필요한 발성법, 호흡법, 구절법, 음정, 발음법의 이론을 근거 하여 명확히 정리했고, 나아가 실제 연습에 필요한 구체적인 방법들을 악보와 함께 제시했다. 또한 리허설 부분에서는 사전 계획으로부터 연습결과 평가에 이르기까지 리허설에 관한 전반적인 과정을 다루었는데, 특히 각종 훈련과 연주기법을 위한 실제 악보의 예들을 현장에서 적용 할 수 있도록 제시하였다. 그리고 성공적인 연주 결과를 위해서 지휘자의 역할은 어떠해야 하며 연습은 어떻게 진행되어져야 하는지 그 기술 및 방법에 관한 자료들을 수집하여 정리했다. 효과적인 합창단 운영방법에 관하여서는 선행 연구 되어진 자료를 기초로 모종의 기준을 만족한 모범적인 합창단을 표본으로 하여 합창단의 연주, 리허설 보다 힘들다는 운영에 관한 일반적인 모범 기준을 제시했고 나아가 효과적인 연주 프로그램을 기획하는 방법을 정리했다.
연구결과 합창을 지도하고 성공적인 합창단 운영을 위한 지휘자의 역할은 절대적이고 지휘자 한 사람에 의하여 합창단의 음악적, 사회적 성격이 결정 될 수 있으며, 지휘자는 이론에 근거한 음악적 지식과 가창 지도 방법을 숙지하고 있어야 하고 조직을 이끌 수 있는 탁월한 리더쉽과 인격을 소유해야 한다는 결과를 도출 할 수 있었다.
The objective of this study is to help the qualitative development on choir music dealing with the matters how the choir conductors could get a satisfying outcome through the theoretical basics and to give concepts what study they need for them in teaching the choir. Moreover, this study also contai...
The objective of this study is to help the qualitative development on choir music dealing with the matters how the choir conductors could get a satisfying outcome through the theoretical basics and to give concepts what study they need for them in teaching the choir. Moreover, this study also contains the methods how the conductors can reduce their mistakes for effective and efficient choir teaching against time.
The theory about vocalization, breathing, phrasing, interval, orthoepy that are needed for teaching choir is treated in this study. And practical methods with music scores will be given in concrete. In the rehearsal part, overall process of it will be treated from pre-practice to assessment; especially the music scores for various practice and technique examples which can be applied for real choir are also given. And the techniques and methods what conductor’s role is and how the practice goes through for the successful result are researched. In the effective choir management, the preceding researches wil! l be referenced and the best practice about choir management which is known for harder than choir play and rehearsal is mentioned. By virtue of these studies, effective program planning will be shown.
In conclusion, the conductor’s role is absolute in teaching choir and in successful management. The one person, choir conductor, can determine the social and musical characteristic of choir. Therefore, he must have the theoretical knowledge about music and song teaching method. And the prominent leadership and good personality are also needed for him to manage the choir.
The objective of this study is to help the qualitative development on choir music dealing with the matters how the choir conductors could get a satisfying outcome through the theoretical basics and to give concepts what study they need for them in teaching the choir. Moreover, this study also contains the methods how the conductors can reduce their mistakes for effective and efficient choir teaching against time.
The theory about vocalization, breathing, phrasing, interval, orthoepy that are needed for teaching choir is treated in this study. And practical methods with music scores will be given in concrete. In the rehearsal part, overall process of it will be treated from pre-practice to assessment; especially the music scores for various practice and technique examples which can be applied for real choir are also given. And the techniques and methods what conductor’s role is and how the practice goes through for the successful result are researched. In the effective choir management, the preceding researches wil! l be referenced and the best practice about choir management which is known for harder than choir play and rehearsal is mentioned. By virtue of these studies, effective program planning will be shown.
In conclusion, the conductor’s role is absolute in teaching choir and in successful management. The one person, choir conductor, can determine the social and musical characteristic of choir. Therefore, he must have the theoretical knowledge about music and song teaching method. And the prominent leadership and good personality are also needed for him to manage the choir.
주제어
#지도법 발성 가창 호흡 음정
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.