1600년경에 시작되어 1750년 바하의 죽음에 이르는 약 150년 동안의 음악을 바로크 음악이라 일컫는데, 그 시대의 그림과 건축에서 엿볼 수 있듯이 바로크 시대의 음악에는 장식적인 처리방법이 나타나고 있다. 음악 이외에도 바로크라는 용어는 건축이나 다른 예술에 있어서 불규칙적이고 기괴하고, 퇴폐적인 의미로 사용되었다. 그 후 음악사가들은 이 시대를 바로크라는 용어에 내재된 부정적인 시대로 보지 않고 '콘티누오의 시대', '숫자 저음의 시대', '콘체르타토 양식의 시대'등 새로운 양식이나 기법이 출현한 진보적이고 합리적인 시대로...
1600년경에 시작되어 1750년 바하의 죽음에 이르는 약 150년 동안의 음악을 바로크 음악이라 일컫는데, 그 시대의 그림과 건축에서 엿볼 수 있듯이 바로크 시대의 음악에는 장식적인 처리방법이 나타나고 있다. 음악 이외에도 바로크라는 용어는 건축이나 다른 예술에 있어서 불규칙적이고 기괴하고, 퇴폐적인 의미로 사용되었다. 그 후 음악사가들은 이 시대를 바로크라는 용어에 내재된 부정적인 시대로 보지 않고 '콘티누오의 시대', '숫자 저음의 시대', '콘체르타토 양식의 시대'등 새로운 양식이나 기법이 출현한 진보적이고 합리적인 시대로 정의하였다.
바로크 시대는 종교개혁이후 절대 교회의 세력이 점차로 군주에게로 옮겨지면서 개인의 자유와 권리를 주장하는 시기이다. 음악 양식에 있어서도 교회선법을 지키는 음악에서 가사의 표현을 위해, 불협화음이나 반음계를 사용하는 음악이 나타나기 시작하였는데, 이것은 음악사에 있어서 매우 혁명적이었다.
이전의 르네상스 음악이 선율적이었다면, 바로크 시대에는 주된 선율에 화성적인 반주를 함으로서, 조성에 대한 개념이 나타나기 시작하였고, 점차로 장·단조 음계를 체계적으로 정립하기 시작하였다. 화음적 반주는 기악 음악을 독립적으로 발전시키는 모티브가 되었고, 성악음악과 동등하게 기악음악의 중요성이 부각되었다. 성악과 솔로악기를 위한 협주곡이 나타나기 시작하였는데, 이 형식을 확립시킨 사람이 안토니오 비발디(Antonio Vivaldi)이다.
본 논문에서는 바로크시대와 그 시대 합창음악의 배경과 사상, 특징을 살펴보고, 비발디의 생애와 그의 음악적 특징을 알아보았다. 그리고 그의 곡 「Gloria」 1번, 2번, 3번, 6번, 7번, 12번 총 6곡을 분석하였다.
1600년경에 시작되어 1750년 바하의 죽음에 이르는 약 150년 동안의 음악을 바로크 음악이라 일컫는데, 그 시대의 그림과 건축에서 엿볼 수 있듯이 바로크 시대의 음악에는 장식적인 처리방법이 나타나고 있다. 음악 이외에도 바로크라는 용어는 건축이나 다른 예술에 있어서 불규칙적이고 기괴하고, 퇴폐적인 의미로 사용되었다. 그 후 음악사가들은 이 시대를 바로크라는 용어에 내재된 부정적인 시대로 보지 않고 '콘티누오의 시대', '숫자 저음의 시대', '콘체르타토 양식의 시대'등 새로운 양식이나 기법이 출현한 진보적이고 합리적인 시대로 정의하였다.
바로크 시대는 종교개혁이후 절대 교회의 세력이 점차로 군주에게로 옮겨지면서 개인의 자유와 권리를 주장하는 시기이다. 음악 양식에 있어서도 교회선법을 지키는 음악에서 가사의 표현을 위해, 불협화음이나 반음계를 사용하는 음악이 나타나기 시작하였는데, 이것은 음악사에 있어서 매우 혁명적이었다.
이전의 르네상스 음악이 선율적이었다면, 바로크 시대에는 주된 선율에 화성적인 반주를 함으로서, 조성에 대한 개념이 나타나기 시작하였고, 점차로 장·단조 음계를 체계적으로 정립하기 시작하였다. 화음적 반주는 기악 음악을 독립적으로 발전시키는 모티브가 되었고, 성악음악과 동등하게 기악음악의 중요성이 부각되었다. 성악과 솔로악기를 위한 협주곡이 나타나기 시작하였는데, 이 형식을 확립시킨 사람이 안토니오 비발디(Antonio Vivaldi)이다.
본 논문에서는 바로크시대와 그 시대 합창음악의 배경과 사상, 특징을 살펴보고, 비발디의 생애와 그의 음악적 특징을 알아보았다. 그리고 그의 곡 「Gloria」 1번, 2번, 3번, 6번, 7번, 12번 총 6곡을 분석하였다.
A period of music lasting about 150 years that began around 1600 and ended in 1750 with the death of Bach was called Baroque music. As can be inferred from paintings and architecture of that era, rich and highly decorative method of treatment is evident in the music of the Baroque era. The term Baro...
A period of music lasting about 150 years that began around 1600 and ended in 1750 with the death of Bach was called Baroque music. As can be inferred from paintings and architecture of that era, rich and highly decorative method of treatment is evident in the music of the Baroque era. The term Baroque has been used in an irregular, odd and decadent sense. Afterwards, music historians defined the era not in negative ways, which is inherent in the word Baroque itself, but as a progressive and reasonable era -"Era of Continuo," "Era of Figured Bass, and "Concertato Style"- where new forms of techniques emerged.
The Baroque era was a period in which individual freedom and rights were argued for as absolute power of the church shifted towards a monarch after religious reformation. In terms of style, in music that adheres to church modes, that era began to see the emergence of music using dissonance or chromatic scale, which is revolutionizing in music history.
If music of the Renaissance era was focused on melody, the Baroque era saw the concept of tonality emerge by attaching block chord accompaniment to main melody, and gradual establishment of major and minor scales in a systemic way. The accompaniment became the motif of developing instrumental music independently, whose importance was highlighted at the same level as vocal music. During the period, a concerto for vocal music and solo instrument began to emerge and it is Antonio Vivaldi who established the style of the concerto.
This thesis looks into Baroque era, the background, thoughts and characteristics of the choral music of that era as well as his life and musical features of Vivaldi. In addition to that, the study also conducts analysis of a total of 6 movements-「Gloria」 1, 2, 3, 6, 7, and 12.
A period of music lasting about 150 years that began around 1600 and ended in 1750 with the death of Bach was called Baroque music. As can be inferred from paintings and architecture of that era, rich and highly decorative method of treatment is evident in the music of the Baroque era. The term Baroque has been used in an irregular, odd and decadent sense. Afterwards, music historians defined the era not in negative ways, which is inherent in the word Baroque itself, but as a progressive and reasonable era -"Era of Continuo," "Era of Figured Bass, and "Concertato Style"- where new forms of techniques emerged.
The Baroque era was a period in which individual freedom and rights were argued for as absolute power of the church shifted towards a monarch after religious reformation. In terms of style, in music that adheres to church modes, that era began to see the emergence of music using dissonance or chromatic scale, which is revolutionizing in music history.
If music of the Renaissance era was focused on melody, the Baroque era saw the concept of tonality emerge by attaching block chord accompaniment to main melody, and gradual establishment of major and minor scales in a systemic way. The accompaniment became the motif of developing instrumental music independently, whose importance was highlighted at the same level as vocal music. During the period, a concerto for vocal music and solo instrument began to emerge and it is Antonio Vivaldi who established the style of the concerto.
This thesis looks into Baroque era, the background, thoughts and characteristics of the choral music of that era as well as his life and musical features of Vivaldi. In addition to that, the study also conducts analysis of a total of 6 movements-「Gloria」 1, 2, 3, 6, 7, and 12.
주제어
#작곡기법 강약법 비발디 성악음악 세속 음악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.