문화콘텐츠산업의 성과결정요인에 관한 연구 : 문화산업 클러스터의 혁신성과를 중심으로 Research for prime factors determining results in culture contents industry in terms of innovative result of culture industry cluster원문보기
본 연구는 문화산업 클러스터를 구성하는 문화콘텐츠산업체의 혁신성과창출요인과 각 요인들 사이의 영향력의 존재를 밝히는 것을 목적으로 하였다. 혁신성과가 문화산업 클러스터에서 어떠한 요인들의 영향을 통해 창출되는지에 대한 연구는 미흡한 실정이기 때문이다. 본 연구는 이를 위해 클러스터이론, 개혁확산이론, 사회연결망이론과 혁신 및 경쟁과 관련된 이론과 연구들을 고찰하여 혁신요인들을 추출하고 세 가지 차원의 유형으로 범주화 하였다. 그리고 이렇게 범주화된 요인들의 영향력을 확인하기 위해 부천의 문화산업 클러스터를 대상으로 조사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 직원 개인의 특징적 요인 차원에서는 사회자본이 가장 중요한 요인인 것으로 나타났다. 따라서 혁신성과창출을 위해서는 직원 개인의 특징 요인 중 다른 주체들과의 공동체의식 형성이 가장 중요하며, 커뮤니케이션이 활성화 된다고 해서 공동체의식이 형성되지 못하면 혁신창출이 어려울 수 있고, 개인의 개혁성도 공동체의식에 기반할 때 혁신성과에 영향을 미칠 수 있다고 해석할 수 있었다. 둘째, 문화콘텐츠산업체의 특징적 요인 중에서는 흡수능력이 가장 중요한 요인인 것으로 나타났다. 흡수능력의 중요성이 확인됨으로써 문화산업이 지식에 의존하는 지식집약형 산업임이 확인되었다. 그리고 지식이 혁신성과창출에 중요한 요인이라는 점도 확인할 수 있었다. 따라서 제품혁신성과를 창출하기 위해서는 흡수능력을 지속적인 강화가 중요하며, 한번 채택된 새로운 정보나 지식이 적용된 개혁은 규범과 절차에 공식성을 부여하여 안정적으로 정착되도록 지원하는 것도 필요한 것으로 판단되었다. 셋째, 문화산업 클러스터의 환경적 특징 요인들 중에서는 경쟁환경이 혁신성과창출에 가장 중요한 요인인 것으로 분석되었다. 따라서 경쟁이 혁신을 자극하는 중요한 요인으로 확인되었다. 그리고 문화콘텐츠산업체에 대한 규제 및 진흥정책에 있어서도 경쟁환경을 창출하고 지속적으로 유지하는 것이 유용하다고 판단되었다. 넷째, 업체의 조직구조 중에서는 흡수능력이 업체의 개혁성에 가장 중요한 영향력을 미치는 요인인 것으로 나타났다. 따라서 업체의 개혁성은 노동력과 기술에 대한 투자에서 생겨난다는 점을 파악할 수 있었다. 그리고 업체의 개혁성이 흡수능력에 미치는 영향을 후속연구를 통해 분석할 필요성도 제안할 수 있었다. 다섯째, 커뮤니케이션 정도가 직원의 ...
본 연구는 문화산업 클러스터를 구성하는 문화콘텐츠산업체의 혁신성과창출요인과 각 요인들 사이의 영향력의 존재를 밝히는 것을 목적으로 하였다. 혁신성과가 문화산업 클러스터에서 어떠한 요인들의 영향을 통해 창출되는지에 대한 연구는 미흡한 실정이기 때문이다. 본 연구는 이를 위해 클러스터이론, 개혁확산이론, 사회연결망이론과 혁신 및 경쟁과 관련된 이론과 연구들을 고찰하여 혁신요인들을 추출하고 세 가지 차원의 유형으로 범주화 하였다. 그리고 이렇게 범주화된 요인들의 영향력을 확인하기 위해 부천의 문화산업 클러스터를 대상으로 조사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 직원 개인의 특징적 요인 차원에서는 사회자본이 가장 중요한 요인인 것으로 나타났다. 따라서 혁신성과창출을 위해서는 직원 개인의 특징 요인 중 다른 주체들과의 공동체의식 형성이 가장 중요하며, 커뮤니케이션이 활성화 된다고 해서 공동체의식이 형성되지 못하면 혁신창출이 어려울 수 있고, 개인의 개혁성도 공동체의식에 기반할 때 혁신성과에 영향을 미칠 수 있다고 해석할 수 있었다. 둘째, 문화콘텐츠산업체의 특징적 요인 중에서는 흡수능력이 가장 중요한 요인인 것으로 나타났다. 흡수능력의 중요성이 확인됨으로써 문화산업이 지식에 의존하는 지식집약형 산업임이 확인되었다. 그리고 지식이 혁신성과창출에 중요한 요인이라는 점도 확인할 수 있었다. 따라서 제품혁신성과를 창출하기 위해서는 흡수능력을 지속적인 강화가 중요하며, 한번 채택된 새로운 정보나 지식이 적용된 개혁은 규범과 절차에 공식성을 부여하여 안정적으로 정착되도록 지원하는 것도 필요한 것으로 판단되었다. 셋째, 문화산업 클러스터의 환경적 특징 요인들 중에서는 경쟁환경이 혁신성과창출에 가장 중요한 요인인 것으로 분석되었다. 따라서 경쟁이 혁신을 자극하는 중요한 요인으로 확인되었다. 그리고 문화콘텐츠산업체에 대한 규제 및 진흥정책에 있어서도 경쟁환경을 창출하고 지속적으로 유지하는 것이 유용하다고 판단되었다. 넷째, 업체의 조직구조 중에서는 흡수능력이 업체의 개혁성에 가장 중요한 영향력을 미치는 요인인 것으로 나타났다. 따라서 업체의 개혁성은 노동력과 기술에 대한 투자에서 생겨난다는 점을 파악할 수 있었다. 그리고 업체의 개혁성이 흡수능력에 미치는 영향을 후속연구를 통해 분석할 필요성도 제안할 수 있었다. 다섯째, 커뮤니케이션 정도가 직원의 사회자본에 어떠한 영향을 미치는지를 분석한 결과 면대면 커뮤니케이션 정도가 직원의 사회자본에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 사회연결망이 혁신에 기여할 수 있다는 점과 커뮤니케이션이 사회연결망을 형성하게 하고, 형성된 사회연결망은 사회자본을 구성한다는 점이 확인되었다. 또한 지리적 근접성이 혁신성과창출에 중요하다는 점도 확인할 수 있었다. 여섯째, 혁신성과결정요인으로는 직원 개인의 특징 요인에 속하는 신뢰와 면대면 커뮤니케이션 정도, 그리고 문화콘텐츠산업체의 특징적 요인에 속하는 흡수능력과 공식성인 것으로 나타났다. 따라서 문화산업 클러스터를 구성하는 업체의 혁신성과창출을 위해서는 업체의 조직구조적인 측면에서 외부의 정보와 지식을 혁신과 연결시킬 수 있는 흡수능력을 갖추어야 하며, 다른 주체들과 사회자본, 특히 신뢰를 형성할 수 있도록 다른 주체들과의 활발한 면대면 커뮤니케이션의 기회가 보장되어야 할 것으로 판단되었다. 또한 일단 채택된 새로운 아이디어 및 기술과 정보에 대해서는 업체 내부에서 빠르게 적용되고 적용된 혁신이 안정화될 수 있도록 이에 대한 공식적 규범이나 절차 등을 강조하는 것도 필요할 것으로 해석되었다. 이 밖에 혁신성과창출을 위해서는 업체 내부의 의사결정이 소수에게 집중되는 것을 지양하는 노력이 지속적으로 이루어져야 할 것이며, 경영자의 개혁성과 직원들에게 인지된 지원체계가 혁신성과에 부정적인 영향을 미치지 않도록 하는 제도 및 시스템의 구성도 필요할 것으로 분석되었다. 본 연구는 전체적으로는 문화산업 클러스터가 혁신을 창출하는데 영향을 미치는 요인들을 분석하는데 있어 세 가지 범주화의 틀을 이용하여 설명하였다는데 의미가 있다. 또한 각 요인들간 영향력의 존재를 확인하였다는 점도 본 연구가 의의를 지니게 한다. 한편 본 연구의 이와 같은 결과는 개혁확산이론, 사회연결망이론, 클러스터이론 등이 중요하게 고려하는 커뮤니케이션 상호작용과 이를 기반으로 한 정보 및 지식의 유통, 그리고 사회자본 등의 요인이 혁신성과 창출에 어떻게 기여하는지를 분석하였다는 점에서도 이론적인 의미를 지닌다. 마지막으로 현실적인 측면에서도 일정한 의미를 지니는데, 국내에서 문화산업 클러스터에 대한 관심과 정책적인 지원이 이루어지고 현실을 감안하면, 본 연구의 결과는 정책적 방향을 결정하는데 고려될 수 있는 시사점들을 제공한다고 하겠다.
본 연구는 문화산업 클러스터를 구성하는 문화콘텐츠산업체의 혁신성과창출요인과 각 요인들 사이의 영향력의 존재를 밝히는 것을 목적으로 하였다. 혁신성과가 문화산업 클러스터에서 어떠한 요인들의 영향을 통해 창출되는지에 대한 연구는 미흡한 실정이기 때문이다. 본 연구는 이를 위해 클러스터이론, 개혁확산이론, 사회연결망이론과 혁신 및 경쟁과 관련된 이론과 연구들을 고찰하여 혁신요인들을 추출하고 세 가지 차원의 유형으로 범주화 하였다. 그리고 이렇게 범주화된 요인들의 영향력을 확인하기 위해 부천의 문화산업 클러스터를 대상으로 조사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 직원 개인의 특징적 요인 차원에서는 사회자본이 가장 중요한 요인인 것으로 나타났다. 따라서 혁신성과창출을 위해서는 직원 개인의 특징 요인 중 다른 주체들과의 공동체의식 형성이 가장 중요하며, 커뮤니케이션이 활성화 된다고 해서 공동체의식이 형성되지 못하면 혁신창출이 어려울 수 있고, 개인의 개혁성도 공동체의식에 기반할 때 혁신성과에 영향을 미칠 수 있다고 해석할 수 있었다. 둘째, 문화콘텐츠산업체의 특징적 요인 중에서는 흡수능력이 가장 중요한 요인인 것으로 나타났다. 흡수능력의 중요성이 확인됨으로써 문화산업이 지식에 의존하는 지식집약형 산업임이 확인되었다. 그리고 지식이 혁신성과창출에 중요한 요인이라는 점도 확인할 수 있었다. 따라서 제품혁신성과를 창출하기 위해서는 흡수능력을 지속적인 강화가 중요하며, 한번 채택된 새로운 정보나 지식이 적용된 개혁은 규범과 절차에 공식성을 부여하여 안정적으로 정착되도록 지원하는 것도 필요한 것으로 판단되었다. 셋째, 문화산업 클러스터의 환경적 특징 요인들 중에서는 경쟁환경이 혁신성과창출에 가장 중요한 요인인 것으로 분석되었다. 따라서 경쟁이 혁신을 자극하는 중요한 요인으로 확인되었다. 그리고 문화콘텐츠산업체에 대한 규제 및 진흥정책에 있어서도 경쟁환경을 창출하고 지속적으로 유지하는 것이 유용하다고 판단되었다. 넷째, 업체의 조직구조 중에서는 흡수능력이 업체의 개혁성에 가장 중요한 영향력을 미치는 요인인 것으로 나타났다. 따라서 업체의 개혁성은 노동력과 기술에 대한 투자에서 생겨난다는 점을 파악할 수 있었다. 그리고 업체의 개혁성이 흡수능력에 미치는 영향을 후속연구를 통해 분석할 필요성도 제안할 수 있었다. 다섯째, 커뮤니케이션 정도가 직원의 사회자본에 어떠한 영향을 미치는지를 분석한 결과 면대면 커뮤니케이션 정도가 직원의 사회자본에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 사회연결망이 혁신에 기여할 수 있다는 점과 커뮤니케이션이 사회연결망을 형성하게 하고, 형성된 사회연결망은 사회자본을 구성한다는 점이 확인되었다. 또한 지리적 근접성이 혁신성과창출에 중요하다는 점도 확인할 수 있었다. 여섯째, 혁신성과결정요인으로는 직원 개인의 특징 요인에 속하는 신뢰와 면대면 커뮤니케이션 정도, 그리고 문화콘텐츠산업체의 특징적 요인에 속하는 흡수능력과 공식성인 것으로 나타났다. 따라서 문화산업 클러스터를 구성하는 업체의 혁신성과창출을 위해서는 업체의 조직구조적인 측면에서 외부의 정보와 지식을 혁신과 연결시킬 수 있는 흡수능력을 갖추어야 하며, 다른 주체들과 사회자본, 특히 신뢰를 형성할 수 있도록 다른 주체들과의 활발한 면대면 커뮤니케이션의 기회가 보장되어야 할 것으로 판단되었다. 또한 일단 채택된 새로운 아이디어 및 기술과 정보에 대해서는 업체 내부에서 빠르게 적용되고 적용된 혁신이 안정화될 수 있도록 이에 대한 공식적 규범이나 절차 등을 강조하는 것도 필요할 것으로 해석되었다. 이 밖에 혁신성과창출을 위해서는 업체 내부의 의사결정이 소수에게 집중되는 것을 지양하는 노력이 지속적으로 이루어져야 할 것이며, 경영자의 개혁성과 직원들에게 인지된 지원체계가 혁신성과에 부정적인 영향을 미치지 않도록 하는 제도 및 시스템의 구성도 필요할 것으로 분석되었다. 본 연구는 전체적으로는 문화산업 클러스터가 혁신을 창출하는데 영향을 미치는 요인들을 분석하는데 있어 세 가지 범주화의 틀을 이용하여 설명하였다는데 의미가 있다. 또한 각 요인들간 영향력의 존재를 확인하였다는 점도 본 연구가 의의를 지니게 한다. 한편 본 연구의 이와 같은 결과는 개혁확산이론, 사회연결망이론, 클러스터이론 등이 중요하게 고려하는 커뮤니케이션 상호작용과 이를 기반으로 한 정보 및 지식의 유통, 그리고 사회자본 등의 요인이 혁신성과 창출에 어떻게 기여하는지를 분석하였다는 점에서도 이론적인 의미를 지닌다. 마지막으로 현실적인 측면에서도 일정한 의미를 지니는데, 국내에서 문화산업 클러스터에 대한 관심과 정책적인 지원이 이루어지고 현실을 감안하면, 본 연구의 결과는 정책적 방향을 결정하는데 고려될 수 있는 시사점들을 제공한다고 하겠다.
This research aims at clearing the existence of influence between the primary factor to get innovative result of the companies in culture contents industry and the each factor that form the Culture Industry Cluster. This is because the researches for which factor has influenced to acquire innovative...
This research aims at clearing the existence of influence between the primary factor to get innovative result of the companies in culture contents industry and the each factor that form the Culture Industry Cluster. This is because the researches for which factor has influenced to acquire innovative results in Culture Industry Cluster are insufficient. In this research, I’ve abstracted the prime factors for innovation by studying Cluster Theory, Diffusion of Innovation Theory, Social Network Theory and the theories related to innovation and competition and categorized them as three level patterns. And to confirm the influences that are categorized, I executed examination of Culture Industry Cluster in Bucheon. First, In individual characteristic factors of employees, the social capital, especially the community spirit turned our to be most important factor. Therefore, to create innovative results, forming community spirit with others is crucial among other individual characteristic factors. Even though the communication is active, if it failed to form a community spirit, It is understood that the creation of innovative result could be difficult and the reforming inclination of individual in case that it is based on community spirit may affect on innovative result. Second, among characteristic factors of culture contents companies, it turned out that the absorption ability is prime factor. By the importance of absorption ability is confirmed, it is cleared that the culture industry is a knowledge integrated industry dependent on knowledge. And the importance of influence that the absorption has makes clear that the knowledge is crucial factor in creation of innovative result. In this regard, ceaseless strengthening of absorption ability is crucial to create innovative result with products and it is considered to be needed to support to be settled in by allowing formality to the regulation and process, once new information or knowledge is adapted to a new reform. Third, among the environmental characteristics of culture industry cluster, it is analyzed that the competition environment is a crucial factor in creation of innovative result. Therefore, the competition is confirmed to be a important factor to stimulate the innovation. And in the regulations and promotion policy, it is judged that creating and maintaining competitive environment. Fourth, among the structure of a organization, it is proved to be the absorption ability is the key factor to the reforming inclination of a company. In this regard, it is understood that the reforming inclination of a company comes from the investment for work force and technology. And I can suggest the need of research for influence which the reforming inclination of a company affect on the absorption ability. Fifth, in the result of the research for the level of communication, I found that the level of the face to face communication among employees gets a crucial effect on social capital of employees. Therefore, it is confirmed that the social network can contribute to the innovation, the communication make the social networks formed and the formed social networks constitute the social capital. And also the geographic proximity is crucial to create innovative result. It is because that the people neighboring geographically can communicate face to face more actively. Sixth, it is turned to be that the confidence belong to individual characteristics of employee, level of face to face communication, the absorption ability belong to characteristic factor of culture contents companies and formality are the factors determining innovative result. Therefore, for the creation of innovative result of the companies forming culture industry cluster, the companies must have the absorption ability to connect the external information and knowledge to innovation in the view of structure of organization and assure the chance of face to face communication with other bodies to form a social capital, specifically the confidence. And for the new idea or technical information adapted, it is needed to prepare a formal regulation or procedure to be applied to the company and to stabilize the adapted reform. Other than these, to create innovative result, the ceaseless effort to avoid the decision making to be concentrated on a few internal members of a company and it is analyzed that the organizing the system preventing the reforming inclination of management and support system recognized to the employees not to affect negative influence to the innovative result.
This research aims at clearing the existence of influence between the primary factor to get innovative result of the companies in culture contents industry and the each factor that form the Culture Industry Cluster. This is because the researches for which factor has influenced to acquire innovative results in Culture Industry Cluster are insufficient. In this research, I’ve abstracted the prime factors for innovation by studying Cluster Theory, Diffusion of Innovation Theory, Social Network Theory and the theories related to innovation and competition and categorized them as three level patterns. And to confirm the influences that are categorized, I executed examination of Culture Industry Cluster in Bucheon. First, In individual characteristic factors of employees, the social capital, especially the community spirit turned our to be most important factor. Therefore, to create innovative results, forming community spirit with others is crucial among other individual characteristic factors. Even though the communication is active, if it failed to form a community spirit, It is understood that the creation of innovative result could be difficult and the reforming inclination of individual in case that it is based on community spirit may affect on innovative result. Second, among characteristic factors of culture contents companies, it turned out that the absorption ability is prime factor. By the importance of absorption ability is confirmed, it is cleared that the culture industry is a knowledge integrated industry dependent on knowledge. And the importance of influence that the absorption has makes clear that the knowledge is crucial factor in creation of innovative result. In this regard, ceaseless strengthening of absorption ability is crucial to create innovative result with products and it is considered to be needed to support to be settled in by allowing formality to the regulation and process, once new information or knowledge is adapted to a new reform. Third, among the environmental characteristics of culture industry cluster, it is analyzed that the competition environment is a crucial factor in creation of innovative result. Therefore, the competition is confirmed to be a important factor to stimulate the innovation. And in the regulations and promotion policy, it is judged that creating and maintaining competitive environment. Fourth, among the structure of a organization, it is proved to be the absorption ability is the key factor to the reforming inclination of a company. In this regard, it is understood that the reforming inclination of a company comes from the investment for work force and technology. And I can suggest the need of research for influence which the reforming inclination of a company affect on the absorption ability. Fifth, in the result of the research for the level of communication, I found that the level of the face to face communication among employees gets a crucial effect on social capital of employees. Therefore, it is confirmed that the social network can contribute to the innovation, the communication make the social networks formed and the formed social networks constitute the social capital. And also the geographic proximity is crucial to create innovative result. It is because that the people neighboring geographically can communicate face to face more actively. Sixth, it is turned to be that the confidence belong to individual characteristics of employee, level of face to face communication, the absorption ability belong to characteristic factor of culture contents companies and formality are the factors determining innovative result. Therefore, for the creation of innovative result of the companies forming culture industry cluster, the companies must have the absorption ability to connect the external information and knowledge to innovation in the view of structure of organization and assure the chance of face to face communication with other bodies to form a social capital, specifically the confidence. And for the new idea or technical information adapted, it is needed to prepare a formal regulation or procedure to be applied to the company and to stabilize the adapted reform. Other than these, to create innovative result, the ceaseless effort to avoid the decision making to be concentrated on a few internal members of a company and it is analyzed that the organizing the system preventing the reforming inclination of management and support system recognized to the employees not to affect negative influence to the innovative result.
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