[학위논문]발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동의 적용효과 (The) effects of movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics원문보기
본 연구는 겔라후와 도넬리(Gallahue & Donnelly, 2003)의 이론에 근거하여 동작의 기초영역과 발달적 게임 및 교육체조의 응용영역이 통합하는 활동을 구성하고, 이를 만 5세 유아에게 적용한 후 기본운동능력, 지각운동능력, 기초체력, 신체적 자아개념이 향상되는가를 알아보기 위해 수행되었다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 기본운동능력에 어떠한 효과가 있을 것인가? 둘째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 지각운동능력에 어떠한 효과가 있을 것인가? 셋째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 기초체력에 어떠한 효과가 있을 것인가? 넷째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 신체적 자아개념에 어떠한 효과가 있을 것인가? 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동을 구성하기 위해, 국내외 관련 논문 및 ...
본 연구는 겔라후와 도넬리(Gallahue & Donnelly, 2003)의 이론에 근거하여 동작의 기초영역과 발달적 게임 및 교육체조의 응용영역이 통합하는 활동을 구성하고, 이를 만 5세 유아에게 적용한 후 기본운동능력, 지각운동능력, 기초체력, 신체적 자아개념이 향상되는가를 알아보기 위해 수행되었다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 기본운동능력에 어떠한 효과가 있을 것인가? 둘째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 지각운동능력에 어떠한 효과가 있을 것인가? 셋째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 기초체력에 어떠한 효과가 있을 것인가? 넷째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 신체적 자아개념에 어떠한 효과가 있을 것인가? 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동을 구성하기 위해, 국내외 관련 논문 및 자료 분석, 전문가 협의, 활동 설계 및 시안 구성, 예비실험 후 보완 단계를 거쳐 최종 마무리되었고 효과를 검증하기 위해 구성된 활동의 적용과 평가 단계를 거쳤다. 연구 대상은 인천광역시 소재 K유치원, 두 개 학급의 유아 52명(실험집단 26명, 비교집단 26명)으로, 실험집단 유아에게는 주 1회, 40-45분에 걸쳐 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동이 2006년 3월부터 당해 12월까지 총 34회 실시되었으며, 비교집단 유아에게는 가벼운 스트레칭과 경쟁적 게임, 정리운동의 전통적인 체육활동이 주 1회, 40분, 총 34회의 활동이 이루어졌다. 본 연구의 효과를 검증하기 위하여, 활동적용 사전과 사후에 유아의 기본운동능력, 지각운동능력, 기초체력, 신체적 자아개념에 대한 평균과 표준편차를 산출하였고, 기본운동능력과 지각운동능력은 공변량 분석(ANCOVA)을, 기초체력과 신체적 자아개념은 t검증을 하였다. 이러한 효과를 분석하기 위해 SPSSWIN 12.0 프로그램이 이용되었다. 위와 같은 과정을 통해 얻어진 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동의 구성 방향은 제 6차 유치원 교육과정의 건강생활영역 및 표현생활영역관련 내용을 중심으로, 키츠너, 쿠닝함, 워렐(Kirchner, Cunningham & Warrell, 1974)의 동작교육 수업모형과 겔라후와 도넬리(2003)의 발달적 게임과 교육체조의 이론에 근거하여, 유아의 기본운동능력, 지각운동능력, 기초체력, 신체적 자아개념의 발달을 위한 통합적 방향으로 구성하였다. 본 활동의 교육내용은 유치원의 연간생활주제와 통합하고, 기본운동 및 지각운동관련 기초영역과 대·소도구를 활용한 발달적 게임 및 교육체조중심 응용영역의 통합된 활동으로 구성하였다. 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동의 교육내용 선정 및 조직은 발달 적합성의 원리, 나선형의 원리, 통합성의 원리를 적용하였으며 교수방법은 키츠너, 쿠닝함, 워렐(1974)이 제시한 제한적 방법(limitation method)과 켈러의 ‘주의 촉진 전략’ 교수방법을 택하였다. 교사의 역할은 안내 및 촉진자로서의 역할, 시범 및 설명자로서의 역할을 수행하며 특히 유아발달에 적합한 발달적 게임과 교육체조의 성격을 알고, 성공지향적인 활동경험이 되게 하고 경쟁은 지양하여 유아에게 스트레스를 주지 않도록 하였다. 둘째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 기본운동능력의 하위요소 중 안정운동능력 검사 결과, 한발 균형잡기, 굽히기와 펴기, 평균대 걷기에서 발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 기본운동능력의 하위요소 중 이동운동능력 검사 결과, 홉핑, 달리기, 겔로핑, 리핑, 수평점핑, 슬라이딩 등 발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 기본운동능력의 하위요소 중 조작운동능력 검사 결과, 공차기를 제외한, 공치기, 공받기, 오버핸드 던지기, 공굴리기, 공 튀기기 능력발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 지각운동능력의 하위요소인 신체지각, 공간지각, 방향지각, 시간지각 능력발달에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 기초체력의 하위요소 중 근력, 순발력을 제외한 평형성, 유연성에서 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 일곱째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 신체적 자아개념의 하위요인인 운동에 대한 유능감, 건강, 외모, 체력에서 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 유아에게 적합한 발달적 게임은 기본운동과 지각운동의 기초영역에서 습득한 다양한 동작 기술들을 재미와 흥미적 요소가 함의된 게임 활동을 통해 강화 및 활용함으로써 유아의 운동발달을 도모하는 것이다. 또한 발달적 게임은 지나친 경쟁심을 유발하는 경쟁적 요소가 가미된 게임보다 유아 스스로 자신의 운동 행위에 최선을 다하고 또래와 협력, 협동하는 그룹형식의 놀이로 전개한다. 한편, 교육체조는 대·소도구를 유아의 신체운동발달 수준에 적합하게 사용하며, 특히 성인주도의 올림픽-스타일의 체조처럼 상대방과의 경쟁이 아닌 자기 자신과의 경쟁의 의미인 ‘자기능력 테스트(self-testing)’이다. 앞으로의 동작교육활동들은 팀을 나누고, 결승선이 그어지는, 나와 너의 가름이 생기는 경쟁적 활동이나, 한번 활동에 참가한 후에는 오랫동안 자기차례를 기다려야 하는 활동들은 지양하고, 유아 스스로 자신의 운동 행위에 최선을 다하고 또래와 협력하여 활동하는 과정에서 문제를 해결해 나갈 수 있는, 활동량과 운동량이 확보되는 동작교육활동과 프로그램들이 구성되어야 할 것이다.
본 연구는 겔라후와 도넬리(Gallahue & Donnelly, 2003)의 이론에 근거하여 동작의 기초영역과 발달적 게임 및 교육체조의 응용영역이 통합하는 활동을 구성하고, 이를 만 5세 유아에게 적용한 후 기본운동능력, 지각운동능력, 기초체력, 신체적 자아개념이 향상되는가를 알아보기 위해 수행되었다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 기본운동능력에 어떠한 효과가 있을 것인가? 둘째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 지각운동능력에 어떠한 효과가 있을 것인가? 셋째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 기초체력에 어떠한 효과가 있을 것인가? 넷째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동은 유아의 신체적 자아개념에 어떠한 효과가 있을 것인가? 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동을 구성하기 위해, 국내외 관련 논문 및 자료 분석, 전문가 협의, 활동 설계 및 시안 구성, 예비실험 후 보완 단계를 거쳐 최종 마무리되었고 효과를 검증하기 위해 구성된 활동의 적용과 평가 단계를 거쳤다. 연구 대상은 인천광역시 소재 K유치원, 두 개 학급의 유아 52명(실험집단 26명, 비교집단 26명)으로, 실험집단 유아에게는 주 1회, 40-45분에 걸쳐 발달적 게임과 교육체조를 통합한 동작교육활동이 2006년 3월부터 당해 12월까지 총 34회 실시되었으며, 비교집단 유아에게는 가벼운 스트레칭과 경쟁적 게임, 정리운동의 전통적인 체육활동이 주 1회, 40분, 총 34회의 활동이 이루어졌다. 본 연구의 효과를 검증하기 위하여, 활동적용 사전과 사후에 유아의 기본운동능력, 지각운동능력, 기초체력, 신체적 자아개념에 대한 평균과 표준편차를 산출하였고, 기본운동능력과 지각운동능력은 공변량 분석(ANCOVA)을, 기초체력과 신체적 자아개념은 t검증을 하였다. 이러한 효과를 분석하기 위해 SPSSWIN 12.0 프로그램이 이용되었다. 위와 같은 과정을 통해 얻어진 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동의 구성 방향은 제 6차 유치원 교육과정의 건강생활영역 및 표현생활영역관련 내용을 중심으로, 키츠너, 쿠닝함, 워렐(Kirchner, Cunningham & Warrell, 1974)의 동작교육 수업모형과 겔라후와 도넬리(2003)의 발달적 게임과 교육체조의 이론에 근거하여, 유아의 기본운동능력, 지각운동능력, 기초체력, 신체적 자아개념의 발달을 위한 통합적 방향으로 구성하였다. 본 활동의 교육내용은 유치원의 연간생활주제와 통합하고, 기본운동 및 지각운동관련 기초영역과 대·소도구를 활용한 발달적 게임 및 교육체조중심 응용영역의 통합된 활동으로 구성하였다. 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동의 교육내용 선정 및 조직은 발달 적합성의 원리, 나선형의 원리, 통합성의 원리를 적용하였으며 교수방법은 키츠너, 쿠닝함, 워렐(1974)이 제시한 제한적 방법(limitation method)과 켈러의 ‘주의 촉진 전략’ 교수방법을 택하였다. 교사의 역할은 안내 및 촉진자로서의 역할, 시범 및 설명자로서의 역할을 수행하며 특히 유아발달에 적합한 발달적 게임과 교육체조의 성격을 알고, 성공지향적인 활동경험이 되게 하고 경쟁은 지양하여 유아에게 스트레스를 주지 않도록 하였다. 둘째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 기본운동능력의 하위요소 중 안정운동능력 검사 결과, 한발 균형잡기, 굽히기와 펴기, 평균대 걷기에서 발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 기본운동능력의 하위요소 중 이동운동능력 검사 결과, 홉핑, 달리기, 겔로핑, 리핑, 수평점핑, 슬라이딩 등 발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 기본운동능력의 하위요소 중 조작운동능력 검사 결과, 공차기를 제외한, 공치기, 공받기, 오버핸드 던지기, 공굴리기, 공 튀기기 능력발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 지각운동능력의 하위요소인 신체지각, 공간지각, 방향지각, 시간지각 능력발달에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 기초체력의 하위요소 중 근력, 순발력을 제외한 평형성, 유연성에서 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 일곱째, 본 연구자가 구성한 발달적 게임과 교육체조를 통합한 유아동작교육활동은 신체적 자아개념의 하위요인인 운동에 대한 유능감, 건강, 외모, 체력에서 긍정적인 영향을 준 것으로 나타났다. 유아에게 적합한 발달적 게임은 기본운동과 지각운동의 기초영역에서 습득한 다양한 동작 기술들을 재미와 흥미적 요소가 함의된 게임 활동을 통해 강화 및 활용함으로써 유아의 운동발달을 도모하는 것이다. 또한 발달적 게임은 지나친 경쟁심을 유발하는 경쟁적 요소가 가미된 게임보다 유아 스스로 자신의 운동 행위에 최선을 다하고 또래와 협력, 협동하는 그룹형식의 놀이로 전개한다. 한편, 교육체조는 대·소도구를 유아의 신체운동발달 수준에 적합하게 사용하며, 특히 성인주도의 올림픽-스타일의 체조처럼 상대방과의 경쟁이 아닌 자기 자신과의 경쟁의 의미인 ‘자기능력 테스트(self-testing)’이다. 앞으로의 동작교육활동들은 팀을 나누고, 결승선이 그어지는, 나와 너의 가름이 생기는 경쟁적 활동이나, 한번 활동에 참가한 후에는 오랫동안 자기차례를 기다려야 하는 활동들은 지양하고, 유아 스스로 자신의 운동 행위에 최선을 다하고 또래와 협력하여 활동하는 과정에서 문제를 해결해 나갈 수 있는, 활동량과 운동량이 확보되는 동작교육활동과 프로그램들이 구성되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to incorporate preschoolers' fundamental movement ability, perceptual motor ability, physical self concept and physical fitness into a movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics, and to verify the effects by putting it i...
The purpose of this study was to incorporate preschoolers' fundamental movement ability, perceptual motor ability, physical self concept and physical fitness into a movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics, and to verify the effects by putting it into practice. The plan for the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was worked out and applied to five-year-old children for 34 weeks, from March to December. The major research questions of the study were as follows: 1. How can the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics be constructed? 2. Will the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics affect preschoolers' fundamental movement ability? 3. Will the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics affect preschoolers' perceptual motor ability? 4. Will the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics affect preschoolers' physical self concept? 5. Will the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics affect preschoolers' physical fitness? The subjects of this experiment were 52 five-year old children selected from one kindergarten in Incheon. They were divided into an experimental group of 26 and a comparison group of 26. During the pre-test, there were no statistically significant differences between the experimental group and the comparison group in physical fitness and physical self concept. However, there were statistically significant differences between the experimental group and the comparison group in fundamental movement ability and perceptual motor ability. Therefore, the post-test was analyzed using ANCOVA. Before the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was performed, it was given to 12 five-year old children at a kindergarten in Seoul for 17 weeks to check its suitability. The tests for the two groups were conducted once a week for 34 weeks from March to December, 2006, which amounted to a total of 34 times. That is, the children in the experimental group participated in the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics once a week. In contrast, the children in the comparison group participated in traditional physical education once a week. Activities given to the experimental group consisted of exploration and discussion with subject matter and material using a guided discovery teaching and Keller's attention-motivation strategy method. Also, the subject theme of the activities was integrated into the kindergarten daily life-based theme. For the pre-test and post-test, first, the locomotor and manipulative movement ability among the fundamental movement ability tests conducted by Ulrich(2000), Test of gross motor development-Ⅱ, was referred to. The stability movement ability test conducted by Lee, Young Shim(1997, 2002) was referred to, and then reconstructed and graded using the same method. Second, the perceptual motor ability and the physical self concept were tested by Hwang Soon Gag's(2000) perceptual motor ability test and physical self concept questionnaire. Last, the physical fitness test used by Oh et al.(1984) was referred to. The data gained from the research was analyzed by using the SPSSWIN 12.0 computer program. The findings of the research can be summarized in the following ways: First, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was found to improve the preschoolers' fundamental movement ability. In the tests of fundamental movement ability after the activities, the children in the experimental group were found to get higher grades than those in the comparison group. The test results showed that the difference between the two groups was statistically significant. In particular, the children in the experimental group showed improvement in grades in all sub-domains such as stability movement ability, locomotor movement ability and manipulative movement ability, except for ball-kicking among the manipulative movement abilities. Second, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was found to improve the preschoolers' perceptual motor ability. In the post-test of perceptual motor ability, the children in the experimental group received significantly higher scores than those in the comparison group. In addition, the children in the experimental group were found to get improved grades in all sub-domains such as the body, space, direction, and time. Third, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was found to improve the preschoolers' physical self concept. In the post-test of the physical self concept, the children in the experimental group received significantly higher scores than the children in the comparison group. Furthermore, the children in the experimental group showed improvement in grades in the sub-domains such as efficacy, physical strength, healthy and appearance. Finally, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was found to improve the preschoolers' physical fitness. Children in the experimental group showed much improvement in grades in sub-domains such as equilibrium and softness, but not in promptness and muscular power. As these findings were considered, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics has positive effects upon preschoolers' fundamental movement ability, perceptual motor ability, physical self concept and physical fitness.
The purpose of this study was to incorporate preschoolers' fundamental movement ability, perceptual motor ability, physical self concept and physical fitness into a movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics, and to verify the effects by putting it into practice. The plan for the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was worked out and applied to five-year-old children for 34 weeks, from March to December. The major research questions of the study were as follows: 1. How can the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics be constructed? 2. Will the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics affect preschoolers' fundamental movement ability? 3. Will the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics affect preschoolers' perceptual motor ability? 4. Will the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics affect preschoolers' physical self concept? 5. Will the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics affect preschoolers' physical fitness? The subjects of this experiment were 52 five-year old children selected from one kindergarten in Incheon. They were divided into an experimental group of 26 and a comparison group of 26. During the pre-test, there were no statistically significant differences between the experimental group and the comparison group in physical fitness and physical self concept. However, there were statistically significant differences between the experimental group and the comparison group in fundamental movement ability and perceptual motor ability. Therefore, the post-test was analyzed using ANCOVA. Before the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was performed, it was given to 12 five-year old children at a kindergarten in Seoul for 17 weeks to check its suitability. The tests for the two groups were conducted once a week for 34 weeks from March to December, 2006, which amounted to a total of 34 times. That is, the children in the experimental group participated in the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics once a week. In contrast, the children in the comparison group participated in traditional physical education once a week. Activities given to the experimental group consisted of exploration and discussion with subject matter and material using a guided discovery teaching and Keller's attention-motivation strategy method. Also, the subject theme of the activities was integrated into the kindergarten daily life-based theme. For the pre-test and post-test, first, the locomotor and manipulative movement ability among the fundamental movement ability tests conducted by Ulrich(2000), Test of gross motor development-Ⅱ, was referred to. The stability movement ability test conducted by Lee, Young Shim(1997, 2002) was referred to, and then reconstructed and graded using the same method. Second, the perceptual motor ability and the physical self concept were tested by Hwang Soon Gag's(2000) perceptual motor ability test and physical self concept questionnaire. Last, the physical fitness test used by Oh et al.(1984) was referred to. The data gained from the research was analyzed by using the SPSSWIN 12.0 computer program. The findings of the research can be summarized in the following ways: First, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was found to improve the preschoolers' fundamental movement ability. In the tests of fundamental movement ability after the activities, the children in the experimental group were found to get higher grades than those in the comparison group. The test results showed that the difference between the two groups was statistically significant. In particular, the children in the experimental group showed improvement in grades in all sub-domains such as stability movement ability, locomotor movement ability and manipulative movement ability, except for ball-kicking among the manipulative movement abilities. Second, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was found to improve the preschoolers' perceptual motor ability. In the post-test of perceptual motor ability, the children in the experimental group received significantly higher scores than those in the comparison group. In addition, the children in the experimental group were found to get improved grades in all sub-domains such as the body, space, direction, and time. Third, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was found to improve the preschoolers' physical self concept. In the post-test of the physical self concept, the children in the experimental group received significantly higher scores than the children in the comparison group. Furthermore, the children in the experimental group showed improvement in grades in the sub-domains such as efficacy, physical strength, healthy and appearance. Finally, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics was found to improve the preschoolers' physical fitness. Children in the experimental group showed much improvement in grades in sub-domains such as equilibrium and softness, but not in promptness and muscular power. As these findings were considered, the movement educational activity integrated with developmental games and educational gymnastics has positive effects upon preschoolers' fundamental movement ability, perceptual motor ability, physical self concept and physical fitness.
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