본 연구의 목적은 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영을 위한 실행연구를 통하여 예비유아교사가 유아동작교육에 대한 지식·기술·태도를 형성하고, 영유아 교육 현장에서 적용할 수 있는 능력을 기르는 데에 효과적인 유아동작교육 교과 운영안을 구성하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아동작교육 교과 운영의 실행 및 의미는 어떠한가? 둘째, 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영안 구성은 어떠한가?
먼저 기존 유아동작교육 교과 운영에 대한 반성과 개선, 선행연구 및 문헌 고찰, 교수와 교사 집단 면담, 예비유아교사의 설문조사 및 분석을 토대로 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영 1차 시안을 마련하고, 전문가와의 협의 과정을 통해 2차 시안을 구성하였다. 이를 B대학의 유아교육과 학생을 대상으로 2017년 3월부터 6월까지 14주 동안, 1주일에 3시간씩 수업을 실행하였고, 15주차에는 기말고사를 실시하였다. 유아동작교육에 관한 질문지, 연구자 저널, 학생 저널, 모둠별 토론 자료, 연구자 수업 영상, 워크숍 활동 자료, 모의수업 활동 자료, 학생들 강의 평가자료 등의 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구는 1학기의 주차별 교수-학습 계획과 실행과정을 구체적으로 기술하였고, 예비유아교사의 유아동작교육 교과에 대한 지식·기술·태도가 형성되어가는 양상을 탐색하면서 유아동작교육 교과 운영 시안의 적합한 점과 문제점들을 분석하고, 수정·보완하여 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영안을 구성하였다. 유아동작교육 교과의 교육 내용을 기준으로 실행 1, 실행 2, 실행 3으로 구분하여 ‘계획-실행 및 관찰-반성-다음 계획’이라는 나선형적 순환 과정을 반복하였다. 예비유아교사들은 실행 1의 과정을 통해 유아동작교육의 개념과 목적에 대한 관점이 달라졌으며, 유아동작교육의 중요성과 ...
본 연구의 목적은 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영을 위한 실행연구를 통하여 예비유아교사가 유아동작교육에 대한 지식·기술·태도를 형성하고, 영유아 교육 현장에서 적용할 수 있는 능력을 기르는 데에 효과적인 유아동작교육 교과 운영안을 구성하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아동작교육 교과 운영의 실행 및 의미는 어떠한가? 둘째, 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영안 구성은 어떠한가?
먼저 기존 유아동작교육 교과 운영에 대한 반성과 개선, 선행연구 및 문헌 고찰, 교수와 교사 집단 면담, 예비유아교사의 설문조사 및 분석을 토대로 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영 1차 시안을 마련하고, 전문가와의 협의 과정을 통해 2차 시안을 구성하였다. 이를 B대학의 유아교육과 학생을 대상으로 2017년 3월부터 6월까지 14주 동안, 1주일에 3시간씩 수업을 실행하였고, 15주차에는 기말고사를 실시하였다. 유아동작교육에 관한 질문지, 연구자 저널, 학생 저널, 모둠별 토론 자료, 연구자 수업 영상, 워크숍 활동 자료, 모의수업 활동 자료, 학생들 강의 평가자료 등의 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구는 1학기의 주차별 교수-학습 계획과 실행과정을 구체적으로 기술하였고, 예비유아교사의 유아동작교육 교과에 대한 지식·기술·태도가 형성되어가는 양상을 탐색하면서 유아동작교육 교과 운영 시안의 적합한 점과 문제점들을 분석하고, 수정·보완하여 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영안을 구성하였다. 유아동작교육 교과의 교육 내용을 기준으로 실행 1, 실행 2, 실행 3으로 구분하여 ‘계획-실행 및 관찰-반성-다음 계획’이라는 나선형적 순환 과정을 반복하였다. 예비유아교사들은 실행 1의 과정을 통해 유아동작교육의 개념과 목적에 대한 관점이 달라졌으며, 유아동작교육의 중요성과 교사의 역할을 인식하게 되면서 적극적인 수업참여의 필요성을 인식하고, 진지한 학업태도를 형성하였다. 실행 2의 과정을 통하여 동작활동의 즐거움과 유아동작교육에 관한 지식의 중요성을 인식하였으며, 유아동작교육활동에서 활용하는 매체의 필요성을 느끼고, 유아동작교육활동의 실제 적용 방안을 강구하며, 실천 의지가 형성되었다. 또한 실행 3의 과정을 통하여 유아동작교육활동을 위한 교수법에 대한 인식이 달라졌으며, 게임과 신체활동, 신체표현활동에 대한 지식과 기술, 태도를 형성하고, 유아 중심 동작교육활동의 의미를 구성하였다. 이러한 유아동작교육 교과 운영의 실행경험을 통하여 예비유아교사들은 전인 발달적 측면과 통합적인 관점으로 유아동작교육에 접근하게 되었으며, 동작교수에 대한 자신감이 형성되었고, 교수자는 학습자 중심의 수업을 위한 교수역량을 탐구하고, 유아동작교육 교과 운영에 대한 교수행동을 반성하고 개선할 수 있었다. 실행연구를 통해 최종적으로 구성한 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영안은 다음과 같다. 첫째, 유아동작교육 교과의 목적은 예비유아교사가 유아동작교육 교과의 지식·기술·태도를 형성하고 현장에 적용하는 능력을 기르는 것이며, 구체적인 목표는 ‘유아동작교육의 개념 및 중요성을 설명할 수 있다.’, ‘동작의 구성요소를 이해하고, 구체적인 동작활동을 구성할 수 있다.’, ‘기본 동작과 리듬 동작, 창의적 동작의 내용을 설명할 수 있다.’, ‘동작의 구성요소에 따른 기본 동작과 리듬 동작, 창의적 신체표현을 할 수 있다.’, ‘동작교육의 접근법을 이해하고, 교사의 언어적 상호작용을 기술할 수 있다.’, ‘단위활동계획안을 작성하고, 교수매체를 제작하여 모의수업을 수행할 수 있다.’이다. 둘째, 유아동작교육 교과의 교육내용에서 이론은 유아동작교육의 이해, 영유아 발달과 동작교육, 유아교육과정과 동작교육, 유아동작교육의 내용, 유아동작교육의 교수-학습방법, 유아동작교육활동의 계획과 평가, 유아동작교육활동과 교사의 역할에 대한 교육 내용으로 구성된다. 실제의 교육내용은 연령별 동작활동, 동작의 구성요소에 따른 기본동작활동, 음악과 그림책 활용한 창의적 동작 표현, 동작교육활동의 통합적 접근 활동, 다양한 주제와 매체를 활용한 동작교육활동, 게임·신체활동·신체표현활동으로 구성되며, 이론의 교육내용과 관련지어 진행된다. 셋째, 유아동작교육 교과의 교수-학습방법 과정은 ‘계획-실행 및 관찰-반성-다음 계획’이라는 나선형적 순환 과정을 반복함으로써 교육적 상황과 학습자를 이해하고, 더 나은 실천을 지속적으로 추구한다. 유아동작교육 교과의 교육내용을 기준으로 구분하여 실행 1의 목표는 ‘움직임에 친밀해지기’, ‘유아동작교육의 개념 구성하기’, ‘유아동작교육의 중요성을 인식하기’, 실행 2의 목표는 ‘즐겁게 움직이기’, ‘동작의 구성요소에 따른 기본동작 구성하기’, ‘창의적으로 신체표현하기’, 실행 3의 목표는 ‘적극적으로 움직이기’, ‘동작교육을 위한 언어적 상호작용하기’, ‘동작교육활동 계획-실행-평가하기’로 설정한다. 또한 강의, 토론 및 토의, 발표, 워크숍, 반성적 저널 작성, 수업사례분석, 모의수업 및 현장적용 등 교수-학습 방법 유형을 활용한다. 넷째, 유아동작교육 교과의 평가는 학습자 평가와 교수자 평가를 실시하며, 학습자 평가는 자가진단체크리스트, 반성적 저널을 통한 자기평가, 워크숍과 모의수업에 대한 동료 및 교수 평가, 지필평가로 구성되며, 교수자 평가는 마이크로티칭 자가진단, 연구자 저널로 수행된다. 다섯째, 유아동작교육 교과의 운영 지침은 ‘이론과 실제의 통합, 기초 영역과 응용 영역의 통합, 타 영역간의 통합’, ‘교수자와 학습자 간의 활발한 상호작용과 반성적 사고를 통한 능동적 지식 구성’, ‘몸으로 배우고, 마음으로 느끼는 유아동작교육’이다.
본 연구의 목적은 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영을 위한 실행연구를 통하여 예비유아교사가 유아동작교육에 대한 지식·기술·태도를 형성하고, 영유아 교육 현장에서 적용할 수 있는 능력을 기르는 데에 효과적인 유아동작교육 교과 운영안을 구성하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아동작교육 교과 운영의 실행 및 의미는 어떠한가? 둘째, 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영안 구성은 어떠한가?
먼저 기존 유아동작교육 교과 운영에 대한 반성과 개선, 선행연구 및 문헌 고찰, 교수와 교사 집단 면담, 예비유아교사의 설문조사 및 분석을 토대로 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영 1차 시안을 마련하고, 전문가와의 협의 과정을 통해 2차 시안을 구성하였다. 이를 B대학의 유아교육과 학생을 대상으로 2017년 3월부터 6월까지 14주 동안, 1주일에 3시간씩 수업을 실행하였고, 15주차에는 기말고사를 실시하였다. 유아동작교육에 관한 질문지, 연구자 저널, 학생 저널, 모둠별 토론 자료, 연구자 수업 영상, 워크숍 활동 자료, 모의수업 활동 자료, 학생들 강의 평가자료 등의 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구는 1학기의 주차별 교수-학습 계획과 실행과정을 구체적으로 기술하였고, 예비유아교사의 유아동작교육 교과에 대한 지식·기술·태도가 형성되어가는 양상을 탐색하면서 유아동작교육 교과 운영 시안의 적합한 점과 문제점들을 분석하고, 수정·보완하여 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영안을 구성하였다. 유아동작교육 교과의 교육 내용을 기준으로 실행 1, 실행 2, 실행 3으로 구분하여 ‘계획-실행 및 관찰-반성-다음 계획’이라는 나선형적 순환 과정을 반복하였다. 예비유아교사들은 실행 1의 과정을 통해 유아동작교육의 개념과 목적에 대한 관점이 달라졌으며, 유아동작교육의 중요성과 교사의 역할을 인식하게 되면서 적극적인 수업참여의 필요성을 인식하고, 진지한 학업태도를 형성하였다. 실행 2의 과정을 통하여 동작활동의 즐거움과 유아동작교육에 관한 지식의 중요성을 인식하였으며, 유아동작교육활동에서 활용하는 매체의 필요성을 느끼고, 유아동작교육활동의 실제 적용 방안을 강구하며, 실천 의지가 형성되었다. 또한 실행 3의 과정을 통하여 유아동작교육활동을 위한 교수법에 대한 인식이 달라졌으며, 게임과 신체활동, 신체표현활동에 대한 지식과 기술, 태도를 형성하고, 유아 중심 동작교육활동의 의미를 구성하였다. 이러한 유아동작교육 교과 운영의 실행경험을 통하여 예비유아교사들은 전인 발달적 측면과 통합적인 관점으로 유아동작교육에 접근하게 되었으며, 동작교수에 대한 자신감이 형성되었고, 교수자는 학습자 중심의 수업을 위한 교수역량을 탐구하고, 유아동작교육 교과 운영에 대한 교수행동을 반성하고 개선할 수 있었다. 실행연구를 통해 최종적으로 구성한 유아교사양성과정에서의 유아동작교육 교과 운영안은 다음과 같다. 첫째, 유아동작교육 교과의 목적은 예비유아교사가 유아동작교육 교과의 지식·기술·태도를 형성하고 현장에 적용하는 능력을 기르는 것이며, 구체적인 목표는 ‘유아동작교육의 개념 및 중요성을 설명할 수 있다.’, ‘동작의 구성요소를 이해하고, 구체적인 동작활동을 구성할 수 있다.’, ‘기본 동작과 리듬 동작, 창의적 동작의 내용을 설명할 수 있다.’, ‘동작의 구성요소에 따른 기본 동작과 리듬 동작, 창의적 신체표현을 할 수 있다.’, ‘동작교육의 접근법을 이해하고, 교사의 언어적 상호작용을 기술할 수 있다.’, ‘단위활동계획안을 작성하고, 교수매체를 제작하여 모의수업을 수행할 수 있다.’이다. 둘째, 유아동작교육 교과의 교육내용에서 이론은 유아동작교육의 이해, 영유아 발달과 동작교육, 유아교육과정과 동작교육, 유아동작교육의 내용, 유아동작교육의 교수-학습방법, 유아동작교육활동의 계획과 평가, 유아동작교육활동과 교사의 역할에 대한 교육 내용으로 구성된다. 실제의 교육내용은 연령별 동작활동, 동작의 구성요소에 따른 기본동작활동, 음악과 그림책 활용한 창의적 동작 표현, 동작교육활동의 통합적 접근 활동, 다양한 주제와 매체를 활용한 동작교육활동, 게임·신체활동·신체표현활동으로 구성되며, 이론의 교육내용과 관련지어 진행된다. 셋째, 유아동작교육 교과의 교수-학습방법 과정은 ‘계획-실행 및 관찰-반성-다음 계획’이라는 나선형적 순환 과정을 반복함으로써 교육적 상황과 학습자를 이해하고, 더 나은 실천을 지속적으로 추구한다. 유아동작교육 교과의 교육내용을 기준으로 구분하여 실행 1의 목표는 ‘움직임에 친밀해지기’, ‘유아동작교육의 개념 구성하기’, ‘유아동작교육의 중요성을 인식하기’, 실행 2의 목표는 ‘즐겁게 움직이기’, ‘동작의 구성요소에 따른 기본동작 구성하기’, ‘창의적으로 신체표현하기’, 실행 3의 목표는 ‘적극적으로 움직이기’, ‘동작교육을 위한 언어적 상호작용하기’, ‘동작교육활동 계획-실행-평가하기’로 설정한다. 또한 강의, 토론 및 토의, 발표, 워크숍, 반성적 저널 작성, 수업사례분석, 모의수업 및 현장적용 등 교수-학습 방법 유형을 활용한다. 넷째, 유아동작교육 교과의 평가는 학습자 평가와 교수자 평가를 실시하며, 학습자 평가는 자가진단체크리스트, 반성적 저널을 통한 자기평가, 워크숍과 모의수업에 대한 동료 및 교수 평가, 지필평가로 구성되며, 교수자 평가는 마이크로티칭 자가진단, 연구자 저널로 수행된다. 다섯째, 유아동작교육 교과의 운영 지침은 ‘이론과 실제의 통합, 기초 영역과 응용 영역의 통합, 타 영역간의 통합’, ‘교수자와 학습자 간의 활발한 상호작용과 반성적 사고를 통한 능동적 지식 구성’, ‘몸으로 배우고, 마음으로 느끼는 유아동작교육’이다.
This study aimed at composing an operation plan for the subject of movement education for young children which is effective in pre-service early childhood teachers’ acquisition of knowledge, techniques and attitudes on movement education for young children and their development of the ability to app...
This study aimed at composing an operation plan for the subject of movement education for young children which is effective in pre-service early childhood teachers’ acquisition of knowledge, techniques and attitudes on movement education for young children and their development of the ability to apply them in the education field for young children. To this end, the study conducted action research for the operation of the subject in early childhood teacher training course.
First, how are the action and meaning of the operation of the subject of movement education for young children? Second, how is an operation plan for the subject of movement education for young children in early childhood teacher training course composed?
To begin with, based on the reflection and improvement of the existing operation of the subject of movement education for young children, review of precedent studies and literature, group interviews with professors and teachers, and a survey involving pre-service early childhood teachers and analysis of the collected data, the first draft of the operation of the subject of movement education for young children in early childhood teacher training course was made, and the second draft was made through consultation with experts. Based on this, three hour class per week was offered to students majoring in early childhood education in B university for 14 weeks from March to June 2017. In the 15th week of the semester, the students were subjected to final exams. The questionnaire on movement education for young children, researcher’s journal, students’ journal, discussion materials by group, videos of classes by this researcher, data on workshop activities, data on simulation class activities, data on the students’ evaluation of the class were collected and analyzed. This study specifically described the plan and practice of teaching and learning by week in the first semester. Through exploring the way pre-service early childhood teachers acquired knowledge, techniques and attitudes on the subject of movement education for young children, the study analyzed the appropriate things and problems of the draft for the operation of the subject and then modified and supplemented the draft, completing the operation plan for the subject of movement education for young children in early childhood teacher training course. Based on the education content of the subject, the action of the operation plan was divided into action 1, action 2 and action 3, and then the spiral-type cycle of ‘plan-action and observation-reflection and next plan’ was repeated. Through the process of action 1, pre-service early childhood teachers showed changes in their perspectives of the concept and purpose of movement education for young children. In addition, as they began to perceive the importance of movement education for young children and the role of teachers, they realized the necessity of active participation in class and developed serious attitudes towards learning. Through the process of action 2, they perceived the enjoyment of movement activities and the importance of knowledge on movement education for young children and felt the necessity of materials used in movement education activities for young children. Furthermore, they also developed the determination to practice movement education activities for young children while seeking for a method to actually apply the activities. Through the process of action 3, they showed changes in their perception of teaching methods for movement education activities for young children, acquired knowledge, techniques and attitudes on games, physical activities and physical expression activities and composed the meaning of young children-centered movement education activities. Through these experiences of acting the operation of the subject of movement education for young children, they came to approach movement education for young children with integrative perspective from the aspect of holistic development and developed confidence in teaching movements. In addition, professors could explore teaching capabilities for students-centered class and reflect and improve teaching behaviors relevant to the operation of the subject. Through action research, the following operation plan for the subject of movement education for young children in early childhood teacher training course was finally made. First, the purpose of the subject of movement education for young children is pre-service early childhood teachers’ acquisition of knowledge, techniques and attitudes on the subject and their developing of the ability to apply them in the education field. The specific purposes of the subject includes ‘explaining the concept and importance of movement education for young children,’ ‘understanding of the elements of movement and composing specific movement activities,’ ‘explaining the contents of fundamental movements, rhythmic movements and creative movements,’ ‘performing fundamental movements, rhythmic movements and creative physical expression according to the elements of movement,’ ‘understanding of approach to movement education and describing teachers’ linguistic interaction and ‘making a plan of unit activities, producing teaching materials and conducting simulation class.’ Second, in terms of theory, the subject of movement education for young children contains education contents regarding understanding of movement education, young children’s development and movement education, curriculum for young children and movement education, the content of movement education for young children, the teaching and learning method of movement education for young children, the plan and evaluation of movement education activities for young children, teachers’ role in movement education activities for young children. The practical education contents of the subject includes movement activities by age, fundamental movement activities according to the elements of movement, expression of creative movements using music and picture books, integrative approach to movement education activities, movement education activities using various themes and media and games, physical activities and physical expression activities. These education contents are carried out in line with theoretical education contents. Third, the process of the teaching and learning method of the subject of movement education for young children reaches understanding of educational situation and students and constantly pursues better results by repeating the spiral-type cycle of ‘plan-action and observation-reflection and next plan.’ Based on the education content of the subject, the purposes of the operation of the subject are divided. The purposes of action 1 includes ‘becoming familiar with movements,’ ‘composing the concept of movement education for young children,’ and ‘perceiving the importance of movement education for young children.’ The purposes of action 2 contains ‘moving pleasantly,’ ‘composing fundamental movements according to the elements of movement,’ and ‘performing physical expression creatively.’ The purposes of action 3 includes ‘actively moving,’ ‘making linguistic interaction for movement education,’ ‘planning-practicing-evaluating movement education activities. Besides, teaching and learning methods of various types including lecture, debate and discussion, presentation, workshop, reflective writing of journal, analysis of cases of class and simulation class and application of the class on the field are used. Fourth, evaluation of the subject of movement education for young children includes evaluation by students and evaluation by professors. Evaluation by students are made up of self-assessment checklist, self-assessment through reflective journal, colleagues’ and professor’s evaluation of workshop and simulation class and written assessment. Evaluation by professors is carried out through micro-teaching self-assessment and researcher’ journal. Finally, guidelines for the operation of the subject of movement education for young children contains ‘the integration of theory and practice, the integration of basic area and applied area and integration with other areas’ ‘lively interaction between professors and students and active construction of knowledge through reflective thinking,’ and ‘movement education for young children which is learned by body felt by heart.’
This study aimed at composing an operation plan for the subject of movement education for young children which is effective in pre-service early childhood teachers’ acquisition of knowledge, techniques and attitudes on movement education for young children and their development of the ability to apply them in the education field for young children. To this end, the study conducted action research for the operation of the subject in early childhood teacher training course.
First, how are the action and meaning of the operation of the subject of movement education for young children? Second, how is an operation plan for the subject of movement education for young children in early childhood teacher training course composed?
To begin with, based on the reflection and improvement of the existing operation of the subject of movement education for young children, review of precedent studies and literature, group interviews with professors and teachers, and a survey involving pre-service early childhood teachers and analysis of the collected data, the first draft of the operation of the subject of movement education for young children in early childhood teacher training course was made, and the second draft was made through consultation with experts. Based on this, three hour class per week was offered to students majoring in early childhood education in B university for 14 weeks from March to June 2017. In the 15th week of the semester, the students were subjected to final exams. The questionnaire on movement education for young children, researcher’s journal, students’ journal, discussion materials by group, videos of classes by this researcher, data on workshop activities, data on simulation class activities, data on the students’ evaluation of the class were collected and analyzed. This study specifically described the plan and practice of teaching and learning by week in the first semester. Through exploring the way pre-service early childhood teachers acquired knowledge, techniques and attitudes on the subject of movement education for young children, the study analyzed the appropriate things and problems of the draft for the operation of the subject and then modified and supplemented the draft, completing the operation plan for the subject of movement education for young children in early childhood teacher training course. Based on the education content of the subject, the action of the operation plan was divided into action 1, action 2 and action 3, and then the spiral-type cycle of ‘plan-action and observation-reflection and next plan’ was repeated. Through the process of action 1, pre-service early childhood teachers showed changes in their perspectives of the concept and purpose of movement education for young children. In addition, as they began to perceive the importance of movement education for young children and the role of teachers, they realized the necessity of active participation in class and developed serious attitudes towards learning. Through the process of action 2, they perceived the enjoyment of movement activities and the importance of knowledge on movement education for young children and felt the necessity of materials used in movement education activities for young children. Furthermore, they also developed the determination to practice movement education activities for young children while seeking for a method to actually apply the activities. Through the process of action 3, they showed changes in their perception of teaching methods for movement education activities for young children, acquired knowledge, techniques and attitudes on games, physical activities and physical expression activities and composed the meaning of young children-centered movement education activities. Through these experiences of acting the operation of the subject of movement education for young children, they came to approach movement education for young children with integrative perspective from the aspect of holistic development and developed confidence in teaching movements. In addition, professors could explore teaching capabilities for students-centered class and reflect and improve teaching behaviors relevant to the operation of the subject. Through action research, the following operation plan for the subject of movement education for young children in early childhood teacher training course was finally made. First, the purpose of the subject of movement education for young children is pre-service early childhood teachers’ acquisition of knowledge, techniques and attitudes on the subject and their developing of the ability to apply them in the education field. The specific purposes of the subject includes ‘explaining the concept and importance of movement education for young children,’ ‘understanding of the elements of movement and composing specific movement activities,’ ‘explaining the contents of fundamental movements, rhythmic movements and creative movements,’ ‘performing fundamental movements, rhythmic movements and creative physical expression according to the elements of movement,’ ‘understanding of approach to movement education and describing teachers’ linguistic interaction and ‘making a plan of unit activities, producing teaching materials and conducting simulation class.’ Second, in terms of theory, the subject of movement education for young children contains education contents regarding understanding of movement education, young children’s development and movement education, curriculum for young children and movement education, the content of movement education for young children, the teaching and learning method of movement education for young children, the plan and evaluation of movement education activities for young children, teachers’ role in movement education activities for young children. The practical education contents of the subject includes movement activities by age, fundamental movement activities according to the elements of movement, expression of creative movements using music and picture books, integrative approach to movement education activities, movement education activities using various themes and media and games, physical activities and physical expression activities. These education contents are carried out in line with theoretical education contents. Third, the process of the teaching and learning method of the subject of movement education for young children reaches understanding of educational situation and students and constantly pursues better results by repeating the spiral-type cycle of ‘plan-action and observation-reflection and next plan.’ Based on the education content of the subject, the purposes of the operation of the subject are divided. The purposes of action 1 includes ‘becoming familiar with movements,’ ‘composing the concept of movement education for young children,’ and ‘perceiving the importance of movement education for young children.’ The purposes of action 2 contains ‘moving pleasantly,’ ‘composing fundamental movements according to the elements of movement,’ and ‘performing physical expression creatively.’ The purposes of action 3 includes ‘actively moving,’ ‘making linguistic interaction for movement education,’ ‘planning-practicing-evaluating movement education activities. Besides, teaching and learning methods of various types including lecture, debate and discussion, presentation, workshop, reflective writing of journal, analysis of cases of class and simulation class and application of the class on the field are used. Fourth, evaluation of the subject of movement education for young children includes evaluation by students and evaluation by professors. Evaluation by students are made up of self-assessment checklist, self-assessment through reflective journal, colleagues’ and professor’s evaluation of workshop and simulation class and written assessment. Evaluation by professors is carried out through micro-teaching self-assessment and researcher’ journal. Finally, guidelines for the operation of the subject of movement education for young children contains ‘the integration of theory and practice, the integration of basic area and applied area and integration with other areas’ ‘lively interaction between professors and students and active construction of knowledge through reflective thinking,’ and ‘movement education for young children which is learned by body felt by heart.’
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