본 연구의 목적은 음정과 리듬감에 기초한 음악의 표현성을 중요하게 생각한 Dalcroze의 음악교육철학과 교수법을 살펴보고, 만 5세 유아들에게 Dalcroze 교수법으로 음악교육을 지도한 후 유아의 음정과 리듬감에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이러한 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. Dalcroze 교수법에 기초한 음악교육 프로그램을 어떻게 구성할 것인가? 연구문제2. Dalcroze 교수법이 유아의 음정에 영향을 미치는가? 연구문제3. Dalcroze 교수법이 유아의 리듬감에 영향을 미치는가? 연구문제4. Dalcroze 교수법이 실험집단 유아의 성별에 따라 음정에 영향을 미치는가? 연구문제5. Dalcroze 교수법이 실험집단 유아의 성별에 따라 리듬감에 영향을 미치는가? 연구문제6. Dalcroze 교수법으로 수업한 실험집단 유아의 음정과 리듬감간의 관계에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 경기도 A지역에 위치한 D유치원 만 5세 2학급의 유아 40명(남아18명, 여아22명)이다. 연구도구는 유아의 음정과 리듬감을 측정하기 위하여 Gordon이 1979년 개발한 음악소질 측정도구인 PMMA(The Primary Measures of Music Audiation : 음악 오디에이션의 초급측정)를 Helen K.Yi가 번안, 제작한 것을 사용하였다. 실험처치 후 연구문제를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 평균점수와 ...
본 연구의 목적은 음정과 리듬감에 기초한 음악의 표현성을 중요하게 생각한 Dalcroze의 음악교육철학과 교수법을 살펴보고, 만 5세 유아들에게 Dalcroze 교수법으로 음악교육을 지도한 후 유아의 음정과 리듬감에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이러한 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. Dalcroze 교수법에 기초한 음악교육 프로그램을 어떻게 구성할 것인가? 연구문제2. Dalcroze 교수법이 유아의 음정에 영향을 미치는가? 연구문제3. Dalcroze 교수법이 유아의 리듬감에 영향을 미치는가? 연구문제4. Dalcroze 교수법이 실험집단 유아의 성별에 따라 음정에 영향을 미치는가? 연구문제5. Dalcroze 교수법이 실험집단 유아의 성별에 따라 리듬감에 영향을 미치는가? 연구문제6. Dalcroze 교수법으로 수업한 실험집단 유아의 음정과 리듬감간의 관계에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 경기도 A지역에 위치한 D유치원 만 5세 2학급의 유아 40명(남아18명, 여아22명)이다. 연구도구는 유아의 음정과 리듬감을 측정하기 위하여 Gordon이 1979년 개발한 음악소질 측정도구인 PMMA(The Primary Measures of Music Audiation : 음악 오디에이션의 초급측정)를 Helen K.Yi가 번안, 제작한 것을 사용하였다. 실험처치 후 연구문제를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 평균점수와 표준편차를 산출하고 두집단 간의 사전·사후검사의 차이를 알아보고자 t 검증과 단순 상관관계를 사용하여 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 8.0 프로그램을 사용하여 전산처리 하였다. 본 연구에서 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, Dalcroze 교수법 이론에 대한 문헌 연구를 토대로 쓰여진 '유승지달크로즈 교실 교사용 지침서 Ⅱ,Ⅲ'의 교육과정을 기초로 연구자가 탐색·적용하여 개발하였다. 둘째, Dalcroze교수법이 유아의 음정 향상에 유의미한 차이를 보였으므로 유아의 음정에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 셋째, Dalcroze교수법이 유아의 리듬감 향상에 유의미한 차이를 보였으므로 유아의 리듬감에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 넷째, Dalcroze교수법을 통하여 실험집단 유아의 성별에 따른 음정 향상은 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, Dalcroze교수법을 통하여 실험집단 유아의 성별에 따른 리듬감 향상점수의 차이에서는 남아에게 유의미한 차이를 보였으므로 여아보다 남아에게 더 많은 영향을 주었다고 볼 수 있다. 여섯째, Dalcroze교수법을 통하여 실험집단 유아의 수업 전과 수업 후의 음정 점수와 리듬감 점수 간에는 유의미한 상관관계가 나타났다.
본 연구의 목적은 음정과 리듬감에 기초한 음악의 표현성을 중요하게 생각한 Dalcroze의 음악교육철학과 교수법을 살펴보고, 만 5세 유아들에게 Dalcroze 교수법으로 음악교육을 지도한 후 유아의 음정과 리듬감에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이러한 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. Dalcroze 교수법에 기초한 음악교육 프로그램을 어떻게 구성할 것인가? 연구문제2. Dalcroze 교수법이 유아의 음정에 영향을 미치는가? 연구문제3. Dalcroze 교수법이 유아의 리듬감에 영향을 미치는가? 연구문제4. Dalcroze 교수법이 실험집단 유아의 성별에 따라 음정에 영향을 미치는가? 연구문제5. Dalcroze 교수법이 실험집단 유아의 성별에 따라 리듬감에 영향을 미치는가? 연구문제6. Dalcroze 교수법으로 수업한 실험집단 유아의 음정과 리듬감간의 관계에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 경기도 A지역에 위치한 D유치원 만 5세 2학급의 유아 40명(남아18명, 여아22명)이다. 연구도구는 유아의 음정과 리듬감을 측정하기 위하여 Gordon이 1979년 개발한 음악소질 측정도구인 PMMA(The Primary Measures of Music Audiation : 음악 오디에이션의 초급측정)를 Helen K.Yi가 번안, 제작한 것을 사용하였다. 실험처치 후 연구문제를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 평균점수와 표준편차를 산출하고 두집단 간의 사전·사후검사의 차이를 알아보고자 t 검증과 단순 상관관계를 사용하여 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 8.0 프로그램을 사용하여 전산처리 하였다. 본 연구에서 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, Dalcroze 교수법 이론에 대한 문헌 연구를 토대로 쓰여진 '유승지달크로즈 교실 교사용 지침서 Ⅱ,Ⅲ'의 교육과정을 기초로 연구자가 탐색·적용하여 개발하였다. 둘째, Dalcroze교수법이 유아의 음정 향상에 유의미한 차이를 보였으므로 유아의 음정에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 셋째, Dalcroze교수법이 유아의 리듬감 향상에 유의미한 차이를 보였으므로 유아의 리듬감에 긍정적인 영향을 주었다고 볼 수 있다. 넷째, Dalcroze교수법을 통하여 실험집단 유아의 성별에 따른 음정 향상은 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, Dalcroze교수법을 통하여 실험집단 유아의 성별에 따른 리듬감 향상점수의 차이에서는 남아에게 유의미한 차이를 보였으므로 여아보다 남아에게 더 많은 영향을 주었다고 볼 수 있다. 여섯째, Dalcroze교수법을 통하여 실험집단 유아의 수업 전과 수업 후의 음정 점수와 리듬감 점수 간에는 유의미한 상관관계가 나타났다.
The purpose of this study is to seek the Dalcroze's philosophy of education on infant and apply Dalcroze teaching method to children at the age of 5 years old to observe an influence on the musical interval and sense of rhythm. The study questions are as follows: 1.How to construct a basic education...
The purpose of this study is to seek the Dalcroze's philosophy of education on infant and apply Dalcroze teaching method to children at the age of 5 years old to observe an influence on the musical interval and sense of rhythm. The study questions are as follows: 1.How to construct a basic educational program on the Dalcroze teaching method? 2.Dies Calcroze's teaching method have an effect on musical interval of an children? 3.Dies Calcroze's teaching method have an effect on a sense of rhythm of an children? 4.Dies Calcroze's teaching method have an influence on musical interval of an children depends on a gender? 5.Dies Calcroze's teaching method have an influence on a sense of rhythm of an children depends on agender? 6.What kind of relationship does a musical interval and sense of rhythm have on the tested children group? This report has been studied in infants at the age of five years old(boy 18, girl22) at a "D" preschool located in kyung Gi province. In 1979 Gordon has developed a PMMA(The Primaty Measures of Music Audition) a tool he invented to measure an infant's musical interval and a sense of rhythm. PMMA has been translated by Helen K.Yi.To verify the results of the research, the means and standard deviation have been taken into a cansideration between the experiment and control group. "t" test and correlation analysis ate studied to differentiate results between the pre test and post test. All the collected data have been computerized via SPSS Win 8.0. The results are summarized as follows: First, 'Yoo Seung Ji's Dalcroze Classroom-teachers guidebook Ⅱ and Ⅲ' contains theory of Dalcroze teaching method, the researcher has explored and applied to developed. Second, Dalcroze theching method has greatly improved an children's musical interval skills; therefore, it has a positive effect on an children. Third, Dalcroze theching method has greatly improved an children's sense of thythmic skills therefore, it has a positive effect on an children. Fourth, there is not a significant difference between the gender among the experimental group in the musical interval and sense of rhythm. Fifth, as a result there has been more improvement in boy experimental group than girls experimental group, therefore, the method has more positive influence in a boy. Sixth, after applying the Dalcroze teaching method to the experimental group, a singificant difference has been appeared in the improvement of the musical interval and sense of rhythm.
The purpose of this study is to seek the Dalcroze's philosophy of education on infant and apply Dalcroze teaching method to children at the age of 5 years old to observe an influence on the musical interval and sense of rhythm. The study questions are as follows: 1.How to construct a basic educational program on the Dalcroze teaching method? 2.Dies Calcroze's teaching method have an effect on musical interval of an children? 3.Dies Calcroze's teaching method have an effect on a sense of rhythm of an children? 4.Dies Calcroze's teaching method have an influence on musical interval of an children depends on a gender? 5.Dies Calcroze's teaching method have an influence on a sense of rhythm of an children depends on agender? 6.What kind of relationship does a musical interval and sense of rhythm have on the tested children group? This report has been studied in infants at the age of five years old(boy 18, girl22) at a "D" preschool located in kyung Gi province. In 1979 Gordon has developed a PMMA(The Primaty Measures of Music Audition) a tool he invented to measure an infant's musical interval and a sense of rhythm. PMMA has been translated by Helen K.Yi.To verify the results of the research, the means and standard deviation have been taken into a cansideration between the experiment and control group. "t" test and correlation analysis ate studied to differentiate results between the pre test and post test. All the collected data have been computerized via SPSS Win 8.0. The results are summarized as follows: First, 'Yoo Seung Ji's Dalcroze Classroom-teachers guidebook Ⅱ and Ⅲ' contains theory of Dalcroze teaching method, the researcher has explored and applied to developed. Second, Dalcroze theching method has greatly improved an children's musical interval skills; therefore, it has a positive effect on an children. Third, Dalcroze theching method has greatly improved an children's sense of thythmic skills therefore, it has a positive effect on an children. Fourth, there is not a significant difference between the gender among the experimental group in the musical interval and sense of rhythm. Fifth, as a result there has been more improvement in boy experimental group than girls experimental group, therefore, the method has more positive influence in a boy. Sixth, after applying the Dalcroze teaching method to the experimental group, a singificant difference has been appeared in the improvement of the musical interval and sense of rhythm.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.