21세기에는 첨단 과학 산업, 환경 산업과 더불어 관광 산업이 세계 3대 산업으로서의 최고의 서비스업으로 각광받게 될 것이라는 전망과 함께 전 세계는특히‘굴뚝 없는 공장’이라 불리우는 관광산업의 육성에 총력을 기울이고 있다. 관광산업은 운송수단, 숙박시설, 식음료업, 기념품점, 관광 위락시설 등기타 산업과의 종합된 복합적인 관계로 타 경제 분야에 비해 부가가치가 매우 높아 서구 선진국들은 각종 경제 산업의 파급효과를 극대화하기 위한 구체적인 대안 모색 및 전략 구축에 심혈을 기울이고 있다. 또한 최근의 관광산업은 과거 정적인 측면의 중심에서 동적인 측면의 강조와 더불어 관광객이 보고 느낄 뿐 아니라 함께 참여함으로써의 흥미와 관심을 유도하는 방향으로 바뀌어가고 있다. 이러한 취지에 적합한 관광상품으로서는 스포츠· 레져 위주의 ...
21세기에는 첨단 과학 산업, 환경 산업과 더불어 관광 산업이 세계 3대 산업으로서의 최고의 서비스업으로 각광받게 될 것이라는 전망과 함께 전 세계는특히‘굴뚝 없는 공장’이라 불리우는 관광산업의 육성에 총력을 기울이고 있다. 관광산업은 운송수단, 숙박시설, 식음료업, 기념품점, 관광 위락시설 등기타 산업과의 종합된 복합적인 관계로 타 경제 분야에 비해 부가가치가 매우 높아 서구 선진국들은 각종 경제 산업의 파급효과를 극대화하기 위한 구체적인 대안 모색 및 전략 구축에 심혈을 기울이고 있다. 또한 최근의 관광산업은 과거 정적인 측면의 중심에서 동적인 측면의 강조와 더불어 관광객이 보고 느낄 뿐 아니라 함께 참여함으로써의 흥미와 관심을 유도하는 방향으로 바뀌어가고 있다. 이러한 취지에 적합한 관광상품으로서는 스포츠· 레져 위주의 상품개발이 적절한데, 관광을 통한 특색 있고 구별되는 지방색을 요구하는 관광객의 욕구를 충족시키기 위해서는 우리나라의 전통성의 개발은 필수적이라 할 수 있다. 이와 같은 관광에 대한 새롭고 변화된 욕구를 충족시킬 수 있는 차원이 바로 우리나라의 전통 민속 무예인 태권도라고 할 수 있다. 본 논문은 태권도를 한국 대표 브랜드로서 관광상품화 시키기 위한 방안에 관한 연구이다. 태권도는 문화적 할인율(Cultural Discount)이 낮다는 점과, 전 세계 182개국 7,000만명의 문화소비인구가 형성되어 있다는 점에서 관광상품으로서 성공요인을 갖추고 있다. 태권도의 관광 상품적 가치는 실로 엄청난 국가 이미지 제고효과를 발휘하고 있으며, 산업적 측면에서도 다른 산업과의 접목 또는 소재로 활용될 경우 무한한 부가가치를 내포하고 있다. 본문에서는 태권도 종주국으로서의 현 실상과 태권도 관광상품화에 따른 한계점 및 이에 대한 방안을 모색하였다.
21세기에는 첨단 과학 산업, 환경 산업과 더불어 관광 산업이 세계 3대 산업으로서의 최고의 서비스업으로 각광받게 될 것이라는 전망과 함께 전 세계는특히‘굴뚝 없는 공장’이라 불리우는 관광산업의 육성에 총력을 기울이고 있다. 관광산업은 운송수단, 숙박시설, 식음료업, 기념품점, 관광 위락시설 등기타 산업과의 종합된 복합적인 관계로 타 경제 분야에 비해 부가가치가 매우 높아 서구 선진국들은 각종 경제 산업의 파급효과를 극대화하기 위한 구체적인 대안 모색 및 전략 구축에 심혈을 기울이고 있다. 또한 최근의 관광산업은 과거 정적인 측면의 중심에서 동적인 측면의 강조와 더불어 관광객이 보고 느낄 뿐 아니라 함께 참여함으로써의 흥미와 관심을 유도하는 방향으로 바뀌어가고 있다. 이러한 취지에 적합한 관광상품으로서는 스포츠· 레져 위주의 상품개발이 적절한데, 관광을 통한 특색 있고 구별되는 지방색을 요구하는 관광객의 욕구를 충족시키기 위해서는 우리나라의 전통성의 개발은 필수적이라 할 수 있다. 이와 같은 관광에 대한 새롭고 변화된 욕구를 충족시킬 수 있는 차원이 바로 우리나라의 전통 민속 무예인 태권도라고 할 수 있다. 본 논문은 태권도를 한국 대표 브랜드로서 관광상품화 시키기 위한 방안에 관한 연구이다. 태권도는 문화적 할인율(Cultural Discount)이 낮다는 점과, 전 세계 182개국 7,000만명의 문화소비인구가 형성되어 있다는 점에서 관광상품으로서 성공요인을 갖추고 있다. 태권도의 관광 상품적 가치는 실로 엄청난 국가 이미지 제고효과를 발휘하고 있으며, 산업적 측면에서도 다른 산업과의 접목 또는 소재로 활용될 경우 무한한 부가가치를 내포하고 있다. 본문에서는 태권도 종주국으로서의 현 실상과 태권도 관광상품화에 따른 한계점 및 이에 대한 방안을 모색하였다.
The 21st century is considered the era of tour. Every nation has formulated promotional policies for its tourist industry, and global enterprises have also participated in developing profitable tour products. Therefore, we also should develop tour products which can represent our country. For ac...
The 21st century is considered the era of tour. Every nation has formulated promotional policies for its tourist industry, and global enterprises have also participated in developing profitable tour products. Therefore, we also should develop tour products which can represent our country. For activating the tourist industry in Korea and satisfying the tourists who desire an experiencing and active tour rather than just sight-seeing tour, this study is focused on presenting the basic data to develop our traditional martial art, Taekwondo into a tourist program. Because Taekwondo have already had success factors as tourist goods. Taekwondo is the Korea's representative cultural goods which encourage the pride and the collectivism of world-wide Taekwondomen. Moreover Taekwondo has a low cultural discount rate and that it is positioned as a popular international sport being enjoyed by more than seventy millions peoples over one hundred eighty two countries worldwide. Taekwondo has being used as a tool to promote national diplomatic image and it now seems to possess huge potential value for economic benefit. But it takes a significant problems to merchandize Taekwondo like government's cognition, support lack, citizen's concern famine, an endeavor scarcity of private organization relevant to Taekwondo. If presented policy to overcome these problems, Taekwondo is expected to be world-wide tour goods. For successful tour merchandising of Taekwondo, we have to maximize the Taekwondo In core capacity to promote, develop, circulate product positively, simultaneously. Furthermore, it is recommended to utilize Taekwondo itself, according to the concept of One-source Multi-use, as a theme of digital content industries such as movie, game, animation, character, etc. Finally, a government, citizen, private organization should effort steady in systematic connection for merchandising of Taekwondo.
The 21st century is considered the era of tour. Every nation has formulated promotional policies for its tourist industry, and global enterprises have also participated in developing profitable tour products. Therefore, we also should develop tour products which can represent our country. For activating the tourist industry in Korea and satisfying the tourists who desire an experiencing and active tour rather than just sight-seeing tour, this study is focused on presenting the basic data to develop our traditional martial art, Taekwondo into a tourist program. Because Taekwondo have already had success factors as tourist goods. Taekwondo is the Korea's representative cultural goods which encourage the pride and the collectivism of world-wide Taekwondomen. Moreover Taekwondo has a low cultural discount rate and that it is positioned as a popular international sport being enjoyed by more than seventy millions peoples over one hundred eighty two countries worldwide. Taekwondo has being used as a tool to promote national diplomatic image and it now seems to possess huge potential value for economic benefit. But it takes a significant problems to merchandize Taekwondo like government's cognition, support lack, citizen's concern famine, an endeavor scarcity of private organization relevant to Taekwondo. If presented policy to overcome these problems, Taekwondo is expected to be world-wide tour goods. For successful tour merchandising of Taekwondo, we have to maximize the Taekwondo In core capacity to promote, develop, circulate product positively, simultaneously. Furthermore, it is recommended to utilize Taekwondo itself, according to the concept of One-source Multi-use, as a theme of digital content industries such as movie, game, animation, character, etc. Finally, a government, citizen, private organization should effort steady in systematic connection for merchandising of Taekwondo.
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