[학위논문]성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 성역할 고정관념과 조망수용능력에 미치는 영향 Effects of Activities through Sexual Equality Picturebooks On Children's Sex-role Stereotype and Perspective Taking Ability원문보기
본 연구는 성평등 그림동화와 관련 활동이 유아의 성별과 연령에 따라 성역할 고정관념과 조망수용능력에 미치는 영향을 살펴보고, 성평등 동화만을 들려주거나, 아무런 처치를 하지 않은 활동방법에 따라 교육적 효과의 차이를 밝히며 교육 효과의 지속성에 대해 알아보고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아의 성별과 연령에 따라 성평등 그림동화를 활용한 활동에 차이가 있는가? 2. 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 성역할에 영향을 미치는가? 2-1). 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 성역할 고정관념에 미치는 영향과 그 지속성은 어떠한가? 2-2). 성평등 그림동화를 활용한 활동방법과 유아의 성별 및 연령이 성역할 고정관념에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 성평등 그림동화를 활용한 활동이 ...
본 연구는 성평등 그림동화와 관련 활동이 유아의 성별과 연령에 따라 성역할 고정관념과 조망수용능력에 미치는 영향을 살펴보고, 성평등 동화만을 들려주거나, 아무런 처치를 하지 않은 활동방법에 따라 교육적 효과의 차이를 밝히며 교육 효과의 지속성에 대해 알아보고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아의 성별과 연령에 따라 성평등 그림동화를 활용한 활동에 차이가 있는가? 2. 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 성역할에 영향을 미치는가? 2-1). 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 성역할 고정관념에 미치는 영향과 그 지속성은 어떠한가? 2-2). 성평등 그림동화를 활용한 활동방법과 유아의 성별 및 연령이 성역할 고정관념에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 조망수용능력에 영향을 미치는가? 3-1). 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 조망수용능력에 미치는 영향과 그 지속성은 어떠한가? 3-2). 성평등 그림동화를 활용한 활동방법과 유아의 성별 및 연령이 조망수용능력에 미치는 영향은 어떠한가? 위의 연구문제에 따른 결과를 알아보기 위해 성남시에 위치한 사회경제적으로 유사한 지역 유치원의 만 4세 60명, 만5세 60명의 유아를 대상으로 6주 동안 총12회의 실험을 실시하였다. 성평등 동화의 개입여부에 따라 실험집단과 비교집단으로 나누고 실험집단을 다시 그림동화를 듣는 실험집단 Ⅰ과 동화를 듣고 통합적 교육활동을 실시하는 실험집단Ⅱ로 나누었다. 먼저 연구 대상을 선정한 후, 예비검사를 통해 유아의 검사도구의 이해수준과 소요시간을 알아보았다. 그리고 사전검사를 실시하여 유아의 성역할 고정관념과 조망수용능력을 알아본 후 6주 동안 12가지의 동화와 그에 따른 통합적 교육활동을 실시한 후 유아의 성역할 고정관념과 조망수용능력이 변화 되었는지 알아보기 위해 사후 검사를 실시한후, 교육효과의 지속성을 알아보기 위해 10주후에 추후검사를 실시하였다. 성역할 고정관념을 측정하기 위한 검사도구로는 Edlbrock & Sugawara(1978)가 제작, 성구진(1995)이 수정·보완한 성역할 학습 지표(Sex Role Learning Index : SERLI)를 사용하였으며 조망수용능력을 측정하기 위한 검사도구로는 감정, 인지 조망수용 능력은 Hudson, Forman & Brion(1982)의 연구를 기초로 신현옥(1996)이 수정·보완한 조망수용능력 검사 도구를 사용하였고 지각조망 수용 능력을 알아보기 위해 Kurdek & Rodgon의 지각조망 검사도구를 사용하였다. 연구 문제에 따라 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 성별에 따라 성평등 그림동화를 활용한 활동이 성역할 고정관념, 성역할 식별, 성역할 선호도, 인지조망수용능력, 지각조망수용능력에 미치는 영향은 차이가 나타나지 않았으나, 감정조망수용능력에서는 여아가 남아보다 감정조망수용능력이 더 높은 것으로 나타났다. 유아의 연령에 따라 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 성역할 고정관념, 성역할식별, 성역할선호도, 타인의도조망에 미치는 영향에서는 차이가 나타나지 않았으나, 감정조망수용능력, 지각조망수용능력, 타인사고조망수용능력은 만4세보다 만5세가 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 성평등 그림동화를 듣거나 통합적 활동을 실시한 경우 유아의 성역할고정관념, 성역할식별, 성역할 선호도에 있어 고정관념이 완화되는 교육적 효과를 얻을수 있다. 성평등 동화를 듣고 통합적 활동을 실시하는 것이 성역할 고정관념, 성역할 식별, 성역할선호도 고정관념 완화의 교육적 효과의 지속성이 높게 나타났다. 셋째, 성역할 고정관념, 성역할식별, 성역할 선호도 완화를 위한 활동은 활동 방법에 따라 교육적 효과에 차이를 보이나 유아의 성에 따라 교육적 효과에 차이를 보이지는 않는다. 성역할 고정관념 완화에 관한 교육적 효과는 만4세, 만5세 연령에 따른 차이가 나지 않았다. 그러나 성역할 식별과 성역할 선호도의 고정관념 완화는 만5세 보다 만4세에게 더 큰 효과를 얻을수 있었다. 넷째, 유아의 조망수용능력은 성평등 그림동화를 듣거나 통합적 활동을 실시한 경우 아무런 처치도 받지 않은 집단보다 감정조망수용, 지각조망수용, 인지조망수용의 하위범주인 타인사고조망수용, 타인의도 조망수용 능력을 향상 시켰으며 통합적 활동 했을때 교육적 효과가 더 크게 나타났다. 성평등 동화를 듣고 통합적 활동을 실시하는 것이 감정조망수용, 지각조망수용, 인지조망수용의 하위범주인 타인사고조망수용, 타인의도조망수용 능력을 향상시키고 교육적 효과의 지속성을 높게 유지 시켰다. 다섯째, 유아의 성에 따라 감정 조망수용 능력 향상은 차이를 보이지는 않는다. 지각조망 수용능력에서는 남아들에게 교육적 효과가 나타났으나 인지조망수용 능력의 하위범주 중 타인의도 조망수용능력은 여아들이 남아들에 비해 교육적 효과가 더 크게 나타났음을 확인할수 있었다. 감정조망수용 능력과 지각조망수용능력, 인지조망수용능력의 하위범주인 타인의도 조망수용능력, 타인사고조망수용능력의 향상은 만4세, 만5세 연령에 따라 차이가 나타났다. 4세보다 5세 유아들이 성평등 동화를 활용한 활동의 교육적 효과인 조망수용능력 향상에 효과가 나타났다.
본 연구는 성평등 그림동화와 관련 활동이 유아의 성별과 연령에 따라 성역할 고정관념과 조망수용능력에 미치는 영향을 살펴보고, 성평등 동화만을 들려주거나, 아무런 처치를 하지 않은 활동방법에 따라 교육적 효과의 차이를 밝히며 교육 효과의 지속성에 대해 알아보고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아의 성별과 연령에 따라 성평등 그림동화를 활용한 활동에 차이가 있는가? 2. 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 성역할에 영향을 미치는가? 2-1). 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 성역할 고정관념에 미치는 영향과 그 지속성은 어떠한가? 2-2). 성평등 그림동화를 활용한 활동방법과 유아의 성별 및 연령이 성역할 고정관념에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 조망수용능력에 영향을 미치는가? 3-1). 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 조망수용능력에 미치는 영향과 그 지속성은 어떠한가? 3-2). 성평등 그림동화를 활용한 활동방법과 유아의 성별 및 연령이 조망수용능력에 미치는 영향은 어떠한가? 위의 연구문제에 따른 결과를 알아보기 위해 성남시에 위치한 사회경제적으로 유사한 지역 유치원의 만 4세 60명, 만5세 60명의 유아를 대상으로 6주 동안 총12회의 실험을 실시하였다. 성평등 동화의 개입여부에 따라 실험집단과 비교집단으로 나누고 실험집단을 다시 그림동화를 듣는 실험집단 Ⅰ과 동화를 듣고 통합적 교육활동을 실시하는 실험집단Ⅱ로 나누었다. 먼저 연구 대상을 선정한 후, 예비검사를 통해 유아의 검사도구의 이해수준과 소요시간을 알아보았다. 그리고 사전검사를 실시하여 유아의 성역할 고정관념과 조망수용능력을 알아본 후 6주 동안 12가지의 동화와 그에 따른 통합적 교육활동을 실시한 후 유아의 성역할 고정관념과 조망수용능력이 변화 되었는지 알아보기 위해 사후 검사를 실시한후, 교육효과의 지속성을 알아보기 위해 10주후에 추후검사를 실시하였다. 성역할 고정관념을 측정하기 위한 검사도구로는 Edlbrock & Sugawara(1978)가 제작, 성구진(1995)이 수정·보완한 성역할 학습 지표(Sex Role Learning Index : SERLI)를 사용하였으며 조망수용능력을 측정하기 위한 검사도구로는 감정, 인지 조망수용 능력은 Hudson, Forman & Brion(1982)의 연구를 기초로 신현옥(1996)이 수정·보완한 조망수용능력 검사 도구를 사용하였고 지각조망 수용 능력을 알아보기 위해 Kurdek & Rodgon의 지각조망 검사도구를 사용하였다. 연구 문제에 따라 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 성별에 따라 성평등 그림동화를 활용한 활동이 성역할 고정관념, 성역할 식별, 성역할 선호도, 인지조망수용능력, 지각조망수용능력에 미치는 영향은 차이가 나타나지 않았으나, 감정조망수용능력에서는 여아가 남아보다 감정조망수용능력이 더 높은 것으로 나타났다. 유아의 연령에 따라 성평등 그림동화를 활용한 활동이 유아의 성역할 고정관념, 성역할식별, 성역할선호도, 타인의도조망에 미치는 영향에서는 차이가 나타나지 않았으나, 감정조망수용능력, 지각조망수용능력, 타인사고조망수용능력은 만4세보다 만5세가 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 성평등 그림동화를 듣거나 통합적 활동을 실시한 경우 유아의 성역할고정관념, 성역할식별, 성역할 선호도에 있어 고정관념이 완화되는 교육적 효과를 얻을수 있다. 성평등 동화를 듣고 통합적 활동을 실시하는 것이 성역할 고정관념, 성역할 식별, 성역할선호도 고정관념 완화의 교육적 효과의 지속성이 높게 나타났다. 셋째, 성역할 고정관념, 성역할식별, 성역할 선호도 완화를 위한 활동은 활동 방법에 따라 교육적 효과에 차이를 보이나 유아의 성에 따라 교육적 효과에 차이를 보이지는 않는다. 성역할 고정관념 완화에 관한 교육적 효과는 만4세, 만5세 연령에 따른 차이가 나지 않았다. 그러나 성역할 식별과 성역할 선호도의 고정관념 완화는 만5세 보다 만4세에게 더 큰 효과를 얻을수 있었다. 넷째, 유아의 조망수용능력은 성평등 그림동화를 듣거나 통합적 활동을 실시한 경우 아무런 처치도 받지 않은 집단보다 감정조망수용, 지각조망수용, 인지조망수용의 하위범주인 타인사고조망수용, 타인의도 조망수용 능력을 향상 시켰으며 통합적 활동 했을때 교육적 효과가 더 크게 나타났다. 성평등 동화를 듣고 통합적 활동을 실시하는 것이 감정조망수용, 지각조망수용, 인지조망수용의 하위범주인 타인사고조망수용, 타인의도조망수용 능력을 향상시키고 교육적 효과의 지속성을 높게 유지 시켰다. 다섯째, 유아의 성에 따라 감정 조망수용 능력 향상은 차이를 보이지는 않는다. 지각조망 수용능력에서는 남아들에게 교육적 효과가 나타났으나 인지조망수용 능력의 하위범주 중 타인의도 조망수용능력은 여아들이 남아들에 비해 교육적 효과가 더 크게 나타났음을 확인할수 있었다. 감정조망수용 능력과 지각조망수용능력, 인지조망수용능력의 하위범주인 타인의도 조망수용능력, 타인사고조망수용능력의 향상은 만4세, 만5세 연령에 따라 차이가 나타났다. 4세보다 5세 유아들이 성평등 동화를 활용한 활동의 교육적 효과인 조망수용능력 향상에 효과가 나타났다.
These studies is intended to look into effects of activities related to sexual equality picture books on children's sex-role stereotype and perspective taking ability with regard to sex and age of children, identify differences of educational effects and examine consistency of effects compared to no...
These studies is intended to look into effects of activities related to sexual equality picture books on children's sex-role stereotype and perspective taking ability with regard to sex and age of children, identify differences of educational effects and examine consistency of effects compared to normal activities. According to this goal, research questions were set as follows. 1. Is there any difference between activities using sexual equality picture books with regard to distinction of age and sex and normal activities? 2. How do activities using sexual equality picture books have an influence onchildren's sexual-role? 2-1) how do activities using sexual equality picture books have an influence on children's sexual-role stereotype and its consistency? 2-2) how do activities through sexual equality picture books, as well as sex and age of the children affect sexual-role stereotype? 3. How do activities using sexual equality picture books affect children's perspective taking ability? 3-1) how do activities using sexual equality picture books have an influence on children's perspective taking ability and it consistency? 3-2) how do activities through sexual equality picture books, as well as sex and age of the children affect perspective taking ability stereotype? To look into the results of research questions, the subjects for the study were selected 60 of 4 years and 60 of 5 years old in numbers of 4, 5 years old children, who attend kindergarten with their parental status of similar class home levelin Seungnam city through 12 times of experiments during 6 weeks. Whether there is intervention of fairy tales of sexual equality or not, two groups were divided into experimental group and control group. Experimental group was divided into experimental groupⅠwhere children listen to fairy tales and control group Ⅱ where children listen to fairy tales and were instructed integrated educational activities. To begin with, after having selected research subjects, understanding levels and necessary time of test instruments of children were checked through preliminary examination. And then sex-role stereotype and perspective taking ability of children were investigated through preliminary examination. After conducting 12 kinds of fairy tales and integrated educational activities during 6 weeks, post examination was conductedto see if there were some changes in terms of -role stereotype and perspective taking ability of children. After 10 weeks, follow-up examination was conducted to check the consistency of educational effects. As a test instrument to measure sex-role stereotype, Sex Role Learning Index (SERLI) was used which Edlbrock & Sugawara(1978) made and Sung Gujin(1995) modified and complemented. To measure perspective taking ability, perspective taking ability of emotion and cognition was tested using the instrument which Shin hyun-ok(1995) modified and made up for based on the study by Hudson, Forman & Brion(1982). Test instrument for perceptual perspective taking by Kurdek & Rodgon was used to examine perceptual perspective-taking ability. The analyzed results according to study questions are as follows. First, The study indicated that activities using sexual equality picture books with regard to sex and age of children had little influence on sex-role stereotype, sex-role identification, sex-role preference, cognitive perspective taking ability and perceptual perspective taking ability, but female children had higher affective perspective taking ability over male children. According to age of children, activities using sexual equality picture books had little influence on sex-role stereotype, sex-role identification, sex-role preference and others' intention perspective, but 4 years children showed affective perspective taking ability, perceptual perspective taking ability and others' thought perspective taking ability over 5 years children. Second, when children listen to picture books or were instructed integrated educational activities, educational effect was gained in that their stereotypes were reduced in terms of sex-role stereotype, sex-role identification, sex-role preference. When children listen to picture books or were instructed integrated educational activities, the consistency of the educational effect was conspicuous in the aspects of sex-role stereotype, sex-role identification, sex-role preference Third, activities for reducing sex-role stereotype, sex-role identification and sex-role preference did not show educational effects by sex of children but the ways of activities. In case of female children, the reducing effect of sex-role stereotype was expected only through activities to listen to fairy tales. In case of male children, the reducing effect of sex-role stereotype was much higher through integrated activities. The reducing effect of sex-role stereotype of 4 years and 5 years children was not significant. However, 4 years children could be expected bigger reducing effect of sex-role identification and sex-role preference over 5 years children. Fourth, when children listened to sexual equality picture books or was instructed integrated educational activities, their perspective-taking ability improved others' thought perspective ability and others' intention perspective-taking ability which were subcategories of affective perspective taking, perceptual perspective taking and cognitive perspective taking compared to control group. Given integrated activities, educational effect was more prominent. As children listened to sexual equality picture books and were instructed integrated activities, others' thought perspective-taking ability and others'intention perspective taking ability have been improved and the consistency of education effect also has been kept high. Fifth, affective perspective-taking ability did not reveal any significant difference with regard to sex of children. In perceptual perspective-taking ability, male children show bigger educational effect over female children. In others' intention perspective-taking ability of subcategories of cognitive perspective-taking ability, female children showed outstanding educational effect over male children. Others' intention perspective ability and others'thought perspective-taking ability, subcategories of affective perspective taking, perceptual perspective taking and cognitive perspective taking, indicated difference with regard to ages 4 years and 5 years. 5 years children showed bigger effects inthe aspect of perspective taking ability which was revealed as educational effects of activities using sexual equality picture books.
These studies is intended to look into effects of activities related to sexual equality picture books on children's sex-role stereotype and perspective taking ability with regard to sex and age of children, identify differences of educational effects and examine consistency of effects compared to normal activities. According to this goal, research questions were set as follows. 1. Is there any difference between activities using sexual equality picture books with regard to distinction of age and sex and normal activities? 2. How do activities using sexual equality picture books have an influence onchildren's sexual-role? 2-1) how do activities using sexual equality picture books have an influence on children's sexual-role stereotype and its consistency? 2-2) how do activities through sexual equality picture books, as well as sex and age of the children affect sexual-role stereotype? 3. How do activities using sexual equality picture books affect children's perspective taking ability? 3-1) how do activities using sexual equality picture books have an influence on children's perspective taking ability and it consistency? 3-2) how do activities through sexual equality picture books, as well as sex and age of the children affect perspective taking ability stereotype? To look into the results of research questions, the subjects for the study were selected 60 of 4 years and 60 of 5 years old in numbers of 4, 5 years old children, who attend kindergarten with their parental status of similar class home levelin Seungnam city through 12 times of experiments during 6 weeks. Whether there is intervention of fairy tales of sexual equality or not, two groups were divided into experimental group and control group. Experimental group was divided into experimental groupⅠwhere children listen to fairy tales and control group Ⅱ where children listen to fairy tales and were instructed integrated educational activities. To begin with, after having selected research subjects, understanding levels and necessary time of test instruments of children were checked through preliminary examination. And then sex-role stereotype and perspective taking ability of children were investigated through preliminary examination. After conducting 12 kinds of fairy tales and integrated educational activities during 6 weeks, post examination was conductedto see if there were some changes in terms of -role stereotype and perspective taking ability of children. After 10 weeks, follow-up examination was conducted to check the consistency of educational effects. As a test instrument to measure sex-role stereotype, Sex Role Learning Index (SERLI) was used which Edlbrock & Sugawara(1978) made and Sung Gujin(1995) modified and complemented. To measure perspective taking ability, perspective taking ability of emotion and cognition was tested using the instrument which Shin hyun-ok(1995) modified and made up for based on the study by Hudson, Forman & Brion(1982). Test instrument for perceptual perspective taking by Kurdek & Rodgon was used to examine perceptual perspective-taking ability. The analyzed results according to study questions are as follows. First, The study indicated that activities using sexual equality picture books with regard to sex and age of children had little influence on sex-role stereotype, sex-role identification, sex-role preference, cognitive perspective taking ability and perceptual perspective taking ability, but female children had higher affective perspective taking ability over male children. According to age of children, activities using sexual equality picture books had little influence on sex-role stereotype, sex-role identification, sex-role preference and others' intention perspective, but 4 years children showed affective perspective taking ability, perceptual perspective taking ability and others' thought perspective taking ability over 5 years children. Second, when children listen to picture books or were instructed integrated educational activities, educational effect was gained in that their stereotypes were reduced in terms of sex-role stereotype, sex-role identification, sex-role preference. When children listen to picture books or were instructed integrated educational activities, the consistency of the educational effect was conspicuous in the aspects of sex-role stereotype, sex-role identification, sex-role preference Third, activities for reducing sex-role stereotype, sex-role identification and sex-role preference did not show educational effects by sex of children but the ways of activities. In case of female children, the reducing effect of sex-role stereotype was expected only through activities to listen to fairy tales. In case of male children, the reducing effect of sex-role stereotype was much higher through integrated activities. The reducing effect of sex-role stereotype of 4 years and 5 years children was not significant. However, 4 years children could be expected bigger reducing effect of sex-role identification and sex-role preference over 5 years children. Fourth, when children listened to sexual equality picture books or was instructed integrated educational activities, their perspective-taking ability improved others' thought perspective ability and others' intention perspective-taking ability which were subcategories of affective perspective taking, perceptual perspective taking and cognitive perspective taking compared to control group. Given integrated activities, educational effect was more prominent. As children listened to sexual equality picture books and were instructed integrated activities, others' thought perspective-taking ability and others'intention perspective taking ability have been improved and the consistency of education effect also has been kept high. Fifth, affective perspective-taking ability did not reveal any significant difference with regard to sex of children. In perceptual perspective-taking ability, male children show bigger educational effect over female children. In others' intention perspective-taking ability of subcategories of cognitive perspective-taking ability, female children showed outstanding educational effect over male children. Others' intention perspective ability and others'thought perspective-taking ability, subcategories of affective perspective taking, perceptual perspective taking and cognitive perspective taking, indicated difference with regard to ages 4 years and 5 years. 5 years children showed bigger effects inthe aspect of perspective taking ability which was revealed as educational effects of activities using sexual equality picture books.
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