지역사회 가정간호와 연계한 보건소 방문간호사업의 활성화 방안 Means of vitalizing visitation nursing programs of public health centers connected with local society home nursing원문보기
현대 사회는 급격한 사회경제적 변화와 인구사회학적 변화를 겪으며 질병 양상의 변화, 소득 증대에 따른 국민의 건강욕구의 다양화, 전 국민 의료보험실시로 인한 의료수요의 증가 등의 이유로 효율적인 보건의료 전달체계의 개발이 필요하게 되었다. 이에 따라 가정 간호 제도는 효율적인 의료 수요 충족 정책으로써 부각되고 있으며 현재 그 확대를 위한 시기에 있다. 현재 우리나라 가정·방문간호 제공을 위한 제도적 장치는 의료기관 가정간호사업과 보건소 방문 간호 사업으로 나눌 수 있다. 먼저 의료기관 가정간호사업의 경우, 대상자 측면에서는 입원비용 절감, 지속적인 간호제공 혜택, 환자의 치료과정에 대한 능동적인 참여, 환자와 가족의 정신적 안정 등이 이루어진다. 또한 병원의 입장에서는 환자의 조기퇴원으로 인한 병원수입의 증대, 병원서비스에 대한 마케팅 효과, 지역사회와 병원의 연대 유지의 장점이 있다. 의료보험자 측면에서도 의료보험재정 절감과 국민의 의료수요 충족, 의료안정성을 제고하면서 효율적인 보건의료전달체계의 확립에 기여할 수 있다는 점을 들 수 있다. 그러나 한편으로는 이러한 의료기관 가정간호사업의 경우 병원 퇴원환자와 관할 거주 지역에 있는 가정간호 대상자만을 관리하므로 궁극적인 가정간호사업의 목적을 이루기에는 한계가 있는 것이 사실이다. 특히 재가 중증질환자나 거동이 불편한 노인들의 경우 기동성 장애와 경제적 부담 등의 이유로 상당수가 의료수혜를 받지 못하고 있으며 만성퇴행성질환자의 급격한 증가와 노인인구 특히 와상 노인인구의 증가추세, 산업화에 따른 교통사고 및 산업재해로 인한 장애인구의 증가는 지역사회에서의 가정간호의 필요성을 가중한다. 반면 보건소에서의 방문간호사업은 의료비 지불 능력이 없는 저소득층을 대상으로 무료로 방문간호 서비스가 제공되고, 시-군-구까지 보건소가 있어서 재가 환자를 수용할 수 있는 포괄성은 높으나, 사업내용의 상당 부분에서 고난이도의 간호기술과 양질의 방문간호 제공에 한계가 있다. 그러므로 보건소 방문간호사업이 지역사회 가정간호와 적절하게 연계됨으로써 의료 취약계층의 건강수준과 자가 관리 능력을 향상시켜, 국민의 건강수준 향상뿐 아니라 국민의료 비용 절감에도 기여할 것이라 기대된다. 이에 본 연구는 보건소 방문간호사업의 실무자를 중심으로 보건소의 조직, 인력, 예산 등을 알아보고, 가정간호와의 연계 현황을 파악하여, 보건소 방문간호사업의 활성화 방안을 모색하고자 시행되었다. 본 연구의 과정은 도구개발을 위하여 기본적 틀을 설정하고 도구를 작성한 후 전문가 집단에 의한 의견수렴과 ...
현대 사회는 급격한 사회경제적 변화와 인구사회학적 변화를 겪으며 질병 양상의 변화, 소득 증대에 따른 국민의 건강욕구의 다양화, 전 국민 의료보험실시로 인한 의료수요의 증가 등의 이유로 효율적인 보건의료 전달체계의 개발이 필요하게 되었다. 이에 따라 가정 간호 제도는 효율적인 의료 수요 충족 정책으로써 부각되고 있으며 현재 그 확대를 위한 시기에 있다. 현재 우리나라 가정·방문간호 제공을 위한 제도적 장치는 의료기관 가정간호사업과 보건소 방문 간호 사업으로 나눌 수 있다. 먼저 의료기관 가정간호사업의 경우, 대상자 측면에서는 입원비용 절감, 지속적인 간호제공 혜택, 환자의 치료과정에 대한 능동적인 참여, 환자와 가족의 정신적 안정 등이 이루어진다. 또한 병원의 입장에서는 환자의 조기퇴원으로 인한 병원수입의 증대, 병원서비스에 대한 마케팅 효과, 지역사회와 병원의 연대 유지의 장점이 있다. 의료보험자 측면에서도 의료보험재정 절감과 국민의 의료수요 충족, 의료안정성을 제고하면서 효율적인 보건의료전달체계의 확립에 기여할 수 있다는 점을 들 수 있다. 그러나 한편으로는 이러한 의료기관 가정간호사업의 경우 병원 퇴원환자와 관할 거주 지역에 있는 가정간호 대상자만을 관리하므로 궁극적인 가정간호사업의 목적을 이루기에는 한계가 있는 것이 사실이다. 특히 재가 중증질환자나 거동이 불편한 노인들의 경우 기동성 장애와 경제적 부담 등의 이유로 상당수가 의료수혜를 받지 못하고 있으며 만성퇴행성질환자의 급격한 증가와 노인인구 특히 와상 노인인구의 증가추세, 산업화에 따른 교통사고 및 산업재해로 인한 장애인구의 증가는 지역사회에서의 가정간호의 필요성을 가중한다. 반면 보건소에서의 방문간호사업은 의료비 지불 능력이 없는 저소득층을 대상으로 무료로 방문간호 서비스가 제공되고, 시-군-구까지 보건소가 있어서 재가 환자를 수용할 수 있는 포괄성은 높으나, 사업내용의 상당 부분에서 고난이도의 간호기술과 양질의 방문간호 제공에 한계가 있다. 그러므로 보건소 방문간호사업이 지역사회 가정간호와 적절하게 연계됨으로써 의료 취약계층의 건강수준과 자가 관리 능력을 향상시켜, 국민의 건강수준 향상뿐 아니라 국민의료 비용 절감에도 기여할 것이라 기대된다. 이에 본 연구는 보건소 방문간호사업의 실무자를 중심으로 보건소의 조직, 인력, 예산 등을 알아보고, 가정간호와의 연계 현황을 파악하여, 보건소 방문간호사업의 활성화 방안을 모색하고자 시행되었다. 본 연구의 과정은 도구개발을 위하여 기본적 틀을 설정하고 도구를 작성한 후 전문가 집단에 의한 의견수렴과 내용 타당도 검토, 신뢰도와 타당도 검증 그리고 수용가능성 조사를 함으로써 이루어졌다. 연구 대상은 보건소 방문간호사업의 실무를 맡고 있는 보건소의 방문간호사 개인에 대한 설문이며 2007년 3월 20일부터 4월 3일까지 이루어진 자료 수집을 바탕으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS 13 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 각 문항별로 빈도분석을 실시하였으며, 주요변수에 따른 관련성 및 차이를 알아보기 위해서 교차분석과 chi-square(x²) 검정을 실시하였다. 연구 결과를 요약하며 다음과 같다. 1) 보건소 내 관련 부서와의 협조와 건강 관련 기관과의 연계망은 비교적 잘 되어지는 것으로 조사 되었으며 방문간호사 대상 교육, 방문 전용 차량과 방문 간호 사업을 위한 예산 만족도는 그리 크지 않은 것으로 나타났다. 2) 방문간호 실무자들의 업무는 실질적인 방문간호 업무 이외에도 만성질환관리, 행정 업무 등이 포함되어 있었으며 과중한 업무에 따른 부담으로 현 체제상에서는 방문간호 대상자 중에서 환자를 조기에 발견하는 것이 힘든 것으로 나타났다. 3) 가정간호기관이나 가정간호사와의 정보 교환은 대체로 원활하며 필요성도 인식하나, 직급이 낮을수록 원활하지 않은 것으로 나타났다. 또한 가정간호를 연계하는 데에 있어 서류복잡, 정보부족, 의뢰서 문제가 제기되었다. 가정간호 연계 후 대상자의 가정간호 이용의 만족도에 대한 평가는 대체로 이루어지지 않은 것으로 나타나 추후관리가 요구된다고 할 수 있다. 4) 방문간호사업과의 긴밀한 연계를 위하여 가정간호 기관이 반드시 보건소 내 조직의 일부로 존재할 필요는 없고, 지역사회에서 독립된 기관이나 어떤 형태든 상관이 없으나, 현 부서근무기간이 오래될수록 보건소 내에 조직의 일부로 존재해야 한다는 의견이 많은 반면, 근무기간이 짧을수록 어떤 형태든 상관이 없다는 의견이 주를 이루었다. 이러한 결과를 근거로 지역사회 가정간호와 연계한 보건소 방문간호사업의 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 가정간호 의뢰 시 구비서류의 복잡성과 절차를 보다 간소화하고 적극적인 주민대상 홍보가 이루어져, 대상자가 신속하게 적절한 서비스를 받을 수 있도록 해야 한다. 둘째, 향후 시행되는 노인장기요양제도 하에서 재가수발급여에 방문간호시설이 포함되어 있다. 따라서 공공부문의 방문간호사업소가 보건소 중심으로 이루어질 수 있도록 방문간호 담당 인력의 역량강화를 위한 실무지식 전달 및 전문교육이 강화되어야 할 것이다. 셋째, 지역사회 가정간호와의 원활한 연계를 위하여 각 보건소 부설의 지역사회 가정간호센터의 개설을 제안한다. 넷째, 지역사회에서 활용할 수 있는 자원들(임종대상자를 위한 호스피스 기관, 복지관 내의 이용 가능한 시설, 간병도우미, 자활훈련기관, 종교단체 자원봉사 등)에 대하여 보건소와 지역사회 가정간호기관 간에 원활한 정보교환을 위한 의사소통이 필요하다. 이러한 연계를 통하여 대상자와 가족에게 적절한 간호와 서비스가 제공되어야 할 것이다. 다섯째, 보건소 방문간호 실무자가 업무를 수행하기 위해 요구되는 제도적 뒷받침에 대한 활발한 의견 게재와 이에 대한 관리자의 피드백, 그리고 실질적 제도 개선이 이루어져 효율적인 방문간호 운영이 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 보건소 방문간호사업을 중심으로 하여 지역사회의 방문-가정간호 대상자에 대한 서비스 효율을 극대화 시키고 질 높은 의료 서비스에 대한 국민의 욕구를 충족시키기 위하여 필요한 정책적 원칙을 제시함에 있어 그 의의가 있다. 본 연구결과를 기초로 보건소 방문간호 사업의 확대에 있어 좀 더 체계적이고 효율적인 정책이 마련됨으로써 방문간호의 질을 발전시켜 나가야 할 것이다.
현대 사회는 급격한 사회경제적 변화와 인구사회학적 변화를 겪으며 질병 양상의 변화, 소득 증대에 따른 국민의 건강욕구의 다양화, 전 국민 의료보험실시로 인한 의료수요의 증가 등의 이유로 효율적인 보건의료 전달체계의 개발이 필요하게 되었다. 이에 따라 가정 간호 제도는 효율적인 의료 수요 충족 정책으로써 부각되고 있으며 현재 그 확대를 위한 시기에 있다. 현재 우리나라 가정·방문간호 제공을 위한 제도적 장치는 의료기관 가정간호사업과 보건소 방문 간호 사업으로 나눌 수 있다. 먼저 의료기관 가정간호사업의 경우, 대상자 측면에서는 입원비용 절감, 지속적인 간호제공 혜택, 환자의 치료과정에 대한 능동적인 참여, 환자와 가족의 정신적 안정 등이 이루어진다. 또한 병원의 입장에서는 환자의 조기퇴원으로 인한 병원수입의 증대, 병원서비스에 대한 마케팅 효과, 지역사회와 병원의 연대 유지의 장점이 있다. 의료보험자 측면에서도 의료보험재정 절감과 국민의 의료수요 충족, 의료안정성을 제고하면서 효율적인 보건의료전달체계의 확립에 기여할 수 있다는 점을 들 수 있다. 그러나 한편으로는 이러한 의료기관 가정간호사업의 경우 병원 퇴원환자와 관할 거주 지역에 있는 가정간호 대상자만을 관리하므로 궁극적인 가정간호사업의 목적을 이루기에는 한계가 있는 것이 사실이다. 특히 재가 중증질환자나 거동이 불편한 노인들의 경우 기동성 장애와 경제적 부담 등의 이유로 상당수가 의료수혜를 받지 못하고 있으며 만성퇴행성질환자의 급격한 증가와 노인인구 특히 와상 노인인구의 증가추세, 산업화에 따른 교통사고 및 산업재해로 인한 장애인구의 증가는 지역사회에서의 가정간호의 필요성을 가중한다. 반면 보건소에서의 방문간호사업은 의료비 지불 능력이 없는 저소득층을 대상으로 무료로 방문간호 서비스가 제공되고, 시-군-구까지 보건소가 있어서 재가 환자를 수용할 수 있는 포괄성은 높으나, 사업내용의 상당 부분에서 고난이도의 간호기술과 양질의 방문간호 제공에 한계가 있다. 그러므로 보건소 방문간호사업이 지역사회 가정간호와 적절하게 연계됨으로써 의료 취약계층의 건강수준과 자가 관리 능력을 향상시켜, 국민의 건강수준 향상뿐 아니라 국민의료 비용 절감에도 기여할 것이라 기대된다. 이에 본 연구는 보건소 방문간호사업의 실무자를 중심으로 보건소의 조직, 인력, 예산 등을 알아보고, 가정간호와의 연계 현황을 파악하여, 보건소 방문간호사업의 활성화 방안을 모색하고자 시행되었다. 본 연구의 과정은 도구개발을 위하여 기본적 틀을 설정하고 도구를 작성한 후 전문가 집단에 의한 의견수렴과 내용 타당도 검토, 신뢰도와 타당도 검증 그리고 수용가능성 조사를 함으로써 이루어졌다. 연구 대상은 보건소 방문간호사업의 실무를 맡고 있는 보건소의 방문간호사 개인에 대한 설문이며 2007년 3월 20일부터 4월 3일까지 이루어진 자료 수집을 바탕으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS 13 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 각 문항별로 빈도분석을 실시하였으며, 주요변수에 따른 관련성 및 차이를 알아보기 위해서 교차분석과 chi-square(x²) 검정을 실시하였다. 연구 결과를 요약하며 다음과 같다. 1) 보건소 내 관련 부서와의 협조와 건강 관련 기관과의 연계망은 비교적 잘 되어지는 것으로 조사 되었으며 방문간호사 대상 교육, 방문 전용 차량과 방문 간호 사업을 위한 예산 만족도는 그리 크지 않은 것으로 나타났다. 2) 방문간호 실무자들의 업무는 실질적인 방문간호 업무 이외에도 만성질환관리, 행정 업무 등이 포함되어 있었으며 과중한 업무에 따른 부담으로 현 체제상에서는 방문간호 대상자 중에서 환자를 조기에 발견하는 것이 힘든 것으로 나타났다. 3) 가정간호기관이나 가정간호사와의 정보 교환은 대체로 원활하며 필요성도 인식하나, 직급이 낮을수록 원활하지 않은 것으로 나타났다. 또한 가정간호를 연계하는 데에 있어 서류복잡, 정보부족, 의뢰서 문제가 제기되었다. 가정간호 연계 후 대상자의 가정간호 이용의 만족도에 대한 평가는 대체로 이루어지지 않은 것으로 나타나 추후관리가 요구된다고 할 수 있다. 4) 방문간호사업과의 긴밀한 연계를 위하여 가정간호 기관이 반드시 보건소 내 조직의 일부로 존재할 필요는 없고, 지역사회에서 독립된 기관이나 어떤 형태든 상관이 없으나, 현 부서근무기간이 오래될수록 보건소 내에 조직의 일부로 존재해야 한다는 의견이 많은 반면, 근무기간이 짧을수록 어떤 형태든 상관이 없다는 의견이 주를 이루었다. 이러한 결과를 근거로 지역사회 가정간호와 연계한 보건소 방문간호사업의 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 가정간호 의뢰 시 구비서류의 복잡성과 절차를 보다 간소화하고 적극적인 주민대상 홍보가 이루어져, 대상자가 신속하게 적절한 서비스를 받을 수 있도록 해야 한다. 둘째, 향후 시행되는 노인장기요양제도 하에서 재가수발급여에 방문간호시설이 포함되어 있다. 따라서 공공부문의 방문간호사업소가 보건소 중심으로 이루어질 수 있도록 방문간호 담당 인력의 역량강화를 위한 실무지식 전달 및 전문교육이 강화되어야 할 것이다. 셋째, 지역사회 가정간호와의 원활한 연계를 위하여 각 보건소 부설의 지역사회 가정간호센터의 개설을 제안한다. 넷째, 지역사회에서 활용할 수 있는 자원들(임종대상자를 위한 호스피스 기관, 복지관 내의 이용 가능한 시설, 간병도우미, 자활훈련기관, 종교단체 자원봉사 등)에 대하여 보건소와 지역사회 가정간호기관 간에 원활한 정보교환을 위한 의사소통이 필요하다. 이러한 연계를 통하여 대상자와 가족에게 적절한 간호와 서비스가 제공되어야 할 것이다. 다섯째, 보건소 방문간호 실무자가 업무를 수행하기 위해 요구되는 제도적 뒷받침에 대한 활발한 의견 게재와 이에 대한 관리자의 피드백, 그리고 실질적 제도 개선이 이루어져 효율적인 방문간호 운영이 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 보건소 방문간호사업을 중심으로 하여 지역사회의 방문-가정간호 대상자에 대한 서비스 효율을 극대화 시키고 질 높은 의료 서비스에 대한 국민의 욕구를 충족시키기 위하여 필요한 정책적 원칙을 제시함에 있어 그 의의가 있다. 본 연구결과를 기초로 보건소 방문간호 사업의 확대에 있어 좀 더 체계적이고 효율적인 정책이 마련됨으로써 방문간호의 질을 발전시켜 나가야 할 것이다.
The present society has experienced rapid socioeconomic and demographic changes which caused changes in patterns of illness, diversification of healthcare demands with rising income and rise in demand for medical service due to issuing of National Health Insurance for all nationals. These have given...
The present society has experienced rapid socioeconomic and demographic changes which caused changes in patterns of illness, diversification of healthcare demands with rising income and rise in demand for medical service due to issuing of National Health Insurance for all nationals. These have given rise to the need for development of effective delivery system in healthcare. Consequently, home nursing system is being seen as an effective means of meeting such medical demands and now is at the stage of being expanded in its application. The present institutional mechanism in place for home visiting nursing in South Korea can be divided into two categories: medical institution home nursing and public health center visitation nursing. Firstly, medical institution home nursing has the advantages of saving hospital treatment costs for the patient, provision of continued nursing, active participation in the treatment process of the patient and psychological comfort for the patient and the family. For the medical institution, early de-hospitalization of the patient can raise hospital earnings, marketing effects can be gained for hospital services and also good relations can be established with the local society. As for National Health Insurance patient, the National Health Insurance budget can be saved, people's demands can be met, stable medical service can be provided and effective healthcare delivery system can be established. However on the other hand, in the case of medical institution home nursing programs, only de-hospitalized patients and home nursing recipients of the area are served. This falls short of fulfilling the ideals and basic goals of the home nursing schemes. Especially, home-staying patients with serious illness or elderly with immobility often do not receive medical attention due to their immobility and the financial burden. With increase of chronic disease patients, rising elderly population especially immobile elderly and increase in number disabled people from industrial and traffic accidents are all reasons why home nursing in local societies is necessary. On the other hand, home visitation nursing program run by public health centers are being provided to low-income groups who cannot pay for their medical expenses. Also since the centers are installed in city - gun (county) - gu (district) levels, the capacity to accommodate home-staying patients is high but limits exist on handling of highly technical service sand also in the quality of the medical attention provided. Therefore, by combining public health center visitation nursing program with home nursing program, health and self-support capacity of the vulnerable groups can be raised which not only will raise the overall well-being of the people but also will help to reduce the national healthcare costs. Hence this research surveys public health centers' structure, manpower and budget through interviewing people involved in the visitation nursing scheme. Also by examining the level of connectedness with the home nursing, means of vitalizing public health center visitation program is sought. The research procedure for the paper was undertaken through, first of all, setting the basic framework for tool development and collecting advices from expert groups. The advices were then examined for adequateness in content, reliability and in applicability. The subjects of research were visiting nurses at public health centers who are involved with the actual program and the research used the format of surveys. The data was collected from 20th March to 3rd of April 2007. The collected data was analyzed using SPSS 13 statistics program. The frequency analysis was undertaken foreach question and to examine the correlation between major variables, high-level analysis and chi-square() verification was undertaken. The research can be summarized as below. 1) It seems that cooperation between departments at the public health centers and the link with healthcare related bodies are relatively well-formed. But when level of contentment was surveyed on the budget for education of nurses, support for vehicles for visits and support for nursing program, the nurses were not that satisfied. 2) The visiting nurses had other jobs to attend to other than their job of visitation nursing and such as managing chronic illnesses and office work. Due to excessive workload, in this current system, the visiting nurses are having difficulty in even making early discovery of symptoms in patients. 3) Exchange of information within home nursing facility and between nurses seemed to be well-managed overall and the need for the sharing of information was recognized by the people. However, the lower the rank of the nurse, the worse the nurse was informed. Also, in linking with home nursing, complicated documents, lack of information and complex request forms were pointed out as problems. After linking with home nursing, the levels of satisfaction on the part of the user of the service were not surveyed. More rigorous service management is required. 4) In order to form close link with visitation nursing program, it does not have to be a part of the public health center it could be independent body within the local society. Respondents who had long career within the center suggested that the body should be within the public health center whereas relatively newcomers suggested that the form does not matter greatly. Based on such results, vitalization methods of visitation nursing program of public health center linked with local society home nursing are as follows. Firstly, when applying for home nursing, the complexity of the submitted documents and complexity of the procedure can be decreased and more publicizing could be beneficial in providing adequate service without unnecessary delay. Secondly, in the future long-term nursing system for elderly, the grant for home nursing enables usage of visiting nursing facilities. Hence, in order for the public-sector visitation nursing to be centered around public health centers, adequate manpower should be supplemented and more specialized education and passing on of practical knowledge is required. Thirdly, in order to form smooth link with the local society home nursing, creation of local society home nursing centers within each public health centers is suggested. Fourthly, communication is necessary between public health centers local society home nursing facilities on the utilization of resources from the local society(hospice organizations, welfare facilities, nursing helpers, rehabilitation facilities, religious bodies, volunteers and etc.). Through such connection, appropriate nursing service could be provided to the patient and to the family. Fifthly, there are institutional issues that need to be addressed to assist the visiting nurses in their job. There needs to be active suggestions and feedback to introduce practical institutional reforms which will increase efficacy of the program. This research focuses on visitation nursing scheme of the public health center sand seeks to suggest means of maximizing service effectiveness for patients receiving local society visitation nursing. This will satisfy people's demand for high quality medical service and the research provides the necessary policy principles to make such changes happen. Based on the outcome of this research, more systemic and effective policy will be introduced in expanding the visitation nursing program which will induce increase of the overall quality of visitation nursing.
The present society has experienced rapid socioeconomic and demographic changes which caused changes in patterns of illness, diversification of healthcare demands with rising income and rise in demand for medical service due to issuing of National Health Insurance for all nationals. These have given rise to the need for development of effective delivery system in healthcare. Consequently, home nursing system is being seen as an effective means of meeting such medical demands and now is at the stage of being expanded in its application. The present institutional mechanism in place for home visiting nursing in South Korea can be divided into two categories: medical institution home nursing and public health center visitation nursing. Firstly, medical institution home nursing has the advantages of saving hospital treatment costs for the patient, provision of continued nursing, active participation in the treatment process of the patient and psychological comfort for the patient and the family. For the medical institution, early de-hospitalization of the patient can raise hospital earnings, marketing effects can be gained for hospital services and also good relations can be established with the local society. As for National Health Insurance patient, the National Health Insurance budget can be saved, people's demands can be met, stable medical service can be provided and effective healthcare delivery system can be established. However on the other hand, in the case of medical institution home nursing programs, only de-hospitalized patients and home nursing recipients of the area are served. This falls short of fulfilling the ideals and basic goals of the home nursing schemes. Especially, home-staying patients with serious illness or elderly with immobility often do not receive medical attention due to their immobility and the financial burden. With increase of chronic disease patients, rising elderly population especially immobile elderly and increase in number disabled people from industrial and traffic accidents are all reasons why home nursing in local societies is necessary. On the other hand, home visitation nursing program run by public health centers are being provided to low-income groups who cannot pay for their medical expenses. Also since the centers are installed in city - gun (county) - gu (district) levels, the capacity to accommodate home-staying patients is high but limits exist on handling of highly technical service sand also in the quality of the medical attention provided. Therefore, by combining public health center visitation nursing program with home nursing program, health and self-support capacity of the vulnerable groups can be raised which not only will raise the overall well-being of the people but also will help to reduce the national healthcare costs. Hence this research surveys public health centers' structure, manpower and budget through interviewing people involved in the visitation nursing scheme. Also by examining the level of connectedness with the home nursing, means of vitalizing public health center visitation program is sought. The research procedure for the paper was undertaken through, first of all, setting the basic framework for tool development and collecting advices from expert groups. The advices were then examined for adequateness in content, reliability and in applicability. The subjects of research were visiting nurses at public health centers who are involved with the actual program and the research used the format of surveys. The data was collected from 20th March to 3rd of April 2007. The collected data was analyzed using SPSS 13 statistics program. The frequency analysis was undertaken foreach question and to examine the correlation between major variables, high-level analysis and chi-square() verification was undertaken. The research can be summarized as below. 1) It seems that cooperation between departments at the public health centers and the link with healthcare related bodies are relatively well-formed. But when level of contentment was surveyed on the budget for education of nurses, support for vehicles for visits and support for nursing program, the nurses were not that satisfied. 2) The visiting nurses had other jobs to attend to other than their job of visitation nursing and such as managing chronic illnesses and office work. Due to excessive workload, in this current system, the visiting nurses are having difficulty in even making early discovery of symptoms in patients. 3) Exchange of information within home nursing facility and between nurses seemed to be well-managed overall and the need for the sharing of information was recognized by the people. However, the lower the rank of the nurse, the worse the nurse was informed. Also, in linking with home nursing, complicated documents, lack of information and complex request forms were pointed out as problems. After linking with home nursing, the levels of satisfaction on the part of the user of the service were not surveyed. More rigorous service management is required. 4) In order to form close link with visitation nursing program, it does not have to be a part of the public health center it could be independent body within the local society. Respondents who had long career within the center suggested that the body should be within the public health center whereas relatively newcomers suggested that the form does not matter greatly. Based on such results, vitalization methods of visitation nursing program of public health center linked with local society home nursing are as follows. Firstly, when applying for home nursing, the complexity of the submitted documents and complexity of the procedure can be decreased and more publicizing could be beneficial in providing adequate service without unnecessary delay. Secondly, in the future long-term nursing system for elderly, the grant for home nursing enables usage of visiting nursing facilities. Hence, in order for the public-sector visitation nursing to be centered around public health centers, adequate manpower should be supplemented and more specialized education and passing on of practical knowledge is required. Thirdly, in order to form smooth link with the local society home nursing, creation of local society home nursing centers within each public health centers is suggested. Fourthly, communication is necessary between public health centers local society home nursing facilities on the utilization of resources from the local society(hospice organizations, welfare facilities, nursing helpers, rehabilitation facilities, religious bodies, volunteers and etc.). Through such connection, appropriate nursing service could be provided to the patient and to the family. Fifthly, there are institutional issues that need to be addressed to assist the visiting nurses in their job. There needs to be active suggestions and feedback to introduce practical institutional reforms which will increase efficacy of the program. This research focuses on visitation nursing scheme of the public health center sand seeks to suggest means of maximizing service effectiveness for patients receiving local society visitation nursing. This will satisfy people's demand for high quality medical service and the research provides the necessary policy principles to make such changes happen. Based on the outcome of this research, more systemic and effective policy will be introduced in expanding the visitation nursing program which will induce increase of the overall quality of visitation nursing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.