장애인 복지정책의 궁극적 목표는 장애인이 어떠한 사회적 편견이나 차별 없이 정상인과 동일하게 사회일원으로서의 권리와 의무를 행사함으로써 사회에 완전하게 통합(social inclusion and integration)되도록 하는 데 있다.
장애인 복지정책에서 정상화(normalization)의 핵심은 일할 의사와 능력이 있는 장애인에게 다른 사회구성원과 동등하게 취업기회를 보장함으로써 일반적인 생활환경 속에서 일상생활을 영위할 수 있도록 하는 것이다. 현대사회에서 직업활동은 소득의 원천일 뿐만 아니라 가장 기본적인 사회참가의 형태이기 때문에 장애인 고용정책은 소득보장이라는 측면과 아울러 장애인의 사회적 통합이라는 관점에서도 그 중요성이 대단히 높다.
첫째, 직업상담은우리나라 직업재활기관의 직업재활상담의 문제점은 전문 상담가의 부재와 상담가의 재교육 실시 미비, 상담 의뢰시 상담표의 비일관성 등으로 나타났다.
둘째, 직업평가를 통해 가능한 비슷한 수준의 장애인들이 ...
장애인 복지정책의 궁극적 목표는 장애인이 어떠한 사회적 편견이나 차별 없이 정상인과 동일하게 사회일원으로서의 권리와 의무를 행사함으로써 사회에 완전하게 통합(social inclusion and integration)되도록 하는 데 있다.
장애인 복지정책에서 정상화(normalization)의 핵심은 일할 의사와 능력이 있는 장애인에게 다른 사회구성원과 동등하게 취업기회를 보장함으로써 일반적인 생활환경 속에서 일상생활을 영위할 수 있도록 하는 것이다. 현대사회에서 직업활동은 소득의 원천일 뿐만 아니라 가장 기본적인 사회참가의 형태이기 때문에 장애인 고용정책은 소득보장이라는 측면과 아울러 장애인의 사회적 통합이라는 관점에서도 그 중요성이 대단히 높다.
첫째, 직업상담은우리나라 직업재활기관의 직업재활상담의 문제점은 전문 상담가의 부재와 상담가의 재교육 실시 미비, 상담 의뢰시 상담표의 비일관성 등으로 나타났다.
둘째, 직업평가를 통해 가능한 비슷한 수준의 장애인들이 직업훈련을 받을 수 있도록 직업훈련대상을 적절히 통제하고 조정하는 일은 직업훈련의 질적 향상을 위해 중요한 기초 작업이라고 말하고 있다.
셋째, 직업적응훈련은 모든 직업영역에 있어 공통적으로 필요한 기초능력과 작업태도 및 습관, 작업행동의 개발과 수정, 직업에 대한 가치와 욕구의 배양을 통해 장애인이 직업생활에서 효과적으로 기능할 수 있도록 돕는데 그 목적이 있다.
넷째, 직업훈련은 기술직이나 전문직의 업무를 수행하는 데 필요한 기초적 자질과 구체적 기술을 배양한다는 뚜렷한 목표를 가지고 있다. 따라서 이러한 직업훈련에 대한 명확한 개념을 토대로 훈련대상을 엄격하게 선정하는 기준이 마련되어야 할 뿐 아니라 적합한 직종과 훈련기준을 개발하여 직업훈련의 효과를 높여야 할 것이다.
다섯째, 취업알선은 직업평가를 통해 파악된 적성, 흥미, 능력수준 및 지원을 필요로 하는 제반 여건에 관한 정보를 바탕으로 장애인으로 하여금 일반고용, 보호고용 등 최적의 직장을 선택하게 돕는 것을 말한다. 취업알선은 보통 직무개발(job development)과 직업배치(job placement)의 두 과정을 통해 이루어진다.
직업개발은 지역 사회내 노동시장 상황에 대한 파악 및 정보수집, 장애인 고용가치에 대한 고용주 설득 및 교육, 환경 분석 과 직업분석을 통한 고용환경 및 조건과 직장의 적합성에 대한 평가 등을 통해 장애인에게 적합한 직업을 확보하고 찾아내는 일이다.
여섯째, 사후지도란 장애인이 직장생활에 적응할 수 있도록 직장에서의 불편한 관계를 확인하고 개선토록 조정하고 장애인 자신의 갈등적 요소를 제거하고 나아가 만족스러운 직장생활을 경험하고 자립하도록 지원하는 것이다. 김 기원(1995)은 현재 장애인 근로자가 300인 이상의 의무고용업체에 근무할수록, 그리고 청각장애인이 지체장애인보다 더 공단의 사후지도를 받을 가능성이 크며, 장애로 인한 불편의 정도가 큰 근로자일수록 사후지도를 받을 가능성이 적은 것으로 지적했다.
장애인 복지정책의 궁극적 목표는 장애인이 어떠한 사회적 편견이나 차별 없이 정상인과 동일하게 사회일원으로서의 권리와 의무를 행사함으로써 사회에 완전하게 통합(social inclusion and integration)되도록 하는 데 있다.
장애인 복지정책에서 정상화(normalization)의 핵심은 일할 의사와 능력이 있는 장애인에게 다른 사회구성원과 동등하게 취업기회를 보장함으로써 일반적인 생활환경 속에서 일상생활을 영위할 수 있도록 하는 것이다. 현대사회에서 직업활동은 소득의 원천일 뿐만 아니라 가장 기본적인 사회참가의 형태이기 때문에 장애인 고용정책은 소득보장이라는 측면과 아울러 장애인의 사회적 통합이라는 관점에서도 그 중요성이 대단히 높다.
첫째, 직업상담은우리나라 직업재활기관의 직업재활상담의 문제점은 전문 상담가의 부재와 상담가의 재교육 실시 미비, 상담 의뢰시 상담표의 비일관성 등으로 나타났다.
둘째, 직업평가를 통해 가능한 비슷한 수준의 장애인들이 직업훈련을 받을 수 있도록 직업훈련대상을 적절히 통제하고 조정하는 일은 직업훈련의 질적 향상을 위해 중요한 기초 작업이라고 말하고 있다.
셋째, 직업적응훈련은 모든 직업영역에 있어 공통적으로 필요한 기초능력과 작업태도 및 습관, 작업행동의 개발과 수정, 직업에 대한 가치와 욕구의 배양을 통해 장애인이 직업생활에서 효과적으로 기능할 수 있도록 돕는데 그 목적이 있다.
넷째, 직업훈련은 기술직이나 전문직의 업무를 수행하는 데 필요한 기초적 자질과 구체적 기술을 배양한다는 뚜렷한 목표를 가지고 있다. 따라서 이러한 직업훈련에 대한 명확한 개념을 토대로 훈련대상을 엄격하게 선정하는 기준이 마련되어야 할 뿐 아니라 적합한 직종과 훈련기준을 개발하여 직업훈련의 효과를 높여야 할 것이다.
다섯째, 취업알선은 직업평가를 통해 파악된 적성, 흥미, 능력수준 및 지원을 필요로 하는 제반 여건에 관한 정보를 바탕으로 장애인으로 하여금 일반고용, 보호고용 등 최적의 직장을 선택하게 돕는 것을 말한다. 취업알선은 보통 직무개발(job development)과 직업배치(job placement)의 두 과정을 통해 이루어진다.
직업개발은 지역 사회내 노동시장 상황에 대한 파악 및 정보수집, 장애인 고용가치에 대한 고용주 설득 및 교육, 환경 분석 과 직업분석을 통한 고용환경 및 조건과 직장의 적합성에 대한 평가 등을 통해 장애인에게 적합한 직업을 확보하고 찾아내는 일이다.
여섯째, 사후지도란 장애인이 직장생활에 적응할 수 있도록 직장에서의 불편한 관계를 확인하고 개선토록 조정하고 장애인 자신의 갈등적 요소를 제거하고 나아가 만족스러운 직장생활을 경험하고 자립하도록 지원하는 것이다. 김 기원(1995)은 현재 장애인 근로자가 300인 이상의 의무고용업체에 근무할수록, 그리고 청각장애인이 지체장애인보다 더 공단의 사후지도를 받을 가능성이 크며, 장애로 인한 불편의 정도가 큰 근로자일수록 사후지도를 받을 가능성이 적은 것으로 지적했다.
An ultimate goal of welfare policy for the disabled lies to bring them completely included and integrated in a society by making them to exercise rights and to assume liabilities as normal members in it as like as normal people without any prejudices and distinctions.
A normalization in welfare poli...
An ultimate goal of welfare policy for the disabled lies to bring them completely included and integrated in a society by making them to exercise rights and to assume liabilities as normal members in it as like as normal people without any prejudices and distinctions.
A normalization in welfare policy for the disabled is focused to make them enjoying a normal daily life in an ordinary living environment by securing those who have a capability to work and want to work withan employment opportunity as equivalent as the other normal members in a society. In the modern society through a business activity one not only produces his income source but also participates in the society basically by devoting himself inhis vocation so that a job placement policy for the disabled has a high importance in the both aspects of income security and social integration.
Firstly, the analysis on occupational consultation, especially occupational rehabilitation consultations in the vocational rehabilitation organizations in Korea, showed some problems including absence of consulting experts, lack of consultant re-training programs, and discontinuity of consultation tables upon a request for consultation.
Secondly, the analysis on occupational evaluation that properly controls and adjusts trainees to make them take a vocation training course with those who have a same level should be a very important preparation to improve the quality of a vocational training course.
Thirdly, a vocational application training aims to help the disabled to exercise their occupational capabilities by having them formed with basic capability, working attitude and habit, development of working activity, and worth for job.
Fourthly, a vocational training for the disabled must have an obvious objective to cultivate and form them with basic quality and detailed technique that need to conduct an occupation. Therefore the analysis demonstrated to prepare a strict criterion that selects trainees on basis of an obvious concept in each of them and to increase of the efficiency of a vocation training course having developed suitable job kinds and training standards.
Fifthly, a job mediation could bedefined to help the disabled selecting optimal working places such as ordinary employment and protective employment in the basis of information on aptitude, interest, capability level, and assistance level that have been identified. And a job mediation is generally done by the two processes ; job development and job placement.
And, sixthly, a post factum guidance is defined to adjust inconvenience relations in a workplace having confirmed anything, to remove any conflicts in it, and to assist them have a satisfactory environment and become independent in order to make the disabled applied themselves in a workplace. Kim Gi Won (1995) reported the disabled people who were working in a company of duty employment for handicapped people had a higher probability to take a post factum guidance and the blind and the handicapped who were severe had a higher probability to take a post factum guidance than the other physically handicapped people and those who were lesser in disability.
An ultimate goal of welfare policy for the disabled lies to bring them completely included and integrated in a society by making them to exercise rights and to assume liabilities as normal members in it as like as normal people without any prejudices and distinctions.
A normalization in welfare policy for the disabled is focused to make them enjoying a normal daily life in an ordinary living environment by securing those who have a capability to work and want to work withan employment opportunity as equivalent as the other normal members in a society. In the modern society through a business activity one not only produces his income source but also participates in the society basically by devoting himself inhis vocation so that a job placement policy for the disabled has a high importance in the both aspects of income security and social integration.
Firstly, the analysis on occupational consultation, especially occupational rehabilitation consultations in the vocational rehabilitation organizations in Korea, showed some problems including absence of consulting experts, lack of consultant re-training programs, and discontinuity of consultation tables upon a request for consultation.
Secondly, the analysis on occupational evaluation that properly controls and adjusts trainees to make them take a vocation training course with those who have a same level should be a very important preparation to improve the quality of a vocational training course.
Thirdly, a vocational application training aims to help the disabled to exercise their occupational capabilities by having them formed with basic capability, working attitude and habit, development of working activity, and worth for job.
Fourthly, a vocational training for the disabled must have an obvious objective to cultivate and form them with basic quality and detailed technique that need to conduct an occupation. Therefore the analysis demonstrated to prepare a strict criterion that selects trainees on basis of an obvious concept in each of them and to increase of the efficiency of a vocation training course having developed suitable job kinds and training standards.
Fifthly, a job mediation could bedefined to help the disabled selecting optimal working places such as ordinary employment and protective employment in the basis of information on aptitude, interest, capability level, and assistance level that have been identified. And a job mediation is generally done by the two processes ; job development and job placement.
And, sixthly, a post factum guidance is defined to adjust inconvenience relations in a workplace having confirmed anything, to remove any conflicts in it, and to assist them have a satisfactory environment and become independent in order to make the disabled applied themselves in a workplace. Kim Gi Won (1995) reported the disabled people who were working in a company of duty employment for handicapped people had a higher probability to take a post factum guidance and the blind and the handicapped who were severe had a higher probability to take a post factum guidance than the other physically handicapped people and those who were lesser in disability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.