21세기에 들어 생명공학은 핵심 과학 분야로 부상하고 있으며, 급속도로 발전하고 있다. 그러므로 생명공학의 시대를 살아갈 학생들에게 과학과 기술의 발달로 야기되는 급격한 변화에 대한 기본적 이해와 대처할 수 있는 능력을 길러줘야 한다(조윤희, 2003). 이에 따라 고등학생과 대학생들이 생명공학을 어떻게 인지하고 인식하는지를 아는 것은 중요하다. 이전까지 생명공학과 관련된 교육연구는 중, 고등학교의 교육과정을 분석하고 중, 고등학생의 이해도와 인식을 알아보았으며 인식조사에 있어서 찬성의 정도만을 알아보는데 그쳤다. 따라서, 본 연구에서는 교과서에 제시된 생명공학과 관련된 문항과 최근 사용되고 있는 생명공학 기술이 포함되는 설문지를 개발하고 부산 지방의 고등학교와 대학교에서 설문을 실시하여 학생들의 생명공학에 대한 인지도와 동의도, ...
21세기에 들어 생명공학은 핵심 과학 분야로 부상하고 있으며, 급속도로 발전하고 있다. 그러므로 생명공학의 시대를 살아갈 학생들에게 과학과 기술의 발달로 야기되는 급격한 변화에 대한 기본적 이해와 대처할 수 있는 능력을 길러줘야 한다(조윤희, 2003). 이에 따라 고등학생과 대학생들이 생명공학을 어떻게 인지하고 인식하는지를 아는 것은 중요하다. 이전까지 생명공학과 관련된 교육연구는 중, 고등학교의 교육과정을 분석하고 중, 고등학생의 이해도와 인식을 알아보았으며 인식조사에 있어서 찬성의 정도만을 알아보는데 그쳤다. 따라서, 본 연구에서는 교과서에 제시된 생명공학과 관련된 문항과 최근 사용되고 있는 생명공학 기술이 포함되는 설문지를 개발하고 부산 지방의 고등학교와 대학교에서 설문을 실시하여 학생들의 생명공학에 대한 인지도와 동의도, 위험도, 유용도, 의향도로 나누어 인식을 조사, 비교하고 어떠한 변인(성, 계열, 학년)이 인식의 차이에 가장 큰 영향을 주는지 알아보았다. 또한 생명공학에 대한 정보원을 조사함으로써 생명공학에 대한 학교 교육의 필요성을 부각시키고 고등학교와 대학교의 생명공학과 관련된 수업의 개선을 위한 기초 자료를 제공하고자 하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 이를 위하여 연구는 다섯 가지의 연구 문제를 중심으로 이루어졌으며 그 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 생명공학에 대한 인지도와 인식도를 알아보고 학년별, 계열별, 성별에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아본다. 둘째, 대학생의 생명공학에 대한 인지도와 인식도를 알아보고 계열별, 성별에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아본다. 셋째, 생명공학의 인식에 있어서 고등학생과 대학생의 차이가 있는지 알아본다. 넷째, 생명공학에 대한 인식도의 상관관계를 알아본다. 다섯째, 생명공학에 관련된 문제를 들어본 곳과 신뢰할 수 있는 정보원을 알아본다. 설문은 부산에 시내의 인문계 고등학교 4개교와 대학교 3개교에서 이루어졌으며 고등학생은 성별, 계열별, 학년별로 나누어 389명, 대학생은 성별, 계열별로 나누어 134명이 대상이 되었다. 설문문항은 생물복제, 유전자 조작식품, 인간게놈 프로젝트, 인공수정, 태아검진, 줄기세포의 6항목으로 나누고 각각 3~6개의 하위문항을 만들어 인지도와 인식도를 알아보는 107개의 문항과 정보원을 알아보는 2개의 문항으로 구성하였다. 연구 결과 고등학생은 성별에 따른 인지도가 가장 큰 유의미한 차이(p<0.001)를 보였으며 대학생은 계열에 따른 인지도가 가장 큰 유의미한 차이(p<0.01)를 나타냈다. 인식도에 있어서는 고등학생은 성별에 따른 차이(p<0.001)가, 대학생은 계열에 따른 차이(p<0.01)가 각각 가장 크게 나타났다. 또한 고등학생과 대학생의 인식의 차이는 인공수정에 대한 항목에서 가장 큰 차이가(p<0.001)나타났다. 인식도의 상관관계는 고등학생은 태아검진의 항목에서 상관도가 가장 컸으며 대학생은 인간게놈 프로젝트, 줄기세포, 유전자 조작식품의 항목에서 상관도가 가장 크게 나타났다. 생명공학에 대한 정보원을 알아보는 연구에서는 TV, 인터넷, 신문, 학교 순이었으며 고등학생보다 대학생이 학교에 대한 의존도가 높았다. 신뢰하는 정보원은 고등학생은 언론매체, 정부교육기관, 시민단체, 학교순이였으며, 대학생은 정보교육기관, 언론매체, 학교순으로 대학생이 학교를 신뢰하는 비율이 더 크게 나타났다.
21세기에 들어 생명공학은 핵심 과학 분야로 부상하고 있으며, 급속도로 발전하고 있다. 그러므로 생명공학의 시대를 살아갈 학생들에게 과학과 기술의 발달로 야기되는 급격한 변화에 대한 기본적 이해와 대처할 수 있는 능력을 길러줘야 한다(조윤희, 2003). 이에 따라 고등학생과 대학생들이 생명공학을 어떻게 인지하고 인식하는지를 아는 것은 중요하다. 이전까지 생명공학과 관련된 교육연구는 중, 고등학교의 교육과정을 분석하고 중, 고등학생의 이해도와 인식을 알아보았으며 인식조사에 있어서 찬성의 정도만을 알아보는데 그쳤다. 따라서, 본 연구에서는 교과서에 제시된 생명공학과 관련된 문항과 최근 사용되고 있는 생명공학 기술이 포함되는 설문지를 개발하고 부산 지방의 고등학교와 대학교에서 설문을 실시하여 학생들의 생명공학에 대한 인지도와 동의도, 위험도, 유용도, 의향도로 나누어 인식을 조사, 비교하고 어떠한 변인(성, 계열, 학년)이 인식의 차이에 가장 큰 영향을 주는지 알아보았다. 또한 생명공학에 대한 정보원을 조사함으로써 생명공학에 대한 학교 교육의 필요성을 부각시키고 고등학교와 대학교의 생명공학과 관련된 수업의 개선을 위한 기초 자료를 제공하고자 하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 이를 위하여 연구는 다섯 가지의 연구 문제를 중심으로 이루어졌으며 그 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 고등학생의 생명공학에 대한 인지도와 인식도를 알아보고 학년별, 계열별, 성별에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아본다. 둘째, 대학생의 생명공학에 대한 인지도와 인식도를 알아보고 계열별, 성별에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아본다. 셋째, 생명공학의 인식에 있어서 고등학생과 대학생의 차이가 있는지 알아본다. 넷째, 생명공학에 대한 인식도의 상관관계를 알아본다. 다섯째, 생명공학에 관련된 문제를 들어본 곳과 신뢰할 수 있는 정보원을 알아본다. 설문은 부산에 시내의 인문계 고등학교 4개교와 대학교 3개교에서 이루어졌으며 고등학생은 성별, 계열별, 학년별로 나누어 389명, 대학생은 성별, 계열별로 나누어 134명이 대상이 되었다. 설문문항은 생물복제, 유전자 조작식품, 인간게놈 프로젝트, 인공수정, 태아검진, 줄기세포의 6항목으로 나누고 각각 3~6개의 하위문항을 만들어 인지도와 인식도를 알아보는 107개의 문항과 정보원을 알아보는 2개의 문항으로 구성하였다. 연구 결과 고등학생은 성별에 따른 인지도가 가장 큰 유의미한 차이(p<0.001)를 보였으며 대학생은 계열에 따른 인지도가 가장 큰 유의미한 차이(p<0.01)를 나타냈다. 인식도에 있어서는 고등학생은 성별에 따른 차이(p<0.001)가, 대학생은 계열에 따른 차이(p<0.01)가 각각 가장 크게 나타났다. 또한 고등학생과 대학생의 인식의 차이는 인공수정에 대한 항목에서 가장 큰 차이가(p<0.001)나타났다. 인식도의 상관관계는 고등학생은 태아검진의 항목에서 상관도가 가장 컸으며 대학생은 인간게놈 프로젝트, 줄기세포, 유전자 조작식품의 항목에서 상관도가 가장 크게 나타났다. 생명공학에 대한 정보원을 알아보는 연구에서는 TV, 인터넷, 신문, 학교 순이었으며 고등학생보다 대학생이 학교에 대한 의존도가 높았다. 신뢰하는 정보원은 고등학생은 언론매체, 정부교육기관, 시민단체, 학교순이였으며, 대학생은 정보교육기관, 언론매체, 학교순으로 대학생이 학교를 신뢰하는 비율이 더 크게 나타났다.
In the twenty-first century, Biotechnology has emerged as a new field of science that is rapidly advancing. Because of the rapid advancement, students need to develop the ability to understand how to treat great change caused by development of science and technology(Youn-hi Jo 1995). Thus I have to ...
In the twenty-first century, Biotechnology has emerged as a new field of science that is rapidly advancing. Because of the rapid advancement, students need to develop the ability to understand how to treat great change caused by development of science and technology(Youn-hi Jo 1995). Thus I have to know whether they recognize biotech correctly or not. In previous studies, biotech was used just to analyze high school courses and research student's recognition. However, in this study I researched which factor affects discrepancy most in recognition. I developed a questionnaire containing clauses from textbook and biotechnology information. Also I have studied these things to relieve school education and better inform the biotechnology. We will now analyze the five areas I researched. 1. I researched how many high school students knew biotech, how much they knew about it, and what the differences were according to age, sex and department. 2. I researched how many undergraduates knew the biotech, how much they knew about it, and what the differences were according to age, sex and department. 3. I researched the differences between high school students and undergraduate students. 4. I interrelationship according to the recognition of biotechnology. 5. I the source of issues about biotech and reliable informer. This questionnaire was based on 389 high school students and 134 undergraduates in Pusan. The questions are made up of six clauses about clone, gene manipulated foods, the human genome project, artificial insemination, embryo identification, and stem cells. Each again was divided into 3-6 subsidiary clauses including 107 questions and finding informer. This is for research about recognition and understanding on biotechnology. For the result of research, High school students has showed the most difference between each distinction of sex about the meaning of recognition ability(p<0.001) and college students showed the most meaningful difference about the recognition ability between each department(p<0.01). Consequently, distinction of sex was the most difference factor for highschool students's recognition ability (p<0.001), and it had the most difference between departments to college students. (p<0.001) The mutual relation of recognition standard is highest in embryos identification for high school students, and is highest in the human genome project, stem cells and gene manipulation foods for undergraduate. The study for finding out the most popular biotech-informer is most high in TV. Then comes internet, newspaper and school in the order. Dependence on school is higher in high school student than undergraduate. The reliable informers for high school students are organ expressions, governmental educational institution, non government organization and school. The reliable informer for undergraduate comes governmental educational institution, organ expressions and that order in school. Consequently, undergraduate has much more confidence in school.
In the twenty-first century, Biotechnology has emerged as a new field of science that is rapidly advancing. Because of the rapid advancement, students need to develop the ability to understand how to treat great change caused by development of science and technology(Youn-hi Jo 1995). Thus I have to know whether they recognize biotech correctly or not. In previous studies, biotech was used just to analyze high school courses and research student's recognition. However, in this study I researched which factor affects discrepancy most in recognition. I developed a questionnaire containing clauses from textbook and biotechnology information. Also I have studied these things to relieve school education and better inform the biotechnology. We will now analyze the five areas I researched. 1. I researched how many high school students knew biotech, how much they knew about it, and what the differences were according to age, sex and department. 2. I researched how many undergraduates knew the biotech, how much they knew about it, and what the differences were according to age, sex and department. 3. I researched the differences between high school students and undergraduate students. 4. I interrelationship according to the recognition of biotechnology. 5. I the source of issues about biotech and reliable informer. This questionnaire was based on 389 high school students and 134 undergraduates in Pusan. The questions are made up of six clauses about clone, gene manipulated foods, the human genome project, artificial insemination, embryo identification, and stem cells. Each again was divided into 3-6 subsidiary clauses including 107 questions and finding informer. This is for research about recognition and understanding on biotechnology. For the result of research, High school students has showed the most difference between each distinction of sex about the meaning of recognition ability(p<0.001) and college students showed the most meaningful difference about the recognition ability between each department(p<0.01). Consequently, distinction of sex was the most difference factor for highschool students's recognition ability (p<0.001), and it had the most difference between departments to college students. (p<0.001) The mutual relation of recognition standard is highest in embryos identification for high school students, and is highest in the human genome project, stem cells and gene manipulation foods for undergraduate. The study for finding out the most popular biotech-informer is most high in TV. Then comes internet, newspaper and school in the order. Dependence on school is higher in high school student than undergraduate. The reliable informers for high school students are organ expressions, governmental educational institution, non government organization and school. The reliable informer for undergraduate comes governmental educational institution, organ expressions and that order in school. Consequently, undergraduate has much more confidence in school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.