19세기 후기낭만주의 작곡가들은 민족특유의 정신적 요소를 자신의 음악에 가미하여 주관적인 음악세계를 이끌어내고 민족음악에 대한 애착과 특유성을 가지는 민족주의 음악을 수립하게 되었다. 안토닌 드보르작(Antonin Dvorˇa´k, 1841~1904 체코)은 19세기 후기낭만주의를 대표하는 작곡가로써 민족주의 음악을 발전시키고 보헤미아 민속음악을 국제적인 수준으로 올려놓았다. 그리그가 북 유럽의 음악가로써 독일 음악의 방식을 거부한 대표적인 작곡가라면 드보르작은 동유럽의 작은 나라들의 작곡가들 중에서 자기의 특유한 방식을 고수한 작곡가로 볼 수 있다. 그리그와는 다르게 체코의 농부 출신인 그는 교향곡, 오페라, 실내악 그리고 성악곡들로 세계적 작곡가 대열에 서게 되었다. OP.2부터 OP.99에서 60여개의 성악곡들이 있지만 그의 대표적인 작품은 성악곡들이 아니었다. 슈베르트와 가장 닮았다는 평을 듣는 그의 곡들은 단순하고 멜로디의 원천이 어디에서 왔는지 와는 상관없이 음악 속에 녹아들어 그의 독특한 성악곡들이 되었다. 음악의 구조와 상관없이 천부적으로 그의 음악은 신비한 색조가 있으며 따뜻한 마음을 잘 표현하고 있다. 본 논문에서는 <집시의 노래>(Zigeunerlieder) OP.55를 아돌프 헤이둑(Adolf heyduk)의 시와 함께 분석하고 멜로디와 반주 그리고 시가 어떻게 잘 조화되고 있는지 연구하였다. <집시의 노래> Zigeunerlider op.55에 분석을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 형식은 통절가곡형식인 제6곡을 제외하고는 유절가곡 형식을 이루고 있고 2부분 또는 3부분 형식으로 되어 있다. 둘째, 선율은 짧은 반복과 동일 리듬 형이 대부분이고 도약진행과 순차진행, 이루어져 각 곡의 시적 이미지와 일치하고 있으며 리듬, 속도의 변화, 당김음 등을 사용하여 음악의 정열적인 부분을 묘사함으로써 작품의 매력을 보여주고 있다. 셋째, 조성에 있어서는 관계조로 조바꿈되어 통일성을 이루며 장조와 단조가 병행하여 곡을 이끌고 있다. 넷째, 반주부는 R.wagner의 영향을 받아 다양한 변화를 주기위해 반음계진행을 사용하고 있다. 이상 드보르작의 Zigeunerlider op.55을 연구 분석하였으며 앞으로 이 곡을 연주하고자 하는 사람은 가사의 올바른 이해와 다양한 리듬의 변화, 집시음악의 특징을 살려 주어진 악상기호를 충실하게 따라 주는 게 필요하다.
19세기 후기낭만주의 작곡가들은 민족특유의 정신적 요소를 자신의 음악에 가미하여 주관적인 음악세계를 이끌어내고 민족음악에 대한 애착과 특유성을 가지는 민족주의 음악을 수립하게 되었다. 안토닌 드보르작(Antonin Dvorˇa´k, 1841~1904 체코)은 19세기 후기낭만주의를 대표하는 작곡가로써 민족주의 음악을 발전시키고 보헤미아 민속음악을 국제적인 수준으로 올려놓았다. 그리그가 북 유럽의 음악가로써 독일 음악의 방식을 거부한 대표적인 작곡가라면 드보르작은 동유럽의 작은 나라들의 작곡가들 중에서 자기의 특유한 방식을 고수한 작곡가로 볼 수 있다. 그리그와는 다르게 체코의 농부 출신인 그는 교향곡, 오페라, 실내악 그리고 성악곡들로 세계적 작곡가 대열에 서게 되었다. OP.2부터 OP.99에서 60여개의 성악곡들이 있지만 그의 대표적인 작품은 성악곡들이 아니었다. 슈베르트와 가장 닮았다는 평을 듣는 그의 곡들은 단순하고 멜로디의 원천이 어디에서 왔는지 와는 상관없이 음악 속에 녹아들어 그의 독특한 성악곡들이 되었다. 음악의 구조와 상관없이 천부적으로 그의 음악은 신비한 색조가 있으며 따뜻한 마음을 잘 표현하고 있다. 본 논문에서는 <집시의 노래>(Zigeunerlieder) OP.55를 아돌프 헤이둑(Adolf heyduk)의 시와 함께 분석하고 멜로디와 반주 그리고 시가 어떻게 잘 조화되고 있는지 연구하였다. <집시의 노래> Zigeunerlider op.55에 분석을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 형식은 통절가곡형식인 제6곡을 제외하고는 유절가곡 형식을 이루고 있고 2부분 또는 3부분 형식으로 되어 있다. 둘째, 선율은 짧은 반복과 동일 리듬 형이 대부분이고 도약진행과 순차진행, 이루어져 각 곡의 시적 이미지와 일치하고 있으며 리듬, 속도의 변화, 당김음 등을 사용하여 음악의 정열적인 부분을 묘사함으로써 작품의 매력을 보여주고 있다. 셋째, 조성에 있어서는 관계조로 조바꿈되어 통일성을 이루며 장조와 단조가 병행하여 곡을 이끌고 있다. 넷째, 반주부는 R.wagner의 영향을 받아 다양한 변화를 주기위해 반음계진행을 사용하고 있다. 이상 드보르작의 Zigeunerlider op.55을 연구 분석하였으며 앞으로 이 곡을 연주하고자 하는 사람은 가사의 올바른 이해와 다양한 리듬의 변화, 집시음악의 특징을 살려 주어진 악상기호를 충실하게 따라 주는 게 필요하다.
The composers of the late Romanticism added ethnic mental elements to their music, made the subjective music world and established natioinalism music retaining affection and peculiarity to ethnic music. Antonin Dvorˇa´k, the distinguished figure the late Romanticism, was the composer who develop...
The composers of the late Romanticism added ethnic mental elements to their music, made the subjective music world and established natioinalism music retaining affection and peculiarity to ethnic music. Antonin Dvorˇa´k, the distinguished figure the late Romanticism, was the composer who developed natioinalism music and promoted the Bohemian folk music to the international level. As Grieg is the symbol of the northern musician who refused to submit to German methods, Dvorak is the representative of the European minorities who followed their own ways. Unlike Grieg, this Chech peasant had the instinct and skill to make long flights, as witness a string of symphonies, opera, chamber music and songs. Thought few of his songs, about sixty in all, scattered from OP. 2 to OP, 99, represent him at his best. He has frequently been likened to Schubert - both were simple, elemental souls bubbling over with melodies whose source they never questioned. Gifted with an almost unerring sense of color, not too troubled by economical use of materials and tightness of structure, they made music that warms the heart of men. In this thesis, I analyzed the music Zigeunerlieder OP.55 and the words Adolf heyduk to find out how Dvorˇa´k's combined the voice and piano parts to match with the words. The results of the study are as fllows; firstly, all the songs except the 6th song the strophenlide. and the structure was composed entirely of two or three partial form. Secondly, almost all the melody was motivation are shortly repeated and in the same pattern. and it's almost was corresponded with poetical image of each music and dynamically was expressed using rhythm, change of speed, syncopation etc. in the part needed passionate expression Thirdly, it appears that anticipation into relative keys leads the atmosphere of the music and interchanged between Major and minor. Fourthly, the chromatic progression was frequently use in accompaniment for variety. It seems to be influenced by Wagner in chromatism. In conclusion, I summarized each section's result and feel the need of follow a theme symbol in appreciation of the words into a song, and variety change of rhythm, and a special feature of gypsies.
The composers of the late Romanticism added ethnic mental elements to their music, made the subjective music world and established natioinalism music retaining affection and peculiarity to ethnic music. Antonin Dvorˇa´k, the distinguished figure the late Romanticism, was the composer who developed natioinalism music and promoted the Bohemian folk music to the international level. As Grieg is the symbol of the northern musician who refused to submit to German methods, Dvorak is the representative of the European minorities who followed their own ways. Unlike Grieg, this Chech peasant had the instinct and skill to make long flights, as witness a string of symphonies, opera, chamber music and songs. Thought few of his songs, about sixty in all, scattered from OP. 2 to OP, 99, represent him at his best. He has frequently been likened to Schubert - both were simple, elemental souls bubbling over with melodies whose source they never questioned. Gifted with an almost unerring sense of color, not too troubled by economical use of materials and tightness of structure, they made music that warms the heart of men. In this thesis, I analyzed the music Zigeunerlieder OP.55 and the words Adolf heyduk to find out how Dvorˇa´k's combined the voice and piano parts to match with the words. The results of the study are as fllows; firstly, all the songs except the 6th song the strophenlide. and the structure was composed entirely of two or three partial form. Secondly, almost all the melody was motivation are shortly repeated and in the same pattern. and it's almost was corresponded with poetical image of each music and dynamically was expressed using rhythm, change of speed, syncopation etc. in the part needed passionate expression Thirdly, it appears that anticipation into relative keys leads the atmosphere of the music and interchanged between Major and minor. Fourthly, the chromatic progression was frequently use in accompaniment for variety. It seems to be influenced by Wagner in chromatism. In conclusion, I summarized each section's result and feel the need of follow a theme symbol in appreciation of the words into a song, and variety change of rhythm, and a special feature of gypsies.
주제어
#집시의 노래 OP.55 Antonin Dvorˇa´k Zigeunerlieder 보헤미안음악
학위논문 정보
저자
이현옥
학위수여기관
전남대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
음악학과
지도교수
강숙자
발행연도
2007
총페이지
64
키워드
집시의 노래 OP.55 Antonin Dvorˇa´k Zigeunerlieder 보헤미안음악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.