본 논문은 베토벤의 피아노 소나타에 나타나는 페달 기법을 연구한 것이다. 베토벤의 피아노 소나타에 나타난 페달기법을 연구하기에 앞서 페달의 발달 및 종류와 기능을 살펴보고, 그가 사용했던 피아노의 특징과 베토벤의 페달에 대한 전반적인 특징에 대해 연구하였다. 페달 성능의 다양성을 인식한 베토벤의 피아노 소나타에 나타나는 페달 기법은 크게 음색의 변화를 주기 위한 경우와 곡의 형식과 구조를 강조하기 위한 경우로 나뉜다. 먼저 독특한 음색을 표현하기 위해 표기된 페달에는 곡 전체에 걸쳐 나타나는 댐퍼 페달이나 우나 코르다의 사용, 고의적인 화성적 흐려짐의 요구에 의해서, 집합적인 음향의 보조 수단을 위해, 레가토 주법을 위한 댐퍼 페달의 사용, 그리고 우나 코르다에서 트레 코르다로의 미묘한 변화의 요구나 트레 코르다에서 우나 코르다로의 변화 등이 있었다. 또한 작품의 형식을 강조하고 완성하는데 사용된 베토벤의 또 다른 페달에는 악장간의 상호 연결을 위하거나 테마 구조를 부각시키기 위한 것이 있음을 알 수 있다.
본 논문은 베토벤의 피아노 소나타에 나타나는 페달 기법을 연구한 것이다. 베토벤의 피아노 소나타에 나타난 페달기법을 연구하기에 앞서 페달의 발달 및 종류와 기능을 살펴보고, 그가 사용했던 피아노의 특징과 베토벤의 페달에 대한 전반적인 특징에 대해 연구하였다. 페달 성능의 다양성을 인식한 베토벤의 피아노 소나타에 나타나는 페달 기법은 크게 음색의 변화를 주기 위한 경우와 곡의 형식과 구조를 강조하기 위한 경우로 나뉜다. 먼저 독특한 음색을 표현하기 위해 표기된 페달에는 곡 전체에 걸쳐 나타나는 댐퍼 페달이나 우나 코르다의 사용, 고의적인 화성적 흐려짐의 요구에 의해서, 집합적인 음향의 보조 수단을 위해, 레가토 주법을 위한 댐퍼 페달의 사용, 그리고 우나 코르다에서 트레 코르다로의 미묘한 변화의 요구나 트레 코르다에서 우나 코르다로의 변화 등이 있었다. 또한 작품의 형식을 강조하고 완성하는데 사용된 베토벤의 또 다른 페달에는 악장간의 상호 연결을 위하거나 테마 구조를 부각시키기 위한 것이 있음을 알 수 있다.
This thesis addresses the pedaling techniques presented in Beethoven's piano sonatas. Prior to describe the pedaling techniques, the development of the piano is examined, and the kinds and the functions of the piano are mentioned. In addition, the characteristic of the piano which Beethoven used and...
This thesis addresses the pedaling techniques presented in Beethoven's piano sonatas. Prior to describe the pedaling techniques, the development of the piano is examined, and the kinds and the functions of the piano are mentioned. In addition, the characteristic of the piano which Beethoven used and the general aspects of his use of pedals are also discussed.
The pedaling techniques illustrated in Beethoven's pianos sonatas, which exhibit the various pedal functions, are largely expolited for the change of dynamics and for the emphasis of the forms and structures of the works. For the pedals to represent the unique tone colors, he uses the una corda or the damper pedal, which appears throughout the works. Beethoven presents the damper pedal for legato playing, blurring the harmonies intentionally, and the subsidiary device of collective acoustics. The changes of pedals from una codra to tre corda or vice versa are also faciliated for the same purposes. Beenthoven's another use of pedal for the emphasis and completion of the forms of the works is designed to connection between the movements or to bring out the thematic structures.
This thesis addresses the pedaling techniques presented in Beethoven's piano sonatas. Prior to describe the pedaling techniques, the development of the piano is examined, and the kinds and the functions of the piano are mentioned. In addition, the characteristic of the piano which Beethoven used and the general aspects of his use of pedals are also discussed.
The pedaling techniques illustrated in Beethoven's pianos sonatas, which exhibit the various pedal functions, are largely expolited for the change of dynamics and for the emphasis of the forms and structures of the works. For the pedals to represent the unique tone colors, he uses the una corda or the damper pedal, which appears throughout the works. Beethoven presents the damper pedal for legato playing, blurring the harmonies intentionally, and the subsidiary device of collective acoustics. The changes of pedals from una codra to tre corda or vice versa are also faciliated for the same purposes. Beenthoven's another use of pedal for the emphasis and completion of the forms of the works is designed to connection between the movements or to bring out the thematic structures.
주제어
#피아노 소나타 L.v. Beethoven Sonatas Piano
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.