브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 작품의 선율, 화성, 리듬, 음향 등에 있어서는 낭만주의적 색채를 표현하는 한편, 작품의 구성이나 형식적인 면에서는 고전적인 형식미를 추구한 낭만주의 시대의 보수적 경향을 지닌 작곡가이다. 그의 작품은 전통적 양식을 기반으로 한 곡이 많은데, 그 중 변주형식은 그가 즐겨 사용한 형식 중 하나이다. 브람스가 작곡한 5개의 변주곡 중, 본 논문의 작품인 <헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24(Variationen und fugue uber ein Theme von Handel, Op.24)>는 1861년에 쓰여진 중기의 작품으로서 주제를 자유롭게 변화시키는 성격 변주곡의 대표적인 작품이다. 이 작품의 주제 선율은 헨델의 <하프시코드를 위한 모음곡 Bb 장조(Suites des Pieces de Clavecin in Bb Major)>의 마지막 3악장의 주제를 그대로 사용하였고, 구성은 Aria와 25개의 변주 및 푸가로 이루어진다 제5, 6, 13, 21변주를 제외하고 모든 변주가 주제조성인 Bb 장조를 사용하고, 박자는 제19, 21, 24변주를 제외한 모든 변주가 4/4박자로 통일된다. 형식은 대부분 두도막 형식인데 제15변주는 4+4가 아닌 4+5의 형태를 지니고 있다. 화성은 주제에 기초하며 부분적으로 비화성음, 반음계적 진행, N6, 부속7화음 등이 사용되어 좀 더 풍부하고 색채적이다. 리듬은 복합리듬과 헤미올라, 그리고 약박에서의 액센트 사용으로 인한 당김음 효과로 인해 일시적인 박자 변형을 일으키고, 제19변주의 시칠리 리듬을 사용하여 다양한 변화를 주고 있다. 선율은 제13변주의 헝가리 랩소디 풍의 선율과 제22변주의 목가적인 뮤제트풍의 선율 등 주제선율을 자유롭게 변화시키거나 특징적인 양식을 사용하여 성격적 변주로서의 특징을 볼 수 있다. 바로크 양식 중 하나인 푸가를 작품 속에 도입하였는데, 주제의 확대(...
브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 작품의 선율, 화성, 리듬, 음향 등에 있어서는 낭만주의적 색채를 표현하는 한편, 작품의 구성이나 형식적인 면에서는 고전적인 형식미를 추구한 낭만주의 시대의 보수적 경향을 지닌 작곡가이다. 그의 작품은 전통적 양식을 기반으로 한 곡이 많은데, 그 중 변주형식은 그가 즐겨 사용한 형식 중 하나이다. 브람스가 작곡한 5개의 변주곡 중, 본 논문의 작품인 <헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24(Variationen und fugue uber ein Theme von Handel, Op.24)>는 1861년에 쓰여진 중기의 작품으로서 주제를 자유롭게 변화시키는 성격 변주곡의 대표적인 작품이다. 이 작품의 주제 선율은 헨델의 <하프시코드를 위한 모음곡 Bb 장조(Suites des Pieces de Clavecin in Bb Major)>의 마지막 3악장의 주제를 그대로 사용하였고, 구성은 Aria와 25개의 변주 및 푸가로 이루어진다 제5, 6, 13, 21변주를 제외하고 모든 변주가 주제조성인 Bb 장조를 사용하고, 박자는 제19, 21, 24변주를 제외한 모든 변주가 4/4박자로 통일된다. 형식은 대부분 두도막 형식인데 제15변주는 4+4가 아닌 4+5의 형태를 지니고 있다. 화성은 주제에 기초하며 부분적으로 비화성음, 반음계적 진행, N6, 부속7화음 등이 사용되어 좀 더 풍부하고 색채적이다. 리듬은 복합리듬과 헤미올라, 그리고 약박에서의 액센트 사용으로 인한 당김음 효과로 인해 일시적인 박자 변형을 일으키고, 제19변주의 시칠리 리듬을 사용하여 다양한 변화를 주고 있다. 선율은 제13변주의 헝가리 랩소디 풍의 선율과 제22변주의 목가적인 뮤제트풍의 선율 등 주제선율을 자유롭게 변화시키거나 특징적인 양식을 사용하여 성격적 변주로서의 특징을 볼 수 있다. 바로크 양식 중 하나인 푸가를 작품 속에 도입하였는데, 주제의 확대(Augmentation), 전위(Inversion)와 같은 대위법적 요소뿐만 아니라 다양한 리듬형과 두터운 짜임새(texture)를 사용하고 있다. 이와 같이 <헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24>는 각 변주의 선율, 화성, 리듬, 형식 등에서 고전적 요소와 낭만주의의 특징적인 양식이 효과적으로 결합되어 있는 곡이다.
브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 작품의 선율, 화성, 리듬, 음향 등에 있어서는 낭만주의적 색채를 표현하는 한편, 작품의 구성이나 형식적인 면에서는 고전적인 형식미를 추구한 낭만주의 시대의 보수적 경향을 지닌 작곡가이다. 그의 작품은 전통적 양식을 기반으로 한 곡이 많은데, 그 중 변주형식은 그가 즐겨 사용한 형식 중 하나이다. 브람스가 작곡한 5개의 변주곡 중, 본 논문의 작품인 <헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24(Variationen und fugue uber ein Theme von Handel, Op.24)>는 1861년에 쓰여진 중기의 작품으로서 주제를 자유롭게 변화시키는 성격 변주곡의 대표적인 작품이다. 이 작품의 주제 선율은 헨델의 <하프시코드를 위한 모음곡 Bb 장조(Suites des Pieces de Clavecin in Bb Major)>의 마지막 3악장의 주제를 그대로 사용하였고, 구성은 Aria와 25개의 변주 및 푸가로 이루어진다 제5, 6, 13, 21변주를 제외하고 모든 변주가 주제조성인 Bb 장조를 사용하고, 박자는 제19, 21, 24변주를 제외한 모든 변주가 4/4박자로 통일된다. 형식은 대부분 두도막 형식인데 제15변주는 4+4가 아닌 4+5의 형태를 지니고 있다. 화성은 주제에 기초하며 부분적으로 비화성음, 반음계적 진행, N6, 부속7화음 등이 사용되어 좀 더 풍부하고 색채적이다. 리듬은 복합리듬과 헤미올라, 그리고 약박에서의 액센트 사용으로 인한 당김음 효과로 인해 일시적인 박자 변형을 일으키고, 제19변주의 시칠리 리듬을 사용하여 다양한 변화를 주고 있다. 선율은 제13변주의 헝가리 랩소디 풍의 선율과 제22변주의 목가적인 뮤제트풍의 선율 등 주제선율을 자유롭게 변화시키거나 특징적인 양식을 사용하여 성격적 변주로서의 특징을 볼 수 있다. 바로크 양식 중 하나인 푸가를 작품 속에 도입하였는데, 주제의 확대(Augmentation), 전위(Inversion)와 같은 대위법적 요소뿐만 아니라 다양한 리듬형과 두터운 짜임새(texture)를 사용하고 있다. 이와 같이 <헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24>는 각 변주의 선율, 화성, 리듬, 형식 등에서 고전적 요소와 낭만주의의 특징적인 양식이 효과적으로 결합되어 있는 곡이다.
Johannes Brahms (1833-1897) expresses the Romanticism in the melody, harmony, rhythm, and sound in his work, but on the other hand, has the tendency to pursue Classical beauty of form in the frames of his works as classical in the era of Romanticism. 1. His works are mostly based on classical st...
Johannes Brahms (1833-1897) expresses the Romanticism in the melody, harmony, rhythm, and sound in his work, but on the other hand, has the tendency to pursue Classical beauty of form in the frames of his works as classical in the era of Romanticism. 1. His works are mostly based on classical style, and variation style was one of his favorites. Among five variations composed by Brahms, ; the subject of this dissertation was written in 1861 during the second period and it is the masterpiece of characteristic variation which changes the theme unrestrictedly. The main melody of this work used the theme of the last 3rd chapter of by Handel and it is constructed with Aria and 25 variations and fuga. All the variations, excluding 5th, 6th, 13th, 21th variation, are in main Bb Major and their rhythm is unified with 4/4 time signature with the exception of 19th, 21th, 24th variations. Most of them take binary form but the 15th variation takes 4+5(measures) exceptionally. The harmony in this work is based on the theme and it adds the richness and color by partly using the non-harmonic tone, chromatic scale progress, N6, and 7th chord. There's variety in rhythm with polyrhythm, Hemiola, the 19th variation Sicilian, and temporal transformation in tempo by Syncopation - giving accent in the weak beat. Its melody shows characteristic variation aspect by using distinguished style or by changing the main melody style of the 13th variation Hungarian Rhapsody and pastoral Musette, the 22nd variation. Fuga, one of the Baroque style, is introduced into the work and not only counterpoint factors such as Augmentation and Inversion but various forms of rhythm and elaborated texture are used also. In conclusion, is an work which Classical factor and characteristic style of Romantism is effectively combinated in its melody, harmony, rhythm, and form of each variation.
Johannes Brahms (1833-1897) expresses the Romanticism in the melody, harmony, rhythm, and sound in his work, but on the other hand, has the tendency to pursue Classical beauty of form in the frames of his works as classical in the era of Romanticism. 1. His works are mostly based on classical style, and variation style was one of his favorites. Among five variations composed by Brahms, ; the subject of this dissertation was written in 1861 during the second period and it is the masterpiece of characteristic variation which changes the theme unrestrictedly. The main melody of this work used the theme of the last 3rd chapter of by Handel and it is constructed with Aria and 25 variations and fuga. All the variations, excluding 5th, 6th, 13th, 21th variation, are in main Bb Major and their rhythm is unified with 4/4 time signature with the exception of 19th, 21th, 24th variations. Most of them take binary form but the 15th variation takes 4+5(measures) exceptionally. The harmony in this work is based on the theme and it adds the richness and color by partly using the non-harmonic tone, chromatic scale progress, N6, and 7th chord. There's variety in rhythm with polyrhythm, Hemiola, the 19th variation Sicilian, and temporal transformation in tempo by Syncopation - giving accent in the weak beat. Its melody shows characteristic variation aspect by using distinguished style or by changing the main melody style of the 13th variation Hungarian Rhapsody and pastoral Musette, the 22nd variation. Fuga, one of the Baroque style, is introduced into the work and not only counterpoint factors such as Augmentation and Inversion but various forms of rhythm and elaborated texture are used also. In conclusion, is an work which Classical factor and characteristic style of Romantism is effectively combinated in its melody, harmony, rhythm, and form of each variation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.