본 연구는 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 후 그 활동이 만 3세 유아들의 정서발달에 미치는 효과를 검증해 보고자 하였다. 본 연구에서는 실험집단에는 몬테소리 교육 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 제 6차 교육과정에 의한 활동중심통합교육 프로그램을 적용하였으며, 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 두 가지 연구 문제를 설정하였다.
1) 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 정서 발달에 어떤 영향을 미치는가?
2) 몬테소리 교육 프로그램은 정서발달의 하위 구성요인 (자기정서의 이용, 타인정서의 인식, 자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계)에 어떤 영항을 미치는가?
본 연구의 대상은 서울시 도봉구에 소재한 S유치원에 재학 중인 만 3세 유아 16명 실험집단과 D유치원에 재학중인 만 3세 유아 16명 통제집단으로 연구를 실시하였다. 실험집단에는 몬테소리 교육 프로그램을 실시하였고 통제집단은 활동중심 ...
본 연구는 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 후 그 활동이 만 3세 유아들의 정서발달에 미치는 효과를 검증해 보고자 하였다. 본 연구에서는 실험집단에는 몬테소리 교육 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 제 6차 교육과정에 의한 활동중심통합교육 프로그램을 적용하였으며, 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 두 가지 연구 문제를 설정하였다.
1) 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 정서 발달에 어떤 영향을 미치는가?
2) 몬테소리 교육 프로그램은 정서발달의 하위 구성요인 (자기정서의 이용, 타인정서의 인식, 자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계)에 어떤 영항을 미치는가?
본 연구의 대상은 서울시 도봉구에 소재한 S유치원에 재학 중인 만 3세 유아 16명 실험집단과 D유치원에 재학중인 만 3세 유아 16명 통제집단으로 연구를 실시하였다. 실험집단에는 몬테소리 교육 프로그램을 실시하였고 통제집단은 활동중심 통합교육 프로그램을 적용하였다.
실험처치는 2007년 3월 26일부터 5월 4일까지 6주 동안 이루어졌다. 몬테소리 교육 프로그램은 연구자가 프로그램을 개발하여 사용하였으며, 유아의 정서발달을 측정하기 위한 검사 도구로는 김경희(1990)가 제작한 유아용 정서지능 척도를 사용하였다.
자료처리 및 결과분석은 SPSS Win 11.5프로그램을 이용하여 전산처리 하였으며, 실험집단과 비교집단 유아의 정서발달에 대한 사전, 사후 차이를 알아보기 위하여 검사 결과를 공변량 분석 하였다.
본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아들의 정서발달은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 정서발달을 향상시키는데 효과적이다.
둘째, 유아들의 자기정서의 이용에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 자기정서의 이용을 향상시키는데 효과적이다.
셋째, 유아들의 타인 정서의 인식에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 타인 정서의 인식을 향상시키는데 효과적이다.
넷째, 유아들의 자기정서의 인식 및 표현에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 자기정서의 인식 및 표현을 향상시키는데 효과적이다.
다섯째, 유아들의 감정조절 및 충동억제에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 낮게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 감정조절 및 충동억제를 향상시키는데 효과적이다.
여섯째, 유아들의 교사와의 관계에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램이 유아와 교사와의 관계를 향상시키데 효과적이다.
일곱째, 유아들의 또래와의 관계에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아와 또래와의 관계를 향상시키는데 효과적이다.
본 연구는 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 후 그 활동이 만 3세 유아들의 정서발달에 미치는 효과를 검증해 보고자 하였다. 본 연구에서는 실험집단에는 몬테소리 교육 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 제 6차 교육과정에 의한 활동중심통합교육 프로그램을 적용하였으며, 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 두 가지 연구 문제를 설정하였다.
1) 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 정서 발달에 어떤 영향을 미치는가?
2) 몬테소리 교육 프로그램은 정서발달의 하위 구성요인 (자기정서의 이용, 타인정서의 인식, 자기정서의 인식 및 표현, 감정조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계)에 어떤 영항을 미치는가?
본 연구의 대상은 서울시 도봉구에 소재한 S유치원에 재학 중인 만 3세 유아 16명 실험집단과 D유치원에 재학중인 만 3세 유아 16명 통제집단으로 연구를 실시하였다. 실험집단에는 몬테소리 교육 프로그램을 실시하였고 통제집단은 활동중심 통합교육 프로그램을 적용하였다.
실험처치는 2007년 3월 26일부터 5월 4일까지 6주 동안 이루어졌다. 몬테소리 교육 프로그램은 연구자가 프로그램을 개발하여 사용하였으며, 유아의 정서발달을 측정하기 위한 검사 도구로는 김경희(1990)가 제작한 유아용 정서지능 척도를 사용하였다.
자료처리 및 결과분석은 SPSS Win 11.5프로그램을 이용하여 전산처리 하였으며, 실험집단과 비교집단 유아의 정서발달에 대한 사전, 사후 차이를 알아보기 위하여 검사 결과를 공변량 분석 하였다.
본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아들의 정서발달은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 정서발달을 향상시키는데 효과적이다.
둘째, 유아들의 자기정서의 이용에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 자기정서의 이용을 향상시키는데 효과적이다.
셋째, 유아들의 타인 정서의 인식에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 타인 정서의 인식을 향상시키는데 효과적이다.
넷째, 유아들의 자기정서의 인식 및 표현에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아의 자기정서의 인식 및 표현을 향상시키는데 효과적이다.
다섯째, 유아들의 감정조절 및 충동억제에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 낮게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 감정조절 및 충동억제를 향상시키는데 효과적이다.
여섯째, 유아들의 교사와의 관계에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램이 유아와 교사와의 관계를 향상시키데 효과적이다.
일곱째, 유아들의 또래와의 관계에 미치는 영향은 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 따라서 몬테소리 교육 프로그램은 유아와 또래와의 관계를 향상시키는데 효과적이다.
This research aimed to verify the effects of the Montessori education program on the emotional development of infants for 3-year-old after having Montessori education program.
On this research, the infants were divided between the experimental group who take effect Montessori education program and t...
This research aimed to verify the effects of the Montessori education program on the emotional development of infants for 3-year-old after having Montessori education program.
On this research, the infants were divided between the experimental group who take effect Montessori education program and the controlled group who only applied Integrated Curriculum Based on Activities by 6th educational curriculum. In the meantime, this research were instituted two research question for the research purpose, as below :
1) How are the Montessori Education program going to affect to the emotional development of infant?
2) How are the Montessori Education program going to affect to the emotional development of low factor(use of emotion on their own, recognition of another person's emotion, recognition and expression of self emotion, emotion control and impulse control, relationship of teacher, relationship of the same age)?
The subjects of the research were the experimental group who are 16 infants whose age was 3 years old belonged to S preschool and the controlled group who are 16 infants whose age was 3 years old belonged to D preschool, both of them located in Do-bong ward Seoul . The experimental group who take effect Montessori education program and the control group who applied Integrated Curriculum Based on Activities by 6th educational curriculum.
The period of the experimental procedure applied to the both groups was 6weeks from March 26 to May 4 2007.
Researcher was used his own developed program for 'Montessori education program' and the emotional intelligence barometer for infant that was devised by KIM Kyoun-Hee(1990), for the testing material to measure of the emotional development of infant.
For the data processing and result analyzing, SPSS Win 11.5 as a statistic program, was used, and with the analysis of covariance conducted to examine a result from the difference between the pre-emotional and post-emotional development.
Results from this research are as follows.
First, the group engaged in the Montessori education program have been improved infant's emotional development more than the group who weren't. Consequently, Montessori education program is effective on the emotional development of infant.
Second, in case of ability to control emotion on their own, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So, Montessori education program is effective on the use of control emotion on their own.
Third, when it comes to infants ability to recognize other people, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So, Montessori education program is effective on infants ability to recognize other people.
Fourth, in case of ability to recognize and express emotion on their own, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So Montessori education program is effective on recognize and express emotion on their own.
Fifth, in case of ability to emotion control and an urge control, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So, Montessori education program is effective on emotion control and an urge control.
Sixth, in case of ability to relationship of teacher, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So, Montessori education program is effective on improve relationship of teacher.
Seventh, in case of ability to relationship of the same age, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
Consequently, Montessori education program is effective on improve relationship of the same age.
This research aimed to verify the effects of the Montessori education program on the emotional development of infants for 3-year-old after having Montessori education program.
On this research, the infants were divided between the experimental group who take effect Montessori education program and the controlled group who only applied Integrated Curriculum Based on Activities by 6th educational curriculum. In the meantime, this research were instituted two research question for the research purpose, as below :
1) How are the Montessori Education program going to affect to the emotional development of infant?
2) How are the Montessori Education program going to affect to the emotional development of low factor(use of emotion on their own, recognition of another person's emotion, recognition and expression of self emotion, emotion control and impulse control, relationship of teacher, relationship of the same age)?
The subjects of the research were the experimental group who are 16 infants whose age was 3 years old belonged to S preschool and the controlled group who are 16 infants whose age was 3 years old belonged to D preschool, both of them located in Do-bong ward Seoul . The experimental group who take effect Montessori education program and the control group who applied Integrated Curriculum Based on Activities by 6th educational curriculum.
The period of the experimental procedure applied to the both groups was 6weeks from March 26 to May 4 2007.
Researcher was used his own developed program for 'Montessori education program' and the emotional intelligence barometer for infant that was devised by KIM Kyoun-Hee(1990), for the testing material to measure of the emotional development of infant.
For the data processing and result analyzing, SPSS Win 11.5 as a statistic program, was used, and with the analysis of covariance conducted to examine a result from the difference between the pre-emotional and post-emotional development.
Results from this research are as follows.
First, the group engaged in the Montessori education program have been improved infant's emotional development more than the group who weren't. Consequently, Montessori education program is effective on the emotional development of infant.
Second, in case of ability to control emotion on their own, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So, Montessori education program is effective on the use of control emotion on their own.
Third, when it comes to infants ability to recognize other people, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So, Montessori education program is effective on infants ability to recognize other people.
Fourth, in case of ability to recognize and express emotion on their own, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So Montessori education program is effective on recognize and express emotion on their own.
Fifth, in case of ability to emotion control and an urge control, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So, Montessori education program is effective on emotion control and an urge control.
Sixth, in case of ability to relationship of teacher, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
So, Montessori education program is effective on improve relationship of teacher.
Seventh, in case of ability to relationship of the same age, those who are in the experimental group with experiences of Montessori education program, are higher than that of the comparison group.
Consequently, Montessori education program is effective on improve relationship of the same age.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.