지능형 교수 시스템은 컴퓨터 보조 학습의 한계를 극복하고자 인공지능 기법을 도입하여 학습자의 현재 상황에 적절한 동적이며 융통성 있는 교육 여건을 지원하는 시스템이다. 그러나 기존의 지능형 교수 시스템들은 학습 성취도 향상에 중요 변인인 학습자의 특성, 학습자 수준 등을 고려하지 않고 획일화 된 학습 내용들을 제공하고 있어 효과적인 학습에 어려움이 있으며 또한, 학습자의 학습 목표에 맞는 코스 스케줄링이 적응력 있게 동적으로 제공되지 않는 문제점이 있다. 따라서 본 논문에서는 학습자의 특성과 학습자의 수준에 맞는 학습 내용 및 동적 학습 코스 제공을 위한 지능형 교수 시스템 기반의 ...
지능형 교수 시스템은 컴퓨터 보조 학습의 한계를 극복하고자 인공지능 기법을 도입하여 학습자의 현재 상황에 적절한 동적이며 융통성 있는 교육 여건을 지원하는 시스템이다. 그러나 기존의 지능형 교수 시스템들은 학습 성취도 향상에 중요 변인인 학습자의 특성, 학습자 수준 등을 고려하지 않고 획일화 된 학습 내용들을 제공하고 있어 효과적인 학습에 어려움이 있으며 또한, 학습자의 학습 목표에 맞는 코스 스케줄링이 적응력 있게 동적으로 제공되지 않는 문제점이 있다. 따라서 본 논문에서는 학습자의 특성과 학습자의 수준에 맞는 학습 내용 및 동적 학습 코스 제공을 위한 지능형 교수 시스템 기반의 적응형 학습 추천 시스템을 제안한다. 성공적인 학습을 위한 중요 변인인 학습자의 특성 파악을 위해 자가 진단 테스트 모듈을 적용 및 구현하였으며 학습자의 수준 파악을 위해 기존 단답식 위주의 단순 평가가 아닌 문항반응이론에 근거하여 학습 요소별 학습자의 객관성있는 수준 파악을 위해 학습 평가 모듈을 구현 하였다. 또한, 학습자의 학습 목표와 학습 상황을 고려한 동적인 학습 코스 스케줄링을 제공하여 기존의 지능형 교수 시스템들의 문제점을 해결하고 학습자의 요구 와 학습 성취도 향상을 위한 학습 환경을 제공한다.
지능형 교수 시스템은 컴퓨터 보조 학습의 한계를 극복하고자 인공지능 기법을 도입하여 학습자의 현재 상황에 적절한 동적이며 융통성 있는 교육 여건을 지원하는 시스템이다. 그러나 기존의 지능형 교수 시스템들은 학습 성취도 향상에 중요 변인인 학습자의 특성, 학습자 수준 등을 고려하지 않고 획일화 된 학습 내용들을 제공하고 있어 효과적인 학습에 어려움이 있으며 또한, 학습자의 학습 목표에 맞는 코스 스케줄링이 적응력 있게 동적으로 제공되지 않는 문제점이 있다. 따라서 본 논문에서는 학습자의 특성과 학습자의 수준에 맞는 학습 내용 및 동적 학습 코스 제공을 위한 지능형 교수 시스템 기반의 적응형 학습 추천 시스템을 제안한다. 성공적인 학습을 위한 중요 변인인 학습자의 특성 파악을 위해 자가 진단 테스트 모듈을 적용 및 구현하였으며 학습자의 수준 파악을 위해 기존 단답식 위주의 단순 평가가 아닌 문항반응이론에 근거하여 학습 요소별 학습자의 객관성있는 수준 파악을 위해 학습 평가 모듈을 구현 하였다. 또한, 학습자의 학습 목표와 학습 상황을 고려한 동적인 학습 코스 스케줄링을 제공하여 기존의 지능형 교수 시스템들의 문제점을 해결하고 학습자의 요구 와 학습 성취도 향상을 위한 학습 환경을 제공한다.
ITS(Intelligent Tutoring System) is a system that provides active and flexible tutoring conditions to learners, having adopted artificial intelligence to overcome the limitations of CAI(Computer Assisted Instruction). However, the existing ITS has a few problems; the system provides the same content...
ITS(Intelligent Tutoring System) is a system that provides active and flexible tutoring conditions to learners, having adopted artificial intelligence to overcome the limitations of CAI(Computer Assisted Instruction). However, the existing ITS has a few problems; the system provides the same contents to every learner, not considering main variants of their learning and achievement, characters and levels, and therefore, it does not generate satisfactory results; the system does not offer a properly designed course schedule. Therefore, this thesis proposes ARS(Adaptive ecommendation System), founded on ITS, that provides contents designed based on the characters and levels of learners. To catch the characters of learners, the important variant for successful learning, ARS applies and embodies a module of self-assessment test. Also, it puts weighs according to the areas of learning which is different from the simplified assessment that asks for short and mechanical answers for the purpose of knowing the levels of the learners. Moreover, ARS solves the problems of the existing ITS by providing a course schedule which is designed considering goals of learners and learning conditions, and provides learning circumstances that can satisfy the needs of learners and academic accomplishments.
ITS(Intelligent Tutoring System) is a system that provides active and flexible tutoring conditions to learners, having adopted artificial intelligence to overcome the limitations of CAI(Computer Assisted Instruction). However, the existing ITS has a few problems; the system provides the same contents to every learner, not considering main variants of their learning and achievement, characters and levels, and therefore, it does not generate satisfactory results; the system does not offer a properly designed course schedule. Therefore, this thesis proposes ARS(Adaptive ecommendation System), founded on ITS, that provides contents designed based on the characters and levels of learners. To catch the characters of learners, the important variant for successful learning, ARS applies and embodies a module of self-assessment test. Also, it puts weighs according to the areas of learning which is different from the simplified assessment that asks for short and mechanical answers for the purpose of knowing the levels of the learners. Moreover, ARS solves the problems of the existing ITS by providing a course schedule which is designed considering goals of learners and learning conditions, and provides learning circumstances that can satisfy the needs of learners and academic accomplishments.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.