본 연구에서는 초등학생의 태권도 수련에 따른 인성발달에 어떠한 영향을 미치는가를 분석함으로써, 실제 태권도장에서 수련에 있어서 수련생의 인성발달을 극대화하는데, 유용한 정보를 제공하고, 초등학교 수련생지도육성에 도움이 되는 기초 자료를 제시하는데 그 필요성과 목적이 있다. 독립변인으로 수련생의 개인적 특성인 성별, 연령, 수련시간, 도장 참여 횟수, 수련기간으로 종속변인인 인성발달은 정서적 안정성, 인성교육, 배려성, 예절성, 기본생활습관으로 설정하였다. 연구대상은 경기 지역에 소재하고 있는 8개 태권도장을 선정하였고, 선택된 태권도장의 각 집단에서 40명의 수련생을 임의표집 하여 총 320명을 ...
본 연구에서는 초등학생의 태권도 수련에 따른 인성발달에 어떠한 영향을 미치는가를 분석함으로써, 실제 태권도장에서 수련에 있어서 수련생의 인성발달을 극대화하는데, 유용한 정보를 제공하고, 초등학교 수련생지도육성에 도움이 되는 기초 자료를 제시하는데 그 필요성과 목적이 있다. 독립변인으로 수련생의 개인적 특성인 성별, 연령, 수련시간, 도장 참여 횟수, 수련기간으로 종속변인인 인성발달은 정서적 안정성, 인성교육, 배려성, 예절성, 기본생활습관으로 설정하였다. 연구대상은 경기 지역에 소재하고 있는 8개 태권도장을 선정하였고, 선택된 태권도장의 각 집단에서 40명의 수련생을 임의표집 하여 총 320명을 분석대상으로 하였다. 조사도구는 인성발달에 관한 선행연구에서 사용한 설문지를 참고로 본 연구 수행에 맞게 수정 보완하여 재구성하였다. 입력된 자료는 SPSS 13.0 프로그램을 이용하여 평균과 표준편차, F검증, 사후검증과 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 초등학생의 태권도 수련이 인성발달에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서적 안정성에 대한 수련생 변인에 따른 차이를 보면 수련생의 수련 시간과 주당 도장 참여 횟수 그리고 성별에는 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 수련생 변인에 따른 인성교육에 대한 차이를 보면 연령과 수련 시간과 주당 도장 참여 횟수 성별에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 수련생의 변인에 따른 배려성에 대한 차이를 보면 연령과 수련 시간과 주당 도장 참여 횟수, 성별에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 수련생의 변인에 따른 예절성에 대한 차이를 보면 수련생의 수련 시간에서 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, 수련생의 변인에 따른 기본생활습관에 대한 차이를 보면 수련 기간에서 유의한 차이가 나타났다. 여섯째, 태권도 수련이 수련생의 인성발달에 미치는 영향을 보면 예절성과 정서적 안정성에서 유의한 차이가 나타났다.
본 연구에서는 초등학생의 태권도 수련에 따른 인성발달에 어떠한 영향을 미치는가를 분석함으로써, 실제 태권도장에서 수련에 있어서 수련생의 인성발달을 극대화하는데, 유용한 정보를 제공하고, 초등학교 수련생지도육성에 도움이 되는 기초 자료를 제시하는데 그 필요성과 목적이 있다. 독립변인으로 수련생의 개인적 특성인 성별, 연령, 수련시간, 도장 참여 횟수, 수련기간으로 종속변인인 인성발달은 정서적 안정성, 인성교육, 배려성, 예절성, 기본생활습관으로 설정하였다. 연구대상은 경기 지역에 소재하고 있는 8개 태권도장을 선정하였고, 선택된 태권도장의 각 집단에서 40명의 수련생을 임의표집 하여 총 320명을 분석대상으로 하였다. 조사도구는 인성발달에 관한 선행연구에서 사용한 설문지를 참고로 본 연구 수행에 맞게 수정 보완하여 재구성하였다. 입력된 자료는 SPSS 13.0 프로그램을 이용하여 평균과 표준편차, F검증, 사후검증과 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 초등학생의 태권도 수련이 인성발달에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서적 안정성에 대한 수련생 변인에 따른 차이를 보면 수련생의 수련 시간과 주당 도장 참여 횟수 그리고 성별에는 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 수련생 변인에 따른 인성교육에 대한 차이를 보면 연령과 수련 시간과 주당 도장 참여 횟수 성별에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 수련생의 변인에 따른 배려성에 대한 차이를 보면 연령과 수련 시간과 주당 도장 참여 횟수, 성별에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 수련생의 변인에 따른 예절성에 대한 차이를 보면 수련생의 수련 시간에서 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, 수련생의 변인에 따른 기본생활습관에 대한 차이를 보면 수련 기간에서 유의한 차이가 나타났다. 여섯째, 태권도 수련이 수련생의 인성발달에 미치는 영향을 보면 예절성과 정서적 안정성에서 유의한 차이가 나타났다.
The necessity and purpose of this study lie in providing useful information for maximizing trainee's personality development in daily training and in presenting basic material for helping to educate and foster them by analyzing how the elementary student's Taekwondo training affects on the personali...
The necessity and purpose of this study lie in providing useful information for maximizing trainee's personality development in daily training and in presenting basic material for helping to educate and foster them by analyzing how the elementary student's Taekwondo training affects on the personality development. As the independent variables trainees' personal characteristics like gender, age, the time of training, frequency of training participation and the period of time were settled and as the dependent variables personality development like emotional stability, personality education, caring, politeness and basic living habit were settled. The subject of this study was chosen from 8 Taekwondo training centers located in Gyeonggi-do area, 40 samples were randomly sampled from each center and totally 320 samples were subject to analyze. The research tool was the questionnaire based on former researches on the personality development, corrected, complemented to the purpose of this research and reconstructed. For the input data, using SPSS 13.0 program, the average, the standard deviation, F-test, post-hoc and Regression Analysis. The results of analyzing the effect of elementary student's Taekwondo training on personality development were as follows: First, as for the difference in trainee's variables according to emotional stability, significant difference appeared in trainee's training duration time, weekly frequency and the sex. Second, reviewing the difference in personality education according to trainee's variables, no significant difference appeared in the age, trainee's training duration time, weekly frequency and the sex. Third, reviewing the difference in caring according to trainee's variables, no significant difference appeared in the age, trainee's training duration time, weekly frequency and the sex. Fourth, as for the difference in politeness by trainee's variables, meaningful difference appeared in trainee's training duration time. Fifth, as for the difference in basic living habit according to trainee's variables, significant difference was revealed in trainee's period of training. Sixth, reviewing the difference in personality development by Taekwondo training, significant difference appeared in politeness and emotional stability.
The necessity and purpose of this study lie in providing useful information for maximizing trainee's personality development in daily training and in presenting basic material for helping to educate and foster them by analyzing how the elementary student's Taekwondo training affects on the personality development. As the independent variables trainees' personal characteristics like gender, age, the time of training, frequency of training participation and the period of time were settled and as the dependent variables personality development like emotional stability, personality education, caring, politeness and basic living habit were settled. The subject of this study was chosen from 8 Taekwondo training centers located in Gyeonggi-do area, 40 samples were randomly sampled from each center and totally 320 samples were subject to analyze. The research tool was the questionnaire based on former researches on the personality development, corrected, complemented to the purpose of this research and reconstructed. For the input data, using SPSS 13.0 program, the average, the standard deviation, F-test, post-hoc and Regression Analysis. The results of analyzing the effect of elementary student's Taekwondo training on personality development were as follows: First, as for the difference in trainee's variables according to emotional stability, significant difference appeared in trainee's training duration time, weekly frequency and the sex. Second, reviewing the difference in personality education according to trainee's variables, no significant difference appeared in the age, trainee's training duration time, weekly frequency and the sex. Third, reviewing the difference in caring according to trainee's variables, no significant difference appeared in the age, trainee's training duration time, weekly frequency and the sex. Fourth, as for the difference in politeness by trainee's variables, meaningful difference appeared in trainee's training duration time. Fifth, as for the difference in basic living habit according to trainee's variables, significant difference was revealed in trainee's period of training. Sixth, reviewing the difference in personality development by Taekwondo training, significant difference appeared in politeness and emotional stability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.