초등학생의 태권도 수련을 통한 자신감이 인성과 학교생활 적응에 미치는 영향 The effect of self-confidence through elementary school Taekwondo training on personality and school life adaptation원문보기
본 연구의 목적은 태권도 수련을 통한 자신감 형성이 초등학생의 인성과 학교생활 적응에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하는데 그 목적이 있다. 이런 목적을 달성하기 위하여 D광역시에 소재한 사설 태권도 도장에서 수련하고 있는 초등학생을 모집단으로 선정하여 조사하였다. 총 500명을 편의표본추출법을 이용하여 표본 추출하였다. 배포된 설문지는 총 500부였으며 수집된 자료 중 조사내용의 일부가 누락되거나 부실한 표본 47부를 제외시키고 총 453부를 본 연구의 유효 표본으로 선정하였다. 자료 수집을 위한 측정도구로는 설문지를 사용하였으며 서영훈(2011)과 양철환(2009) 등의 연구에서 사용한 도구를 본 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 신뢰도 검증은 Cronbach' a값을 산출하여 검증하였다. ...
본 연구의 목적은 태권도 수련을 통한 자신감 형성이 초등학생의 인성과 학교생활 적응에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하는데 그 목적이 있다. 이런 목적을 달성하기 위하여 D광역시에 소재한 사설 태권도 도장에서 수련하고 있는 초등학생을 모집단으로 선정하여 조사하였다. 총 500명을 편의표본추출법을 이용하여 표본 추출하였다. 배포된 설문지는 총 500부였으며 수집된 자료 중 조사내용의 일부가 누락되거나 부실한 표본 47부를 제외시키고 총 453부를 본 연구의 유효 표본으로 선정하였다. 자료 수집을 위한 측정도구로는 설문지를 사용하였으며 서영훈(2011)과 양철환(2009) 등의 연구에서 사용한 도구를 본 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 신뢰도 검증은 Cronbach' a값을 산출하여 검증하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 연구 목적과 문제에 따라 전산처리하였다. 분석 기법은 빈도분석과 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 차이검정(T-test, ANOVA), 상관분석, 그리고 다중회귀분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통해 분석한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 자신감의 차이는 성별과 학년, 수련기관과 수련시간에 따라 부분적으로 차이가 나타났다. 둘째, 자신감이 인성과 학교생활 적응에 미치는 영향 살펴본 결과, 자신감의 하위 요인인 건강증진과 스포츠자신감은 인성과 학교생활 적응에 긍정적인 영향을 미쳤다. 마지막으로 인성이 학교생활 적응과 교사관계에 미치는 영향은 정서적 인성과 사회적 인성에서 모두 긍정적인 영향을 미쳤다.
본 연구의 목적은 태권도 수련을 통한 자신감 형성이 초등학생의 인성과 학교생활 적응에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하는데 그 목적이 있다. 이런 목적을 달성하기 위하여 D광역시에 소재한 사설 태권도 도장에서 수련하고 있는 초등학생을 모집단으로 선정하여 조사하였다. 총 500명을 편의표본추출법을 이용하여 표본 추출하였다. 배포된 설문지는 총 500부였으며 수집된 자료 중 조사내용의 일부가 누락되거나 부실한 표본 47부를 제외시키고 총 453부를 본 연구의 유효 표본으로 선정하였다. 자료 수집을 위한 측정도구로는 설문지를 사용하였으며 서영훈(2011)과 양철환(2009) 등의 연구에서 사용한 도구를 본 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 신뢰도 검증은 Cronbach' a값을 산출하여 검증하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 연구 목적과 문제에 따라 전산처리하였다. 분석 기법은 빈도분석과 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 차이검정(T-test, ANOVA), 상관분석, 그리고 다중회귀분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통해 분석한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 자신감의 차이는 성별과 학년, 수련기관과 수련시간에 따라 부분적으로 차이가 나타났다. 둘째, 자신감이 인성과 학교생활 적응에 미치는 영향 살펴본 결과, 자신감의 하위 요인인 건강증진과 스포츠자신감은 인성과 학교생활 적응에 긍정적인 영향을 미쳤다. 마지막으로 인성이 학교생활 적응과 교사관계에 미치는 영향은 정서적 인성과 사회적 인성에서 모두 긍정적인 영향을 미쳤다.
The purpose of this study is to investigate the effect of self-confidence formation through Taekwondo training on elementary school students' personality and school life adjustment. In order to achieve this goal, elementary school students trained in the private Taekwondo do-jang in D metropolitan c...
The purpose of this study is to investigate the effect of self-confidence formation through Taekwondo training on elementary school students' personality and school life adjustment. In order to achieve this goal, elementary school students trained in the private Taekwondo do-jang in D metropolitan city were selected as the population. A total of 500 samples were sampled using the convenience sampling method. A total of 500 copies of the questionnaires were distributed. A total of 453 copies of the collected data were selected as valid samples for this study, excluding 47 missing or missing samples. We used the questionnaire as a measurement tool for data collection, and used tools such as Seo Young-hoon (2011) and Yang Cheol-hwan (2009) for the purpose of this study. Reliability was verified by calculating Cronbach 'a value. Data were analyzed using SPSS 22.0 program according to research purpose and problems. Analysis methods were frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, post-ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis. The following conclusions can be drawn from the results of the above analysis. First, the difference of self - confidence according to demographic characteristics was partially different according to gender, grade, training institute and training time. Second, as a result of examining the effect of self - confidence on personality and school life adaptation, health promotion and sports self - confidence which are sub - factors of self - confidence positively influenced personality and school life adjustment. Finally, the influence of personality on school life adjustment and teacher relationship was positively affected both in emotional personality and social personality. In the future, long-term follow-up research is required for various age groups in addition to national research.
The purpose of this study is to investigate the effect of self-confidence formation through Taekwondo training on elementary school students' personality and school life adjustment. In order to achieve this goal, elementary school students trained in the private Taekwondo do-jang in D metropolitan city were selected as the population. A total of 500 samples were sampled using the convenience sampling method. A total of 500 copies of the questionnaires were distributed. A total of 453 copies of the collected data were selected as valid samples for this study, excluding 47 missing or missing samples. We used the questionnaire as a measurement tool for data collection, and used tools such as Seo Young-hoon (2011) and Yang Cheol-hwan (2009) for the purpose of this study. Reliability was verified by calculating Cronbach 'a value. Data were analyzed using SPSS 22.0 program according to research purpose and problems. Analysis methods were frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, post-ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis. The following conclusions can be drawn from the results of the above analysis. First, the difference of self - confidence according to demographic characteristics was partially different according to gender, grade, training institute and training time. Second, as a result of examining the effect of self - confidence on personality and school life adaptation, health promotion and sports self - confidence which are sub - factors of self - confidence positively influenced personality and school life adjustment. Finally, the influence of personality on school life adjustment and teacher relationship was positively affected both in emotional personality and social personality. In the future, long-term follow-up research is required for various age groups in addition to national research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.