장애유아 통합을 실시하고 있는 유아교육기관의 장애유아 선별, 진단, 배치에 관한 실태 조사 The Study of Current Condition about Diagnostic Arrangement of the Inclusive Class for Children with Disabilities in the Early Childhood Educational Organizations원문보기
본 연구는 현재 장애유아 통합을 이미 실시하고 있는 유아교육기관에서의 장애유아 선별 진단 배치가 제대로 이루어지지 않고 있는 점을 알고, 이를 통한 사정 절차의 필요성과 통합교육의 문제점을 알고 이를 개선 방향을 알아내고자 하였다. 통합 유아교육기관에서의 선별 진단 배치의 필요성이 대두됨에 따라 장애아동 혹은 장애를 가질 가능성이 있는 아동을 가능한 한 조기에 발견, 적절한 절차에 따라 진단·평가를 하고, 이러한 진단·평가 결과에 따라 그 아동의 요구에 적절한 유아특수교육 배치 서비스를 제공하는 것은 이들의 장애를 예방하거나 최소화함은 물론 아동의 교육 및 가족의 ...
본 연구는 현재 장애유아 통합을 이미 실시하고 있는 유아교육기관에서의 장애유아 선별 진단 배치가 제대로 이루어지지 않고 있는 점을 알고, 이를 통한 사정 절차의 필요성과 통합교육의 문제점을 알고 이를 개선 방향을 알아내고자 하였다. 통합 유아교육기관에서의 선별 진단 배치의 필요성이 대두됨에 따라 장애아동 혹은 장애를 가질 가능성이 있는 아동을 가능한 한 조기에 발견, 적절한 절차에 따라 진단·평가를 하고, 이러한 진단·평가 결과에 따라 그 아동의 요구에 적절한 유아특수교육 배치 서비스를 제공하는 것은 이들의 장애를 예방하거나 최소화함은 물론 아동의 교육 및 가족의 삶의 질 향상에 크게 기여하며, 궁극적으로는 국가의 특수교육 및 사회복지 예산을 절감하는 효과를 가져 올 수 있는 중요한 시안으로 여겨 이 문제를 연구문제로 설정하였다. 이에 따른 연구 문제로 보면 첫째, 통합교육기관의 선별 실태 및 문제점은 무엇인가? 둘째, 통합교육기관의 진단 실태 및 문제점은 무엇인가? 셋째, 통합교육기관의 배치 실태 및 문제점은 무엇인가? 넷째, 통합유치원과 통합어린이집의 선별·진단·배치에 따른 두 집단 간의 차이점은 무엇인가? 연구 방법으로 본 연구의 대상은 장애유아를 통합을 실시하고 있는 전국 유아교육기관에 근무하는 원장(시설장 혹은 대표)을 대상으로 장애유아가 유아교육기관에서 어떻게 선별 진단 배치되고 있는지를 알아보고자 질문지를 배부하였다. 질문지는 총 130부를 전국 각 통합유아교육기관으로 우송되었으나 주소 불분명으로 반송된 자료 1개를 제외한 94부가 회송되어 약 72.3%의 회수율을 보였다. 그중 응답을 거의 하지 않은 질문지 3부를 제외한 91부를 본 연구의 자료로 분석하였다. 자료의 처리는 4개의 영역별로 구분하여 요소별로 선다형의 질문 문항에 대한 반응 빈도와 백분율로 처리하고 , spss통계프로그램에 의한 집단간 유의미한 차이를 분석하기위해 검정을 실시하였다. 연구의 결과로는 1. 대부분의 기관에서 선별검사를 하고 있지 않은 것으로 나타났고, 그에 대한 인식도 낮은 것으로 나타났다. 선별 시기는 가능한 조기에 하길 원하였으며, 유치원보다 어린이집에서 더 조기에 실시하기를 원하고 있었다. 그러나 대부분 선별도구도 갖추고 있지 않으며, 선별검사 도구 사용방법을 모르고 있었으며, 이에 대한 재정적인 지원이 요청된다 하겠다. 2. 아직도 대부분의 특수유아교육기관에서 진단을 실시하고 있지 않은 것으로 나타났으며, 그 이유는 타 기관에서 특수교육대상자로 선정되어 오기 때문에 또는 진단할 수 있는 교사가 없다는 이유가 가장 크게 나타났다. 따라서 장애유아교육기관에서는 아직 진단 시스템 정착이 절실히 요구되고 있으며, 이에 대한 전문적인 교육이나 전문 인력 지원이 시급함을 알 수 있었다. 3. 장애유아에 대한 학급내의 배치는 주로 일반학급 내에서 완전 통합되어있는 경우가 가장 많았고, 부분적으로 개별교육실을 이용하기도 하였다. 장애아동 배치 시 가장 어려운 점은 통합교육 프로그램의 부족이 가장 높게 나타났고, 장애 유아가 있는 통합학급 교사의 육체적 노동의 가중화되며, 일반아동 학부모님의 통합에 대한 부정적 견해도 있는 것으로 나타났다. 따라서 장애유아의 통합교육을 위해서는 전문 인력의 충원과 이를 위한 제도적, 재정적 장치가 필요하며, 장애유아 통합교육을 위한 프로그램 개발 및 보급이 시급하다는 것을 알 수 있었다. 4. 두 기관간의 차이점은 행정적인 주관부서의 지원 지침에 따라 다르다고 할 수 있는데, 통합교육에 있어서는 여성가족부가 관리하는 통합어린이집의 제도적지원이 우수하다고 볼 수 있으나 상대적으로 낮은 임금으로 인한 전문적인 교사배치에 어려움이 있음을 알 수 있다. 또한 교육인적자원부가 관리하는 통합유치원은 그 제도조차 미미하여 개선이 시급한 것을 알 수 있었다. 다행히 '장애인등에 관한 특수교육법'의 제정으로 장애유아 통합교육이 진일보 할 것으로 예견되지만 이에 대한 각 시도 교육청의 통합교육에 대한 적극적인 의지가 필요하다고 생각된다. 본 연구는 질문지법에 의한 조사연구로 응답 내용을 완전히 받아들이는데 한계가 있다. 따라서 추후연구에는 질문지법과 더불어 심층적인 직접 면담 등 질적 연구를 통하여 장애유아 선별, 진단, 배치에 대한 구체적인 개선방안을 모색하여야 하리라고 본다. 그리고 현재 우리나라는 장애유아교육에 있어서 유치원과 어린이집 등 두 기관이 공존하고 있는데 두 기관의 운영 체제와 관리부처가 다르기 때문에 이에 대한 문제점이 발생하고 있는 실정이다. 따라서 후속연구로 두 기관의 장·단점에 대한 근본적인 문제점을 파악하고 본질적인 문제점을 개선하는데 노력하여야 할 것이며, 그에 따른 보완적 후속 연구가 필요하리라 여긴다.
본 연구는 현재 장애유아 통합을 이미 실시하고 있는 유아교육기관에서의 장애유아 선별 진단 배치가 제대로 이루어지지 않고 있는 점을 알고, 이를 통한 사정 절차의 필요성과 통합교육의 문제점을 알고 이를 개선 방향을 알아내고자 하였다. 통합 유아교육기관에서의 선별 진단 배치의 필요성이 대두됨에 따라 장애아동 혹은 장애를 가질 가능성이 있는 아동을 가능한 한 조기에 발견, 적절한 절차에 따라 진단·평가를 하고, 이러한 진단·평가 결과에 따라 그 아동의 요구에 적절한 유아특수교육 배치 서비스를 제공하는 것은 이들의 장애를 예방하거나 최소화함은 물론 아동의 교육 및 가족의 삶의 질 향상에 크게 기여하며, 궁극적으로는 국가의 특수교육 및 사회복지 예산을 절감하는 효과를 가져 올 수 있는 중요한 시안으로 여겨 이 문제를 연구문제로 설정하였다. 이에 따른 연구 문제로 보면 첫째, 통합교육기관의 선별 실태 및 문제점은 무엇인가? 둘째, 통합교육기관의 진단 실태 및 문제점은 무엇인가? 셋째, 통합교육기관의 배치 실태 및 문제점은 무엇인가? 넷째, 통합유치원과 통합어린이집의 선별·진단·배치에 따른 두 집단 간의 차이점은 무엇인가? 연구 방법으로 본 연구의 대상은 장애유아를 통합을 실시하고 있는 전국 유아교육기관에 근무하는 원장(시설장 혹은 대표)을 대상으로 장애유아가 유아교육기관에서 어떻게 선별 진단 배치되고 있는지를 알아보고자 질문지를 배부하였다. 질문지는 총 130부를 전국 각 통합유아교육기관으로 우송되었으나 주소 불분명으로 반송된 자료 1개를 제외한 94부가 회송되어 약 72.3%의 회수율을 보였다. 그중 응답을 거의 하지 않은 질문지 3부를 제외한 91부를 본 연구의 자료로 분석하였다. 자료의 처리는 4개의 영역별로 구분하여 요소별로 선다형의 질문 문항에 대한 반응 빈도와 백분율로 처리하고 , spss통계프로그램에 의한 집단간 유의미한 차이를 분석하기위해 검정을 실시하였다. 연구의 결과로는 1. 대부분의 기관에서 선별검사를 하고 있지 않은 것으로 나타났고, 그에 대한 인식도 낮은 것으로 나타났다. 선별 시기는 가능한 조기에 하길 원하였으며, 유치원보다 어린이집에서 더 조기에 실시하기를 원하고 있었다. 그러나 대부분 선별도구도 갖추고 있지 않으며, 선별검사 도구 사용방법을 모르고 있었으며, 이에 대한 재정적인 지원이 요청된다 하겠다. 2. 아직도 대부분의 특수유아교육기관에서 진단을 실시하고 있지 않은 것으로 나타났으며, 그 이유는 타 기관에서 특수교육대상자로 선정되어 오기 때문에 또는 진단할 수 있는 교사가 없다는 이유가 가장 크게 나타났다. 따라서 장애유아교육기관에서는 아직 진단 시스템 정착이 절실히 요구되고 있으며, 이에 대한 전문적인 교육이나 전문 인력 지원이 시급함을 알 수 있었다. 3. 장애유아에 대한 학급내의 배치는 주로 일반학급 내에서 완전 통합되어있는 경우가 가장 많았고, 부분적으로 개별교육실을 이용하기도 하였다. 장애아동 배치 시 가장 어려운 점은 통합교육 프로그램의 부족이 가장 높게 나타났고, 장애 유아가 있는 통합학급 교사의 육체적 노동의 가중화되며, 일반아동 학부모님의 통합에 대한 부정적 견해도 있는 것으로 나타났다. 따라서 장애유아의 통합교육을 위해서는 전문 인력의 충원과 이를 위한 제도적, 재정적 장치가 필요하며, 장애유아 통합교육을 위한 프로그램 개발 및 보급이 시급하다는 것을 알 수 있었다. 4. 두 기관간의 차이점은 행정적인 주관부서의 지원 지침에 따라 다르다고 할 수 있는데, 통합교육에 있어서는 여성가족부가 관리하는 통합어린이집의 제도적지원이 우수하다고 볼 수 있으나 상대적으로 낮은 임금으로 인한 전문적인 교사배치에 어려움이 있음을 알 수 있다. 또한 교육인적자원부가 관리하는 통합유치원은 그 제도조차 미미하여 개선이 시급한 것을 알 수 있었다. 다행히 '장애인등에 관한 특수교육법'의 제정으로 장애유아 통합교육이 진일보 할 것으로 예견되지만 이에 대한 각 시도 교육청의 통합교육에 대한 적극적인 의지가 필요하다고 생각된다. 본 연구는 질문지법에 의한 조사연구로 응답 내용을 완전히 받아들이는데 한계가 있다. 따라서 추후연구에는 질문지법과 더불어 심층적인 직접 면담 등 질적 연구를 통하여 장애유아 선별, 진단, 배치에 대한 구체적인 개선방안을 모색하여야 하리라고 본다. 그리고 현재 우리나라는 장애유아교육에 있어서 유치원과 어린이집 등 두 기관이 공존하고 있는데 두 기관의 운영 체제와 관리부처가 다르기 때문에 이에 대한 문제점이 발생하고 있는 실정이다. 따라서 후속연구로 두 기관의 장·단점에 대한 근본적인 문제점을 파악하고 본질적인 문제점을 개선하는데 노력하여야 할 것이며, 그에 따른 보완적 후속 연구가 필요하리라 여긴다.
The purpose of this study is to stress needs for sorting, diagnosis and arrangement for children with disabilities and to present improvement of inclusive education. Recently, needs for diagnostic arrangement of children with disabilities for inclusive education are increasing in many early childhoo...
The purpose of this study is to stress needs for sorting, diagnosis and arrangement for children with disabilities and to present improvement of inclusive education. Recently, needs for diagnostic arrangement of children with disabilities for inclusive education are increasing in many early childhood educational organizations. It is important to discover children with disabilities or children who have possibility of disability at an early age. If proper diagnosis, sorting and arrangement can be done first, children with disabilities or children with possibility of disability can get adequate educational service and decrease the symptom or prevent serious disability. The research questions for the purpose of this study are as follows: 1. what is the current condition and problems of sorting in the organization of the inclusive early childhood education? 2. what is the current condition and problems of diagnosis in the organization of the inclusive early childhood education? 3. what is the current condition and problems of arrangement in the organization of the inclusive early childhood education? 4. what is the possible institutional support and improvement of diagnostic arrangement of the inclusive education for a proper diagnostic evaluation process? To do that, this study carried out to 130 chiefs of the early childhood educational organizations all over the country. As total 130 questionnaire were distributed and 94 were collected, the rate of distribution was 72.3%. Except 3 questionnaire which were carelessly responded, final research data were total 91. The research data was analyzed into frequency and percentage according to each element by SPSS program. The results of this study are as follows: 1. The sorting test was not executed in most organizations of the inclusive early childhood education and the recognition of necessity of the sorting test was very low. Almost all organizations wanted the time of sorting to be earlier and also daycare center wanted the time of sorting test more earlier than kindergarten. But the problem is that many teachers didn't know how to use sorting test and that sorting test were not prepared in organizations of the inclusive early childhood education. Therefore financial support is urgent about these problems. 2. The diagnosis were not executed enough in many organizations of early childhood special education. One reason was that a number of children already sorted as a subject of special education by other organizations. The other is that there are no teachers can diagnose the children. So the diagnosis system is required to be settled and also professional education about diagnosis or professional human resources is needed. 3. The arrangement of children with disability mostly included in regular class and just partially arranged in individual class. The difficulties of arranging children with disability were the shortage of inclusive education program, extra labor of teachers in inclusive class, a negative view of parents of common children. Therefore more professional educators, development and diffusion of programs for inclusive education, improving the system and financial support must be settled without delay. 4. The difference between two organizations is due to the difference of administrative branches. Institutional support by Ministry of Gender Equality and Family is superior but it is difficult to dispose professional educator for relatively lower wages. Institutional support by Ministry of Education and Human Resources Development is inadequate so it is urgent to be reformed. In conclusion, for early childhood special education there are two types of educational organization which is day-care center and kindergarten and this separation is serious problem because they are administrated and supervised by two different ministries which have distinct operation system and other views about education. For follow-up research it is suggested that strength and weakness of two different educational organization should be investigated and also fundamental problems should be identified and improved.
The purpose of this study is to stress needs for sorting, diagnosis and arrangement for children with disabilities and to present improvement of inclusive education. Recently, needs for diagnostic arrangement of children with disabilities for inclusive education are increasing in many early childhood educational organizations. It is important to discover children with disabilities or children who have possibility of disability at an early age. If proper diagnosis, sorting and arrangement can be done first, children with disabilities or children with possibility of disability can get adequate educational service and decrease the symptom or prevent serious disability. The research questions for the purpose of this study are as follows: 1. what is the current condition and problems of sorting in the organization of the inclusive early childhood education? 2. what is the current condition and problems of diagnosis in the organization of the inclusive early childhood education? 3. what is the current condition and problems of arrangement in the organization of the inclusive early childhood education? 4. what is the possible institutional support and improvement of diagnostic arrangement of the inclusive education for a proper diagnostic evaluation process? To do that, this study carried out to 130 chiefs of the early childhood educational organizations all over the country. As total 130 questionnaire were distributed and 94 were collected, the rate of distribution was 72.3%. Except 3 questionnaire which were carelessly responded, final research data were total 91. The research data was analyzed into frequency and percentage according to each element by SPSS program. The results of this study are as follows: 1. The sorting test was not executed in most organizations of the inclusive early childhood education and the recognition of necessity of the sorting test was very low. Almost all organizations wanted the time of sorting to be earlier and also daycare center wanted the time of sorting test more earlier than kindergarten. But the problem is that many teachers didn't know how to use sorting test and that sorting test were not prepared in organizations of the inclusive early childhood education. Therefore financial support is urgent about these problems. 2. The diagnosis were not executed enough in many organizations of early childhood special education. One reason was that a number of children already sorted as a subject of special education by other organizations. The other is that there are no teachers can diagnose the children. So the diagnosis system is required to be settled and also professional education about diagnosis or professional human resources is needed. 3. The arrangement of children with disability mostly included in regular class and just partially arranged in individual class. The difficulties of arranging children with disability were the shortage of inclusive education program, extra labor of teachers in inclusive class, a negative view of parents of common children. Therefore more professional educators, development and diffusion of programs for inclusive education, improving the system and financial support must be settled without delay. 4. The difference between two organizations is due to the difference of administrative branches. Institutional support by Ministry of Gender Equality and Family is superior but it is difficult to dispose professional educator for relatively lower wages. Institutional support by Ministry of Education and Human Resources Development is inadequate so it is urgent to be reformed. In conclusion, for early childhood special education there are two types of educational organization which is day-care center and kindergarten and this separation is serious problem because they are administrated and supervised by two different ministries which have distinct operation system and other views about education. For follow-up research it is suggested that strength and weakness of two different educational organization should be investigated and also fundamental problems should be identified and improved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.