본 연구의 목적은 무용교육의 중요성을 인식하고 그 가치를 이해하며, 앞으로 학교무용 교육의 나아갈 방향을 제시하는데 그 의의를 두고자 한다. 본 연구에서는 교육부 체육교육과정 관련 서적·연구문헌을 참고하여 해방(1945)후인 1954년 제1차 교육과정부터 1997년 제7차 교육과정까지 개편되는 체육교과 내 무용교육 내용을 살펴보고 2008년 순차적으로 실시될 예정인 제7차 교육과정 개정안을 분석한 결과 요약하면 다음과 같다. 제1차 교육과정(1954)은 무용교육의 비중은 미비했으며, 주입식 교육에서 벗어나지 못한 것을 볼 수 있었다. 제2차 교육과정(1963)은 무용교육과정이 학년별로 목표가 설정되었고 전인교육에 중점을 두었으나 창의력 향상에는 다소 부족하였다. 제3차 교육과정(1973)은 민속무용과 창작무용으로 분리되었고 무용교육이 차지하는 비율이 15%로 확정되면서 비로소 무용 교육에도 활기를 띠게 되었다. 제4차 교육과정(1981)은 무용의 이론적 고찰을 시도하였다. 또한 민속무용을 우리나라 민속무용과 외국 민속무용으로 구분하여 교육하는 특징을 가졌다. 제5차 교육과정(1987)은 과정중심 교육으로 무용교육이 민속무용과 창작무용으로 구성되었고, 이론과 실기가 비교적 균형을 이루었다. 제6차 교육과정(1992)은 21C기를 대비하는 교육이며 창의적 표현에 중점을 두고 개별학습과 무용 감상을 강조하였다. 제7차 교육과정(1997)은 수준별 학습을 강조하였고 창작무용과 민속무용 중 한 가지를 선택하는 “학습 교과 선택”이 가능해 졌다. 제7차 중등무용 교육과정 개정안의 교육내용은 건강 활동, 도전 활동, 경쟁 활동, 표현 활동, 여가 활동으로 구분되며 무용은 표현 활동 영역에서 창의적인 ...
본 연구의 목적은 무용교육의 중요성을 인식하고 그 가치를 이해하며, 앞으로 학교무용 교육의 나아갈 방향을 제시하는데 그 의의를 두고자 한다. 본 연구에서는 교육부 체육교육과정 관련 서적·연구문헌을 참고하여 해방(1945)후인 1954년 제1차 교육과정부터 1997년 제7차 교육과정까지 개편되는 체육교과 내 무용교육 내용을 살펴보고 2008년 순차적으로 실시될 예정인 제7차 교육과정 개정안을 분석한 결과 요약하면 다음과 같다. 제1차 교육과정(1954)은 무용교육의 비중은 미비했으며, 주입식 교육에서 벗어나지 못한 것을 볼 수 있었다. 제2차 교육과정(1963)은 무용교육과정이 학년별로 목표가 설정되었고 전인교육에 중점을 두었으나 창의력 향상에는 다소 부족하였다. 제3차 교육과정(1973)은 민속무용과 창작무용으로 분리되었고 무용교육이 차지하는 비율이 15%로 확정되면서 비로소 무용 교육에도 활기를 띠게 되었다. 제4차 교육과정(1981)은 무용의 이론적 고찰을 시도하였다. 또한 민속무용을 우리나라 민속무용과 외국 민속무용으로 구분하여 교육하는 특징을 가졌다. 제5차 교육과정(1987)은 과정중심 교육으로 무용교육이 민속무용과 창작무용으로 구성되었고, 이론과 실기가 비교적 균형을 이루었다. 제6차 교육과정(1992)은 21C기를 대비하는 교육이며 창의적 표현에 중점을 두고 개별학습과 무용 감상을 강조하였다. 제7차 교육과정(1997)은 수준별 학습을 강조하였고 창작무용과 민속무용 중 한 가지를 선택하는 “학습 교과 선택”이 가능해 졌다. 제7차 중등무용 교육과정 개정안의 교육내용은 건강 활동, 도전 활동, 경쟁 활동, 표현 활동, 여가 활동으로 구분되며 무용은 표현 활동 영역에서 창의적인 표현 능력 향상을 중심으로 되어있다. 앞으로의 무용교육은 체육교과로서의 독립된 과목으로 다루어져야 하며 다양한 무용 프로그램들이 개발 되어져야 한다. 또한 대중과 호흡하여 무용 전공자가 아니더라도 충분히 이해할 수 있는 무용 활동이 되어야 하며 이러한 점이 보완되어진다면 지금까지의 변화된 모습처럼 앞으로도 더 큰 변화가 있을 것으로 사료된다.
본 연구의 목적은 무용교육의 중요성을 인식하고 그 가치를 이해하며, 앞으로 학교무용 교육의 나아갈 방향을 제시하는데 그 의의를 두고자 한다. 본 연구에서는 교육부 체육교육과정 관련 서적·연구문헌을 참고하여 해방(1945)후인 1954년 제1차 교육과정부터 1997년 제7차 교육과정까지 개편되는 체육교과 내 무용교육 내용을 살펴보고 2008년 순차적으로 실시될 예정인 제7차 교육과정 개정안을 분석한 결과 요약하면 다음과 같다. 제1차 교육과정(1954)은 무용교육의 비중은 미비했으며, 주입식 교육에서 벗어나지 못한 것을 볼 수 있었다. 제2차 교육과정(1963)은 무용교육과정이 학년별로 목표가 설정되었고 전인교육에 중점을 두었으나 창의력 향상에는 다소 부족하였다. 제3차 교육과정(1973)은 민속무용과 창작무용으로 분리되었고 무용교육이 차지하는 비율이 15%로 확정되면서 비로소 무용 교육에도 활기를 띠게 되었다. 제4차 교육과정(1981)은 무용의 이론적 고찰을 시도하였다. 또한 민속무용을 우리나라 민속무용과 외국 민속무용으로 구분하여 교육하는 특징을 가졌다. 제5차 교육과정(1987)은 과정중심 교육으로 무용교육이 민속무용과 창작무용으로 구성되었고, 이론과 실기가 비교적 균형을 이루었다. 제6차 교육과정(1992)은 21C기를 대비하는 교육이며 창의적 표현에 중점을 두고 개별학습과 무용 감상을 강조하였다. 제7차 교육과정(1997)은 수준별 학습을 강조하였고 창작무용과 민속무용 중 한 가지를 선택하는 “학습 교과 선택”이 가능해 졌다. 제7차 중등무용 교육과정 개정안의 교육내용은 건강 활동, 도전 활동, 경쟁 활동, 표현 활동, 여가 활동으로 구분되며 무용은 표현 활동 영역에서 창의적인 표현 능력 향상을 중심으로 되어있다. 앞으로의 무용교육은 체육교과로서의 독립된 과목으로 다루어져야 하며 다양한 무용 프로그램들이 개발 되어져야 한다. 또한 대중과 호흡하여 무용 전공자가 아니더라도 충분히 이해할 수 있는 무용 활동이 되어야 하며 이러한 점이 보완되어진다면 지금까지의 변화된 모습처럼 앞으로도 더 큰 변화가 있을 것으로 사료된다.
The aim of this study is to recognize the importance of dancing education, understand the value of it, and bring on advancing direction of school dancing education in the future. I referred to the books and documents related physical curriculum of the Ministry of Education, and examined reorganizati...
The aim of this study is to recognize the importance of dancing education, understand the value of it, and bring on advancing direction of school dancing education in the future. I referred to the books and documents related physical curriculum of the Ministry of Education, and examined reorganization of the quality of dancing education in physical education from the 1st curriculum in 1954 after liberation(1945) to the 7th curriculum in 1997. Also I analyzed the revision of the 7th curriculum expected to be carried out sequentially in 2009. The following is summary. The 1st curriculum(1954) wasn't enough to be given a great deal of weight on dancing education, and didn't get out of the cramming system of education. The 2nd curriculum(1963) set a goal of dancing curriculum by grades, and focused on education for the whole man. However, it wasn't somewhat enough to improve creativity. The 3rd curriculum(1973) was separated folk dance and contemporary dance, and then dancing education was full of energy when it was portioned out 15 percent. The 4th curriculum(1981) tried theoretical consideration of dancing. Besides, folk dance was divided into the Korean folk dance and the foreign folk dance, and taught. The 5th curriculum(1987) was process-oriented education. Dancing education consisted of folk dance and contemporary dance, and relatively kept the balance of theory and practice. The 6th curriculum(1992) prepared 21 century's education. It focused on creative expression and emphasized individual learning and appreciation of dancing. The 7th curriculum(1997) emphasizes different-level learning for students. It is possible to choose between folk dance and contemporary dance. The contents of the revision of the 7th secondary dancing curriculum fall into health activity, challenge activity, competition activity, expression activity, and leisure activity. Dancing lays stress on improvement of creative ability to express in the area of expression activity. Dancing education should be dealt in independent subject as physical subject in the future. And various dancing programs should be developed. Dancing education, moreover, should be appealed to the masses and easy to understand even for the non-dancer. Finally, if these are complemented, there will be more great changes like so far.
The aim of this study is to recognize the importance of dancing education, understand the value of it, and bring on advancing direction of school dancing education in the future. I referred to the books and documents related physical curriculum of the Ministry of Education, and examined reorganization of the quality of dancing education in physical education from the 1st curriculum in 1954 after liberation(1945) to the 7th curriculum in 1997. Also I analyzed the revision of the 7th curriculum expected to be carried out sequentially in 2009. The following is summary. The 1st curriculum(1954) wasn't enough to be given a great deal of weight on dancing education, and didn't get out of the cramming system of education. The 2nd curriculum(1963) set a goal of dancing curriculum by grades, and focused on education for the whole man. However, it wasn't somewhat enough to improve creativity. The 3rd curriculum(1973) was separated folk dance and contemporary dance, and then dancing education was full of energy when it was portioned out 15 percent. The 4th curriculum(1981) tried theoretical consideration of dancing. Besides, folk dance was divided into the Korean folk dance and the foreign folk dance, and taught. The 5th curriculum(1987) was process-oriented education. Dancing education consisted of folk dance and contemporary dance, and relatively kept the balance of theory and practice. The 6th curriculum(1992) prepared 21 century's education. It focused on creative expression and emphasized individual learning and appreciation of dancing. The 7th curriculum(1997) emphasizes different-level learning for students. It is possible to choose between folk dance and contemporary dance. The contents of the revision of the 7th secondary dancing curriculum fall into health activity, challenge activity, competition activity, expression activity, and leisure activity. Dancing lays stress on improvement of creative ability to express in the area of expression activity. Dancing education should be dealt in independent subject as physical subject in the future. And various dancing programs should be developed. Dancing education, moreover, should be appealed to the masses and easy to understand even for the non-dancer. Finally, if these are complemented, there will be more great changes like so far.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.