본 연구는 양성평등교육 프로그램이 유아의 성역할 고정관념 감소에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있으며, 교육현장에서 유아의 양성평등의식을 함양할 수 있는 바람직한 양성평등교육 프로그램 개발의 기초 자료를 제공하는데 그 의의가 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 양성평등교육 프로그램은 유아의 성역할 고정관념 감소에 효과가 있는가? 2. 유아의 성별에 따라 양성평등교육 프로그램의 효과에 차이가 있는가? 3. 양성평등교육 프로그램은 실험·비교집단과 남·여 집단 간에 상호작용 효과가 있는가? 이상의 문제를 탐구하기 위하여 강원도 D시에 소재하는 M사립유치원 만 5세반 세 학급 중, 두 학급을 연구대상으로 하였다. 연구대상 유아는 만 5세 유아 두 학급을 각각 실험 집단과 비교집단으로 무선 배정하였다. 실험집단의 유아는 H반 20명(남아 10명, 여아 10명), 비교집단의 유아는 S반 20명(S반 남아 10명, 여아 10명)으로 선정하였다. 연구도구는 성역할 고정관념 검사도구로 성역할 고정관념을 검사하기 위하여 Edelbrock과 Sugawara(1978)가 제작한 성역할 학습 지표(Sex Role Learning Index; SERLI)를 성구진(1995)이 우리 문화에 맞게 수정·보완한 것을 그대로 사전 검사와 사후 검사에 사용하였다. 실험처치를 위한 교육 활동은 교육인적자원부(2004)가 개발한 “유아를 위한 양성평등교육활동 지도자료” 프로그램의 총 25가지의 활동 중 15가지 활동을 선정하고, 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였다. 본 연구의 자료는 ...
본 연구는 양성평등교육 프로그램이 유아의 성역할 고정관념 감소에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있으며, 교육현장에서 유아의 양성평등의식을 함양할 수 있는 바람직한 양성평등교육 프로그램 개발의 기초 자료를 제공하는데 그 의의가 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 양성평등교육 프로그램은 유아의 성역할 고정관념 감소에 효과가 있는가? 2. 유아의 성별에 따라 양성평등교육 프로그램의 효과에 차이가 있는가? 3. 양성평등교육 프로그램은 실험·비교집단과 남·여 집단 간에 상호작용 효과가 있는가? 이상의 문제를 탐구하기 위하여 강원도 D시에 소재하는 M사립유치원 만 5세반 세 학급 중, 두 학급을 연구대상으로 하였다. 연구대상 유아는 만 5세 유아 두 학급을 각각 실험 집단과 비교집단으로 무선 배정하였다. 실험집단의 유아는 H반 20명(남아 10명, 여아 10명), 비교집단의 유아는 S반 20명(S반 남아 10명, 여아 10명)으로 선정하였다. 연구도구는 성역할 고정관념 검사도구로 성역할 고정관념을 검사하기 위하여 Edelbrock과 Sugawara(1978)가 제작한 성역할 학습 지표(Sex Role Learning Index; SERLI)를 성구진(1995)이 우리 문화에 맞게 수정·보완한 것을 그대로 사전 검사와 사후 검사에 사용하였다. 실험처치를 위한 교육 활동은 교육인적자원부(2004)가 개발한 “유아를 위한 양성평등교육활동 지도자료” 프로그램의 총 25가지의 활동 중 15가지 활동을 선정하고, 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였다. 본 연구의 자료는 SPSS / WIN 12.0 한글버젼을 이용하여 아래와 같이 처리하였다. 양성평등교육 프로그램을 시작하기 이전에 유아의 성역할 고정관념 검사를 실시한 후 t검증을 통해 실험집단과 비교집단이 서로 동질 집단임을 확인하였다. 양성평등교육 프로그램이 유아의 성역할 고정관념 감소에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사후점수에서 사전점수를 뺀 차이점수를 이용하여 실험집단과 비교집단의 t검증을 실시하였다. 성별에 따라 양성평등교육 프로그램의 효과에 차이가 있는지를 알아보기 위하여 사후점수에서 사전점수를 뺀 차이점수를 이용하여 남아집단과 여아집단의 t검증을 실시하였다. 양성평등교육 프로그램이 실험·비교집단과 남·여 집단 간에 상호작용 효과가 있는지를 알아보기 위하여 차이점수를 이용하여 변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 양성평등교육 프로그램은 유아의 성역할 고정관념 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 성별에 따라 양성평등교육 프로그램의 효과에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 양성평등교육 프로그램 효과는 비교집단과 실험집단 간의 차이만 있을 뿐이며 집단 및 성별 간의 상호작용은 나타나지 않는 것으로 나타났다.
본 연구는 양성평등교육 프로그램이 유아의 성역할 고정관념 감소에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있으며, 교육현장에서 유아의 양성평등의식을 함양할 수 있는 바람직한 양성평등교육 프로그램 개발의 기초 자료를 제공하는데 그 의의가 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 양성평등교육 프로그램은 유아의 성역할 고정관념 감소에 효과가 있는가? 2. 유아의 성별에 따라 양성평등교육 프로그램의 효과에 차이가 있는가? 3. 양성평등교육 프로그램은 실험·비교집단과 남·여 집단 간에 상호작용 효과가 있는가? 이상의 문제를 탐구하기 위하여 강원도 D시에 소재하는 M사립유치원 만 5세반 세 학급 중, 두 학급을 연구대상으로 하였다. 연구대상 유아는 만 5세 유아 두 학급을 각각 실험 집단과 비교집단으로 무선 배정하였다. 실험집단의 유아는 H반 20명(남아 10명, 여아 10명), 비교집단의 유아는 S반 20명(S반 남아 10명, 여아 10명)으로 선정하였다. 연구도구는 성역할 고정관념 검사도구로 성역할 고정관념을 검사하기 위하여 Edelbrock과 Sugawara(1978)가 제작한 성역할 학습 지표(Sex Role Learning Index; SERLI)를 성구진(1995)이 우리 문화에 맞게 수정·보완한 것을 그대로 사전 검사와 사후 검사에 사용하였다. 실험처치를 위한 교육 활동은 교육인적자원부(2004)가 개발한 “유아를 위한 양성평등교육활동 지도자료” 프로그램의 총 25가지의 활동 중 15가지 활동을 선정하고, 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였다. 본 연구의 자료는 SPSS / WIN 12.0 한글버젼을 이용하여 아래와 같이 처리하였다. 양성평등교육 프로그램을 시작하기 이전에 유아의 성역할 고정관념 검사를 실시한 후 t검증을 통해 실험집단과 비교집단이 서로 동질 집단임을 확인하였다. 양성평등교육 프로그램이 유아의 성역할 고정관념 감소에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사후점수에서 사전점수를 뺀 차이점수를 이용하여 실험집단과 비교집단의 t검증을 실시하였다. 성별에 따라 양성평등교육 프로그램의 효과에 차이가 있는지를 알아보기 위하여 사후점수에서 사전점수를 뺀 차이점수를 이용하여 남아집단과 여아집단의 t검증을 실시하였다. 양성평등교육 프로그램이 실험·비교집단과 남·여 집단 간에 상호작용 효과가 있는지를 알아보기 위하여 차이점수를 이용하여 변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 양성평등교육 프로그램은 유아의 성역할 고정관념 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 성별에 따라 양성평등교육 프로그램의 효과에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 양성평등교육 프로그램 효과는 비교집단과 실험집단 간의 차이만 있을 뿐이며 집단 및 성별 간의 상호작용은 나타나지 않는 것으로 나타났다.
The objective of this study is to find the effect of gender equality program on reduction of gender role stereotypes of the children. The significance of this study is to provide the basic information for desirable gender equality education program for cultivating the gender equality consciousness o...
The objective of this study is to find the effect of gender equality program on reduction of gender role stereotypes of the children. The significance of this study is to provide the basic information for desirable gender equality education program for cultivating the gender equality consciousness of the children at the education site. To achieve this goal, the following study problems were set. 1. Is the gender equality education program effective for reducing the gender role stereotypes? 2. Is there differences in the gender equality program according to the gender of the children? 3. Does the gender equality education program have interactive effect on male and female groups and test and control groups? To study these problems, 2 classes out of 3 classes of 5 year old children from the M private kindergarten located in D city, Kangwon-do were chosen for the test. The children were distributed randomly to each test group and control group. The children in test group were 20 children in class H (10 male, 10 female) and the children in control group were 20 children in class S (10 male, 10 female). The research tool was the gender role stereotype test tool which Sung, Gu-Jin (1995) corrected and revised the Sex Role Learning Index: SERLI by Edelbrock and Sugawara (1978) and used this on the pre test and post test. The education activity for test treatment, 15 activities from the total of 25 activities of the "Teaching Material of Gender Equality Education Activity for Children" program developed by Ministry of Education & Human Resources Development (2004) was selected and I corrected and revise for the test. The information in this study was treated as below using the SPSS / WIN 12.0 Korean version. Before beginning the gender equality education program, the gender role stereotype test of the children was conducted through the t-test and confirmed that test group and control group are in the same type. To find the effect of the gender equality education program on the reduction of stereotypes of gender roles on children, the difference of the score which subtracted post test score from the pre test score to conduct the t-test on the test group and control group. To find the effect of the gender equality education program according to the gender, the the difference of the score which subtracted post test score from the pre test score to conduct the t-test on the male group and female group. To find the interactive effect of the gender equality education program on the test and control group and male and female group, the variable analysis was conducted using the difference of scores. The result of this study is as below. First, the gender equality education program proved to be effective on the reduction of gender role stereotypes of children. Second, there was no difference in the effect of gender equality education program by the gender. Third, the effect of gender equality education program was only different in test group and control group and there was no interactions between the groups and genders.
The objective of this study is to find the effect of gender equality program on reduction of gender role stereotypes of the children. The significance of this study is to provide the basic information for desirable gender equality education program for cultivating the gender equality consciousness of the children at the education site. To achieve this goal, the following study problems were set. 1. Is the gender equality education program effective for reducing the gender role stereotypes? 2. Is there differences in the gender equality program according to the gender of the children? 3. Does the gender equality education program have interactive effect on male and female groups and test and control groups? To study these problems, 2 classes out of 3 classes of 5 year old children from the M private kindergarten located in D city, Kangwon-do were chosen for the test. The children were distributed randomly to each test group and control group. The children in test group were 20 children in class H (10 male, 10 female) and the children in control group were 20 children in class S (10 male, 10 female). The research tool was the gender role stereotype test tool which Sung, Gu-Jin (1995) corrected and revised the Sex Role Learning Index: SERLI by Edelbrock and Sugawara (1978) and used this on the pre test and post test. The education activity for test treatment, 15 activities from the total of 25 activities of the "Teaching Material of Gender Equality Education Activity for Children" program developed by Ministry of Education & Human Resources Development (2004) was selected and I corrected and revise for the test. The information in this study was treated as below using the SPSS / WIN 12.0 Korean version. Before beginning the gender equality education program, the gender role stereotype test of the children was conducted through the t-test and confirmed that test group and control group are in the same type. To find the effect of the gender equality education program on the reduction of stereotypes of gender roles on children, the difference of the score which subtracted post test score from the pre test score to conduct the t-test on the test group and control group. To find the effect of the gender equality education program according to the gender, the the difference of the score which subtracted post test score from the pre test score to conduct the t-test on the male group and female group. To find the interactive effect of the gender equality education program on the test and control group and male and female group, the variable analysis was conducted using the difference of scores. The result of this study is as below. First, the gender equality education program proved to be effective on the reduction of gender role stereotypes of children. Second, there was no difference in the effect of gender equality education program by the gender. Third, the effect of gender equality education program was only different in test group and control group and there was no interactions between the groups and genders.
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