현대 사회에서의 여가 및 관광활동은 삶의 질적 향상은 물론 자기개발, 자아실현, 행복추구, 건강유지 등의 역할을 담당하고 있다. 국민 소득수준의 향상과 여가시간의 증대 및 교통의 발달 또한 다양한 활동을 하고자 하는 현대인들의 관광욕구를 자극하게 되었고, 비일상적인 체험이 가능한 테마파크나 답답하고 복잡한 도시를 벗어나 한가로이 전원생활을 즐길 수 있는 농촌체험관광과 같은 여가프로그램이 이슈화되고 있다. 본 연구는 시대적 흐름을 반영하여 기존에 시도되지 않았던 농촌이라는 자원을 바탕으로 한 신개념의 테마파크 개발이 민간투자사업으로서의 가능성이 있는지를 검증하고, 대상지의 잠재력을 분석하여 새로운 테마파크 개발의 실효성을 규명하도록 하였다. 연구사례지로는 수도권에 인접하여 접근성이 좋고 양호한 자연조건을 보유하고 있는 「경기도 안성시 농협 안성목장」을 선정하였다.
연구의 진행은 농촌자원을 활용한 체험형 테마파크 개발의 당위성을 도출하기 위하여 국내·외 운영 중인 테마파크와 농촌관광의 사례를 분석하였고, ...
현대 사회에서의 여가 및 관광활동은 삶의 질적 향상은 물론 자기개발, 자아실현, 행복추구, 건강유지 등의 역할을 담당하고 있다. 국민 소득수준의 향상과 여가시간의 증대 및 교통의 발달 또한 다양한 활동을 하고자 하는 현대인들의 관광욕구를 자극하게 되었고, 비일상적인 체험이 가능한 테마파크나 답답하고 복잡한 도시를 벗어나 한가로이 전원생활을 즐길 수 있는 농촌체험관광과 같은 여가프로그램이 이슈화되고 있다. 본 연구는 시대적 흐름을 반영하여 기존에 시도되지 않았던 농촌이라는 자원을 바탕으로 한 신개념의 테마파크 개발이 민간투자사업으로서의 가능성이 있는지를 검증하고, 대상지의 잠재력을 분석하여 새로운 테마파크 개발의 실효성을 규명하도록 하였다. 연구사례지로는 수도권에 인접하여 접근성이 좋고 양호한 자연조건을 보유하고 있는 「경기도 안성시 농협 안성목장」을 선정하였다.
연구의 진행은 농촌자원을 활용한 체험형 테마파크 개발의 당위성을 도출하기 위하여 국내·외 운영 중인 테마파크와 농촌관광의 사례를 분석하였고, 수요예측에 대한 이론적 고찰을 통해 사업의 잠재력을 검토하였다. 설문조사는 개발 대상지의 잠재 수요가 클 것으로 예상되는 서울과 경기지역을 일대로 하였다. 설문은 개발 이미지를 가시화할 수 있도록 기본계획 마스터플랜을 보여준 후 자기기입 설문방식으로 수행되었다. 설문항목은 농촌관광에 대한 인지도와 체험여부, 방문의사와 지불의사, 체류형태, 대상지 개발에 있어 발생할 것으로 예상되는 변화 등을 알아보는 내용으로 구성되었다. 수요예측은 설문결과를 토대로 계량적 기법이 아닌 질적기법을 이용하였다. 그 이유는 새로운 사업을 대상으로 하였기 때문이며, 예측치의 정확도를 높이기 위해 유추법을 사용하였다. 유추법을 통한 수요예측은 방문의사와 실현지수를 이용하여 수요를 예측하고, 영어를 체험으로 하는 관광사업의 증가와 농촌체험관광 수요 증가와 관련된 기존의 자료 분석을 통해 수요를 예측하였다. 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 연간 100% 방문 시 수요예측을 한 결과 2011년을 목표로 농업농촌체험테마파크 개발 시 366만 명에서 383만 명이 예측되었다. 그러나 이 수치는 1년에 모두 방문할 것이라는 가정에 기초한 결과이기 때문에 보수적, 중도적, 낙관적 예측치로 나누어 좀 더 현실적으로 예상방문객을 산정한 결과 180만 명에서 190만 명에 이를 것으로 나타났다. 방문가능 인구의 할당은 서울인구와 경기인구의 방문의사와 실현율을 고려하였다. 설문조사에서 나타난 1인당 평균지출액은 52,209원으로 물가상승률과 낙관적 예측치인 방문객 수를 곱하여 추정한 결과 연간 총 방문객 지출액은 연간 1,054억 원에서 1,385억 원으로 나타났다.
둘째, 수요적인 측면의 잠재력은 설문 시 응답자의 방문의사와 그루버지수를 고려하여 실제 실현가능한 방문자수를 산정한 결과, 매년 농업농촌체험테마파크 방문자의 수는 증가한다는 것을 알 수 있었다. 설문조사를 통한 수요예측 분석을 통해 농업농촌체험테마파크의 잠재력을 검토하였다. 이러한 증가세와 더불어 대상지의 지속적인 홍보와 먹을거리, 볼거리 등 축제와 이벤트가 풍부한 관광지 개발을 위한 노력을 지속한다면 관광객의 수요는 더욱 증가할 것이라 예측된다. 공급적인 측면에서의 개발 잠재력은 대상지가 개발 전 보유하고 있는 매력성과 수용력, 자연적·물리적 특성, 접근성 등을 대상으로 평가를 실시하였다. 대상지의 지리적 입지조건을 살펴보았을 때, 접근하기에 유리한 위치에 입지하였으며, 넓은 초지와 완만한 경사지는 개발대상지로서 충분한 지리적 요건을 갖추고 있었다. 대상지가 보유하고 있는 천혜의 자연자원 등은 농업농촌체험이라는 특정 테마를 부각시켜 휴양과 휴식, 체험형 테마파크를 개발하기에 충분한 잠재력을 지니고 있는 것을 알 수 있다.
대상지 측면에서는 대상지의 자연경관을 최대한 보존하여 자연자원을 부각시키고, 계절별 다양한 이벤트와 숙박 인프라 구축 등을 통해 방문객들의 지속적인 방문율을 이끌어 낸다면 충분한 잠재력을 도출할 수 있으리라 판단된다. 투자측면에서는 농협에서 토지매입비와 변동비에 포함되는 운영·관리비나 노임비 등을 부담한다는 조건하에 최소 4년 이내에 투자비용을 회수할 것이라 예측되었다. 수요예측과 개발 잠재력 분석을 통해 알아본 농업농촌체험테마파크 사업은 관광·경제·공익·문화적 측면 등 여러 측면에서 알아본 결과 농업농촌 자원을 바탕으로 하는 새로운 사업으로서 그 투자가치가 있을 것이라 판단된다.
과거 노동의 의미가 강했던 농업과 노동현장인 농촌이라는 자원을 관광자원으로서 그 가치를 입증할 수 있었고, 새로운 관광소득사업으로서의 실효성을 입증할 수 있었다. 이를 통해 농업농촌 자원을 통한 다양한 테마개발과 지속적인 체험프로그램의 개발과 더불어 좀 더 객관화된 자료를 바탕으로 한 수요예측과 개발 잠재력 분석을 통해 새로운 여가공간으로서의 농업농촌체험테마파크 사업의 가능성에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
현대 사회에서의 여가 및 관광활동은 삶의 질적 향상은 물론 자기개발, 자아실현, 행복추구, 건강유지 등의 역할을 담당하고 있다. 국민 소득수준의 향상과 여가시간의 증대 및 교통의 발달 또한 다양한 활동을 하고자 하는 현대인들의 관광욕구를 자극하게 되었고, 비일상적인 체험이 가능한 테마파크나 답답하고 복잡한 도시를 벗어나 한가로이 전원생활을 즐길 수 있는 농촌체험관광과 같은 여가프로그램이 이슈화되고 있다. 본 연구는 시대적 흐름을 반영하여 기존에 시도되지 않았던 농촌이라는 자원을 바탕으로 한 신개념의 테마파크 개발이 민간투자사업으로서의 가능성이 있는지를 검증하고, 대상지의 잠재력을 분석하여 새로운 테마파크 개발의 실효성을 규명하도록 하였다. 연구사례지로는 수도권에 인접하여 접근성이 좋고 양호한 자연조건을 보유하고 있는 「경기도 안성시 농협 안성목장」을 선정하였다.
연구의 진행은 농촌자원을 활용한 체험형 테마파크 개발의 당위성을 도출하기 위하여 국내·외 운영 중인 테마파크와 농촌관광의 사례를 분석하였고, 수요예측에 대한 이론적 고찰을 통해 사업의 잠재력을 검토하였다. 설문조사는 개발 대상지의 잠재 수요가 클 것으로 예상되는 서울과 경기지역을 일대로 하였다. 설문은 개발 이미지를 가시화할 수 있도록 기본계획 마스터플랜을 보여준 후 자기기입 설문방식으로 수행되었다. 설문항목은 농촌관광에 대한 인지도와 체험여부, 방문의사와 지불의사, 체류형태, 대상지 개발에 있어 발생할 것으로 예상되는 변화 등을 알아보는 내용으로 구성되었다. 수요예측은 설문결과를 토대로 계량적 기법이 아닌 질적기법을 이용하였다. 그 이유는 새로운 사업을 대상으로 하였기 때문이며, 예측치의 정확도를 높이기 위해 유추법을 사용하였다. 유추법을 통한 수요예측은 방문의사와 실현지수를 이용하여 수요를 예측하고, 영어를 체험으로 하는 관광사업의 증가와 농촌체험관광 수요 증가와 관련된 기존의 자료 분석을 통해 수요를 예측하였다. 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 연간 100% 방문 시 수요예측을 한 결과 2011년을 목표로 농업농촌체험테마파크 개발 시 366만 명에서 383만 명이 예측되었다. 그러나 이 수치는 1년에 모두 방문할 것이라는 가정에 기초한 결과이기 때문에 보수적, 중도적, 낙관적 예측치로 나누어 좀 더 현실적으로 예상방문객을 산정한 결과 180만 명에서 190만 명에 이를 것으로 나타났다. 방문가능 인구의 할당은 서울인구와 경기인구의 방문의사와 실현율을 고려하였다. 설문조사에서 나타난 1인당 평균지출액은 52,209원으로 물가상승률과 낙관적 예측치인 방문객 수를 곱하여 추정한 결과 연간 총 방문객 지출액은 연간 1,054억 원에서 1,385억 원으로 나타났다.
둘째, 수요적인 측면의 잠재력은 설문 시 응답자의 방문의사와 그루버지수를 고려하여 실제 실현가능한 방문자수를 산정한 결과, 매년 농업농촌체험테마파크 방문자의 수는 증가한다는 것을 알 수 있었다. 설문조사를 통한 수요예측 분석을 통해 농업농촌체험테마파크의 잠재력을 검토하였다. 이러한 증가세와 더불어 대상지의 지속적인 홍보와 먹을거리, 볼거리 등 축제와 이벤트가 풍부한 관광지 개발을 위한 노력을 지속한다면 관광객의 수요는 더욱 증가할 것이라 예측된다. 공급적인 측면에서의 개발 잠재력은 대상지가 개발 전 보유하고 있는 매력성과 수용력, 자연적·물리적 특성, 접근성 등을 대상으로 평가를 실시하였다. 대상지의 지리적 입지조건을 살펴보았을 때, 접근하기에 유리한 위치에 입지하였으며, 넓은 초지와 완만한 경사지는 개발대상지로서 충분한 지리적 요건을 갖추고 있었다. 대상지가 보유하고 있는 천혜의 자연자원 등은 농업농촌체험이라는 특정 테마를 부각시켜 휴양과 휴식, 체험형 테마파크를 개발하기에 충분한 잠재력을 지니고 있는 것을 알 수 있다.
대상지 측면에서는 대상지의 자연경관을 최대한 보존하여 자연자원을 부각시키고, 계절별 다양한 이벤트와 숙박 인프라 구축 등을 통해 방문객들의 지속적인 방문율을 이끌어 낸다면 충분한 잠재력을 도출할 수 있으리라 판단된다. 투자측면에서는 농협에서 토지매입비와 변동비에 포함되는 운영·관리비나 노임비 등을 부담한다는 조건하에 최소 4년 이내에 투자비용을 회수할 것이라 예측되었다. 수요예측과 개발 잠재력 분석을 통해 알아본 농업농촌체험테마파크 사업은 관광·경제·공익·문화적 측면 등 여러 측면에서 알아본 결과 농업농촌 자원을 바탕으로 하는 새로운 사업으로서 그 투자가치가 있을 것이라 판단된다.
과거 노동의 의미가 강했던 농업과 노동현장인 농촌이라는 자원을 관광자원으로서 그 가치를 입증할 수 있었고, 새로운 관광소득사업으로서의 실효성을 입증할 수 있었다. 이를 통해 농업농촌 자원을 통한 다양한 테마개발과 지속적인 체험프로그램의 개발과 더불어 좀 더 객관화된 자료를 바탕으로 한 수요예측과 개발 잠재력 분석을 통해 새로운 여가공간으로서의 농업농촌체험테마파크 사업의 가능성에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
Leisure and tourism activities are charged in roles that not only developing quality of life but also developing oneself, realizing oneself, pursuing happiness and maintaining one’s health in modern society. It also excites tourism desire of modern persons who want to do diverse activities that inco...
Leisure and tourism activities are charged in roles that not only developing quality of life but also developing oneself, realizing oneself, pursuing happiness and maintaining one’s health in modern society. It also excites tourism desire of modern persons who want to do diverse activities that incomes level is progressed and spare time is increased and method of movement is developed. Leisure programs that are like theme park that it is possible to experience non-daily life in or experiencing farming village tourism that it is possible to escape from stifling and complex city and enjoy freely rural life are focused. In this study, by reflecting flow of age, possibility of new theme park development as private investments business based on source that is farming village that is not tried to before is verified and by analyzing potential of the site, effectiveness of new theme park development is examined. ?Nonghyup Anseong Meadow Anseong-si Gyeonggi-do? is selected as researched site where accessibility is good as there is near to National Capital region and nature condition is also good.
Examples of theme park and farming region tourism that are now being operated in inside/outside the country are analyzed to drive the propriety of development of experiencing theme park that uses source of farming regions and potentials of business are investigated through theoretical consideration about demanding forecasting. Survey using questionnaires was conducted in Seoul and Gyong-Gi where are expected that potential demand of site where will be developed. When surveying, firstly basic master-plan is shown to show developments image and then writing by oneself was conducted. Contents of questionnaire are name-recognition about farming region tourism, fact whether they experienced, they will visit, they will pay or not and staying form and changes that are expected to happen and so on. When doing demanding forecasting, not Quantitative technique but Qualitative technique is used based on results of survey. The reason is that new business is target and analogical method is used to increase accuracy of estimations. Demands are forecasted using visiting intention and realizing index through analogical method and by analyzing existing data related with increase of tourism business that people can experience English village and increasing demand of experiencing farming region tourism demands are forecasted. The results are at below.
First, result shows that when developing experiencing farming region theme park to target 2011 the figure that 3.66~3.83 millions people will visit was forecasted considering that people will visit there 100% at fixed year. However, as this figure was based on the assumption that all the people will visit there at fixed one year, the number of forecasted visiting people was forecasted from 1.80 millions people to 1.90 millions people by calculating more realistically that was conducted by classifying that as conservative, central and optimistic forecasted figure. Allocation of possibly visits population considers visiting intentions of Seoul population and Gyeong-Gi population and realizing rate. As average expenditure per one person is 52,209 won that is shown in result of survey, if multiplying increasing rate of price and the number of visiting people that is optimistic forecasting figure, the whole expenditure of visitors per one year is from 10.54 billions to 13.85 billions won.
Second is potential power of demand aspects. Result that the possible number of visitors was calculated considering visiting intention of replier and grove index shows that the number of visitors who visit experiencing farming region theme park is increased. Potential power of that theme park was re-examined through demands forecasting analysis through survey. If effort to develop tourist resort where events and festivals such as roads that have many foods and sceneries are abundant is continued and advertise of selected places continuously with these increasing rend, it is forecasted that demand of tourists will be more increased. Potential power of development considering supplying aspects is evaluated. That objects of evaluation are attractions, receptive capacity, natural and physical feature and accessibility and so on that selected places have before they are developed. When considering geographical conditions of location of selected places, location that it is easy to approach and wide grass-land and gentle slant are enough condition as selected places. As God’s blessing natural sources that selected places have bring into relief specific theme that is “Experiencing Farming Regions”, they have enough potential power to develop resting and relaxing and experiencing theme park.
When thinking selected places aspects, if continuing visiting rate is obtained bringing into relief natural sources by preserving mostly natural scenery and through diverse events that happen each season and lodging infrastructure, enough potential power will be drived. When considering investment aspects, if an agricultural cooperative pays management and administration expenses or wages that are included in variable costs and buying land costs, investing expenses will be recovered within minimum four years. Experiencing farming regions theme park business that is informed through analysis of potential power of development and demand aspects has value to invest as new business based on farming regions sources, as a result of searching through diverse aspects such as tourism, economy, public interest and cultural aspect and so on.
Sources that are the agriculture that represented labor few years ago and the farming region that is place of work could prove their value as tourism sources and effectiveness as new tourism incoming business could be proved. Through these, study about possibility of experiencing farming regions them park business as new leisure place through analysis of potential power of development and demanding forecasting based on more objectified information with diverse theme development and development of continuous experiences programs that are obtained from farming regions’ sources should be continued.
Leisure and tourism activities are charged in roles that not only developing quality of life but also developing oneself, realizing oneself, pursuing happiness and maintaining one’s health in modern society. It also excites tourism desire of modern persons who want to do diverse activities that incomes level is progressed and spare time is increased and method of movement is developed. Leisure programs that are like theme park that it is possible to experience non-daily life in or experiencing farming village tourism that it is possible to escape from stifling and complex city and enjoy freely rural life are focused. In this study, by reflecting flow of age, possibility of new theme park development as private investments business based on source that is farming village that is not tried to before is verified and by analyzing potential of the site, effectiveness of new theme park development is examined. ?Nonghyup Anseong Meadow Anseong-si Gyeonggi-do? is selected as researched site where accessibility is good as there is near to National Capital region and nature condition is also good.
Examples of theme park and farming region tourism that are now being operated in inside/outside the country are analyzed to drive the propriety of development of experiencing theme park that uses source of farming regions and potentials of business are investigated through theoretical consideration about demanding forecasting. Survey using questionnaires was conducted in Seoul and Gyong-Gi where are expected that potential demand of site where will be developed. When surveying, firstly basic master-plan is shown to show developments image and then writing by oneself was conducted. Contents of questionnaire are name-recognition about farming region tourism, fact whether they experienced, they will visit, they will pay or not and staying form and changes that are expected to happen and so on. When doing demanding forecasting, not Quantitative technique but Qualitative technique is used based on results of survey. The reason is that new business is target and analogical method is used to increase accuracy of estimations. Demands are forecasted using visiting intention and realizing index through analogical method and by analyzing existing data related with increase of tourism business that people can experience English village and increasing demand of experiencing farming region tourism demands are forecasted. The results are at below.
First, result shows that when developing experiencing farming region theme park to target 2011 the figure that 3.66~3.83 millions people will visit was forecasted considering that people will visit there 100% at fixed year. However, as this figure was based on the assumption that all the people will visit there at fixed one year, the number of forecasted visiting people was forecasted from 1.80 millions people to 1.90 millions people by calculating more realistically that was conducted by classifying that as conservative, central and optimistic forecasted figure. Allocation of possibly visits population considers visiting intentions of Seoul population and Gyeong-Gi population and realizing rate. As average expenditure per one person is 52,209 won that is shown in result of survey, if multiplying increasing rate of price and the number of visiting people that is optimistic forecasting figure, the whole expenditure of visitors per one year is from 10.54 billions to 13.85 billions won.
Second is potential power of demand aspects. Result that the possible number of visitors was calculated considering visiting intention of replier and grove index shows that the number of visitors who visit experiencing farming region theme park is increased. Potential power of that theme park was re-examined through demands forecasting analysis through survey. If effort to develop tourist resort where events and festivals such as roads that have many foods and sceneries are abundant is continued and advertise of selected places continuously with these increasing rend, it is forecasted that demand of tourists will be more increased. Potential power of development considering supplying aspects is evaluated. That objects of evaluation are attractions, receptive capacity, natural and physical feature and accessibility and so on that selected places have before they are developed. When considering geographical conditions of location of selected places, location that it is easy to approach and wide grass-land and gentle slant are enough condition as selected places. As God’s blessing natural sources that selected places have bring into relief specific theme that is “Experiencing Farming Regions”, they have enough potential power to develop resting and relaxing and experiencing theme park.
When thinking selected places aspects, if continuing visiting rate is obtained bringing into relief natural sources by preserving mostly natural scenery and through diverse events that happen each season and lodging infrastructure, enough potential power will be drived. When considering investment aspects, if an agricultural cooperative pays management and administration expenses or wages that are included in variable costs and buying land costs, investing expenses will be recovered within minimum four years. Experiencing farming regions theme park business that is informed through analysis of potential power of development and demand aspects has value to invest as new business based on farming regions sources, as a result of searching through diverse aspects such as tourism, economy, public interest and cultural aspect and so on.
Sources that are the agriculture that represented labor few years ago and the farming region that is place of work could prove their value as tourism sources and effectiveness as new tourism incoming business could be proved. Through these, study about possibility of experiencing farming regions them park business as new leisure place through analysis of potential power of development and demanding forecasting based on more objectified information with diverse theme development and development of continuous experiences programs that are obtained from farming regions’ sources should be continued.
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