이 연구는 기업조직의 신입사원을 중심으로 이들에게 시행되는 교육훈련 프로그램의 중요 구성요인을 식별하고, 식별된 교육훈련 프로그램 구성요인 중 어떤 교육훈련 프로그램 구성요인이 신입사원의 입사 후 기업 조직의 몰입에 기여적인 지를 실증적으로 알아보고자 했다. 이러한 연구 배경은 신입사원 교육훈련 프로그램과 이들의 조직몰입이 상호 이질적인 것이 아니라, 긴요하게 연계될 때 기업조직의 인적자원 가치를 장기적으로 극대화시킬 수 있음을 전제한다.본 연구의 목적은 신입사원들이 인식하고 있는 교육훈련의 중요 요인은 어떻게 구성될 수 있는지 확인하고, 교육훈련의 중요 구성 요인 중 어떤 요인이 신입사원의 조직체에 대한 헌신과 몰입에 어떻게 영향을 미치는지를 실증적으로 검증해 제시하는 것이다.위의 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구는 다음의 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 신입사원이 인식하는 교육훈련 프로그램의 중요 구성요인은 무엇인가? 둘째, 신입사원 교육훈련 프로그램의 어떤 구성요인이 기업 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는가?본 연구는 S지주사 소속 6개 계열사인 은행, 카드, 증권, 생명, 신용정보, 캐피탈의 신입직원 212명을 연구대상으로 신입사원 교육훈련이 조직몰입에 미치는 영향에 대해 설문조사를 실시하였고 178부의 유효설문을 분석하였다. 본 연구에 사용된 ...
이 연구는 기업조직의 신입사원을 중심으로 이들에게 시행되는 교육훈련 프로그램의 중요 구성요인을 식별하고, 식별된 교육훈련 프로그램 구성요인 중 어떤 교육훈련 프로그램 구성요인이 신입사원의 입사 후 기업 조직의 몰입에 기여적인 지를 실증적으로 알아보고자 했다. 이러한 연구 배경은 신입사원 교육훈련 프로그램과 이들의 조직몰입이 상호 이질적인 것이 아니라, 긴요하게 연계될 때 기업조직의 인적자원 가치를 장기적으로 극대화시킬 수 있음을 전제한다.본 연구의 목적은 신입사원들이 인식하고 있는 교육훈련의 중요 요인은 어떻게 구성될 수 있는지 확인하고, 교육훈련의 중요 구성 요인 중 어떤 요인이 신입사원의 조직체에 대한 헌신과 몰입에 어떻게 영향을 미치는지를 실증적으로 검증해 제시하는 것이다.위의 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구는 다음의 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 신입사원이 인식하는 교육훈련 프로그램의 중요 구성요인은 무엇인가? 둘째, 신입사원 교육훈련 프로그램의 어떤 구성요인이 기업 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는가?본 연구는 S지주사 소속 6개 계열사인 은행, 카드, 증권, 생명, 신용정보, 캐피탈의 신입직원 212명을 연구대상으로 신입사원 교육훈련이 조직몰입에 미치는 영향에 대해 설문조사를 실시하였고 178부의 유효설문을 분석하였다. 본 연구에 사용된 자료 분석 방법은 신입사원의 교육훈련 프로그램의 구성요인을 알아보기 위해 탐색적 요인분석을 실시하여 요인들을 식별해 낸 이후, 각 요인이 신입사원의 조직몰입에 미치는 영향을 기타 측정 변인을 통제한 상태에서 살피는 위계적 회기분석이다. 설문조사를 통하여 밝혀진 연구결과는 다음과 같다.첫째, 신입사원 교육훈련 프로그램의 중요 특성 요인은 ‘참여적 및 맞춤형 교육’, ‘강사 능력과 열정’, ‘개인 업무 관련성’이 최종적으로 도출되었다.둘째, ‘참여적 및 맞춤형 교육’, ‘강사 능력과 열정’, ‘개인 업무 관련성’ 변인이 어떻게 조직몰입의 3가지 차원에 영향을 미치는지 살펴보니, 강사의 능력과 열정은 신입사원의 정서적 조직몰입에 대해 긍정적인 영향을 미치고 있으며, 참여적이고 맞춤형 교육과 개인 업무 관련 교육훈련 프로그램은 신입사원이 지속적으로 기업조직을 떠나지 않고 열성적으로 기업조직에 충성하며 잔류하게 만드는 중요한 역할을 담당함을 알 수 있었다.이 연구의 결과는 전체적으로 신입사원 교육훈련 프로그램은 단순한 직무교육의 차원이 아니라, 기업조직에 새로운 인력을 충원하는 창구와 같은 것으로 시대 상황의 변화에 맞게 융통성 있는 변화와 적응이 필요함을 제시한다. 즉 신입사원 교육훈련 프로그램에서 강사의 자질과 태도, 프로그램 내용의 시대적 변화 반영 등 교육훈련과 조직몰입과의 인과적 관계 접점에 대해서 더욱 면밀히 살펴야 함을 시사한다. 이러한 결과를 토대로 본 연구의 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.
이 연구는 기업조직의 신입사원을 중심으로 이들에게 시행되는 교육훈련 프로그램의 중요 구성요인을 식별하고, 식별된 교육훈련 프로그램 구성요인 중 어떤 교육훈련 프로그램 구성요인이 신입사원의 입사 후 기업 조직의 몰입에 기여적인 지를 실증적으로 알아보고자 했다. 이러한 연구 배경은 신입사원 교육훈련 프로그램과 이들의 조직몰입이 상호 이질적인 것이 아니라, 긴요하게 연계될 때 기업조직의 인적자원 가치를 장기적으로 극대화시킬 수 있음을 전제한다.본 연구의 목적은 신입사원들이 인식하고 있는 교육훈련의 중요 요인은 어떻게 구성될 수 있는지 확인하고, 교육훈련의 중요 구성 요인 중 어떤 요인이 신입사원의 조직체에 대한 헌신과 몰입에 어떻게 영향을 미치는지를 실증적으로 검증해 제시하는 것이다.위의 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구는 다음의 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 신입사원이 인식하는 교육훈련 프로그램의 중요 구성요인은 무엇인가? 둘째, 신입사원 교육훈련 프로그램의 어떤 구성요인이 기업 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는가?본 연구는 S지주사 소속 6개 계열사인 은행, 카드, 증권, 생명, 신용정보, 캐피탈의 신입직원 212명을 연구대상으로 신입사원 교육훈련이 조직몰입에 미치는 영향에 대해 설문조사를 실시하였고 178부의 유효설문을 분석하였다. 본 연구에 사용된 자료 분석 방법은 신입사원의 교육훈련 프로그램의 구성요인을 알아보기 위해 탐색적 요인분석을 실시하여 요인들을 식별해 낸 이후, 각 요인이 신입사원의 조직몰입에 미치는 영향을 기타 측정 변인을 통제한 상태에서 살피는 위계적 회기분석이다. 설문조사를 통하여 밝혀진 연구결과는 다음과 같다.첫째, 신입사원 교육훈련 프로그램의 중요 특성 요인은 ‘참여적 및 맞춤형 교육’, ‘강사 능력과 열정’, ‘개인 업무 관련성’이 최종적으로 도출되었다.둘째, ‘참여적 및 맞춤형 교육’, ‘강사 능력과 열정’, ‘개인 업무 관련성’ 변인이 어떻게 조직몰입의 3가지 차원에 영향을 미치는지 살펴보니, 강사의 능력과 열정은 신입사원의 정서적 조직몰입에 대해 긍정적인 영향을 미치고 있으며, 참여적이고 맞춤형 교육과 개인 업무 관련 교육훈련 프로그램은 신입사원이 지속적으로 기업조직을 떠나지 않고 열성적으로 기업조직에 충성하며 잔류하게 만드는 중요한 역할을 담당함을 알 수 있었다.이 연구의 결과는 전체적으로 신입사원 교육훈련 프로그램은 단순한 직무교육의 차원이 아니라, 기업조직에 새로운 인력을 충원하는 창구와 같은 것으로 시대 상황의 변화에 맞게 융통성 있는 변화와 적응이 필요함을 제시한다. 즉 신입사원 교육훈련 프로그램에서 강사의 자질과 태도, 프로그램 내용의 시대적 변화 반영 등 교육훈련과 조직몰입과의 인과적 관계 접점에 대해서 더욱 면밀히 살펴야 함을 시사한다. 이러한 결과를 토대로 본 연구의 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.
This study is about to distinct primary factors of the new employee training program and to find out objectively which factors among them contribute to the organizational commitment after. The background of this study assumes that the value of human resource can be maximized in the long term, when t...
This study is about to distinct primary factors of the new employee training program and to find out objectively which factors among them contribute to the organizational commitment after. The background of this study assumes that the value of human resource can be maximized in the long term, when the new employee training program and the organizational commitment are closely connected.The purpose of the study is to verify what the primary factors are in the new employee training and to suggest objectively how they affects on the organizational contribution and commitment.In order to accomplish this purpose, this study established the next two subjects. First, what are thhe primary constitutive factors of the training program from the viewpoint of new employees' recognition. Second, which constitutive factors of the new employee training program affects the organizational commitment and how?212 new employees from 6 subsidiaries of 'S' holding company, such as Bank, Card, Securities, Life, Credit Information, and Capital, responded to this survey on the influence of new employee training on the organizational commitment, and 178 valid questionnaires where analyzed. In this study, factors analyzing method were used to distinct the constitutive elements in the new employee training program. And after that, the influence of each factor on the organizational commitment was observed in the controled circumstance. The survey found that the following results of the study.First, primary and specific factors of the new employee training program are : 'Participating and customized education', 'The lecturer's ability and passion', 'Personal business relation'.Second, considering the influences of these three factors on the organizational commitment, 'the lecturer's ability and passion' gives positive effect on the affective commitment, and the other factors - 'participating and customized education' and 'personal business relation training program' - play a key role in making the new employees stay longer and shows their royalty to the organization eagerly.Over all, the result of this study shows that the new employee training program is not only business - related training program but also the new way to supply new trained employees to the organization. Therefore it is necessary to indicate flexible changes and adaptation according to circumstances. In other words, the connection point between three primary factors and organizational commitment should be inspected carefully. On the basis of this result, the proposal for the following study is discussed.
This study is about to distinct primary factors of the new employee training program and to find out objectively which factors among them contribute to the organizational commitment after. The background of this study assumes that the value of human resource can be maximized in the long term, when the new employee training program and the organizational commitment are closely connected.The purpose of the study is to verify what the primary factors are in the new employee training and to suggest objectively how they affects on the organizational contribution and commitment.In order to accomplish this purpose, this study established the next two subjects. First, what are thhe primary constitutive factors of the training program from the viewpoint of new employees' recognition. Second, which constitutive factors of the new employee training program affects the organizational commitment and how?212 new employees from 6 subsidiaries of 'S' holding company, such as Bank, Card, Securities, Life, Credit Information, and Capital, responded to this survey on the influence of new employee training on the organizational commitment, and 178 valid questionnaires where analyzed. In this study, factors analyzing method were used to distinct the constitutive elements in the new employee training program. And after that, the influence of each factor on the organizational commitment was observed in the controled circumstance. The survey found that the following results of the study.First, primary and specific factors of the new employee training program are : 'Participating and customized education', 'The lecturer's ability and passion', 'Personal business relation'.Second, considering the influences of these three factors on the organizational commitment, 'the lecturer's ability and passion' gives positive effect on the affective commitment, and the other factors - 'participating and customized education' and 'personal business relation training program' - play a key role in making the new employees stay longer and shows their royalty to the organization eagerly.Over all, the result of this study shows that the new employee training program is not only business - related training program but also the new way to supply new trained employees to the organization. Therefore it is necessary to indicate flexible changes and adaptation according to circumstances. In other words, the connection point between three primary factors and organizational commitment should be inspected carefully. On the basis of this result, the proposal for the following study is discussed.
주제어
#신입사원 교육훈련 조직 몰입 정서적 몰입 유지적 몰입 규범적 몰입 new employee training organizational commitment affective commitment continuance commitment normative commitment
학위논문 정보
저자
허진호
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
산업교육 전공
지도교수
최항석
발행연도
2008
총페이지
v, 68장
키워드
신입사원 교육훈련 조직 몰입 정서적 몰입 유지적 몰입 규범적 몰입 new employee training organizational commitment affective commitment continuance commitment normative commitment
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.