공간-환상을 통해서 본 현대실내건축의 특이성 연구 : 라깡의 욕망이론을 중심으로 A Study on the Singularity of the Contemporary Interior Architecture through Space-Fantasy : Focused on the Lacan's Desire Theory원문보기
본 연구는 일반적으로 외적 공간으로 분류되었던 건축과 실내건축을 정신과 심리의 내적 작용의 결과물로 간주하고, 그 내적 공간의 작동방식을 밝히려는 목적을 가지고 시작되었다. 특히 건축에서 정신분석적 방식의 내적 작용은 인간의 자연스런 본성인 ‘욕망’과 밀접하게 연관되어 있다. 건축적 대상들은 그동안은 모호하게 감추어지고 드러나지 않았지만 인간의 본성 자체인 욕망을 상징하는 구축물로 간주될 수 있을 것이다. 건축이나 실내건축에서 욕망의 문제는 건축이라는 대상의 존재-가치에 대한 근원적인 문제제기를 수반하게 만든다. 현대 사회에 들어서 욕망의 문제는 건축을 포함한 거의 모든 분야에서 중요한 화두로 떠오르고 있다. 특히 현대의 대중문화에서 소비의 문제는 일상적인 경험의 차원에서 욕망의 문제를 제기한다. 그동안 우리가 인식해왔던 데카르트적 주체는 이성적인 코기토적 주체로 간주될 수 있을 것이다. 그러나 범람하는 대중매체와 소비문화 속에서의 주체는 자신의 욕망으로부터 소외된 비이성적인 주체로서, 주체가 어떤 것을 강하게 욕망하면 할수록, 주체의 욕망은 충족되지 못한다. 이때 주체는 소외를 회피하기 위해서 욕망이 충족되었다는 오인, 즉 ‘환상’의 시나리오를 만들게 된다. 그런 까닭에 욕망과 환상은 주체의 실존과 밀접하게 연결된다. 건축적 관점에서 볼 때도 욕망과 환상은 정신분석적 대상으로 건축을 볼 수 있게 만드는 주요한 개념들이다. 이와 같은 측면에서 볼 때, 정신분석적 접근은 건축과 실내건축의 욕망을 비평적으로 이해하고 분석하는데 가장 적절한 개념 틀을 제공하고 있다. 정신분석의 무의식적 작용은 후기자본주의 사회에서 건축적 공간의 물질성 개념을 해석하는데 도움을 주기에 현대 실내건축에 대한 이해에 있어서 정신분석적 접근은 유용하다고 볼 수 있다. 특히, 자크 라깡의 ‘욕망이론'은 건축과 정신분석이라는 상이한 영역 사이에 언어라는 상징적 의미를 확장시킬 수 있는 단서를 제공하기에 중요한 비교-비평 도구로 사용될 수 있었다. 그러한 까닭에 본 연구는 라깡의 욕망이론에 근거하여 현대 실내건축에서 나타나고 있는 욕망-환상-징후의 메커니즘을 분석하였고, 그 분석의 결과 도출되는 ...
본 연구는 일반적으로 외적 공간으로 분류되었던 건축과 실내건축을 정신과 심리의 내적 작용의 결과물로 간주하고, 그 내적 공간의 작동방식을 밝히려는 목적을 가지고 시작되었다. 특히 건축에서 정신분석적 방식의 내적 작용은 인간의 자연스런 본성인 ‘욕망’과 밀접하게 연관되어 있다. 건축적 대상들은 그동안은 모호하게 감추어지고 드러나지 않았지만 인간의 본성 자체인 욕망을 상징하는 구축물로 간주될 수 있을 것이다. 건축이나 실내건축에서 욕망의 문제는 건축이라는 대상의 존재-가치에 대한 근원적인 문제제기를 수반하게 만든다. 현대 사회에 들어서 욕망의 문제는 건축을 포함한 거의 모든 분야에서 중요한 화두로 떠오르고 있다. 특히 현대의 대중문화에서 소비의 문제는 일상적인 경험의 차원에서 욕망의 문제를 제기한다. 그동안 우리가 인식해왔던 데카르트적 주체는 이성적인 코기토적 주체로 간주될 수 있을 것이다. 그러나 범람하는 대중매체와 소비문화 속에서의 주체는 자신의 욕망으로부터 소외된 비이성적인 주체로서, 주체가 어떤 것을 강하게 욕망하면 할수록, 주체의 욕망은 충족되지 못한다. 이때 주체는 소외를 회피하기 위해서 욕망이 충족되었다는 오인, 즉 ‘환상’의 시나리오를 만들게 된다. 그런 까닭에 욕망과 환상은 주체의 실존과 밀접하게 연결된다. 건축적 관점에서 볼 때도 욕망과 환상은 정신분석적 대상으로 건축을 볼 수 있게 만드는 주요한 개념들이다. 이와 같은 측면에서 볼 때, 정신분석적 접근은 건축과 실내건축의 욕망을 비평적으로 이해하고 분석하는데 가장 적절한 개념 틀을 제공하고 있다. 정신분석의 무의식적 작용은 후기자본주의 사회에서 건축적 공간의 물질성 개념을 해석하는데 도움을 주기에 현대 실내건축에 대한 이해에 있어서 정신분석적 접근은 유용하다고 볼 수 있다. 특히, 자크 라깡의 ‘욕망이론'은 건축과 정신분석이라는 상이한 영역 사이에 언어라는 상징적 의미를 확장시킬 수 있는 단서를 제공하기에 중요한 비교-비평 도구로 사용될 수 있었다. 그러한 까닭에 본 연구는 라깡의 욕망이론에 근거하여 현대 실내건축에서 나타나고 있는 욕망-환상-징후의 메커니즘을 분석하였고, 그 분석의 결과 도출되는 특이성의 지점을 밝히고 있다. 건축이나 실내건축의 주체들은 무의식의 심연에서 대타자의 욕망을 대리하면서 건축적 욕망을 품게 되고, 이러한 건축적 ‘체 보이?’에 대한 답으로 각기 다양한 공간적 환상 시나리오, 즉 공간-환상을 작성하게 된다. 결국 공간-환상이란 타자의 욕망으로부터 소외됨으로써 생기는 주체의 공백을 건축적으로 감추는 일종의 스크린이다. 이러한 공백과 결핍의 욕망구조는 다양한 공간-환상의 작동방식을 야기한다. 결핍을 은폐하기․왜곡하기․표출하기와 같은 유형들 속에서 살펴본 결과 공간-환상은 라깡적 의미의 실재계적 작동을 건축과 실내건축 내에서 이끌어내고 있다. 다시 말해 건축이라는 상징 질서의 구축물이 완벽한 존재-위상을 가질 수 없다는 사실을 공간-환상은 환기시키고 있다. 또한 이러한 공간-환상은 결국 무의식적 징후들의 발현으로 볼 수도 있다. 억압되거나 부인되거나 배제된 건축적 무의식들은 공간-환상에서 강박적․도착적․편집증적 징후 기표들을 생성해낸다. 이처럼 건축적 무의식의 메커니즘은 욕망-환상-징후의 개념적 카테고리에서 상징적 구축․해석․재현의 실재계적 차이를 드러내고 있다. 결국 현대 실내건축은 공간-환상의 작동방식에 의해서 자체의 특이성의 지점을 드러내게 된다. 구체적으로 살펴보면 현대 실내건축의 특이성은 크게 공간-환상의 void적 특이성, informe적 특이성, double적 특이성, liminal적 특이성으로 구분되어질 수 있다. 이러한 특이성들은 공간-환상이라는 개념 도구를 통해 도출 가능해지는 특수성과 보편성의 사이 공간으로 건축이나 실내건축 외의 다른 분야와는 변별되는 문자 그대로의 ‘특이성’임이 확인되었다. 결론적으로 욕망-환상-징후라는 정신분석적 틀은 건축이나 실내건축의 내재적 주제인 주체․의미생성․구축논리에 대한 해석의 가능성을 열어 놓았고, 그 자체의 특이성을 드러내는데 유용하였다. 이처럼 본 연구는 라깡의 욕망이론을 통해 건축이나 실내건축에서 쉽게 간과해버렸던 지점들, 즉 구축이라는 메커니즘 내에서 억압하고 부인하고 배제해버렸던 무의식의 지점을 환기시키고, 그 역설적 관계들에 대해 해석의 가능성을 제공하고 있다는 측면에서 연구의 의의를 가진다 하겠다. 궁극적으로 이와 같은 의식적․무의식적으로 형성된 건축 이미지에 대한 정신분석적 접근은 건축의 물질성에 가려져 있던 담론 구조를 드러내 건축과 실내건축의 존재론적 위상을 새롭게 규명하는데 유용하다고 판단된다.
본 연구는 일반적으로 외적 공간으로 분류되었던 건축과 실내건축을 정신과 심리의 내적 작용의 결과물로 간주하고, 그 내적 공간의 작동방식을 밝히려는 목적을 가지고 시작되었다. 특히 건축에서 정신분석적 방식의 내적 작용은 인간의 자연스런 본성인 ‘욕망’과 밀접하게 연관되어 있다. 건축적 대상들은 그동안은 모호하게 감추어지고 드러나지 않았지만 인간의 본성 자체인 욕망을 상징하는 구축물로 간주될 수 있을 것이다. 건축이나 실내건축에서 욕망의 문제는 건축이라는 대상의 존재-가치에 대한 근원적인 문제제기를 수반하게 만든다. 현대 사회에 들어서 욕망의 문제는 건축을 포함한 거의 모든 분야에서 중요한 화두로 떠오르고 있다. 특히 현대의 대중문화에서 소비의 문제는 일상적인 경험의 차원에서 욕망의 문제를 제기한다. 그동안 우리가 인식해왔던 데카르트적 주체는 이성적인 코기토적 주체로 간주될 수 있을 것이다. 그러나 범람하는 대중매체와 소비문화 속에서의 주체는 자신의 욕망으로부터 소외된 비이성적인 주체로서, 주체가 어떤 것을 강하게 욕망하면 할수록, 주체의 욕망은 충족되지 못한다. 이때 주체는 소외를 회피하기 위해서 욕망이 충족되었다는 오인, 즉 ‘환상’의 시나리오를 만들게 된다. 그런 까닭에 욕망과 환상은 주체의 실존과 밀접하게 연결된다. 건축적 관점에서 볼 때도 욕망과 환상은 정신분석적 대상으로 건축을 볼 수 있게 만드는 주요한 개념들이다. 이와 같은 측면에서 볼 때, 정신분석적 접근은 건축과 실내건축의 욕망을 비평적으로 이해하고 분석하는데 가장 적절한 개념 틀을 제공하고 있다. 정신분석의 무의식적 작용은 후기자본주의 사회에서 건축적 공간의 물질성 개념을 해석하는데 도움을 주기에 현대 실내건축에 대한 이해에 있어서 정신분석적 접근은 유용하다고 볼 수 있다. 특히, 자크 라깡의 ‘욕망이론'은 건축과 정신분석이라는 상이한 영역 사이에 언어라는 상징적 의미를 확장시킬 수 있는 단서를 제공하기에 중요한 비교-비평 도구로 사용될 수 있었다. 그러한 까닭에 본 연구는 라깡의 욕망이론에 근거하여 현대 실내건축에서 나타나고 있는 욕망-환상-징후의 메커니즘을 분석하였고, 그 분석의 결과 도출되는 특이성의 지점을 밝히고 있다. 건축이나 실내건축의 주체들은 무의식의 심연에서 대타자의 욕망을 대리하면서 건축적 욕망을 품게 되고, 이러한 건축적 ‘체 보이?’에 대한 답으로 각기 다양한 공간적 환상 시나리오, 즉 공간-환상을 작성하게 된다. 결국 공간-환상이란 타자의 욕망으로부터 소외됨으로써 생기는 주체의 공백을 건축적으로 감추는 일종의 스크린이다. 이러한 공백과 결핍의 욕망구조는 다양한 공간-환상의 작동방식을 야기한다. 결핍을 은폐하기․왜곡하기․표출하기와 같은 유형들 속에서 살펴본 결과 공간-환상은 라깡적 의미의 실재계적 작동을 건축과 실내건축 내에서 이끌어내고 있다. 다시 말해 건축이라는 상징 질서의 구축물이 완벽한 존재-위상을 가질 수 없다는 사실을 공간-환상은 환기시키고 있다. 또한 이러한 공간-환상은 결국 무의식적 징후들의 발현으로 볼 수도 있다. 억압되거나 부인되거나 배제된 건축적 무의식들은 공간-환상에서 강박적․도착적․편집증적 징후 기표들을 생성해낸다. 이처럼 건축적 무의식의 메커니즘은 욕망-환상-징후의 개념적 카테고리에서 상징적 구축․해석․재현의 실재계적 차이를 드러내고 있다. 결국 현대 실내건축은 공간-환상의 작동방식에 의해서 자체의 특이성의 지점을 드러내게 된다. 구체적으로 살펴보면 현대 실내건축의 특이성은 크게 공간-환상의 void적 특이성, informe적 특이성, double적 특이성, liminal적 특이성으로 구분되어질 수 있다. 이러한 특이성들은 공간-환상이라는 개념 도구를 통해 도출 가능해지는 특수성과 보편성의 사이 공간으로 건축이나 실내건축 외의 다른 분야와는 변별되는 문자 그대로의 ‘특이성’임이 확인되었다. 결론적으로 욕망-환상-징후라는 정신분석적 틀은 건축이나 실내건축의 내재적 주제인 주체․의미생성․구축논리에 대한 해석의 가능성을 열어 놓았고, 그 자체의 특이성을 드러내는데 유용하였다. 이처럼 본 연구는 라깡의 욕망이론을 통해 건축이나 실내건축에서 쉽게 간과해버렸던 지점들, 즉 구축이라는 메커니즘 내에서 억압하고 부인하고 배제해버렸던 무의식의 지점을 환기시키고, 그 역설적 관계들에 대해 해석의 가능성을 제공하고 있다는 측면에서 연구의 의의를 가진다 하겠다. 궁극적으로 이와 같은 의식적․무의식적으로 형성된 건축 이미지에 대한 정신분석적 접근은 건축의 물질성에 가려져 있던 담론 구조를 드러내 건축과 실내건축의 존재론적 위상을 새롭게 규명하는데 유용하다고 판단된다.
This thesis sets out to study the immanent mechanism of architecture and interior architecture which had classified as external spaces in general. The immanent mechanism of psychoanalytic way in architecture is connected with human natured desire. Until now, architectural objects have been supposed ...
This thesis sets out to study the immanent mechanism of architecture and interior architecture which had classified as external spaces in general. The immanent mechanism of psychoanalytic way in architecture is connected with human natured desire. Until now, architectural objects have been supposed to the vaguely hidden and unexposedly external symbol of human nature itself in a general way. The theme of desire in architecture and interior architecture is dealt with the existence-value of an architectural object. In contemporary society it has been emerging as the significantly highlighted topic in almost all kind of studying including architecture. The problem of consumption in the contemporary mass-culture crops up desire into the reality of day-by-day experiment. As far as we recognize, so-called the Cartesian Subject is considered as a logical cogito-Subject. But in the overflowing mass-media and consuming culture, the more the Subject is desire something strong, the less he is satisfied with it, in a ironically worst way, the Subject is way too far alienated from one's own desire. In order to avoid facing the alienation, the Subject sets up a fantastic scenario which falsified the disguised desire as real something but twisted illusion. Therefore what I am saying is here that the desire and fantasy is closely related with a Subject's existence. In my architectural way of thinking, the desire and fantasy are main concepts that motivate the psychoanalytic object through the 21st century architectural topology. From this point of view, an approach of a psychoanalysis offers the concept-frame to critically understand and analyze the desire of architecture and interior architecture. Psychoanalytic approach is in a good way that unconscious mechanism of previous psychoanalysis help out to interpret the space-materiality in post-capitalism. In particular, the Jacques Lacan's desire theory could be used to enlarge the symbolic meaning between architecture and psychoanalysis beyond the direct representation with the help of langue and parole. So this study analyzed the mechanism which result in 'singularity' of desire-fantasy-symptom of interior architecture through the Lacan's desire theory. The Subject of interior architecture has the place of The Other's desire in a unconscious abyss at the same time, answering this architectural 'Che voi?', that is to say, it is made up Space-Fantasy like a spatial fantasy-scenario. Eventually the Space-Fantasy is some sort of screen to veil Subject's void the empty space, alienated ― from Object's desire ― through interior architecture. This desire structure of void and lack brings about the mechanism of various Space-Fantasy. In different types like concealing, distorting, and exposing the lack, Space-Fantasy leads a shaping of the Real of Lacan's psychoanalytic meaning in interior architecture. In other words, Space-Fantasy pays attention to the fact that architecture can not have the perfect existence-position within the Symbol, and it is also equal to a revelation of the unconscious symptom. The mechanism of architectural unconsciousness reveals the Real of symbolic construction, interpretation, and representation through a conceptual category of desire-fantasy-symptom like this. This is the very way that the contemporary interior architecture is exposed to its singularity by a mechanism of Space-Fantasy. To be specific, the singularity of contemporary interior architecture can be divided into void, informe, double, and liminal singularity. I want to focus on theses singularities by the gap concept between a particularity and a universality through Space-Fantasy, rather than they are literally 'singularity' to tell the distinguishment from interior architecture and the other fields. In conclusion, the psychoanalysis-frame of desire-fantasy-symptom has brought out any possibility of an interpretation about architectural immanent themes like a subject, meaning creation, and construction logic, and it has also been useful to reveal the architectural singularity. Thus this study has aroused the architectural unconsciousness, which is repressed, disavowed, and foreclosured in a construction mechanism, through the Lacan desire theory. So this study has the important meaning in the side to offer some interpretative possibility about the paradoxical relation of consciousness and unconsciousness in interior architecture. Ultimately the psychoanalysis-approach about the architectural image has a useful meaning to obtain real existence-position in the architectural area, and that is the reason why this thesis makes it clear to us now Lacan's psychoanalytic discourse structure which is blinded by architectural materiality.
This thesis sets out to study the immanent mechanism of architecture and interior architecture which had classified as external spaces in general. The immanent mechanism of psychoanalytic way in architecture is connected with human natured desire. Until now, architectural objects have been supposed to the vaguely hidden and unexposedly external symbol of human nature itself in a general way. The theme of desire in architecture and interior architecture is dealt with the existence-value of an architectural object. In contemporary society it has been emerging as the significantly highlighted topic in almost all kind of studying including architecture. The problem of consumption in the contemporary mass-culture crops up desire into the reality of day-by-day experiment. As far as we recognize, so-called the Cartesian Subject is considered as a logical cogito-Subject. But in the overflowing mass-media and consuming culture, the more the Subject is desire something strong, the less he is satisfied with it, in a ironically worst way, the Subject is way too far alienated from one's own desire. In order to avoid facing the alienation, the Subject sets up a fantastic scenario which falsified the disguised desire as real something but twisted illusion. Therefore what I am saying is here that the desire and fantasy is closely related with a Subject's existence. In my architectural way of thinking, the desire and fantasy are main concepts that motivate the psychoanalytic object through the 21st century architectural topology. From this point of view, an approach of a psychoanalysis offers the concept-frame to critically understand and analyze the desire of architecture and interior architecture. Psychoanalytic approach is in a good way that unconscious mechanism of previous psychoanalysis help out to interpret the space-materiality in post-capitalism. In particular, the Jacques Lacan's desire theory could be used to enlarge the symbolic meaning between architecture and psychoanalysis beyond the direct representation with the help of langue and parole. So this study analyzed the mechanism which result in 'singularity' of desire-fantasy-symptom of interior architecture through the Lacan's desire theory. The Subject of interior architecture has the place of The Other's desire in a unconscious abyss at the same time, answering this architectural 'Che voi?', that is to say, it is made up Space-Fantasy like a spatial fantasy-scenario. Eventually the Space-Fantasy is some sort of screen to veil Subject's void the empty space, alienated ― from Object's desire ― through interior architecture. This desire structure of void and lack brings about the mechanism of various Space-Fantasy. In different types like concealing, distorting, and exposing the lack, Space-Fantasy leads a shaping of the Real of Lacan's psychoanalytic meaning in interior architecture. In other words, Space-Fantasy pays attention to the fact that architecture can not have the perfect existence-position within the Symbol, and it is also equal to a revelation of the unconscious symptom. The mechanism of architectural unconsciousness reveals the Real of symbolic construction, interpretation, and representation through a conceptual category of desire-fantasy-symptom like this. This is the very way that the contemporary interior architecture is exposed to its singularity by a mechanism of Space-Fantasy. To be specific, the singularity of contemporary interior architecture can be divided into void, informe, double, and liminal singularity. I want to focus on theses singularities by the gap concept between a particularity and a universality through Space-Fantasy, rather than they are literally 'singularity' to tell the distinguishment from interior architecture and the other fields. In conclusion, the psychoanalysis-frame of desire-fantasy-symptom has brought out any possibility of an interpretation about architectural immanent themes like a subject, meaning creation, and construction logic, and it has also been useful to reveal the architectural singularity. Thus this study has aroused the architectural unconsciousness, which is repressed, disavowed, and foreclosured in a construction mechanism, through the Lacan desire theory. So this study has the important meaning in the side to offer some interpretative possibility about the paradoxical relation of consciousness and unconsciousness in interior architecture. Ultimately the psychoanalysis-approach about the architectural image has a useful meaning to obtain real existence-position in the architectural area, and that is the reason why this thesis makes it clear to us now Lacan's psychoanalytic discourse structure which is blinded by architectural materiality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.