연구는 경주시의 관광교통의 수요를 주요권역별로 나누어 조사하고, 관광교통의 수요발생 특성을 분석함으로서 합리적인 교통체계 구성의 기본자료로 활용하고, 향후 관광교통에 대한 전망의 기초적인 근거를 제시하고자 함을 목적으로 수행되었다. 본 연구를 수행하면서 도출된 결과를 요약·정리하면 다음과 같다. 1. 경주시의 관광권역중 불국사권의 월별 관광객수는 1월과 4월, 7월, 10월에 많이 집중된 것으로 나타났으며, 경주시내권은 월별로는 내국인은 10월이 가장 많이 방문하는 것으로 나타났다. 또한, 남산권과 서악권·보문단지권의 전체 월별로는 1월이 가장 많이 방문한 것으로 나타났다. 2. 2006년 관광교통의 월별 수요변동은 4월이 30.79%로 가장 많이 방문한 것으로 나타났으며, 이중에서 내국인은 4월이며, 외국인은 10월로 각각 32.47%과 15.64%로 나타났다. 2005년과 2006년의 월별 비교에서는 4월의 관광객수가 27.87%, 30.79%로 가장 많이 방문한 것으로 나타났다. 요일변동으로는 금요일과 토요일의 관광객수가 가장 많은 것으로 나타났으며, 토요일 이후 일요일부터는 감소하는 것으로 나타났다. 3. 7개소의 주요사적지 분포특성에서 성인의 경우, 개인입장객은 8월이 가장 많은 것으로 나타났으며, 단체는 11월인 것으로 분석되었다. 청소년·군인 그리고 어린이의 개인과 단체는 8월과 5월이 성수기인 것으로 분석되었다. 4. 주요 월별 관광수요분포는 7개의 사적지를 기준으로 분석한 바에 따르면, 개인별로 입장한 성인의 경우 8월이 가장 많았으며, 평균과 비교한 결과 7개의 사적지 모두가 평균값보다 높은 것으로 나타났다. 또한 단체로 입장한 성인의 경우 4월이 가장 많았으며, 평균과 비교한 결과 포석정은 평균치보다 -3.58%가 감소하였고, 그 외의 6개의 사적지 모두가 평균값보다 높은 것으로 나타났다. 5. 보문단지의 수요 중 많은 달은 25.77%인 4월로 나타났으며, 시설의 용도별로 분석했을 때, ...
연구는 경주시의 관광교통의 수요를 주요권역별로 나누어 조사하고, 관광교통의 수요발생 특성을 분석함으로서 합리적인 교통체계 구성의 기본자료로 활용하고, 향후 관광교통에 대한 전망의 기초적인 근거를 제시하고자 함을 목적으로 수행되었다. 본 연구를 수행하면서 도출된 결과를 요약·정리하면 다음과 같다. 1. 경주시의 관광권역중 불국사권의 월별 관광객수는 1월과 4월, 7월, 10월에 많이 집중된 것으로 나타났으며, 경주시내권은 월별로는 내국인은 10월이 가장 많이 방문하는 것으로 나타났다. 또한, 남산권과 서악권·보문단지권의 전체 월별로는 1월이 가장 많이 방문한 것으로 나타났다. 2. 2006년 관광교통의 월별 수요변동은 4월이 30.79%로 가장 많이 방문한 것으로 나타났으며, 이중에서 내국인은 4월이며, 외국인은 10월로 각각 32.47%과 15.64%로 나타났다. 2005년과 2006년의 월별 비교에서는 4월의 관광객수가 27.87%, 30.79%로 가장 많이 방문한 것으로 나타났다. 요일변동으로는 금요일과 토요일의 관광객수가 가장 많은 것으로 나타났으며, 토요일 이후 일요일부터는 감소하는 것으로 나타났다. 3. 7개소의 주요사적지 분포특성에서 성인의 경우, 개인입장객은 8월이 가장 많은 것으로 나타났으며, 단체는 11월인 것으로 분석되었다. 청소년·군인 그리고 어린이의 개인과 단체는 8월과 5월이 성수기인 것으로 분석되었다. 4. 주요 월별 관광수요분포는 7개의 사적지를 기준으로 분석한 바에 따르면, 개인별로 입장한 성인의 경우 8월이 가장 많았으며, 평균과 비교한 결과 7개의 사적지 모두가 평균값보다 높은 것으로 나타났다. 또한 단체로 입장한 성인의 경우 4월이 가장 많았으며, 평균과 비교한 결과 포석정은 평균치보다 -3.58%가 감소하였고, 그 외의 6개의 사적지 모두가 평균값보다 높은 것으로 나타났다. 5. 보문단지의 수요 중 많은 달은 25.77%인 4월로 나타났으며, 시설의 용도별로 분석했을 때, 숙박시설과 기타시설을 이용한 관광객수가 많았으며, 4월 달이 22.26%로 가장 많은 것으로 나타났다. 6. 공휴일과 연휴에 대한 관광객의 수요변화 민감도를 분석한 결과 공휴일과 공휴일 전일에 대한 민감도가 높은 것으로 나타났다. 또한 연휴의 경우는 연휴 전주의 동일 요일에 대한 수요민감도가 높은 것으로 분석되었다. 각각의 경우에 대한 통계적 유의성을 검토한 결과는 본문에서 나타낸바와 같다. 이와 같이 증가하는 관광교통의 수요에 대해 적절히 대응하고 경주시의 도시활동을 원활하게 보조하기 위해서는 이상적인 교통체계의 구성이 이루어져야 하며, 이를 위해 선행되어야 할 조건은 경주시에서 발생하는 관광교통의 수요발생에 대한 특성을 파악하는 것이 급선무라 할 수 있다. 따라서 향후 관광교통에 대한 연구는 지속적으로 진행되어야 할 것이며, 이를 토대로 한 효율적인 관광수요 관리기법이 개발되어야 할 것이다.
연구는 경주시의 관광교통의 수요를 주요권역별로 나누어 조사하고, 관광교통의 수요발생 특성을 분석함으로서 합리적인 교통체계 구성의 기본자료로 활용하고, 향후 관광교통에 대한 전망의 기초적인 근거를 제시하고자 함을 목적으로 수행되었다. 본 연구를 수행하면서 도출된 결과를 요약·정리하면 다음과 같다. 1. 경주시의 관광권역중 불국사권의 월별 관광객수는 1월과 4월, 7월, 10월에 많이 집중된 것으로 나타났으며, 경주시내권은 월별로는 내국인은 10월이 가장 많이 방문하는 것으로 나타났다. 또한, 남산권과 서악권·보문단지권의 전체 월별로는 1월이 가장 많이 방문한 것으로 나타났다. 2. 2006년 관광교통의 월별 수요변동은 4월이 30.79%로 가장 많이 방문한 것으로 나타났으며, 이중에서 내국인은 4월이며, 외국인은 10월로 각각 32.47%과 15.64%로 나타났다. 2005년과 2006년의 월별 비교에서는 4월의 관광객수가 27.87%, 30.79%로 가장 많이 방문한 것으로 나타났다. 요일변동으로는 금요일과 토요일의 관광객수가 가장 많은 것으로 나타났으며, 토요일 이후 일요일부터는 감소하는 것으로 나타났다. 3. 7개소의 주요사적지 분포특성에서 성인의 경우, 개인입장객은 8월이 가장 많은 것으로 나타났으며, 단체는 11월인 것으로 분석되었다. 청소년·군인 그리고 어린이의 개인과 단체는 8월과 5월이 성수기인 것으로 분석되었다. 4. 주요 월별 관광수요분포는 7개의 사적지를 기준으로 분석한 바에 따르면, 개인별로 입장한 성인의 경우 8월이 가장 많았으며, 평균과 비교한 결과 7개의 사적지 모두가 평균값보다 높은 것으로 나타났다. 또한 단체로 입장한 성인의 경우 4월이 가장 많았으며, 평균과 비교한 결과 포석정은 평균치보다 -3.58%가 감소하였고, 그 외의 6개의 사적지 모두가 평균값보다 높은 것으로 나타났다. 5. 보문단지의 수요 중 많은 달은 25.77%인 4월로 나타났으며, 시설의 용도별로 분석했을 때, 숙박시설과 기타시설을 이용한 관광객수가 많았으며, 4월 달이 22.26%로 가장 많은 것으로 나타났다. 6. 공휴일과 연휴에 대한 관광객의 수요변화 민감도를 분석한 결과 공휴일과 공휴일 전일에 대한 민감도가 높은 것으로 나타났다. 또한 연휴의 경우는 연휴 전주의 동일 요일에 대한 수요민감도가 높은 것으로 분석되었다. 각각의 경우에 대한 통계적 유의성을 검토한 결과는 본문에서 나타낸바와 같다. 이와 같이 증가하는 관광교통의 수요에 대해 적절히 대응하고 경주시의 도시활동을 원활하게 보조하기 위해서는 이상적인 교통체계의 구성이 이루어져야 하며, 이를 위해 선행되어야 할 조건은 경주시에서 발생하는 관광교통의 수요발생에 대한 특성을 파악하는 것이 급선무라 할 수 있다. 따라서 향후 관광교통에 대한 연구는 지속적으로 진행되어야 할 것이며, 이를 토대로 한 효율적인 관광수요 관리기법이 개발되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to, by analyzing the demand-occurring characteristics for tourism traffic by the main areas in Gyeongju city, provide basic material for the establishment of rational traffic system, and to present a fundamental data for the future prospect of tourism traffic. The result...
The purpose of this study is to, by analyzing the demand-occurring characteristics for tourism traffic by the main areas in Gyeongju city, provide basic material for the establishment of rational traffic system, and to present a fundamental data for the future prospect of tourism traffic. The results of this research can be summarized as follows: 1. It's found that monthly tourists of Bulguksa area, among the main tourist sites within Gyeongju city, comes pouring in concentratedly on January, April, July and October, and domestic tourists visit downtown of Gyeongju mostly on October. Also, in case of Mt. Namsan and Seoak & Bomun lake area, tourists visit for the most part on January. 2. In tourist statistics of 2006, it's shown that monthly component ratio is of the highest for April, with 30.79%, among them, domestic tourists mostly visits on April and foreign ones for the most part visit on October with 32.47% and 15.64% respectively. In case of the year 2005 and 2006, the proportion of tourists on April was 27.89% and 30.79%, the highest, respectively. A comparison by a day of the week shows that tourists visit mostly on friday and Saturday, the highest ratio, and then starts to decrease after Saturday from Sunday. 3. Tourists distribution characteristics in 7 main places of historic interest shows that, in case of adults, the number of individual visitors for August is of the most, group visitors mostly come on November. High-demand seasons for individual & group visitors of teenagers, military service-persons and children, were August and May. 4. The monthly tourism demand distribution analysis in the 7 main places of historic interest shows that individual adults visit mostly on August, the highest ratio, and when comparing with the average number of visitor, it was higher than the average for all of the 7 historic places. Also, group visitors visited for the most part on April, the highest ratio, and Poseok area visitors decreased with -3.58% compared to the average, all of other 6 places of historic interest were higher, in the number of visitors, than the average value. 5. The greatest demand month for Bomun lake resort was April with 25.77%, and from analyzing for the use of facility, it's found that tourists who utilized accommodations was of the greatest in number for April with 22.26%. 6. From the analysis of the demand change sensitivity for holiday and consecutive holidays, it's found that the demand sensitivity for holiday and the day after holiday. In addition, in case of consecutive holidays, the demand sensitivity for the same day of the week before consecutive holidays was high. An examination results on statistic significance for each case are shown in the text of this article. Like this, to take proper precautions against increasing demand of tourism traffic and to assist urban activities of Gyeongju smoothly, the establishment of ideal traffic system should be made, and for that, to have an accurate grasp of the characteristics of tourism traffic demand occurring in Gyeongju, as a condition precedent, is a priority matter. Therefore, a study on the future tourism traffic should be continuously conducted, on the basis of this research, the development of efficient managing technique of tourism demand would have to be made too.
The purpose of this study is to, by analyzing the demand-occurring characteristics for tourism traffic by the main areas in Gyeongju city, provide basic material for the establishment of rational traffic system, and to present a fundamental data for the future prospect of tourism traffic. The results of this research can be summarized as follows: 1. It's found that monthly tourists of Bulguksa area, among the main tourist sites within Gyeongju city, comes pouring in concentratedly on January, April, July and October, and domestic tourists visit downtown of Gyeongju mostly on October. Also, in case of Mt. Namsan and Seoak & Bomun lake area, tourists visit for the most part on January. 2. In tourist statistics of 2006, it's shown that monthly component ratio is of the highest for April, with 30.79%, among them, domestic tourists mostly visits on April and foreign ones for the most part visit on October with 32.47% and 15.64% respectively. In case of the year 2005 and 2006, the proportion of tourists on April was 27.89% and 30.79%, the highest, respectively. A comparison by a day of the week shows that tourists visit mostly on friday and Saturday, the highest ratio, and then starts to decrease after Saturday from Sunday. 3. Tourists distribution characteristics in 7 main places of historic interest shows that, in case of adults, the number of individual visitors for August is of the most, group visitors mostly come on November. High-demand seasons for individual & group visitors of teenagers, military service-persons and children, were August and May. 4. The monthly tourism demand distribution analysis in the 7 main places of historic interest shows that individual adults visit mostly on August, the highest ratio, and when comparing with the average number of visitor, it was higher than the average for all of the 7 historic places. Also, group visitors visited for the most part on April, the highest ratio, and Poseok area visitors decreased with -3.58% compared to the average, all of other 6 places of historic interest were higher, in the number of visitors, than the average value. 5. The greatest demand month for Bomun lake resort was April with 25.77%, and from analyzing for the use of facility, it's found that tourists who utilized accommodations was of the greatest in number for April with 22.26%. 6. From the analysis of the demand change sensitivity for holiday and consecutive holidays, it's found that the demand sensitivity for holiday and the day after holiday. In addition, in case of consecutive holidays, the demand sensitivity for the same day of the week before consecutive holidays was high. An examination results on statistic significance for each case are shown in the text of this article. Like this, to take proper precautions against increasing demand of tourism traffic and to assist urban activities of Gyeongju smoothly, the establishment of ideal traffic system should be made, and for that, to have an accurate grasp of the characteristics of tourism traffic demand occurring in Gyeongju, as a condition precedent, is a priority matter. Therefore, a study on the future tourism traffic should be continuously conducted, on the basis of this research, the development of efficient managing technique of tourism demand would have to be made too.
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