우정사업본부는 1999년 BSC 체제를 도입해 우정사업경영에 활용하고 있으나, 도입과정과 현 운용체제에 대한 종사원의 인지도와 참여도가 미약한 부분으로 남아있어 우정사업 BSC 제도의 중요성과 종사원의 만족도를 조사하여 분석하는 한편 앞으로 BSC 제도의 발전적이고 바람직한 방향을 찾고자하는 것이 본 연구논문의 목적이다. 경영전략에 부합하는 성과와 목적을 달성하고자 “우정사업의 BSC 도입과 운용실태에 관한 연구”를 통해서 고객관점, 재무관점, 내부프로세스관점, 학습 및 성장관점과 같은 네 가지 운영적 관점에서 우정사업의 장래의 성장에 필요한 무형자산을 획득하고 역량을 구축할 수 있는 BSC의 발전방안을 제시하였다. 본 연구는 선행논문에 의한 이론 고찰과 국내와 국외 가장 모범적인 BSC 를 도입하여 성공적으로 운용중인 공공기관을 대상으로 사례를 조사하였고, 우정사업본부와 비교 분석하였다. 본 연구는 사례연구와 실증적 연구방법을 병행하였다. 우정사업의 BSC 운용에 따른 중요도와 만족평가를 위한 본 연구를 수행하기 위하여 2007년 11월 우정사업본부 산하 8개 체신청 소속의 4,5급 총괄국 경영평가담당인 서무팀장으로부터 자료를 수집하였다. 250부의 설문지를 배포하여 회수된 유효한 설문지 130부로 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, BSC 도입에 따른 인식정도는 전반적으로 낮은 것으로 나타났다. 그러나 중요성에 대한 인식정도는 어느정도 중요하다고 인식하고 있었다. 둘째, 우정사업본부의 BSC의 성공적 도입의 인식정도는 41.2%의 응답율을 보여 직원들의 소극적인 반응이었다. 이것은 경영지원부서의 업무적 특성으로 인하여 경영지원부서의 성과지표체계에 대한 이해부족과 평가방법의 문제점과 일부 부적절함으로 해석될 수도 있다. 셋째, BSC 성과 관련 인식정도 분석에서는 BSC 관련 정책수립과 제도시행의 적절성에 대하여 87.8%가 어느정도 중요한 것으로 인식하고 있었다. 이는 내부프로세스 관점에 있어서 종사원들의 BSC에 대한 필요성은 절감하고 있다는 결과를 나타내고 있다. 넷째, 네가지 관점의 중요성과 만족정도의 평균에서는 가장 중요하다고 인식하는것이 평균 4.46으로 내부프로세스 관점이었고, 그 다음이 평균 4.37로 학습과 성장 관점이었다. 이것은 업무부서별 특성에서 기인한 것으로 보여 지며, 이는 업무특성을 감안하여 성과지표를 도출해야함을 암시하는 것으로 내부프로세스 관점이 중요하다고 인식하는 결과를 나타 내었다 본 연구의 결과 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째 BSC의 학습과 성장관점, 내부프로세스 관점, 고객관점, 재무성과로 이어지는 ...
우정사업본부는 1999년 BSC 체제를 도입해 우정사업경영에 활용하고 있으나, 도입과정과 현 운용체제에 대한 종사원의 인지도와 참여도가 미약한 부분으로 남아있어 우정사업 BSC 제도의 중요성과 종사원의 만족도를 조사하여 분석하는 한편 앞으로 BSC 제도의 발전적이고 바람직한 방향을 찾고자하는 것이 본 연구논문의 목적이다. 경영전략에 부합하는 성과와 목적을 달성하고자 “우정사업의 BSC 도입과 운용실태에 관한 연구”를 통해서 고객관점, 재무관점, 내부프로세스관점, 학습 및 성장관점과 같은 네 가지 운영적 관점에서 우정사업의 장래의 성장에 필요한 무형자산을 획득하고 역량을 구축할 수 있는 BSC의 발전방안을 제시하였다. 본 연구는 선행논문에 의한 이론 고찰과 국내와 국외 가장 모범적인 BSC 를 도입하여 성공적으로 운용중인 공공기관을 대상으로 사례를 조사하였고, 우정사업본부와 비교 분석하였다. 본 연구는 사례연구와 실증적 연구방법을 병행하였다. 우정사업의 BSC 운용에 따른 중요도와 만족평가를 위한 본 연구를 수행하기 위하여 2007년 11월 우정사업본부 산하 8개 체신청 소속의 4,5급 총괄국 경영평가담당인 서무팀장으로부터 자료를 수집하였다. 250부의 설문지를 배포하여 회수된 유효한 설문지 130부로 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, BSC 도입에 따른 인식정도는 전반적으로 낮은 것으로 나타났다. 그러나 중요성에 대한 인식정도는 어느정도 중요하다고 인식하고 있었다. 둘째, 우정사업본부의 BSC의 성공적 도입의 인식정도는 41.2%의 응답율을 보여 직원들의 소극적인 반응이었다. 이것은 경영지원부서의 업무적 특성으로 인하여 경영지원부서의 성과지표체계에 대한 이해부족과 평가방법의 문제점과 일부 부적절함으로 해석될 수도 있다. 셋째, BSC 성과 관련 인식정도 분석에서는 BSC 관련 정책수립과 제도시행의 적절성에 대하여 87.8%가 어느정도 중요한 것으로 인식하고 있었다. 이는 내부프로세스 관점에 있어서 종사원들의 BSC에 대한 필요성은 절감하고 있다는 결과를 나타내고 있다. 넷째, 네가지 관점의 중요성과 만족정도의 평균에서는 가장 중요하다고 인식하는것이 평균 4.46으로 내부프로세스 관점이었고, 그 다음이 평균 4.37로 학습과 성장 관점이었다. 이것은 업무부서별 특성에서 기인한 것으로 보여 지며, 이는 업무특성을 감안하여 성과지표를 도출해야함을 암시하는 것으로 내부프로세스 관점이 중요하다고 인식하는 결과를 나타 내었다 본 연구의 결과 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째 BSC의 학습과 성장관점, 내부프로세스 관점, 고객관점, 재무성과로 이어지는 인과관계의 형성모델에서 내부프로세스 관점의 개선이 필요하다고 보여 진다. 둘째, BSC모형의 학습 및 성장관점, 내부 프로세스관점, 고객관점, 재무관점의 다면평가방식에 대한 직원들의 수용성 부분은 긍정도 부정도 아닌 중간정도의 인식을 하고 있어 이에 대한 교육과 참여의식을 높여야 할 것으로 보인다. 셋째, 사업목표별 특성을 감안한 성과지표의 적용 및 개선의 필요성을 시사하고 있다. 향후 연구에 있어서는 전략과 BSC의 공유계층의 한계를 설정하고 표본수를 확대하고, 금융업무와 우편업무를 별도로 분리하여 사업성과 목표별 업무특성을 감안한 BSC 모형을 구축하여 사업 간, 지표 간 관점 간의 인과관계를 규명해볼 필요가 있겠다. 본 연구에서 논의된 분석결과를 토대로 BSC가 우정사업에 올바로 정착되기 위한 제도적 시스템을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사업일선에서 목표사업에 기여한 댓가를 높이 평가하고 이에 대한 객관적이고 종사원이 공감하는 평가기준 제시와 유공자에 대한 배려, 또한 적절한 교육훈련 부분에 대한 평가 품질 수준을 높여야 할 것이다. 둘째, BSC의 성과 측정에 앞서 실제 BSC를 운영하는 과정에서 BSC의 수용도를 제고시키는 노력이 선행되어야 할 것이다. 셋째, 다양한 참여를 통한 성과평가의 개방화가 이루어져야 한다. 본 연구에서 공기업에 대한 BSC 구축사례로써 우정사업본부가 그동안 추진해 온 BSC 시스템 구축과 운용실태를 살펴보았다. BSC 시스템이 단순히 구축되었다고 해서 저절로 조직의 전략실행이 향상되는 것은 아니며, 조직의 목표달성이 시스템의 도입뿐만 아니라 이를 사용하는 조직구성원 모두의 참여와 노력이 선행되어야함을 의미하고 있다. 그리하여 BSC 운용상의 효율성을 높이기 위해서는 구성원들의 BSC에 대한 만족도나 중요도를 측정할 수 있는 평가모형에 대한 연구가 확장되어야 하고, 정부형 공기업이란 특성을 고려한 우정사업본부 구성원들의 평가연구가 다양한 통계분석 및 질적 연구로 진전될 필요가 있겠다.
우정사업본부는 1999년 BSC 체제를 도입해 우정사업경영에 활용하고 있으나, 도입과정과 현 운용체제에 대한 종사원의 인지도와 참여도가 미약한 부분으로 남아있어 우정사업 BSC 제도의 중요성과 종사원의 만족도를 조사하여 분석하는 한편 앞으로 BSC 제도의 발전적이고 바람직한 방향을 찾고자하는 것이 본 연구논문의 목적이다. 경영전략에 부합하는 성과와 목적을 달성하고자 “우정사업의 BSC 도입과 운용실태에 관한 연구”를 통해서 고객관점, 재무관점, 내부프로세스관점, 학습 및 성장관점과 같은 네 가지 운영적 관점에서 우정사업의 장래의 성장에 필요한 무형자산을 획득하고 역량을 구축할 수 있는 BSC의 발전방안을 제시하였다. 본 연구는 선행논문에 의한 이론 고찰과 국내와 국외 가장 모범적인 BSC 를 도입하여 성공적으로 운용중인 공공기관을 대상으로 사례를 조사하였고, 우정사업본부와 비교 분석하였다. 본 연구는 사례연구와 실증적 연구방법을 병행하였다. 우정사업의 BSC 운용에 따른 중요도와 만족평가를 위한 본 연구를 수행하기 위하여 2007년 11월 우정사업본부 산하 8개 체신청 소속의 4,5급 총괄국 경영평가담당인 서무팀장으로부터 자료를 수집하였다. 250부의 설문지를 배포하여 회수된 유효한 설문지 130부로 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, BSC 도입에 따른 인식정도는 전반적으로 낮은 것으로 나타났다. 그러나 중요성에 대한 인식정도는 어느정도 중요하다고 인식하고 있었다. 둘째, 우정사업본부의 BSC의 성공적 도입의 인식정도는 41.2%의 응답율을 보여 직원들의 소극적인 반응이었다. 이것은 경영지원부서의 업무적 특성으로 인하여 경영지원부서의 성과지표체계에 대한 이해부족과 평가방법의 문제점과 일부 부적절함으로 해석될 수도 있다. 셋째, BSC 성과 관련 인식정도 분석에서는 BSC 관련 정책수립과 제도시행의 적절성에 대하여 87.8%가 어느정도 중요한 것으로 인식하고 있었다. 이는 내부프로세스 관점에 있어서 종사원들의 BSC에 대한 필요성은 절감하고 있다는 결과를 나타내고 있다. 넷째, 네가지 관점의 중요성과 만족정도의 평균에서는 가장 중요하다고 인식하는것이 평균 4.46으로 내부프로세스 관점이었고, 그 다음이 평균 4.37로 학습과 성장 관점이었다. 이것은 업무부서별 특성에서 기인한 것으로 보여 지며, 이는 업무특성을 감안하여 성과지표를 도출해야함을 암시하는 것으로 내부프로세스 관점이 중요하다고 인식하는 결과를 나타 내었다 본 연구의 결과 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째 BSC의 학습과 성장관점, 내부프로세스 관점, 고객관점, 재무성과로 이어지는 인과관계의 형성모델에서 내부프로세스 관점의 개선이 필요하다고 보여 진다. 둘째, BSC모형의 학습 및 성장관점, 내부 프로세스관점, 고객관점, 재무관점의 다면평가방식에 대한 직원들의 수용성 부분은 긍정도 부정도 아닌 중간정도의 인식을 하고 있어 이에 대한 교육과 참여의식을 높여야 할 것으로 보인다. 셋째, 사업목표별 특성을 감안한 성과지표의 적용 및 개선의 필요성을 시사하고 있다. 향후 연구에 있어서는 전략과 BSC의 공유계층의 한계를 설정하고 표본수를 확대하고, 금융업무와 우편업무를 별도로 분리하여 사업성과 목표별 업무특성을 감안한 BSC 모형을 구축하여 사업 간, 지표 간 관점 간의 인과관계를 규명해볼 필요가 있겠다. 본 연구에서 논의된 분석결과를 토대로 BSC가 우정사업에 올바로 정착되기 위한 제도적 시스템을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사업일선에서 목표사업에 기여한 댓가를 높이 평가하고 이에 대한 객관적이고 종사원이 공감하는 평가기준 제시와 유공자에 대한 배려, 또한 적절한 교육훈련 부분에 대한 평가 품질 수준을 높여야 할 것이다. 둘째, BSC의 성과 측정에 앞서 실제 BSC를 운영하는 과정에서 BSC의 수용도를 제고시키는 노력이 선행되어야 할 것이다. 셋째, 다양한 참여를 통한 성과평가의 개방화가 이루어져야 한다. 본 연구에서 공기업에 대한 BSC 구축사례로써 우정사업본부가 그동안 추진해 온 BSC 시스템 구축과 운용실태를 살펴보았다. BSC 시스템이 단순히 구축되었다고 해서 저절로 조직의 전략실행이 향상되는 것은 아니며, 조직의 목표달성이 시스템의 도입뿐만 아니라 이를 사용하는 조직구성원 모두의 참여와 노력이 선행되어야함을 의미하고 있다. 그리하여 BSC 운용상의 효율성을 높이기 위해서는 구성원들의 BSC에 대한 만족도나 중요도를 측정할 수 있는 평가모형에 대한 연구가 확장되어야 하고, 정부형 공기업이란 특성을 고려한 우정사업본부 구성원들의 평가연구가 다양한 통계분석 및 질적 연구로 진전될 필요가 있겠다.
The center of The center of Korea post inducted the BSC (Balance Scorecard) system in 1999 and now is applying it on managing the The center of Korea post. but the employees lack the knowledge and the spirit of participation. so I am up to analyze the importance of the BSC (Balance Scorecard) system...
The center of The center of Korea post inducted the BSC (Balance Scorecard) system in 1999 and now is applying it on managing the The center of Korea post. but the employees lack the knowledge and the spirit of participation. so I am up to analyze the importance of the BSC (Balance Scorecard) system and the degree of employees' satisfaction by investigating. meanwhile the purpose of this research is to look for the desirable direction of developing the BSC (Balance Scorecard) system. this research suggests the program to develop the BSC (Balance Score-Card) which will be needed to grow the The center of Korea post and will help to ensure the constructing the ability. This program involves many point of view such as the view of customer, and the view of financial affairs and the view of inner process and the view of studying and growth through the research about the induction BSC (Balance Scorecard) of The center of Korea post and the operating conditions in order to achieve the purpose and a result. This research has considered the preceding thesis and investigated the instances of both the inside and outside of the country's departments which have already inducted the BSC (Balance Scorecard) system successfully and analyzed the elements compared with center of The center of Korea post. This research paralleled the studying instances and the pragmatical studying. To fulfill this research targeting the importance and the appraisal of satisfaction caused by managing the BSC (Balance Scorecard) of The center of Korea post, I collected the materials from the director of appraising management who belongs to the center of The center of Korea post. As below are the summary of results which are made up according to 130 surveys withdrawn from circulation out of 250 volumes The first, the degree of understanding followed the induction of BSC (Balance Scorecard) was low. but There was awareness about importance. The second, the reaction of employees to BSC (Balance Scorecard) is negative as expressed by the responding rate, 41.2%. these results could be explained by understanding the lack of comprehension about the managing department's indicator of success and the blind point of the appraising way and a few inappropriateness. The third, the responding rate,87.8% out of research for the understanding degree related with success is showing that they regard the establishing policy of BSC (Balance Scorecard) and fulfilling the system as somewhat important. this also show that employees have common sense about necessity of BSC (Balance Scorecard). The fourth, the view of inner process was shown by average 4.46 as most important in a view of significance and the degree of satisfaction. and the view of studying and growth by average 4.37 was shown as the second. this phenomena is likely to be caused by character of departments and alluding the necessity to induce the indicator of success considering the departments's character. and put a highlight on importance of the view of inner process. The results of this research suggests like as below. The first, the view of inner process is needed to be improved being considered at the view of cause and effects that inducting the view of studying about model and growth and customer and financial affairs. The second, the degree of employees's acceptance about the multiway to appraise according to the many view such as studying model and growth and customer and financial affairs was mediocre between negatives and positives, So improving the spirit to participate and the instruction about it are advised. The third, this research show the necessity to improve the indicator of success and apply it considering the character of departments. the following research needs to establish the tactics and the limit of class sharing the BSC (Balance Scorecard) and need to extend the specimens and separate the financial affairs from mail service so that it can construct the model of BSC (Balance Scorecard) and examine the cause and effects. The suggested system to give BSC (Balance Scorecard) the right position on The center of Korea post according to the results of analysis discussed in this research are as follow. The first we must consider the contribution to targeted business as high value and present the standard that can get common sense among employees and concern about meritorious people and improve the quality of appraising way on appropriate discipline. and also need to put the priority on the efforts to develop the degree of acceptance about BSC (Balance Scorecard) during activating the BSC (Balance Scorecard). The third, There must be opening of appraisal through various participation. This research has observed the practicing conditions in which the public enterprise pursued the BSC (Balance Scorecard) system as instances. Merely because of BSC (Balance Scorecard) system established, It is not guaranteed that the practicing tactics is automatically improved. so the participation and efforts of ever member must be preceded before induction of BSC (Balance Scorecard). To improve the efficiency, the study about the model appraising degree both of satisfaction and importance need to be extended and the appraisal study of employees need to progress to the extent of statistic analysis and a quality study.
The center of The center of Korea post inducted the BSC (Balance Scorecard) system in 1999 and now is applying it on managing the The center of Korea post. but the employees lack the knowledge and the spirit of participation. so I am up to analyze the importance of the BSC (Balance Scorecard) system and the degree of employees' satisfaction by investigating. meanwhile the purpose of this research is to look for the desirable direction of developing the BSC (Balance Scorecard) system. this research suggests the program to develop the BSC (Balance Score-Card) which will be needed to grow the The center of Korea post and will help to ensure the constructing the ability. This program involves many point of view such as the view of customer, and the view of financial affairs and the view of inner process and the view of studying and growth through the research about the induction BSC (Balance Scorecard) of The center of Korea post and the operating conditions in order to achieve the purpose and a result. This research has considered the preceding thesis and investigated the instances of both the inside and outside of the country's departments which have already inducted the BSC (Balance Scorecard) system successfully and analyzed the elements compared with center of The center of Korea post. This research paralleled the studying instances and the pragmatical studying. To fulfill this research targeting the importance and the appraisal of satisfaction caused by managing the BSC (Balance Scorecard) of The center of Korea post, I collected the materials from the director of appraising management who belongs to the center of The center of Korea post. As below are the summary of results which are made up according to 130 surveys withdrawn from circulation out of 250 volumes The first, the degree of understanding followed the induction of BSC (Balance Scorecard) was low. but There was awareness about importance. The second, the reaction of employees to BSC (Balance Scorecard) is negative as expressed by the responding rate, 41.2%. these results could be explained by understanding the lack of comprehension about the managing department's indicator of success and the blind point of the appraising way and a few inappropriateness. The third, the responding rate,87.8% out of research for the understanding degree related with success is showing that they regard the establishing policy of BSC (Balance Scorecard) and fulfilling the system as somewhat important. this also show that employees have common sense about necessity of BSC (Balance Scorecard). The fourth, the view of inner process was shown by average 4.46 as most important in a view of significance and the degree of satisfaction. and the view of studying and growth by average 4.37 was shown as the second. this phenomena is likely to be caused by character of departments and alluding the necessity to induce the indicator of success considering the departments's character. and put a highlight on importance of the view of inner process. The results of this research suggests like as below. The first, the view of inner process is needed to be improved being considered at the view of cause and effects that inducting the view of studying about model and growth and customer and financial affairs. The second, the degree of employees's acceptance about the multiway to appraise according to the many view such as studying model and growth and customer and financial affairs was mediocre between negatives and positives, So improving the spirit to participate and the instruction about it are advised. The third, this research show the necessity to improve the indicator of success and apply it considering the character of departments. the following research needs to establish the tactics and the limit of class sharing the BSC (Balance Scorecard) and need to extend the specimens and separate the financial affairs from mail service so that it can construct the model of BSC (Balance Scorecard) and examine the cause and effects. The suggested system to give BSC (Balance Scorecard) the right position on The center of Korea post according to the results of analysis discussed in this research are as follow. The first we must consider the contribution to targeted business as high value and present the standard that can get common sense among employees and concern about meritorious people and improve the quality of appraising way on appropriate discipline. and also need to put the priority on the efforts to develop the degree of acceptance about BSC (Balance Scorecard) during activating the BSC (Balance Scorecard). The third, There must be opening of appraisal through various participation. This research has observed the practicing conditions in which the public enterprise pursued the BSC (Balance Scorecard) system as instances. Merely because of BSC (Balance Scorecard) system established, It is not guaranteed that the practicing tactics is automatically improved. so the participation and efforts of ever member must be preceded before induction of BSC (Balance Scorecard). To improve the efficiency, the study about the model appraising degree both of satisfaction and importance need to be extended and the appraisal study of employees need to progress to the extent of statistic analysis and a quality study.
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