미술관은 평생 교육의 장으로 학교와 연계하여 운영될 때 교육의 효과가 극대화 될 수 있다. 미술관 연계 교육은 학교의 학생과 교사를 대상으로 하여 학교의 미술교육을 확충하고 심화시키기 위하여 미술관과 학교가 연계하여 실시하는 교육을 말한다. 이것은 학생들에게 실제 작품을 통해 감흥을 느끼게 하고, 다양한 시각 미술의 장르의 이해를 돕는다. 또한 주체적인 감상 능력을 길러 미술품의 미적 요소를 발견하고, 해석하는 능력을 키운다. 우리나라 미술관의 학교 연계 교육은 아직 활성화 되어 있지 않으며, 미술관의 학교 연계 프로그램은 일회적...
미술관은 평생 교육의 장으로 학교와 연계하여 운영될 때 교육의 효과가 극대화 될 수 있다. 미술관 연계 교육은 학교의 학생과 교사를 대상으로 하여 학교의 미술교육을 확충하고 심화시키기 위하여 미술관과 학교가 연계하여 실시하는 교육을 말한다. 이것은 학생들에게 실제 작품을 통해 감흥을 느끼게 하고, 다양한 시각 미술의 장르의 이해를 돕는다. 또한 주체적인 감상 능력을 길러 미술품의 미적 요소를 발견하고, 해석하는 능력을 키운다. 우리나라 미술관의 학교 연계 교육은 아직 활성화 되어 있지 않으며, 미술관의 학교 연계 프로그램은 일회적이며 소수의 학생들에게 편중되어 있다. 또한 학교의 미술관 관람은 미술관과 사전 협의 없이 독자적으로 진행되는 경우가 대부분이다. 따라서 학교와 미술관 교육의 연계 활성화 방안을 마련해 많은 학생들이 미술관 교육을 통해 다양한 경험을 갖도록 하는 것이 필요하다. 학교와 미술관의 연계를 통해 미술 감상 교육에 이바지하고, 나아가 학생들이 미술관을 통해 문화 예술을 향유하는 사람으로 설 수 있도록 돕는 것이 본 연구의 목적이다. 이에 본 연구는 미술관 연계 교육의 필요성을 인식하여 국내외의 학교 연계 프로그램의 자료를 분석하였다. 그리고 학교에서 실제로 적용할 수 있는 연계 프로그램의 모형과 방법을 제시하고 적용한 후, 국가 제도적, 미술관, 학교, 교사의 차원에서 연계 활성화 방안을 마련해 보았다. 이를 위해 먼저 문헌 연구를 통해 미술관 연계 교육의 개념과 의의, 유형, 방법과 절차를 알아보았다. 그리고 2년간 미술관 연구학교로 지정되어 학교 연계 프로그램을 적극적으로 실천한 두 초등학교의 연구 보고서 자료를 정리하였고, 선행 연구물과 미술관 사이트를 통해 국외 미술관에서 실시하고 있는 학교 연계 프로그램을 조사하였다. 그리고 미술관과 학교 미술교육의 연계 프로그램을 교과 교육, 현장 체험 학습 및 재량 활동, 특별 활동, 개별 자유 감상, 온라인으로 나누어 제시하였고, 연구자가 가르치고 있는 학생들에게 적용해 보았다. 다음으로 국가 제도적인 차원과 미술관과 학교의 연계 프로그램의 운영, 교사의 차원에서 연계 활성화 방안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 연계 프로그램은 공교육의 주체자인 교사와 학생 그리고 이 사회의 문화교육을 담당하고 있는 미술관의 차원에서 적극적으로 실천되어야 할 것이다. 또한 이 프로그램을 보다 구체화시키고 교육 현장에서 실천하는 교사들의 후속적인 연구도 계속되어야 할 것이다.
미술관은 평생 교육의 장으로 학교와 연계하여 운영될 때 교육의 효과가 극대화 될 수 있다. 미술관 연계 교육은 학교의 학생과 교사를 대상으로 하여 학교의 미술교육을 확충하고 심화시키기 위하여 미술관과 학교가 연계하여 실시하는 교육을 말한다. 이것은 학생들에게 실제 작품을 통해 감흥을 느끼게 하고, 다양한 시각 미술의 장르의 이해를 돕는다. 또한 주체적인 감상 능력을 길러 미술품의 미적 요소를 발견하고, 해석하는 능력을 키운다. 우리나라 미술관의 학교 연계 교육은 아직 활성화 되어 있지 않으며, 미술관의 학교 연계 프로그램은 일회적이며 소수의 학생들에게 편중되어 있다. 또한 학교의 미술관 관람은 미술관과 사전 협의 없이 독자적으로 진행되는 경우가 대부분이다. 따라서 학교와 미술관 교육의 연계 활성화 방안을 마련해 많은 학생들이 미술관 교육을 통해 다양한 경험을 갖도록 하는 것이 필요하다. 학교와 미술관의 연계를 통해 미술 감상 교육에 이바지하고, 나아가 학생들이 미술관을 통해 문화 예술을 향유하는 사람으로 설 수 있도록 돕는 것이 본 연구의 목적이다. 이에 본 연구는 미술관 연계 교육의 필요성을 인식하여 국내외의 학교 연계 프로그램의 자료를 분석하였다. 그리고 학교에서 실제로 적용할 수 있는 연계 프로그램의 모형과 방법을 제시하고 적용한 후, 국가 제도적, 미술관, 학교, 교사의 차원에서 연계 활성화 방안을 마련해 보았다. 이를 위해 먼저 문헌 연구를 통해 미술관 연계 교육의 개념과 의의, 유형, 방법과 절차를 알아보았다. 그리고 2년간 미술관 연구학교로 지정되어 학교 연계 프로그램을 적극적으로 실천한 두 초등학교의 연구 보고서 자료를 정리하였고, 선행 연구물과 미술관 사이트를 통해 국외 미술관에서 실시하고 있는 학교 연계 프로그램을 조사하였다. 그리고 미술관과 학교 미술교육의 연계 프로그램을 교과 교육, 현장 체험 학습 및 재량 활동, 특별 활동, 개별 자유 감상, 온라인으로 나누어 제시하였고, 연구자가 가르치고 있는 학생들에게 적용해 보았다. 다음으로 국가 제도적인 차원과 미술관과 학교의 연계 프로그램의 운영, 교사의 차원에서 연계 활성화 방안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 연계 프로그램은 공교육의 주체자인 교사와 학생 그리고 이 사회의 문화교육을 담당하고 있는 미술관의 차원에서 적극적으로 실천되어야 할 것이다. 또한 이 프로그램을 보다 구체화시키고 교육 현장에서 실천하는 교사들의 후속적인 연구도 계속되어야 할 것이다.
As a field of lifelong education art gallery maximizes the effectiveness of education when it is operated in partnership with schools. Art gallery relation education means the education linked between art gallery and school to deepen and expand school art education for students and teachers. It help...
As a field of lifelong education art gallery maximizes the effectiveness of education when it is operated in partnership with schools. Art gallery relation education means the education linked between art gallery and school to deepen and expand school art education for students and teachers. It helps students to feel the inspiration with actual works and to understand the various genres of visual art. It also raises the students’independent ability to appreciate art works, so that they are able to find out and interpret the aesthetic element of art works. Art gallery education linked with school is not still active in Korea because the school programs in art gallery for students are provided as a one-time visit for the limited number of students. In addition, most schools visit art galleries without having pre-consultation with galleries. Thus it is necessary to have a plan to activate the relation supported by both school and art gallery, so that many students get a variety of educational experiences through art gallery education. The purpose of this research is to contribute to art appreciation education and to help students enjoy culture and art in the partnership with schools and art galleries. Therefore, recognizing the necessity of art gallery education linked with school, the researcher analyzed the data of art gallery education programs linked with schools in both domestic and foreign art galleries. And the researcher presented and applied the models and methods, and prepared a plan to activate the partnership with national system, art gallery, schools and teachers. First, in this study, the concept, significance, types, methods and procedures of art gallery relation education with was examined. And this study arranged research report of two schools as a model school linked art gallery for two years. School program in foreign art gallery is examined through pre-research and web sites. Next, the program of art gallery education linked with school was presented with art curriculum, learning and field experience and discretion activities, special activities, individual free appreciation and on-line, and the researcher applied it to her students. Finally, the plan to activate the partnership between school and art gallery education is suggested as national system, relation program operation of art gallery and school, and its support by teachers. This program is needed to be practiced by the students and teachers who are responsible for public education and by art gallery in charge of culture education of the society. In addition, this program needs to be considered to embody and apply to school environment by teachers.
As a field of lifelong education art gallery maximizes the effectiveness of education when it is operated in partnership with schools. Art gallery relation education means the education linked between art gallery and school to deepen and expand school art education for students and teachers. It helps students to feel the inspiration with actual works and to understand the various genres of visual art. It also raises the students’independent ability to appreciate art works, so that they are able to find out and interpret the aesthetic element of art works. Art gallery education linked with school is not still active in Korea because the school programs in art gallery for students are provided as a one-time visit for the limited number of students. In addition, most schools visit art galleries without having pre-consultation with galleries. Thus it is necessary to have a plan to activate the relation supported by both school and art gallery, so that many students get a variety of educational experiences through art gallery education. The purpose of this research is to contribute to art appreciation education and to help students enjoy culture and art in the partnership with schools and art galleries. Therefore, recognizing the necessity of art gallery education linked with school, the researcher analyzed the data of art gallery education programs linked with schools in both domestic and foreign art galleries. And the researcher presented and applied the models and methods, and prepared a plan to activate the partnership with national system, art gallery, schools and teachers. First, in this study, the concept, significance, types, methods and procedures of art gallery relation education with was examined. And this study arranged research report of two schools as a model school linked art gallery for two years. School program in foreign art gallery is examined through pre-research and web sites. Next, the program of art gallery education linked with school was presented with art curriculum, learning and field experience and discretion activities, special activities, individual free appreciation and on-line, and the researcher applied it to her students. Finally, the plan to activate the partnership between school and art gallery education is suggested as national system, relation program operation of art gallery and school, and its support by teachers. This program is needed to be practiced by the students and teachers who are responsible for public education and by art gallery in charge of culture education of the society. In addition, this program needs to be considered to embody and apply to school environment by teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.