다양성이 존중되고 있는 21세기의 시대의 흐름에 따라 교육의 방향에도 많은 변화가 일어나게 되었다. 특히 미술에서의 감상영역에서는 감상자의 다각적 접근을 통한 감상활동이 주요한 메시지로 떠오르면서 새로운 교육적 방안이 모색되었다. 미술교육에서도 전통적인 교수학습을 탈피하여 미술관과 박물관을 통한 교육적 활용의 중요성이 증대 되면서 의도적으로 전시된 미술문화의 만남을 통하여 스스로 학습을 유도하는 곳으로 뮤지엄 체험을 통한 교육은 미술 교육에서 새롭게 그 중요성이 부각되면서 감상교육에서도 뮤지엄 체험을 통한 접근 방식이 과거의 교사...
다양성이 존중되고 있는 21세기의 시대의 흐름에 따라 교육의 방향에도 많은 변화가 일어나게 되었다. 특히 미술에서의 감상영역에서는 감상자의 다각적 접근을 통한 감상활동이 주요한 메시지로 떠오르면서 새로운 교육적 방안이 모색되었다. 미술교육에서도 전통적인 교수학습을 탈피하여 미술관과 박물관을 통한 교육적 활용의 중요성이 증대 되면서 의도적으로 전시된 미술문화의 만남을 통하여 스스로 학습을 유도하는 곳으로 뮤지엄 체험을 통한 교육은 미술 교육에서 새롭게 그 중요성이 부각되면서 감상교육에서도 뮤지엄 체험을 통한 접근 방식이 과거의 교사 위주의 주입식 교수법과는 다르게 자기 창조를 통한 감상방식으로 전환해 나아가면서 박물관에서 오는 다양한 부류의 사람들과의 만남을 통하여 직접적 혹은 간접적인 교육으로 다양한 교육적 방법으로 전시품이 가지고 있는 새로운 의미와 미적 가치를 발견할 수 있는 공간으로 활용되어 뮤지엄의 다양한 교육 프로그램을 모색하여 학교 감상교육의 한계를 극복하고 교과 통합과 공간 통합 학습을 통해 시대적, 사회적, 문화적 맥락에서의 접근을 통하여 문화교육의 발전의 기회를 마련하는 곳으로 자리 잡아 중학교 교육에서도 중요한 교육적 장소로 자리매김하게 되었다. 특히 2009 개정 교육과정에서는 뮤지엄의 직접체험을 통한 감상교육이 미술교육에서 중요성이 커지고 있으며 사회적으로도 주 5일 수업 그리고 매주 마지막 수요일 문화의 날로 정하는 문화정책으로 박물관과 미술관을 체험 할 수 있는 기회의 폭이 넓어져 감상교육에서도 학교 교실 안에서 교과서 도판을 보거나 자료를 보고 감상문을 쓰는 활동 보다는 실제적인 작품의 감상을 통하여 직접 체험하는 생생한 감상 교육이 중요하게 대두되고 있다. 뮤지엄 체험을 통한 미술교육활동은 문화를 직접적으로 접할 수 있는 기회를 제공하며 미적 감수성을 높이고 또한 창의적, 비판적 사고력을 신장시켜 문화 예술의 중요성을 이해하고 계승과 발전시킬 수 있는 능력을 가진 인간을 만들도록 하는 중요한 역할을 하며 중학교 미술교육에서는 감상활동의 질을 높여 실제 작품을 체험하여 감각적이고 다각적인 교육을 실현시키는 감상교육의 새로운 교육적 장소로 자리매김 하게 되었다.
이에 본 연구는 미술 감상교육에 있어 학습자의 자발적이고 능동적인 감상활동을 통하여 창의성을 증진시키는 뮤지엄 교육의 원리를 박물관 및 미술관 학회지와 관련 서적을 통하여 이론적으로 모색하고 개정 2009 미술 감상영역과 함께 적용한 박물관과 미술관을 활용한 감상 수업 방법을 모색하였다.
이를 위해 Ⅰ장 에서는 본 연구의 목적과 내용, 방법을 밝혔다. Ⅱ장에서는 미술 감상교육의 이론적 토대와 중요성을 살펴보고 Ⅲ장에서는 개정 2009 미술교육과정의 감상영역에서 뮤지엄 체험의 교육활동이 차지하는 범위와 학습활동을 모색하여 중학교 미술교육에서 뮤지엄 체험을 통한 감상학습의 중요성을 연구하였다. Ⅳ장에서는 중학교 학생들의 발달단계에 맞는 감상 방법을 학자별로 분석하여 청소년기에 맞는 감상학습의 방법을 모색하고 이를 통하여 지도안을 만들고 Ⅴ장에서는 앞의 연구 내용을 바탕으로 실제 중학교 미술 교육에서 활용할 수 있는 감상교육의 지도안을 바탕으로 향후 중학교 미술교육에서 뮤지엄의 활용도에 관하여 알아보고 적극적인 활용방안이 어떠한 것인지 연구 방향의 기틀을 잡았다.
본 연구를 통하여 중학교 미술 감상교육에서 구체적인 학습 방법을 조사하여 뮤지엄에서의 교육적 역할을 고찰하여 앞으로 중학교 미술 교육에서 직접적인 작품의 감상 체험을 통한 효율적인 감상교육에 조금이나마 보탬이 되는데 그 목적이 있다. 앞으로 학교교육에서 박물관과 미술관 교육프로그램을 활용한 교수-학습 방법이 활발히 진행될 수 있도록 박물관과 미술관 감상교육에 관한 지속적인 노력과 연구가 활발히 이루어져야겠다.
다양성이 존중되고 있는 21세기의 시대의 흐름에 따라 교육의 방향에도 많은 변화가 일어나게 되었다. 특히 미술에서의 감상영역에서는 감상자의 다각적 접근을 통한 감상활동이 주요한 메시지로 떠오르면서 새로운 교육적 방안이 모색되었다. 미술교육에서도 전통적인 교수학습을 탈피하여 미술관과 박물관을 통한 교육적 활용의 중요성이 증대 되면서 의도적으로 전시된 미술문화의 만남을 통하여 스스로 학습을 유도하는 곳으로 뮤지엄 체험을 통한 교육은 미술 교육에서 새롭게 그 중요성이 부각되면서 감상교육에서도 뮤지엄 체험을 통한 접근 방식이 과거의 교사 위주의 주입식 교수법과는 다르게 자기 창조를 통한 감상방식으로 전환해 나아가면서 박물관에서 오는 다양한 부류의 사람들과의 만남을 통하여 직접적 혹은 간접적인 교육으로 다양한 교육적 방법으로 전시품이 가지고 있는 새로운 의미와 미적 가치를 발견할 수 있는 공간으로 활용되어 뮤지엄의 다양한 교육 프로그램을 모색하여 학교 감상교육의 한계를 극복하고 교과 통합과 공간 통합 학습을 통해 시대적, 사회적, 문화적 맥락에서의 접근을 통하여 문화교육의 발전의 기회를 마련하는 곳으로 자리 잡아 중학교 교육에서도 중요한 교육적 장소로 자리매김하게 되었다. 특히 2009 개정 교육과정에서는 뮤지엄의 직접체험을 통한 감상교육이 미술교육에서 중요성이 커지고 있으며 사회적으로도 주 5일 수업 그리고 매주 마지막 수요일 문화의 날로 정하는 문화정책으로 박물관과 미술관을 체험 할 수 있는 기회의 폭이 넓어져 감상교육에서도 학교 교실 안에서 교과서 도판을 보거나 자료를 보고 감상문을 쓰는 활동 보다는 실제적인 작품의 감상을 통하여 직접 체험하는 생생한 감상 교육이 중요하게 대두되고 있다. 뮤지엄 체험을 통한 미술교육활동은 문화를 직접적으로 접할 수 있는 기회를 제공하며 미적 감수성을 높이고 또한 창의적, 비판적 사고력을 신장시켜 문화 예술의 중요성을 이해하고 계승과 발전시킬 수 있는 능력을 가진 인간을 만들도록 하는 중요한 역할을 하며 중학교 미술교육에서는 감상활동의 질을 높여 실제 작품을 체험하여 감각적이고 다각적인 교육을 실현시키는 감상교육의 새로운 교육적 장소로 자리매김 하게 되었다.
이에 본 연구는 미술 감상교육에 있어 학습자의 자발적이고 능동적인 감상활동을 통하여 창의성을 증진시키는 뮤지엄 교육의 원리를 박물관 및 미술관 학회지와 관련 서적을 통하여 이론적으로 모색하고 개정 2009 미술 감상영역과 함께 적용한 박물관과 미술관을 활용한 감상 수업 방법을 모색하였다.
이를 위해 Ⅰ장 에서는 본 연구의 목적과 내용, 방법을 밝혔다. Ⅱ장에서는 미술 감상교육의 이론적 토대와 중요성을 살펴보고 Ⅲ장에서는 개정 2009 미술교육과정의 감상영역에서 뮤지엄 체험의 교육활동이 차지하는 범위와 학습활동을 모색하여 중학교 미술교육에서 뮤지엄 체험을 통한 감상학습의 중요성을 연구하였다. Ⅳ장에서는 중학교 학생들의 발달단계에 맞는 감상 방법을 학자별로 분석하여 청소년기에 맞는 감상학습의 방법을 모색하고 이를 통하여 지도안을 만들고 Ⅴ장에서는 앞의 연구 내용을 바탕으로 실제 중학교 미술 교육에서 활용할 수 있는 감상교육의 지도안을 바탕으로 향후 중학교 미술교육에서 뮤지엄의 활용도에 관하여 알아보고 적극적인 활용방안이 어떠한 것인지 연구 방향의 기틀을 잡았다.
본 연구를 통하여 중학교 미술 감상교육에서 구체적인 학습 방법을 조사하여 뮤지엄에서의 교육적 역할을 고찰하여 앞으로 중학교 미술 교육에서 직접적인 작품의 감상 체험을 통한 효율적인 감상교육에 조금이나마 보탬이 되는데 그 목적이 있다. 앞으로 학교교육에서 박물관과 미술관 교육프로그램을 활용한 교수-학습 방법이 활발히 진행될 수 있도록 박물관과 미술관 감상교육에 관한 지속적인 노력과 연구가 활발히 이루어져야겠다.
According to the current trend of times that respects diversity in the 21st century, the direction of education has experienced a lot of changes. In particular, as appreciator’s multilateral approach-oriented appreciation activity has come to the fore as an important message in the appreciation area...
According to the current trend of times that respects diversity in the 21st century, the direction of education has experienced a lot of changes. In particular, as appreciator’s multilateral approach-oriented appreciation activity has come to the fore as an important message in the appreciation area of art, new educational methods have been groped after. As art education discards traditional teaching/learning methods and attaches much importance to the educational utilization of museums and art museums, the importance of museum-based firsthand experiential education as a space that inducing self-learning through intentionally exhibited art culture has increased ever more. Different from teacher-oriented conventional cramming education, museum-based experiential art appreciation education is regarded as a self-creative method of appreciation. On this account, museum is now utilized as a space that carrying out direct/indirect education via its making people encounter with diverse group of visitors based on a variety of educational methods and its allowing them to find out the meaning and aesthetic value of exhibits. Therefore, museum has taken up an important position in middle school education as an educational space that pursues diverse educational programs and therefore, overcomes the limit of school appreciation education, and that provides opportunities of developing cultural education through curricula integration and spatial integration-oriented learning on the basis of such an approach that taking the context of time, society and culture into account. In particular, with the revised curricula of 2009, the importance of museum-based experiential appreciation education has increased all the more in art education. From social aspects, with a five-day school system and such a cultural policy as assigning the last Wednesday for the day of culture, opportunities to experience museums and art museums have increased. In this vein, appreciation education attaches much importance to firsthand experience of art works, over such activities as writing a report of appreciation after looking at pictures or data in textbooks in a classroom. Museum-based experiential art education plays an important role in providing people opportunities to contact with culture personally and in making people enhance aesthetic sensitivity, increase creative and critical thought ability, and understand the importance of culture and art, thus succeeding and developing them. In this regard, museum has become a new space of appreciation education for middle school art education that makes students firsthand experience art works and increase their quality of appreciation, thus realizing sensible and multilateral education.
In this study, the principle of museum education that increasing creativity through learner’s active and voluntary activities in art appreciation education was examined theoretically using journals and books and then a museum-utilized teaching method to which the revised curricula of 2009 was applied was groped after.
In the first chapter, the aim, content and method of study were presented. In the second chapter, the importance and theoretical base of art appreciation education were examined. In the third chapter, the scope and learning activity of museum-based experiential education in the appreciation area of art education of the revised curricula of 2009 were looked into, thus clarifying the importance of museum-based experiential appreciation education in middle school art education. In the fourth chapter, by analyzing the methods of appreciation that were appropriate for middle school student’s developmental stage by scholars, the author groped after the method of appreciation learning that was appropriate for adolescence and then worked out a teaching plan. In the fifth chapter, the usage of museum in the middle school art education in the future was examined based on study findings and the teaching plan and the direction of active use of museum and art museum was groped after.
The purpose of this study was to examine the classified learning method of middle school art appreciation education and look into the educational role of museum, in order to provide help to art work experience-oriented effective appreciation education in middle school art education in the future. The author hopes lots of continuous efforts and studies on museum-based appreciation education will be carried out in the future, thus making school education actively carry out such a teaching/learning method that utilizing museum-based experiential education programs.
According to the current trend of times that respects diversity in the 21st century, the direction of education has experienced a lot of changes. In particular, as appreciator’s multilateral approach-oriented appreciation activity has come to the fore as an important message in the appreciation area of art, new educational methods have been groped after. As art education discards traditional teaching/learning methods and attaches much importance to the educational utilization of museums and art museums, the importance of museum-based firsthand experiential education as a space that inducing self-learning through intentionally exhibited art culture has increased ever more. Different from teacher-oriented conventional cramming education, museum-based experiential art appreciation education is regarded as a self-creative method of appreciation. On this account, museum is now utilized as a space that carrying out direct/indirect education via its making people encounter with diverse group of visitors based on a variety of educational methods and its allowing them to find out the meaning and aesthetic value of exhibits. Therefore, museum has taken up an important position in middle school education as an educational space that pursues diverse educational programs and therefore, overcomes the limit of school appreciation education, and that provides opportunities of developing cultural education through curricula integration and spatial integration-oriented learning on the basis of such an approach that taking the context of time, society and culture into account. In particular, with the revised curricula of 2009, the importance of museum-based experiential appreciation education has increased all the more in art education. From social aspects, with a five-day school system and such a cultural policy as assigning the last Wednesday for the day of culture, opportunities to experience museums and art museums have increased. In this vein, appreciation education attaches much importance to firsthand experience of art works, over such activities as writing a report of appreciation after looking at pictures or data in textbooks in a classroom. Museum-based experiential art education plays an important role in providing people opportunities to contact with culture personally and in making people enhance aesthetic sensitivity, increase creative and critical thought ability, and understand the importance of culture and art, thus succeeding and developing them. In this regard, museum has become a new space of appreciation education for middle school art education that makes students firsthand experience art works and increase their quality of appreciation, thus realizing sensible and multilateral education.
In this study, the principle of museum education that increasing creativity through learner’s active and voluntary activities in art appreciation education was examined theoretically using journals and books and then a museum-utilized teaching method to which the revised curricula of 2009 was applied was groped after.
In the first chapter, the aim, content and method of study were presented. In the second chapter, the importance and theoretical base of art appreciation education were examined. In the third chapter, the scope and learning activity of museum-based experiential education in the appreciation area of art education of the revised curricula of 2009 were looked into, thus clarifying the importance of museum-based experiential appreciation education in middle school art education. In the fourth chapter, by analyzing the methods of appreciation that were appropriate for middle school student’s developmental stage by scholars, the author groped after the method of appreciation learning that was appropriate for adolescence and then worked out a teaching plan. In the fifth chapter, the usage of museum in the middle school art education in the future was examined based on study findings and the teaching plan and the direction of active use of museum and art museum was groped after.
The purpose of this study was to examine the classified learning method of middle school art appreciation education and look into the educational role of museum, in order to provide help to art work experience-oriented effective appreciation education in middle school art education in the future. The author hopes lots of continuous efforts and studies on museum-based appreciation education will be carried out in the future, thus making school education actively carry out such a teaching/learning method that utilizing museum-based experiential education programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.