현대 사회는 하루가 다르게 변화하므로 교육에도 시대 흐름에 맞는 끊임없는 개혁과 연구가 필요하다. 교사들의 많은 연구 과제 중 하나가 효과적인 교수법에 관한 것이다. 그래서 전통적인 교수방법에서 벗어나 새롭고 흥미로운 교수법에 관해 많은 연구가 많이 이루어지고 있다.교육공학적으로 접근하여 볼 때, 효과적인 매체의 활용은 성공적인 수업으로 연결될 수 있다. 음악교육에서도 다양한 매체의 활용이 필요한 것은 물론이며, 다양한 매체를 통한 포괄적 음악교육은 이미 음악교육계에서 많은 지지를 받고 있다. 더욱이 인문계 고등학교에서의 음악교육...
현대 사회는 하루가 다르게 변화하므로 교육에도 시대 흐름에 맞는 끊임없는 개혁과 연구가 필요하다. 교사들의 많은 연구 과제 중 하나가 효과적인 교수법에 관한 것이다. 그래서 전통적인 교수방법에서 벗어나 새롭고 흥미로운 교수법에 관해 많은 연구가 많이 이루어지고 있다.교육공학적으로 접근하여 볼 때, 효과적인 매체의 활용은 성공적인 수업으로 연결될 수 있다. 음악교육에서도 다양한 매체의 활용이 필요한 것은 물론이며, 다양한 매체를 통한 포괄적 음악교육은 이미 음악교육계에서 많은 지지를 받고 있다. 더욱이 인문계 고등학교에서의 음악교육은 입시 위주의 교과목 운영으로 수업 시수가 많이 축소되었을 뿐 아니라, 학생들에게도 주요 과목에 비해 덜 중요하게 인식되어지기 쉬우므로 다양한 매체를 통한 흥미롭고 참신한 음악 교육이 절실히 요구된다고 하겠다.따라서 본 논문은 ‘종합예술’이자 ‘미디어의 꽃’이라고 불리는 영화를 활용한 음악 감상 수업에 관해 연구하고자 하며, 많은 영화중에서도 특히 클래식 음악영화를 활용한 감상 지도 방안에 관해 연구하였다.이론적 배경에서는 먼저 클래식 음악의 필요성을 알아보고, 다음으로 클래식 음악영화의 의미와 종류, 그리고 영화를 감상 교육에 활용했을 때의 효과에 대해 살펴보았다.본론에서는 국내 최초 클래식 음악영화인《호로비츠를 위하여》를 감상 수업에 활용하기 위해 영화의 제작 배경과 줄거리, 그리고 영화에 삽입된 클래식에는 어떤 것들이 있는지 자세히 알아보았다. 그리고 영화에 등장한 클래식 음악을 감상 수업에 활용할 수 있도록 주제별로 6차시의 교수학습지도안을 제시하였다.클래식 음악영화를 활용한 감상 수업을 시도한 결과 학생들의 수업 참여도가 월등히 높아졌다. 학생들 또한 음악 수업이 매우 흥미로웠고 이 수업을 통해 클래식 음악과 많이 친근해졌다고 대답하였다.다양한 멀티미디어와 대중매체가 범람하는 현대 사회에서 전통적인 방법으로는 아무리 좋은 내용이더라도 학생들에게 효과적으로 전달하기 어렵다. 따라서 음악 교사들이 음악영화를 비롯한 다양한 영상매체를 활용한다면 유익하고 흥미로운 감상 수업이 될 수 있을 것이다.
현대 사회는 하루가 다르게 변화하므로 교육에도 시대 흐름에 맞는 끊임없는 개혁과 연구가 필요하다. 교사들의 많은 연구 과제 중 하나가 효과적인 교수법에 관한 것이다. 그래서 전통적인 교수방법에서 벗어나 새롭고 흥미로운 교수법에 관해 많은 연구가 많이 이루어지고 있다.교육공학적으로 접근하여 볼 때, 효과적인 매체의 활용은 성공적인 수업으로 연결될 수 있다. 음악교육에서도 다양한 매체의 활용이 필요한 것은 물론이며, 다양한 매체를 통한 포괄적 음악교육은 이미 음악교육계에서 많은 지지를 받고 있다. 더욱이 인문계 고등학교에서의 음악교육은 입시 위주의 교과목 운영으로 수업 시수가 많이 축소되었을 뿐 아니라, 학생들에게도 주요 과목에 비해 덜 중요하게 인식되어지기 쉬우므로 다양한 매체를 통한 흥미롭고 참신한 음악 교육이 절실히 요구된다고 하겠다.따라서 본 논문은 ‘종합예술’이자 ‘미디어의 꽃’이라고 불리는 영화를 활용한 음악 감상 수업에 관해 연구하고자 하며, 많은 영화중에서도 특히 클래식 음악영화를 활용한 감상 지도 방안에 관해 연구하였다.이론적 배경에서는 먼저 클래식 음악의 필요성을 알아보고, 다음으로 클래식 음악영화의 의미와 종류, 그리고 영화를 감상 교육에 활용했을 때의 효과에 대해 살펴보았다.본론에서는 국내 최초 클래식 음악영화인《호로비츠를 위하여》를 감상 수업에 활용하기 위해 영화의 제작 배경과 줄거리, 그리고 영화에 삽입된 클래식에는 어떤 것들이 있는지 자세히 알아보았다. 그리고 영화에 등장한 클래식 음악을 감상 수업에 활용할 수 있도록 주제별로 6차시의 교수학습지도안을 제시하였다.클래식 음악영화를 활용한 감상 수업을 시도한 결과 학생들의 수업 참여도가 월등히 높아졌다. 학생들 또한 음악 수업이 매우 흥미로웠고 이 수업을 통해 클래식 음악과 많이 친근해졌다고 대답하였다.다양한 멀티미디어와 대중매체가 범람하는 현대 사회에서 전통적인 방법으로는 아무리 좋은 내용이더라도 학생들에게 효과적으로 전달하기 어렵다. 따라서 음악 교사들이 음악영화를 비롯한 다양한 영상매체를 활용한다면 유익하고 흥미로운 감상 수업이 될 수 있을 것이다.
As the world is changing rapidly, teaching high school students has to be innovated. To do this, many teachers try to develop the efficient method of their teaching. Therefore, the research for new and innovatine teaching methods aside from traditional way is carried out a lot nowadays.In the view o...
As the world is changing rapidly, teaching high school students has to be innovated. To do this, many teachers try to develop the efficient method of their teaching. Therefore, the research for new and innovatine teaching methods aside from traditional way is carried out a lot nowadays.In the view of the educational technology, the practical use of the mass media is one of the effective ways to teach students. This viewpoint is applied the same in the music class. The comprehensive music education using various mass media is already supported by the music educational world. Moreover, our highschool education is focused on the entrance examination of university and music classes are not alloted much time. So, students are be coming to lost their interests in music.In the circumstances, teaching music using various media materials is able to encourage students to get interested.Therefore, in this thesis, I studied the method of teaching classical music using the movie, which is called 'the flower of mass media'. Especially, I focused on the way to teach classical music appreciation using the movie that contains a lot of classical music. In this study I selected the movie titled 'For Horowitz', which is the first movie concerning classical music, because many kinds of classical music are used in this movie and the story is deeply impressive. For theoretical background, I explained the benefits of a classical music to high school students. Moreover, I classified the type of classical music movies and I dealt with the effects on the classical music appreciation when a classical music movies is used in a music class. After that I mentioned the story of the 'For Horowitz' and the list of classical musics in this movie to give information about this movie. Finally, I suggested six teaching plans which can be used in music class. As I tried these teaching plans, students concentrated more on the music class and they showed more interests and expressed how they are impressed by the class.Because the students are exposed to the various types of mass media, it is hard to teach classical music using traditional methods. Therefore, if music teachers use the various mass media including movie, they can teach music more informatively and interestingly.
As the world is changing rapidly, teaching high school students has to be innovated. To do this, many teachers try to develop the efficient method of their teaching. Therefore, the research for new and innovatine teaching methods aside from traditional way is carried out a lot nowadays.In the view of the educational technology, the practical use of the mass media is one of the effective ways to teach students. This viewpoint is applied the same in the music class. The comprehensive music education using various mass media is already supported by the music educational world. Moreover, our highschool education is focused on the entrance examination of university and music classes are not alloted much time. So, students are be coming to lost their interests in music.In the circumstances, teaching music using various media materials is able to encourage students to get interested.Therefore, in this thesis, I studied the method of teaching classical music using the movie, which is called 'the flower of mass media'. Especially, I focused on the way to teach classical music appreciation using the movie that contains a lot of classical music. In this study I selected the movie titled 'For Horowitz', which is the first movie concerning classical music, because many kinds of classical music are used in this movie and the story is deeply impressive. For theoretical background, I explained the benefits of a classical music to high school students. Moreover, I classified the type of classical music movies and I dealt with the effects on the classical music appreciation when a classical music movies is used in a music class. After that I mentioned the story of the 'For Horowitz' and the list of classical musics in this movie to give information about this movie. Finally, I suggested six teaching plans which can be used in music class. As I tried these teaching plans, students concentrated more on the music class and they showed more interests and expressed how they are impressed by the class.Because the students are exposed to the various types of mass media, it is hard to teach classical music using traditional methods. Therefore, if music teachers use the various mass media including movie, they can teach music more informatively and interestingly.
주제어
#음악교육 감상지도방안 클래식 음악영화 호로비츠를 위하여 music education teaching method for appreciation classical music movie For Horowitz
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.