음악은 소리로 이루어진다. 우리가 들을 수 있고 만들 수 있는 모든 소리들이 만드는 이의 의도에 의하여 질서가 주어지고, 의미가 담겨지고, 아름다움이 깃들게 되는 것이다. 우리의 생활 주변에서 가장 쉽게 얻어지는 소리는 사람의 목소리이다. 그래서 음악교육의 방법으로 가장 많이 쉽게, 그리고 자주 이용되는 것이 가창 중심의 수업이다. 그러나 사람의 소리로만 음악을 배우기에는 한계가 있으므로 여러 가지 방법을 사용하여 가르쳐야 한다. 그 중에서 악...
음악은 소리로 이루어진다. 우리가 들을 수 있고 만들 수 있는 모든 소리들이 만드는 이의 의도에 의하여 질서가 주어지고, 의미가 담겨지고, 아름다움이 깃들게 되는 것이다. 우리의 생활 주변에서 가장 쉽게 얻어지는 소리는 사람의 목소리이다. 그래서 음악교육의 방법으로 가장 많이 쉽게, 그리고 자주 이용되는 것이 가창 중심의 수업이다. 그러나 사람의 소리로만 음악을 배우기에는 한계가 있으므로 여러 가지 방법을 사용하여 가르쳐야 한다. 그 중에서 악기는 사람의 목소리로 표현할 수 없는 소리들을 나타낼 수 있는 것으로, 좀 더 다양하고 충분하게 수업에 적용할 수 있다. 기악 활동을 위한 악기 중 리코더는 소리내기가 쉬워 악기 연주에 자신감을 가질 수 있으며, 음색이 곱고, 학생수가 적어도 아름다운 화음을 느낄 수 있다는 장점을 가지고 있다. 따라서 본 연구는 리코더를 처음 접하는 초등학교 3학년을 위한 리코더 지도 방법을 연구하고 그에 따른 구체적 지도 자료를 구안함으로 일선 교육 현장에서 리코더를 기초부터 바르고 효과적으로 가르칠 수 있도록 함을 목적으로 한다. 그래서 이 연구에서는 10단계로 나누어 초등학교 3학년 학생들이 좀더 쉽고 재미있게 리코더를 배울 수 있도록 구안하였다. 또 다시 10단계는 크게 세 부분으로 나눌 수 있는데 첫째, 리코더에 대한 이해 (1-4단계) 둘째, 소프라노 리코더 운지와 주법 (5-8단계) 셋째, 앙상블 (9-10단계)로 나뉜다. 본 연구에서 구안된 지도 단계와 지도 방법 및 활동 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 리코더에 대한 이해 (1-4단계)는 리코더에 대한 기초 지식을 갖게 하는데 목적을 두고 리코더의 역사, 종류, 구조, 텅잉, 호흡에 대한 내용을 다루고 있다. 둘째, 소프라노 리코더 운지와 주법 (5-8단계)에서는 낮은 음역, 중간 음역, 높은 음역에 따른 운지법과 여러 가지 리코더 주법에 관해 알기 쉽게 설명하고 연주할 수 있게 하였다. 마지막, 앙상블 (9-10단계)은 간단한 중주를 통해 화음감을 느끼고, 쉽고 다양한 곡들을 연습함으로써 리코더에 대한 흥미를 느낄 수 있도록 구성하였다. 이를 바탕으로 하여 리코더 입문 단계인 초등학교 3학년 학생들이 리코더에 대한 관심도나 지식에 크게 관계없이 비슷한 수준의 교육을 받을 수 있도록 실질적으로 적용 가능한 지도서 보완자료를 구안하여 고학년으로 올라 갈수록 커지는 개인차를 최소화하며 꾸준히 음악에 대한 흥미를 가질 수 있게 하는 바른 리코더 지도 방법을 구체적으로 고찰, 연구 하였다.
음악은 소리로 이루어진다. 우리가 들을 수 있고 만들 수 있는 모든 소리들이 만드는 이의 의도에 의하여 질서가 주어지고, 의미가 담겨지고, 아름다움이 깃들게 되는 것이다. 우리의 생활 주변에서 가장 쉽게 얻어지는 소리는 사람의 목소리이다. 그래서 음악교육의 방법으로 가장 많이 쉽게, 그리고 자주 이용되는 것이 가창 중심의 수업이다. 그러나 사람의 소리로만 음악을 배우기에는 한계가 있으므로 여러 가지 방법을 사용하여 가르쳐야 한다. 그 중에서 악기는 사람의 목소리로 표현할 수 없는 소리들을 나타낼 수 있는 것으로, 좀 더 다양하고 충분하게 수업에 적용할 수 있다. 기악 활동을 위한 악기 중 리코더는 소리내기가 쉬워 악기 연주에 자신감을 가질 수 있으며, 음색이 곱고, 학생수가 적어도 아름다운 화음을 느낄 수 있다는 장점을 가지고 있다. 따라서 본 연구는 리코더를 처음 접하는 초등학교 3학년을 위한 리코더 지도 방법을 연구하고 그에 따른 구체적 지도 자료를 구안함으로 일선 교육 현장에서 리코더를 기초부터 바르고 효과적으로 가르칠 수 있도록 함을 목적으로 한다. 그래서 이 연구에서는 10단계로 나누어 초등학교 3학년 학생들이 좀더 쉽고 재미있게 리코더를 배울 수 있도록 구안하였다. 또 다시 10단계는 크게 세 부분으로 나눌 수 있는데 첫째, 리코더에 대한 이해 (1-4단계) 둘째, 소프라노 리코더 운지와 주법 (5-8단계) 셋째, 앙상블 (9-10단계)로 나뉜다. 본 연구에서 구안된 지도 단계와 지도 방법 및 활동 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 리코더에 대한 이해 (1-4단계)는 리코더에 대한 기초 지식을 갖게 하는데 목적을 두고 리코더의 역사, 종류, 구조, 텅잉, 호흡에 대한 내용을 다루고 있다. 둘째, 소프라노 리코더 운지와 주법 (5-8단계)에서는 낮은 음역, 중간 음역, 높은 음역에 따른 운지법과 여러 가지 리코더 주법에 관해 알기 쉽게 설명하고 연주할 수 있게 하였다. 마지막, 앙상블 (9-10단계)은 간단한 중주를 통해 화음감을 느끼고, 쉽고 다양한 곡들을 연습함으로써 리코더에 대한 흥미를 느낄 수 있도록 구성하였다. 이를 바탕으로 하여 리코더 입문 단계인 초등학교 3학년 학생들이 리코더에 대한 관심도나 지식에 크게 관계없이 비슷한 수준의 교육을 받을 수 있도록 실질적으로 적용 가능한 지도서 보완자료를 구안하여 고학년으로 올라 갈수록 커지는 개인차를 최소화하며 꾸준히 음악에 대한 흥미를 가질 수 있게 하는 바른 리코더 지도 방법을 구체적으로 고찰, 연구 하였다.
The music becomes accomplished in sound. Is the possibility we listening to and by the different meaning intention which all sounds which the possibility of making are make the order comes to give, meaning to come to be put in, the beautiful this feather to be held and. It comes to get most easily t...
The music becomes accomplished in sound. Is the possibility we listening to and by the different meaning intention which all sounds which the possibility of making are make the order comes to give, meaning to come to be put in, the beautiful this feather to be held and. It comes to get most easily the sound which is voice of the person from our life circumferences. It is like that and it is easy most plentifully with method of music education, and the fact that it is used frequently is study in the song center. With only sound of the person music it learns to there is a limit but and to use a multi branch method must teach. From in that the musical instrument sufficient with the fact that it is the possibility of showing the sounds it will not be able to express with voice of the person, petty is various and it is and it will be able to apply in study. The recorder in the musical instrument for an instrumental music activity sound bet At easy is a possibility of having a confidence in musical instrument performance, the timbre is fine, student possibility at least there is a possibility of feeling a beautiful chord it has a strong point. The research which it sees consequently the recorder it researches the recorder map method for the elementary school 3 grades which come in contact initially the recorder from first line education site and the concrete map data which it follows in him in the discerning eye box from foundation it pastes the possibility of teaching effectively in order to be, box in objective. It was like that and from this research it shared a lot at 10 phases and the elementary school 3 grade students to be easy little more and there to be the possibility of learning the recorder in order to be, a fun and discerning eye it did. Also the place where there is a possibility 10 phases sharing again a lot in three portions first, the gain and loss against the recorder (1-4 phases) second, soprano recorder fingering and the week law (5-8 phases) in third, ensemble (9-10 phases) it causes to defecate. When it summarizes the map phase which becomes discerning eye from the research which it sees and a map method and an activity contents with after words it is same. First, the gain and loss (1-4 phases) against the recorder the contents against Ing and the breath the place objective which does to have the fundamental knowledge against the recorder lets and history, type and structure of the recorder, then it treats. From second, soprano recorder fingering and the week law (5-8 phases) low-end musical range, intermediate musical range, regarding fingering law department multi branch recorder week law which in high musical range it follows it knew and it explained easily and it will be able to play there to be it did. Last, the ensemble (9-10 phases) a chord feeling, the duet which is simple leads and it feels it is easy and to practice the musics which are various with the possibility of feeling the interest regarding the recorder in order to be, it composed. It does with the character which will reach and the interest the elementary school 3 grade students who are a recorder enrollment phase regarding the recorder it goes round but the possibility a lot relationship without of receiving similar leveling instrument education in knowledge in order to be, substantially application at studying under adversity year and from the map which is possible discerning eye it did a complement data and it rose the individual differences which becomes larger as time goes by and there to be a possibility of having the interest regarding music it minimized steadily it did it investigated and researched the recorder map method which pastes concretely.
The music becomes accomplished in sound. Is the possibility we listening to and by the different meaning intention which all sounds which the possibility of making are make the order comes to give, meaning to come to be put in, the beautiful this feather to be held and. It comes to get most easily the sound which is voice of the person from our life circumferences. It is like that and it is easy most plentifully with method of music education, and the fact that it is used frequently is study in the song center. With only sound of the person music it learns to there is a limit but and to use a multi branch method must teach. From in that the musical instrument sufficient with the fact that it is the possibility of showing the sounds it will not be able to express with voice of the person, petty is various and it is and it will be able to apply in study. The recorder in the musical instrument for an instrumental music activity sound bet At easy is a possibility of having a confidence in musical instrument performance, the timbre is fine, student possibility at least there is a possibility of feeling a beautiful chord it has a strong point. The research which it sees consequently the recorder it researches the recorder map method for the elementary school 3 grades which come in contact initially the recorder from first line education site and the concrete map data which it follows in him in the discerning eye box from foundation it pastes the possibility of teaching effectively in order to be, box in objective. It was like that and from this research it shared a lot at 10 phases and the elementary school 3 grade students to be easy little more and there to be the possibility of learning the recorder in order to be, a fun and discerning eye it did. Also the place where there is a possibility 10 phases sharing again a lot in three portions first, the gain and loss against the recorder (1-4 phases) second, soprano recorder fingering and the week law (5-8 phases) in third, ensemble (9-10 phases) it causes to defecate. When it summarizes the map phase which becomes discerning eye from the research which it sees and a map method and an activity contents with after words it is same. First, the gain and loss (1-4 phases) against the recorder the contents against Ing and the breath the place objective which does to have the fundamental knowledge against the recorder lets and history, type and structure of the recorder, then it treats. From second, soprano recorder fingering and the week law (5-8 phases) low-end musical range, intermediate musical range, regarding fingering law department multi branch recorder week law which in high musical range it follows it knew and it explained easily and it will be able to play there to be it did. Last, the ensemble (9-10 phases) a chord feeling, the duet which is simple leads and it feels it is easy and to practice the musics which are various with the possibility of feeling the interest regarding the recorder in order to be, it composed. It does with the character which will reach and the interest the elementary school 3 grade students who are a recorder enrollment phase regarding the recorder it goes round but the possibility a lot relationship without of receiving similar leveling instrument education in knowledge in order to be, substantially application at studying under adversity year and from the map which is possible discerning eye it did a complement data and it rose the individual differences which becomes larger as time goes by and there to be a possibility of having the interest regarding music it minimized steadily it did it investigated and researched the recorder map method which pastes concretely.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.